Tyskland och nazismkopplingen

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Varför förknippar man achtung med rasism? Kan det vara för det är de enda ordet dom flesta kan? ::)
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Post by jb »

ADiS wrote:Varför förknippar man achtung med rasism?
Det gör man inte.
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

ADiS wrote:Varför förknippar man achtung med rasism? Kan det vara för det är de enda ordet dom flesta kan? ::)
Jag förknippar isåfall jawohl mer till nazi tyskland.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

ADiS wrote:Varför förknippar man achtung med rasism?
Okunskap.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
GästenVLHA
Avstängd
Posts: 615
Joined: 2005-10-11 19:18:38
Location: Inte Göteborg

Post by GästenVLHA »

P-NILZ wrote: Jag förknippar isåfall jawohl mer till nazi tyskland.
Jawohl, jawohl ich liebe alkohol
Arbete ger frihet
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Det är nog snarare så att man förknippar Tyskland med nazism.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Det gör iafl inte jag... Tycker att Tyskland är ett fint land men mkt trevligare folk än på andra ställen!
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Dissident wrote:Det är nog snarare så att man förknippar Tyskland med nazism.
Klart man gör det, det var ju där det hände...

Hursomhelst, folk som bara kollar på amerikansk film har antagligen bara kommit i kontakt med tyska i större mängder i filmer som handlar om nazismen, t.ex. Indiana Jones. Därför förknippar dom tyska med nazism.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Tyska är ett vackert språk. Eftersom SS hade vackra uniformer och nästan uteslutande var nazister så tror jag att man förknippar vackra ord och dräkter med Nazism?
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Post by jb »

ADiS wrote:Det gör iafl inte jag... Tycker att Tyskland är ett fint land men mkt trevligare folk än på andra ställen!
Äran och hjältarnas land ;D
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
User avatar
perhaven
Posts: 360
Joined: 2005-01-30 23:06:06
Location: Småland

Post by perhaven »

vackert språk vet jag inte om jag kan hålla med om iallfall.. det underligaste med tyska språket är att dom dubbar 99% av alla filmer i tyskland. Såg terminator 2 på tyska, när arnold sa 'hasta la vista, baby' på tyska kändes det inte helt rätt ;D
Atlhon64 x2 5200+, Abit KN9 ultra nforce570, Crucial 2048mb, XFX Geforce 8800GTS 320mb, NorthQ 500w, 320GB spinpoint //
8125p 3dMark06
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Jag kan hitta ett antal personer som tycker tyska är ett fult språk och som inte tycker SS-uniformerna var speciellt vackra dom heller.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
GästenVLHA
Avstängd
Posts: 615
Joined: 2005-10-11 19:18:38
Location: Inte Göteborg

Post by GästenVLHA »

Det tyska språket är varken vackert eller fult.
SS-uniformerna var relativt fina.
Last edited by GästenVLHA on 2005-12-15 22:11:39, edited 1 time in total.
Arbete ger frihet
User avatar
palindrom
Posts: 594
Joined: 2005-01-05 13:28:03
Location: Örebro

Post by palindrom »

GästenVLHA wrote:Jag tycker ingenting
There is a disease out there. Some of the symptoms include confrontation avoidance, approval addiction and disingenuous agreement. They call it mankind.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Ghlargh wrote:Jag kan hitta ett antal personer som tycker tyska är ett fult språk och som inte tycker SS-uniformerna var speciellt vackra dom heller.
Ja, men dom personerna som inte håller med mig har fel. Så enkelt är det! ;)
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
perhaven
Posts: 360
Joined: 2005-01-30 23:06:06
Location: Småland

Post by perhaven »

ja det var ju oxå ett bra argument.
Atlhon64 x2 5200+, Abit KN9 ultra nforce570, Crucial 2048mb, XFX Geforce 8800GTS 320mb, NorthQ 500w, 320GB spinpoint //
8125p 3dMark06
User avatar
Hattmakaren
Posts: 186
Joined: 2004-12-28 2:33:29

Post by Hattmakaren »

Tyska är bara fint i krigsfilmer (där tyskarna faktiskt pratar tyska och inte någon hemsk låtsasbrytning av engelska) och när Till Lindeman sjunger. Min hemska tyskalärare i högstadiet såg till att jag kommer hata all annan sorts tyska för resten av livet. Jag säger bara Hallo aus Berlin. *plågade skrik i bakgrunden*

För att fylla språkfascistkvoten denna månaden. Det stavas: Achtüng.
Min ofödde bror bor kvar i Iran, i den där staden som kallas Tehran. Åker runt, pratar strunt och bär sin turban.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Fint? Nja......

