Privatisering av den offentliga sektorn?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Privatisering av den offentliga sektorn?

Post by fisk »

Många klagar på att den offentliga sektorn är allt som oftast bristande i sin kvalitet. Vi har en psykvård som inte vårdar, ett migrationsverk som inte fungerar, och brist på personal på sjukhusen, så att man måste prioritera. Konsekvenserna av detta är att bl.a. vården har höga sjukskrivningssiffror pga. utbränning.

En hypotes till att det är dålig effektivitet och lågt kundintresse i den offentliga sektorn är att den inte är kundorienterad som de flesta privatiserade företag t.ex. - något som gör att de anställda inte behöver bekymra sig om att bemöta sina kunder ordentligt, eller för den delen erbjuda någon kvalitativ service.

Tror ni att, om vi privatiserade stora delar av den offentliga sektorn, så skulle det leda till ökad konkurrens (och därmed högre tjänstekvalitet), eller tror ni att det enbart är en illusion?
Aotearoa - tino rangatiratanga
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Låt oss se nu: Vad hände med elmarknaden efter avregleringen, exempelvis? Enorma vinstmarginaler och skenande elpriser (jag hörde någon siffra på att de hade ökat med en faktor av 4, men jag kan inte bekräfta den). Konkurrens och vinstintresse at work, verkligen!
Life's a joke, yuk it up.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Privatisera migrationsverket. Då är de inte längre statligt anställda och kan få ha lite tårtkalas då och då.
GästenVLHA
Avstängd
Posts: 615
Joined: 2005-10-11 19:18:38
Location: Inte Göteborg

Post by GästenVLHA »

Vad är det för fel på Sveriges psykvård, fisk?
Arbete ger frihet
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

För att svara på frågan, JA jag tror att privat ägda företag överlag är bättre för samhället i en kapitalistisk värld, i alla världar för den delen.

Dock så skulle en privatisering av ex sjukvården innebära lägre "levnadsstandard" då vård skulle bli en klassfråga, ung som dagens tandhälsa :P. Men personligen skulle jag gärna betala för mig istället för att behöva vänta en hel dag för att ens få träffa någon.
Staten skulle dessutom tjäna stora summor på uteblivna utgifter, varvid folket dock antagligen skulle kräva lägre skatter....

Statlig sjukförsäkring skulle dock kunna bli en hit ;).


Personligen är jag för en privatisering inom alla områden utom naturtillgångar (viktiga sådana...) och militär produktion.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

GästenVLHA wrote:Vad är det för fel på Sveriges psykvård, fisk?
Att den itne fungerar på ett bra sätt? Dvs är ineffektiv, kostsam och menlös. Bura in kräken istället ;).

Tycker för övrigt det är ett hån mot offret att döma gärningsmannen till "vård" som de flesta anser är ett privilegium och inte något straff.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

XitArS wrote:Att den itne fungerar på ett bra sätt? Dvs är ineffektiv, kostsam och menlös. Bura in kräken istället ;).
Javisst, det är ju ett bättre sätt att sköta psykvården. Kan du verkligen hålla isär dina åsikter om huruvida vi ska ge vård till mentalsjuka eller inte och psykvårdens effektivitet?
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

TinyTeeth wrote:Javisst, det är ju ett bättre sätt att sköta psykvården. Kan du verkligen hålla isär dina åsikter om huruvida vi ska ge vård till mentalsjuka eller inte och psykvårdens effektivitet?
Jag tycker det vore bättre att varje fängelse kanske hade en eller två psykologer som fångarna (de psyksjuka) kan prata med vid behov :P IStället för att ha stora anläggningar där man förvarar alla psyksjuka på samma ställe :P. Låt dem få vård i cellen av sina medmänniskor istället ;)

Billigare, enklare och kanske effektivare?
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
maciato
Posts: 1798
Joined: 2002-03-17 20:14:24
Location: Gothenburg
Contact:

Post by maciato »

Man har ju sett hur det går med dom sakerna man släppt lösa, 1 på tio av drogrehabhemmen funkar inte alls, bortsett från att dom som driver ställena blir ruggigt täta.

