Metallica in i studion!

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Aelrik
Posts: 410
Joined: 2002-03-18 8:13:03
Location: Umeå

Metallica in i studion!

Post by Aelrik »

http://www.aftonbladet.se/vss/noje/stor ... 61,00.html
http://www.encycmet.com/news/2005-12-03.shtml

Metallica har gått in i studion för att börja spela in en ny skiva!
Förhoppningarna är att den släpps under 2006.
Hur kommer den låta? Blir det några solon? ;)
Blir det ett eller flera besök till Sverige den här gången?

Jag tycker att St. Anger var ett steg i rätt riktning även om det tog ett gäng genomlyssningar för att tycka att den är okej.
Hur som haver var det bättre än att gå ännu längre mot countryrocken... ::)
Nu hoppas jag på att de fortätter gå tillbaka till det hårdare ljudet. Den här gången kan det kanske bli riktigt bra!
"When my fist clenches crack it open,
before I use it and lose my cool.
And if I swallow anything evil,
stick your finger down my throat." The Who
User avatar
<skalman>
Posts: 2302
Joined: 2003-04-02 19:02:49

Post by <skalman> »

Jag hoppas verkligen att den blir bättre än st anger iaf. Det e helt okej att dom försöker lixom back to the roots och att musiken ska vara hård osv man dom behöver inte överdriva, tyckte dom saknade känsla låtarna på st anger.
Stacker:X2 4200+/DFI ultra-D/1024mb/37gb raptor/7800gt/1TB
User avatar
rotas
Posts: 177
Joined: 2005-04-18 9:34:15
Location: Örnsköldsvik
Contact:

Re: Metallica in i studion!

Post by rotas »

Aelrik wrote: Jag tycker att St. Anger var ett steg i rätt riktning
Enligt mig är St. Anger det dummaste Metallica har gjort.
Tycker den var så J**LA dålig! FY FAN för Metallica att göra nåt sånt.
Byter stil helt! Nej usch! Gamla Metallica krossar nya Metallica!
/// o l d v e r s i o n . c o m

Hårdvara:
EPoX 8rda+ | AMD Barton 2500+ | GeForce 6800 128mb | 2*256mb DDR | 300gb
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Kunde de inte ha belönat mig med att gå i pension istället?
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Martinos98
Posts: 77
Joined: 2003-12-04 16:12:20
Location: Göteborg

Post by Martinos98 »

fisk wrote:Kunde de inte ha belönat mig med att gå i pension istället?
Måste nästan hålla med... jag vill inte se Metallica som ett gubbrockband som anammar iron maiden som fortsätter även när ölkaggen börjar titta fram!
User avatar
Hattmakaren
Posts: 186
Joined: 2004-12-28 2:33:29

Post by Hattmakaren »

Jag tror att St. Anger mest var en fas de behövde göra, även om större delen av skivan inte var något att hänga i julgranen. Jag har stora förhoppningar på det nya albumet, förhoppningsvis blir detta något nytt och väldigt bra. Äntligen kanske Trujillo får visa vad han faktiskt kan, nu när turbulensen inom bandet har lagt sig.
rotas wrote: Enligt mig är St. Anger det dummaste Metallica har gjort.
Tycker den var så J**LA dålig! FY FAN för Metallica att göra nåt sånt.
Byter stil helt! Nej usch! Gamla Metallica krossar nya Metallica!
Men snälla. Om du vill lyssna på de gamla albumen så gör det, men gå någon annanstans och visa upp dina hårdrocksmuskler. Missförstå mig inte, Kill em all och Master of puppets står fortfarande på hedersplatserna i skivhyllan. Men musikfascism blir så tröttsamt i längden. Ey?
Min ofödde bror bor kvar i Iran, i den där staden som kallas Tehran. Åker runt, pratar strunt och bär sin turban.
User avatar
<skalman>
Posts: 2302
Joined: 2003-04-02 19:02:49

Post by <skalman> »