Image

Titta på byxorna. Ser ut som skit påsar på sidorna där...
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Hattmakaren
Posts: 186
Joined: 2004-12-28 2:33:29

Post by Hattmakaren »

ADiS wrote:Fint? Nja......

Titta på byxorna. Ser ut som skit påsar på sidorna där...
Vad tusan har en bild på Heinrich Himmler med någonting att göra!? Den mannen såg ut som raka motsatsen till ett vitamininjektion och borde undvikas att visas upp så sällan man kan. För allas bästa.
Min ofödde bror bor kvar i Iran, i den där staden som kallas Tehran. Åker runt, pratar strunt och bär sin turban.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Hattmakaren wrote:För att fylla språkfascistkvoten denna månaden. Det stavas: Achtüng.
Eller så stavar man rätt, "Achtung", inte någon omskriven form av Achtyng.

Stiig: Stalin var en bättre människa än Hitler, lite komiskt att du du blev haffad för fel åsikt. ;)
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Andrej wrote:Eller så stavar man rätt, "Achtung", inte någon omskriven form av Achtyng.

Stiig: Stalin var en bättre människa än Hitler, lite komiskt att du du blev haffad för fel åsikt. ;)
Säger vem Andrej? Vilka kriterier bör man ta i beaktning när man bedömer "värdet" av hur pass bra människor massmördare och diktatorer är?
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

För att citera Tools FAQ:
G52. "Die Eier Von Satan" ... man, I don't speak German!

The title means "The Eggs of Satan" (or "The Balls of Satan" = "Satan's Balls").

G53. Great, but what does the rest of "Die Eier Von Satan" mean?

The secret is out now that everyone has translated it: it's a recipe for ... a certain kind of cookie. With no eggs. Complete lyrics are posted to toolshed.down.net's lyrics section.

G54. Whew, so Tool doesn't support Nazis / Hitler?

"German" does not equal "Nazi."
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
lurvy
Posts: 331
Joined: 2002-07-02 0:08:58

Post by lurvy »

wille wrote:
Andrej wrote:Eller så stavar man rätt, "Achtung", inte någon omskriven form av Achtyng.

Stiig: Stalin var en bättre människa än Hitler, lite komiskt att du du blev haffad för fel åsikt. ;)
Säger vem Andrej? Vilka kriterier bör man ta i beaktning när man bedömer "värdet" av hur pass bra människor massmördare och diktatorer är?
Deras ansiktsbehåring så klart.
Image Image

Stalin for teh win!!!1
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Hattmakaren wrote:Vad tusan har en bild på Heinrich Himmler med någonting att göra!? Den mannen såg ut som raka motsatsen till ett vitamininjektion och borde undvikas att visas upp så sällan man kan. För allas bästa.
Jag visade en bild med SS-uniformerna...Strutade i vilka personer det var med...

Jävlar, vart en tråd av min enkla fråga... :)
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

Deutschland Deutschland über alles.
http://ingeb.org/Lieder/deutschl.html
ADiS wrote: Varför förknippar man achtung med rasism? Kan det vara för det är de enda ordet dom flesta kan?
Jag vet inte om det flesta förknippar achtung med nazism men det finns säkert pundhuvuden som spelat förmycket spel med nazister i som utbriser achtung! lite då och då och fått för sig det.

Ja tyska är ett fult språk.
Söder om tyskland ligger ett neutralt land med fyra officiella språk som talar en mycket vackrare form av tyska.
Post Reply