Samma sak med fosterhem, vad jag sett så är det ungefär samma sak där, dom ger ungarna en 100:- om dagen så dom håller sig undan.
Inte många ställen som är seriösa och verkligen bryr sig om människorna, det är pengarna det gäller.

Så låt staten sköta allt sånt, då blir det iallafall låga löner så dom som verkligen vill jobba med det gör det. Ger bättre resultat.
1337_pojke

Post by 1337_pojke »

Kan tänka mig att en privatisering av tex psykvården gör att många stängs ute och därför springer omkring och jäklas på ett icke lönsamt sätt.

Är övertygad om att alla problem vi har bottnar i att industrin sjunger på sista versen och ingen verkar veta vad de feta svenskarna ska livnära sig på efter det. Därför vågas det inte satsas i den offentliga sektorn och därför brinner människor upp innifrån. Men det är säkert helt fel.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Pontarius wrote:Men det är säkert helt fel.
Antagligen.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Det tog en minut och 27 sekunder. Jag kräver effektivisering! Vad sägs om att privatisera 64bits?
Life's a joke, yuk it up.
GästenVLHA
Avstängd
Posts: 615
Joined: 2005-10-11 19:18:38
Location: Inte Göteborg

Post by GästenVLHA »

TinyTeeth wrote:Vad sägs om att privatisera 64bits?
Man kan inte privatisera en diktatur.
Arbete ger frihet
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Pontarius wrote:Kan tänka mig att en privatisering av tex psykvården gör att många stängs ute och därför springer omkring och jäklas på ett icke lönsamt sätt.
Hur menar du att de skulle stängas ute? De skulle fortfarande gå till samma mottagningar (+ fler), skillnaden är att de skulle vara privatiserade, och drivas med vinstintresse. På det viset så ökar konkurrensen inom sektorerna, vilket borde leda till högre tjänstekvalitet.

Vem går till en läkare som har dåligt anseende och inte botar sina patienter/alt. skiter i vad de har att säga och friskförklara dem, för att arbetsgivaren är staten (och staten vill ha in sina skattepengar).

Jag är av åsikten att konkurrens är bra, med Sveriges monopollagstiftning så blir det dessutom svårare för en svensk motsvarighet till Microsoft/EA att växa fram.
Aotearoa - tino rangatiratanga
GästenVLHA
Avstängd
Posts: 615
Joined: 2005-10-11 19:18:38
Location: Inte Göteborg

Post by GästenVLHA »

Fisk, du svarade aldrig på min fråga:
Vad är det för fel på Sveriges psykvård?
Arbete ger frihet
User avatar
aiwass
Posts: 1845
Joined: 2002-03-07 23:43:40
Location: Annorstädes

Post by aiwass »

Jag har av någon orsak lite svårt för tanken att saker nödvändiga för folks liv och hälsa ska drivas av rent vinstintresse. Har väl sett lite för många inlägg på nätet där någon behövt tigga ihop pengar till nödvändig medicin/sjukvård
Gold for the mistress, silver for the maid
Copper for the craftsman, cunning at his trade
Good said the baron, sitting in his hall
But iron, cold iron, is master of them all
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

GästenVLHA wrote:Fisk, du svarade aldrig på min fråga
Det har du rätt i, jag är inte här för att utbilda dig.
Aotearoa - tino rangatiratanga
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

fisk wrote:Det har du rätt i, jag är inte här för att utbilda dig.
Men det är ofta bra att berätta vad man tycker är fel med någonting innan man börjar prata om vad man kan ersätta det med som är "så mycket bättre".
Life's a joke, yuk it up.
1337_pojke

Post by 1337_pojke »

fisk wrote:Hur menar du att de skulle stängas ute? De skulle fortfarande gå till samma mottagningar (+ fler), skillnaden är att de skulle vara privatiserade, och drivas med vinstintresse. På det viset så ökar konkurrensen inom sektorerna, vilket borde leda till högre tjänstekvalitet.

Vem går till en läkare som har dåligt anseende och inte botar sina patienter/alt. skiter i vad de har att säga och friskförklara dem, för att arbetsgivaren är staten (och staten vill ha in sina skattepengar).

