Några frågor om reklam

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
phubuh
Posts: 198
Joined: 2002-10-02 19:04:05

Några frågor om reklam

Post by phubuh »

Vi håller på med en undersökning till skolan. Det vore schysst om ni svarade på dessa frågor. Era svar behöver inte vara speciellt långfattade.
  • Tycker du att reklamen ger ett seriöst el. förtroendeingivande
    intryck?
  • Tror du att reklamens effekt sker på undermedveten eller
    medveten nivå?
  • Skulle du använda ett annat språk om du producerade reklam?
  • Har du någonsin nappat på någon reklam?
  • Berodde detta enbart på att du är intresserad av ämnet el.
    även dess attityd/stil?
  • Finns reklamspråket i övriga samhället eller har det blivit ett
    eget språk?
  • Tror du att det är meningen i viss reklam att den ska låta
    löjlig och överdrivet lättsinnig?
  • Kan du komma på någon speciellt bra reklam?
  • Kan du komma på någon reklam som gjorde dig t ex irriterad eller hatisk?
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

1. Det är väldigt olika från reklam till reklam.
2. Både och, men mycket går nog in undermedvetet.
3. Troligtvis inte, men det beror ju på vilka mottagarna är.
4. Ja
5. Intressant produkt oftast.
6. Hm, vad menar du?
7. Ja självklart. Dålig och löjlig reklam är ofta den som man kommer ihåg.
8. Norrlands guld är ganska sköna.
9. Ipren
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

1. Beror på ur reklamen ser ut samt i vilken mängd
2. Lite av båda
3. Beror på vilka reklamen vänder sig till
4. Inte vad jag minns
5. -
6. Ja
7. Beror på hur reklamen i sig är uppbyggd, vad man gör reklam för
8. Toyota reklamerna, helt underbara.
9. Dom där jävla kosmetika reklamer. Dina fransar blir dubbel så långa. Och? vem fan bryr sig... ::)

Btw, sätt 1,2,3 osv på dina frågor, blir mkt lättare ;)
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

1. Dum fråga, det beror på vilken reklam.
2. Båda.
3. Jag skulle använda l33tsp34k.
4. Ja.
5. Produkten avgjorde.
6. Vad är reklamspråk?
7. Ja.
8. HP, "Får jag se på det jättestora körkortet?"
9. All reklam för dambindor.
carahr
Posts: 80
Joined: 2005-08-08 22:39:50

Post by carahr »

1 nej
2 både och
3 språk?
4 ja
5 nej
6 språk?
7ja
8 ica
9 jamba
User avatar
sleepr
Posts: 255
Joined: 2004-12-22 21:09:26
Location: Island?

Post by sleepr »

1. "Reklamen"? Vilken reklam? .. Reklam rent allmänt: Mja, beror på vilken reklam, finns så många. Nuförtiden tycker jag inte att de ger särskilt seriöst intryck.
2. Mest undermedveten nivå.
3. Ett annat språk? Beror väl på om man vill nå ut till svenskar eller kanske islänningar?
4. Ja.
5. Intresserad av ämnet.
6. ??
7. Japp, för att folk skall minnas reklamen bör den vara löjlig/rolig. Då når den dessutom ut till folk som inte ens sett reklamen, eftersom småbarn/ungdomar imiterar.
8. Ja, de gamla reklamerna för godsaken Japp.
9. Alla dessa Jamba reklamer med den otroligt irriterande grodan osv. går mig på nerverna.
Somliga har ett liv, andra gifter sig.
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

1: oftast inte
2: medveten för den biter oftast inte på mig
3: på nått vis låter engelska bättre i reklam
4: vist har man det men då är det nått man velat ha och ser det till bra pris
5: intresserad av ämnet
6: ja du bra fråga...nästa
7: ja
8: jag tycker den där norlands guld är skoj när han sjuter på kotten...när dom spelar mini golf
9: på julen kan du ta från den undre laget ...jag vill slå i hjäl han..skulle kanske duga att misshandla honom svårt ;)
Last edited by lord_vasagos on 2005-12-19 4:26:31, edited 2 times in total.
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

1. olika, skiljer från fall till fall.
2. Både och
3. Annat språk än vilket? Pratar flera språk beroende på vem jag riktar mig till och i vilken form jag för fram det.

4. Som mindre direktnappade jag på vissa leksaker, nu är det nog mer undermedvetet.

5. endast att jag var liten och såg en tuff leksak ;D

6. jag tänker inte på det som ett eget språk, skiljer ju sig åt en hel del.

7. ja

8. ica har trevlig reklam tycker jag

9. jamba
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

# Det beror helt på hur den är gjord självklart. Vissa kan skapa irritation men det kan också vara en effektiv PR-kupp. Människans psyke är en konstig sak.

# Både och.

# Beror också lite på reklamen. Ett svenskt märke och engelskt språk. Näe.

# Levis-jeans reklamen. Bara jag får pengar så köper jag jeansen.

# Mestadels attityd/stil.

# I Storbrittanien är det väldigt mycket reklam och det är faktiskt en reklambyrå-stad. Man blir oftast glad av reklamen där.