Martinos98 wrote:
fisk wrote:Kunde de inte ha belönat mig med att gå i pension istället?
Måste nästan hålla med... jag vill inte se Metallica som ett gubbrockband som anammar iron maiden som fortsätter även när ölkaggen börjar titta fram!
Dessa killar e juh musiker och älskar nog i grund och botten att göra musik, så nog ska dom väll få fortsätta lira.
Stacker:X2 4200+/DFI ultra-D/1024mb/37gb raptor/7800gt/1TB
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

St. Anger var verkligen det sämsta jag har hört på länge. Det var så dåligt att jag inte ens skall försöka gå in på hur dåligt det var. Det finns miljoner människor som redan uttryckt det bättre hur mycket jag än skulle anstränga mig. Det är inte fascism att tycka att St. Anger sög, utan snarare tvärtom. Det är en mänsklig rättighet att upprätthålla det goda ljusets sanning om heavy metal, annars lämnar vi åt samhällets mörkerkrafter (pop-människorna) att styra vår framtid. Det får inte hända!

I övrigt: har ni sett Some Kind Of Monster? Där framgår det att bandmedlemmarna är ett gäng bortskämda och omogna kärringar. De har aldrig behövt växa upp. Hela filmen är en förolämpning mot alla icke-groupies.
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Om jag kommer ihåg rätt så har de redan filat på låtar sedan länge, och att de samtidigt har ganska mycket material kvar sedan St. Anger-sessionerna.

Och Cappucion: Kan du förklara mer ingående vad du menar om att de skulle vara ett gäng bortskämda och omogna kärringar? Alkohol och pengar förstör människor, så även odödliga rockstjärnor.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
Aelrik
Posts: 410
Joined: 2002-03-18 8:13:03
Location: Umeå

Re: Metallica in i studion!

Post by Aelrik »

rotas wrote:
Aelrik wrote: Jag tycker att St. Anger var ett steg i rätt riktning
Enligt mig är St. Anger det dummaste Metallica har gjort.
Tycker den var så J**LA dålig! FY FAN för Metallica att göra nåt sånt.
Byter stil helt! Nej usch! Gamla Metallica krossar nya Metallica!
Så du menar att de borde lägga av?

Jag tycker det var skönt att St. Anger inte var en enda lång "Low man's lyric". Sen att det inte är deras bästa skiva håller jag med om.
Det jag uppskattade med den var att den gick tillbaka mot And justice for all.
Vad ska vi säga? St Anger var ett magplask i rätt riktning?

Till alla som säger att de borde kasta in handduken
Metallica kommer aldrig bli så bra som de en gång var. Det tråkiga är dock att det känns som att när de väl kastar in handduken så dör hårdrocken... ;(
Zakk Wylde försöker och lyckas bra men det är inte samma "legendstatus".
Visserligen falnade Metallicas när James åkte in på klinik etc.
"When my fist clenches crack it open,
before I use it and lose my cool.
And if I swallow anything evil,
stick your finger down my throat." The Who
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Re: Metallica in i studion!

Post by egar »

Aelrik wrote:Till alla som säger att de borde kasta in handduken
Metallica kommer aldrig bli så bra som de en gång var. Det tråkiga är dock att det känns som att när de väl kastar in handduken så dör hårdrocken... ;(
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!!!!!!!!
Förlåt, men lilla du, hårdrocken dör inte med Metallica. Den kommer att frodas väl utan dem.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Att hårdrock skulle dö bara för att föredettingarna Metallica gick i jorden är en slags oberättigad överhyllning till deras inflytande. Jag är mycket tveksam till att de inspirerar någon längre med den musik de gör idag. När de kom så red de på en våg, och lyckades rätt bra med den stil de körde, det var inte överambitiöst - utan välbalanserat. Nuförtiden så är namnet som bandet har större än själva bandet, och de har kräkts ut halvkack skiva efter halvkack skiva, och sålt skivor enbart på grund av bandets namn och anseende som de lyckades skapa sig under sena 80-talet och början av 90-talet.

Det märks en tydlig vändpunkt vid 'den svarta skivan', det var en slags bisarr kombination av Metallicas välbalanserade låtskrivande och deras nya producents "klet". Det var, i min mening, också dödsstöten för bandet, för efter det så kunde det bara gå nedåt. Bandmedlemmarna presterar helt enkelt inte bättre än vad de gjorde då.