Jag är av åsikten att konkurrens är bra, med Sveriges monopollagstiftning så blir det dessutom svårare för en svensk motsvarighet till Microsoft/EA att växa fram.
Men vinstintresse brukar vara samma sak som högre kostnad för brukaren eller leder till effektivisering vilket gör att det blir mindre personal vilket leder till sämre service. (för de som inte har råd med lyxigare ställen)

Då kan man ju lika gärna strunta i att privatisera.
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

Att konkurrensen skulle leda till bättre service (högre tjänstekvalitet) stämmer helt enkelt inte in på verkligheten. Det fungerar bara i den mån man kan reglera det hela, med t.ex konkurrenslagar (vilket inte heller fungerar i praktiken, men - i rättvisans namn- mest på grund av dålig tillämpning). Det är förövrigt idiotiskt att lämna över samhällsviktiga funktioner till enskilda individer vars enda intresse är att maximera vinsten. Det är inte frihet eller folkligt ett endaste dugg.
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
GästenVLHA
Avstängd
Posts: 615
Joined: 2005-10-11 19:18:38
Location: Inte Göteborg

Post by GästenVLHA »

fisk wrote:
GästenVLHA wrote:Fisk, du svarade aldrig på min fråga
Det har du rätt i, jag är inte här för att utbilda dig.
Väldigt oprofessionellt.
Utbilda mig behöver du inte. Jag undrar varför du tycker Sveriges psykvård inte vårdar. Då du inte är psykiater/rättspsykiater antar jag att du har grundat dina meningar på det som skrivs i tidningar.
Arbete ger frihet
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Pontarius wrote:Men vinstintresse brukar vara samma sak som högre kostnad för brukaren eller leder till effektivisering vilket gör att det blir mindre personal vilket leder till sämre service. (för de som inte har råd med lyxigare ställen)

Då kan man ju lika gärna strunta i att privatisera.
Jag försöker överföra din argumentation till en induktiv slutledning:

1. Privatisering (P) leder till vinstintresse (V). [IP] [kausalt]
2. Vinstintresse (V) leder oftast till högre kostnad för brukaren (H). [EP][kausalt]
3. Vinstintresse (V) leder till effektivisering (E). [EP][kausalt]
4. Vinstintresse (V) leder till mindre personal. (MP) [IP] [kausalt]
5. Mindre personal (MP) leder till sämre service för de flesta (SF). [IP] [kausalt]
6. Privatisering (P) leder till sämre service för de flesta (SF) [IP] [kausalt]
---
7. Vi bör inte (~) privatisera (P) [slutsats]


1. Om P, så V.
2. Om V, så oftast H.
3. Om V, så E.
4. Om V, så MP.
5. Om MP, så SF.
6. Om P, så SF.
---
7. ~P

(IP=Implicit premiss), (~=negation)

---

Din argumentation härovan är så full av kausala förmodanden, vilket är ett tecken på att det troligtvis skulle kunna vara en sk. "slippery slope", alltså en kedja av förmodanden som leder vidare till en annan kedja av förmodanden. Dessa typer av gissningar, även om de är baserade på en viss sannolikhet, leder ofta till riktigt svaga induktioner.

Eller mer konkret: Din serie av förmodanden, även om de var för sig skulle kunna potentiellt vara troliga scenarier, gör att argumentationen (slutledningen) blir svag.




Jag förkastar den, baserat på att premissen 4 inte är sann (och därmed faller också 5). Antalet anställda på ett företag är beroende på tjänstekvalitet och efterfrågan. Kan inte ett företag erbjuda tillräckligt god service, så kommer inte kunderna tillbaka. Vinstintresset genererar alltså ett krav på att öka tjänstekvalitet, tjänstekvalitet är vad som efterfrågas av konsumenterna, vilket är lika med efterfrågan. Man kan inte erbjuda denna tjänstekvalitet med underbemannade företag, att ha en personal som är underbemannad, leder till missnöjd personal, vilket reflekteras såväl i tjänstekvaliteten, som ökade i ökade sjukskrivningar (vilket är läget just nu inom den offentliga sektorn).

