Hur går jag tillväga

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Hur går jag tillväga

Post by stealth »

Min kollega har gjort en logotype åt en musiker samt en hemsida. Men sedan hade han inte pengar till att betala för något av det. Senare anlitar han någon annan för att göra hans hemsida samt använder den loggan han gjort..

Vi har orginalfilen till loggan och allting så vi kan bevisa att det är vi som gjort den.

Vi vill bara att han betalar för det priset vi sade, men han vägrar. Hur ska vi gå tillväga? Vilka kontaktar vi?
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Kontakta kronofogden och säg att denne personen har en skuld till er, det är sedan upp till honom att bevisa att han inte är skyldig er pengar.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
jfolin
Posts: 401
Joined: 2002-10-30 21:42:22
Location: Lund
Contact:

Post by jfolin »

Man kan inte gå till kronofogden innan man har begärt pengar. Skicka en faktura till honom. Den är han skyldig att betala, om han inte bestrider den. Bestrider han, gå till kronofogden.
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Jag tyckte det framgick i texten ganska tydligt att dom begärt pengar.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Kanske kan langa iväg en faktura som han ska betala inom 10 dagar.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

stealth wrote:Kanske kan langa iväg en faktura som han ska betala inom 10 dagar.
Sätt "rimlig" tid, 10 dagar kan ju funka, försök ta reda på vad som är standard inom branchen. Sedan får ni väl skicka en påminnelse osv
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Finns det något skrivet avtal på affären? Bestrider han ärendet, så kan det vara svårt att bevisa något, om ni bara kommit överrens om affären muntligt.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Om han använder eran logga utan eran tillåtelse och utan att betala för den s å kan det kosta honom dyrt. Det är ni som är upphovsmän till loggan det är ni som bestämmer vem som får använda den och inte. Dock vet jag inte riktigt vem man ska ta kontakt med när det gäller sånt här. Men det han har gjort är olagligt och han kan få grova böter, om ni tar det såpass långt.
We dance to all the wrong songs
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

ta din vän mr baseballträ och hälsa på han
berätta hur ont det gör att gå med krossade knäskålar ;)
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

kan man gå med krossade knäskålar?? de trodde jag inte :P
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
GästenVLHA
Avstängd
Posts: 615
Joined: 2005-10-11 19:18:38
Location: Inte Göteborg

Post by GästenVLHA »

Kronofogden är överskattad, det är inget brottsligt att inte betala sina skulder. Alla kommuner i Sverige har möjlighet att erbjuda skuldsanering.
Dvs, du kan dra på dig massa skulder och sen kontakta kommunen för att sedan få tillgång till skuldsanering. Då betalar den som har skulderna bara en bråkdel av det han egentligen är skyldig. Den som har skulderna får dock inte dra på sig några nya under de åren han har saneringen, 5 år.

Sälj den obetalda fakturan till ett inkassobolag t ex.
http://www.balticinkasso.com/
Arbete ger frihet
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Skuldsanering är den absolut sista utvägen för att någon som har stora skulder ska överleva och blir knappast aktuell i det här fallet.
Life's a joke, yuk it up.
GästenVLHA
Avstängd
Posts: 615
Joined: 2005-10-11 19:18:38
Location: Inte Göteborg

Post by GästenVLHA »

TinyTeeth wrote:Skuldsanering är den absolut sista utvägen för att någon som har stora skulder ska överleva och blir knappast aktuell i det här fallet.
Skuldsanering tog jag endast som exempel. Det vad jag ville få sagt var att företaget kan sälja den obetalda fakturan till ett inkassobolag.
Arbete ger frihet
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Sälj skulden till "Baltic Inkasso" så blir allting bra.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Har ett till problem. Artisten heter Kristian Persson men mer än så vet jag inte. Har hans mobilnr men det är inte registrerat.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
phade
Posts: 481
Joined: 2005-01-24 18:53:00
Location: Södermalm - Stockholm
Contact:

Post by phade »

Låter som om ni skrev ett seriöst avtal. Vet du vilket år han är född? http://www.e-upplysning.se
ATHLON 2400@3800+|ASUS A8N-SLI DELUXE|ATI RADEON X850XT|2x512 KINGSTON PC3200@200MHz|MAXTOR 6B200M0 200GB|SEAGATE BARRACUDA 400GB

"What we experience, is not nature itself but nature according to our method of questioning." - Werner Heisenberg
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

stealth wrote:Har ett till problem. Artisten heter Kristian Persson men mer än så vet jag inte. Har hans mobilnr men det är inte registrerat.
Ring till skatteverket, begär ut uppgifter om Kristian Persson född cirka år 19XX bosatt i XX-stad.
Det är allmän uppgift och skatteverket är skyldiga att besvara din förfrågan skyndsammast.
Då får du hemadress och personnummer.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Du vet ju hemsidan också.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Ghlargh wrote:Du vet ju hemsidan också.
Sant, och det borde kunna ge mer information till exempel hos nic.se.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

För att inte tala om att musiker ofta har kontaktinformation på sina hemsidor för att kunna bokas för spelningar.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

stealth wrote:Har ett till problem. Artisten heter Kristian Persson men mer än så vet jag inte. Har hans mobilnr men det är inte registrerat.
/* censurering */

Brott mot PUL, precis som fisk säger. Vill du utväxla personuppgifter, gör det med stealth i stället.
/lither
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Det där hade du väll ffs kunnat skicka i ett PM?
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Brott mot PUL.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
andersson
Posts: 1144
Joined: 2004-10-24 21:48:34

Post by andersson »

GästenVLHA wrote:Kronofogden är överskattad, det är inget brottsligt att inte betala sina skulder. Alla kommuner i Sverige har möjlighet att erbjuda skuldsanering.
Dvs, du kan dra på dig massa skulder och sen kontakta kommunen för att sedan få tillgång till skuldsanering. Då betalar den som har skulderna bara en bråkdel av det han egentligen är skyldig. Den som har skulderna får dock inte dra på sig några nya under de åren han har saneringen, 5 år.

Sälj den obetalda fakturan till ett inkassobolag t ex.
http://www.balticinkasso.com/
Det där låter ju enkelt, bortsett från det lilla kruxet att leva på existensminimum under de fem åren. Knappast roande.
Parental Advisory - Explicit Content
GästenVLHA
Avstängd
Posts: 615
Joined: 2005-10-11 19:18:38
Location: Inte Göteborg

Post by GästenVLHA »

spite wrote: Det där låter ju enkelt, bortsett från det lilla kruxet att leva på existensminimum under de fem åren. Knappast roande.
Det beror på vad Tingsrätten dömmer till, dem brukar trots allt dömma till en "skälig" summa pengar som man har råd att betala per månad, men som inte ruinerar en. Min pappas kompis, som har skulder på flera miljoner kr betalar 3000 kr/månad, trots hans skapliga månadslön som civilingenjör.
Jag tror faktiskt dem aldrig dömmer till att man ska få leva på existensminimum.
Arbete ger frihet
Post Reply