Så, med skivan "Load", så var ultrakletet spiken i bandets kista. Kvar fanns bara bandets namn, och riktigt kletig gubbhårdrockscountrymusik.

S:t Anger ser jag som ett skrattretande försök att sträva åt alla håll samtidigt.

Fast jag tycker ändå sammantaget att Metallica lyckats så bra man kan, ingen av dem är överdrivet skicklig musiker, med en amatörtrummis, hygglig rhythm-guitarist, och en sunkig lead-guitarist, och en ny genomsnittlig bassist, så tjänar man riktigt bra stålar.

Hade S:t Anger kommit från ett okänt band idag, hade de knappast blivit signade.
Last edited by fisk on 2005-12-20 21:08:10, edited 1 time in total.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
<skalman>
Posts: 2302
Joined: 2003-04-02 19:02:49

Post by <skalman> »

amatörtrummis? sluta snälla
Stacker:X2 4200+/DFI ultra-D/1024mb/37gb raptor/7800gt/1TB
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

<Skalman> wrote:amatörtrummis? sluta snälla
Jag tar inte hänsyn till din sanningsfobi.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

fisk wrote:Fast jag tycker ändå sammantaget att Metallica lyckats så bra man kan, ingen av dem är överdrivet skicklig musiker, med en amatörtrummis, halvsunkig rhythm-guitarist, och en hygglig lead-guitarist, och en ny genomsnittlig bassist, så tjänar man riktigt bra stålar.
Jag tycker att det är kul att du tycker att Kirk är bättre än James på sitt jobb, åsikterna brukar vara tvärtom.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

fisk wrote:
egar wrote:Jag tycker att det är kul att du tycker att Kirk är bättre än James på sitt jobb, åsikterna brukar vara tvärtom.
James gör (i stort sett) alla leads. Så jag vet inte riktigt vad din poäng är.
James är ju rytmgitarristen och Kirk sologitarristen...

EDIT: Hah, fångade jag fisken med skägget i brevlådan? ;D
Last edited by egar on 2005-12-20 21:09:03, edited 2 times in total.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

egar wrote:Jag tycker att det är kul att du tycker att Kirk är bättre än James på sitt jobb, åsikterna brukar vara tvärtom.
Ah, äh, det var ju -det- jag menade. (Alltså att Kirk är sämre än James).

---

Och vad beträffar Ulrich, så är min kritik emot hans egenskap som trummis det faktum att han har riktiga rejäla timingproblem. I i stort sett samtliga livespelningar jag sett (både i verkligheten, och bandupptagningar) så hamnar han snett, räknar in fel, eller tvingar det övriga bandet att göra tempo-skiftningar för att anpassa sig till honom. I studion så kan man ju redigera och göra omtagningar utav hans begränsade kvalitet som trummis.

Jag menar dock inte att han är "jätteusel", karln har vissa kvaliteter, men om någon kommer och säger att han är "en av världens bästa trummisar", eller liknande larv, så är det ett ganska gott mått på musikkunnandet hos vederbörande.
egar wrote:EDIT: Hah, fångade jag fisken med skägget i brevlådan? ;D
Faktiskt. För ett ögonblick så var jag övertygad om att det var tvärtom. Sedan insåg jag ju att du har rätt.
Last edited by fisk on 2005-12-20 21:17:00, edited 2 times in total.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

egar wrote:Om jag kommer ihåg rätt så har de redan filat på låtar sedan länge, och att de samtidigt har ganska mycket material kvar sedan St. Anger-sessionerna.
Det får vi verkligen inte hoppas.
egar wrote:Och Cappucion: Kan du förklara mer ingående vad du menar om att de skulle vara ett gäng bortskämda och omogna kärringar? Alkohol och pengar förstör människor, så även odödliga rockstjärnor.
Om du har sett Some Kind Of Monster så vet du vad jag talar om. Om du känner att du ändå inte riktigt vet, så beror det i så fall på att du är en bortskämd och omogen kärring själv. Det är uppenbart/en självklarhet/ett faktum.
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
User avatar
<skalman>
Posts: 2302
Joined: 2003-04-02 19:02:49