Läser man lite företagsekonomi på högre nivå så inser man att nöjd personal leder till ökad kvalitet av service. Och med denna tids mer konsumentorienterade företagsamhet, är det vitalt för att ett företag skall kunna överleva.

Givetvis innebär detta system kortsiktigt att kostnaderna till slutkund kommer att öka, men det sänkta skattekravet (i och med att de förstatligade företagen, som kostar mer än de genererar, måste ändra förhållning till kunderna) leder också till ökad möjlighet för sänkta skatter, och därmed välfärd.

Visst kan man argumentera att klassklyftorna skulle öka, det förutsätter dock att denna reformation av den offentliga sektorn är en enskild förändring vårt samhälle. Givetvis skapas ett krav på förändring av flera system (det är en annan diskussion), men det är inte så enkelt att privatisering leder till ökade klassklyftor, det är tankegångar grundade ur vänsterorienterat självbedrägeri (imho).
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

GästenVLHA wrote:Väldigt oprofessionellt.
Utbilda mig behöver du inte. Jag undrar varför du tycker Sveriges psykvård inte vårdar. Då du inte är psykiater/rättspsykiater antar jag att du har grundat dina meningar på det som skrivs i tidningar.
Jag har ett flerperspektiv på den offentliga psykvården i det här landet. Ett av dem kommer från min nuvarande pågående utbildning (där bl.a. ämnen såsom Sociologi ingår), men också från att ha varit inne i systemet [bemötande], och multipla vänners erfarenheter av psykvården (på olika orter). Slutligen så diskuterar jag på regelbunden basis med bl.a. en doktorand i Psykologi, och har en god vän som arbetar som KBT-psykoterapeut i Malmö, och har fått höra hennes erfarenheter.

Den "vård" som erbjuds i det här landet för psykiskt sjuka människor motsvarar ungefär den man får på publikhospitalen i USA. Det finns inga bra siffror för att illustrera det, men vården i det här landet inom mentalhälsa baserar sig (enligt en överläkare här på USÖ i Örebro) på dålig ekonomi - vilket leder att man måste vända sig till psykofarmaka, och köer (som ofta sträcker sig längre än ett år). Det förhållningssätt som används motsvarar ungefär att hålla de sjuka i "kryogeniska kammare", där patienterna får tabletter för att inte må sämre, det vill säga - man ägnar sig åt ett enkelt symtomatiskt botesystem. Vilket inte gör ett smack åt orsaken/orsakerna. Det kräver eg. KBT, vilket inte vården har råd med.

Mer extensivt stöd till privatiserade psykologer, och eg. bidrag (så att de sjuka själva kan välja var de vill bli vårdade) skulle kunna lösa detta. Då blir marknaden mer till: EFTERFRÅGAN -> TILLGÅNG, alltså - ökad efterfrågan styr tillgången, istället för; som det är nu: Bristen av tillgång gör att efterfrågan leder till jättelika köer.
Aotearoa - tino rangatiratanga
1337_pojke

Post by 1337_pojke »

fisk wrote: mycket text..
Hmm. kunde du inte bara sagt att det var en dålig gissning av mig?

Nåja, eftersom jag inte lägger ner jättemycket tid på att analysera sönder ämnet så slänger jag bara snabbt ihop saker bestående av en massa saker jag läst, hört och upplevt själv i verkligheten.

Vad som sägs i de högre nivåerna av företagskunskap har inte med verkligheten att göra. Eftersom många chefer dessutom är psykopater halvdålig länk så kanske det i verkligheten går åt helvete med nöjd personal och patienter.

Jag tror att vinstintresse kombinerat med konkurrens leder till att folk som står under medelklassen kommer ikläm.

Som det är med tandvården just nu så kommer de flesta i kläm. (iaf jag och jag har ändå rätt schysst lön)

Du har säkert rätt i teorin men i verkligheten gårr alla bra teorier åt helvete.
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

GästenVLHA wrote:Vad är det för fel på Sveriges psykvård, fisk?
Jag går ju fortfarande fri ;)
Kan inget om mycket
Post Reply