# Ja, vissa. T.ex Telia-reklamerna.

# Reklamen för Famouse Grouse (Whiskeyn?) .. den får mig alltid att storle!

# Telia-reklamerna.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
nínían
Posts: 6
Joined: 2005-10-15 23:26:55

Re: Några frågor om reklam

Post by nínían »

1. Har redan nämts.. Olika från fall till fall. Många kosmetiskt relaterade reklamer är dock mindre förtroendeingivande. Som ett exempel har vi TV-Shop där det visas en bild på en f.d tjockis som efter en månad gått ner 30kg och ökat muskelmassan med 5kg av att använda t.ex en "ab-trimmer pro". I dessa fall är det saker och ting som mörkläggs och det är oftast dessa som lett till resultatet. Falsk marknadsföring.. Det finns många exempel.

2. Själv är jag rätt kritisk inför inköp av nya produkter så jag tror (är dock ej säker) att jag inte påverkas av dem. Alla mina inköp sker med vaksamhet och skepsis. Jag är ingen impulsköpare. Dock tror jag att många så har lätt att öppna plånboken faller i träsket och köper varor som visas i reklam. Folk med dåligt självförtroende. "den varan visas ju i HMs katalog, den måste vara inne - den köper jag. Trots att personen inte tycker den är särskilt snygg eller passar perfekt. Denne vill ju bara passa in.

# Ja, jag skulle använda ett språk som når ut till den allmänheten. Ett språk som tilltalar alla, barn som vuxna - beroende på produkten. Rör det sig om en leksak anpassar jag självklart inte språket efter en nobelpristagare i partikelfysik, utan just för barnet. Humor är ett språk som många uppskattar.

# Självfallet. Men då har produkten varit intressant och jag har använt den. Impulsköp är som sagt inte min grej. Jag tror dock att vissa kan lockas av reklam att köpa saker som de inte riktigt de behöver - i dessa fall har verkligen en marknadsförare eller en kampanj blivit lyckad. Dvs när folk blir intresserade av saker de verkligen inte behöver och kan klara sig utan.

# läs ovan.

# Tycker det är ett eget språk då man oftast inte använder det i vardagen. Man använder betoningar och uttryck på helt andra sätt. Reklam har idag blivit ett måste för företag och är även ibland ett samtalsämne på lunchrasterna, ibland även något att skoja om. Så viss influens i vardagslivet har det. Det är ett säljknep och därför anpassas varenda litet ord efter produkten.

# Meningen? Ja. Dagens reklam är oerhört överdriven. T.ex HM och deras nästintill nakna och oerhört sexiga modeller. Trevligt ögongodis? ja. Överdrivet? Ja, man behöver inte spela på sex på ett sånt utmanande sätt de gör det på. Men säljer de sina trosor? Det tror jag säkert.
Viss reklam får verkligen en att känna sig som ett rikspucko då de är allför pedagogiska. Annan reklam är kanske för långsiktig med konstig humor som egentligen inte alls har med produkten att göra - om än långsiktigt relaterat. Chokladreklamer vill få oss att känna att vi måste ha choklad annars dör vi. De spelar på en överdriven smakupplevelse och allt är lite överkonstlad jämfört med hur produkten upplevs/är/smakar/känns.


#Nja, inte just nu. Men en bra reklam är kort och konsis. Inget bullshit. Inget lurendrejeri, inga överdrifter. "What you see is what you get".

Roliga reklamer finns det gott om - men är de verkligen bra?

# Hatisk, nej. För starkt ord för reklamer. Kan inte komma på någon som gör mig särskilt upprörd men reklamer som loopas på TV är jobbiga och irriterande. Men då är det TV-kanalen i sig som spårar ut och inte företaget som står för produkten - även om de köpt sändningstid. Det är TV som infört allt för mycket reklam, allt för att fp extra klirr i kassan.

Återkommer om jag kommer på exempel på bra/dålig reklam..
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Re: Några frågor om reklam

Post by lither »

  • Beror på.
  • Mycket mer medvetet än undermedvetet.
  • Absolut. Jag pratar då med en reklambyrås/ett företags röst, inte min egna.
  • Få som inte har, tror jag.
  • Produkten föll mig i smaken. Det sista jag skulle köpa en produkt för skulle vara för att reklamen var fräck eller att jag skrattade åt den, utan mer för att varan i sig verkade intressant.
  • Det kan utnyttjas i vanliga språket, men förekommer mycket sällan.
  • Reklam som inte har någon tanke bakom sig är dålig reklam. Det finns dålig reklam. Men att använda motsatt metod är vanligt, i många reklamfilmer på tv.
  • Coca-Cola. De behöver inte göra något speciellt med sin reklam, de behöver bara göra den. Deras namn är reklamen och de lyckas alltid.
  • Dubbade. De finns för många och de nappar inte alls. Aldrig.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Re: Några frågor om reklam

Post by Fenix »

  • Nej
  • Undermedveten
  • Beror på
  • Nån enstaka gång
  • Nej
  • Ordbajs
  • Tror personen som hittade på det vart mindre bemedlad.
  • ICA.. för den är rolig. Hyundai.. "ärtsoppa"
  • Coca Colas Julreklam, Mcdonalds, Pampers, bindor, shampo
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
Post Reply