Post by <skalman> »

fisk wrote:
<Skalman> wrote:amatörtrummis? sluta snälla
Jag tar inte hänsyn till din sanningsfobi.
And I, to your ignorance.
Stacker:X2 4200+/DFI ultra-D/1024mb/37gb raptor/7800gt/1TB
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

<Skalman> wrote:
fisk wrote:
<Skalman> wrote:amatörtrummis? sluta snälla
Jag tar inte hänsyn till din sanningsfobi.
And I, to your ignorance.
The ignorance is all yours. Suffer in truth.

Det enda jag kan ge honom, är att han var riktigt snabb på dubbelkaggarna "back in the days", men sedan 1992 så har han inte spelat t.ex. Dyers Eve, och "orkar inte" anstränga sig på de gamla låtarna. Hans enda tydligt "positiva" trumegenskap har möglat i hans jätte-ego.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
<skalman>
Posts: 2302
Joined: 2003-04-02 19:02:49

Post by <skalman> »

jag håller med om att han inte tillhör världens bästa trummisar men att kalla honom amatör tyckte jag var lite hårt.

Vill ni höra en kille med fötter al'a k-pist så vill jag tipsa om Nils Fjellström, en jävligt bra trummis, spelar i bla In Battle & Chastisement.
Stacker:X2 4200+/DFI ultra-D/1024mb/37gb raptor/7800gt/1TB
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

<Skalman> wrote:jag håller med om att han inte tillhör världens bästa trummisar men att kalla honom amatör tyckte jag var lite hårt.

Vill ni höra en kille med fötter al'a k-pist så vill jag tipsa om Nils Fjellström, en jävligt bra trummis, spelar i bla In Battle & Chastisement.
Matte Modin.
Så, då var den diskussionen slut. Tack och adjö!
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

egar wrote:Matte Modin.
Så, då var den diskussionen slut. Tack och adjö!
Portnoy, Haake, Pert, Ågren, Bozzio, Cobham

Tyst!
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Aelrik
Posts: 410
Joined: 2002-03-18 8:13:03
Location: Umeå

Re: Metallica in i studion!

Post by Aelrik »

egar wrote:
Aelrik wrote:Till alla som säger att de borde kasta in handduken
Metallica kommer aldrig bli så bra som de en gång var. Det tråkiga är dock att det känns som att när de väl kastar in handduken så dör hårdrocken... ;(
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!!!!!!!!
Förlåt, men lilla du, hårdrocken dör inte med Metallica. Den kommer att frodas väl utan dem.
Självklart inte menat så. Men Metallica är det enda band som man följt länge och som fortfarande är aktiva. När de lägger av blir ännu ett barndomsband som aldrig kommer släppa en skiva igen.

(Man kanske skulle börja lyssna på Maiden eller Stones ;) )
"When my fist clenches crack it open,
before I use it and lose my cool.
And if I swallow anything evil,
stick your finger down my throat." The Who
User avatar
maciato
Posts: 1798
Joined: 2002-03-17 20:14:24
Location: Gothenburg
Contact:

Re: Metallica in i studion!

Post by maciato »

Aelrik wrote:
egar wrote:
Aelrik wrote:Till alla som säger att de borde kasta in handduken
Metallica kommer aldrig bli så bra som de en gång var. Det tråkiga är dock att det känns som att när de väl kastar in handduken så dör hårdrocken... ;(
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!!!!!!!!
Förlåt, men lilla du, hårdrocken dör inte med Metallica. Den kommer att frodas väl utan dem.
Självklart inte menat så. Men Metallica är det enda band som man följt länge och som fortfarande är aktiva. När de lägger av blir ännu ett barndomsband som aldrig kommer släppa en skiva igen.

(Man kanske skulle börja lyssna på Maiden eller Stones ;) )
Aldrig Maiden, men stones, Mmm... Me digg baby!
Post Reply