Mobiltelefon firmware, SMS och kryptering

Diskussioner om musikspelare inkl. tillbehör, mobiltelefoner och handdatorer.
Post Reply
Ajaj
Posts: 640
Joined: 2005-11-29 12:01:49

Mobiltelefon firmware, SMS och kryptering

Post by Ajaj »

Hej

Tycker det är sämst att firmwaren på Mobiltelefoner är closed-source.
Tycker det är sämst att operatörer hela tiden spårar mobiltelefoner var de befinner sig, hur ofta de används, etc.
Tycker det är sämst att de kan fjärrstyr aktivera mikrofonen och lyssna på vad man snackar.
Tycker det är sämst att jag inte kan använda stark-kryptering när jag skickar/tar-emot SMS medelanden.
Vore trevligt med krypterat samtal.

Tänk om man kunde lagra all data på telefonen i krypterad form, vore trevligt också.

Det är ganska häftigt att det finns Java till telefoner, men Java var tänkt att vara platforms-oberoende, men på telefoner så tycks det vara mycket inkompatibilitet.

Tråkigt att inte Internet är så väl-använt på mobiltelefoner, vore perfekt med en RSS reader.
User avatar
Mind
Posts: 1032
Joined: 2002-12-26 22:22:04
Contact:

Post by Mind »

Vad har du för bevis på "Tycker det är sämst att operatörer hela tiden spårar mobiltelefoner var de befinner sig, hur ofta de används, etc.
Tycker det är sämst att de kan fjärrstyr aktivera mikrofonen och lyssna på vad man snackar. " då ?
Ajaj
Posts: 640
Joined: 2005-11-29 12:01:49

Post by Ajaj »

Alla med en gnutta paranoia vet ju det.
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Vill du vara någolunda "anonym" skaffa ett kontantkort då.

Tråden passar nog bättre i mobildelen av forumet.

*flyttar*
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
Ajaj
Posts: 640
Joined: 2005-11-29 12:01:49

Post by Ajaj »

Tack för att du flyttade den. Såg inte att det fanns ett mobiltelefon forum.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Operatörer KAN spåra mobiltelefoner, i samhällen eller områden där det bara finns en mast inom räckhåll, och där masten uppgraderats för det, kan man bara få reda på väderstreck.
I områden där det finns flera master, gärna 3 eller fler, kan man triangulera telefonernas positioner om masterna stödjer det.

Detta är allmän information och man gick ut med det som en möjlig "feature" för framtiden, att man skulle kunna tillåta t.ex. vänner att fråga var man är utan att behöva ringa en.

Sen huruvida operatörerna använder detta för att leka storebror eller inte är en annan sak, dock är det troligt att dom loggar vilken mast en telefon är ansluten till och när.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Ajaj
Posts: 640
Joined: 2005-11-29 12:01:49

Post by Ajaj »

Tack och lov att det finns kontant kort! :)

Vill ändå ha öppen firmware utan sliskiga bakdörrar och skräp.
Samt stark kryptering.
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Ghlargh wrote:Operatörer KAN spåra mobiltelefoner, i samhällen eller områden där det bara finns en mast inom räckhåll, och där masten uppgraderats för det, kan man bara få reda på väderstreck.
I områden där det finns flera master, gärna 3 eller fler, kan man triangulera telefonernas positioner om masterna stödjer det.

Detta är allmän information och man gick ut med det som en möjlig "feature" för framtiden, att man skulle kunna tillåta t.ex. vänner att fråga var man är utan att behöva ringa en.

Sen huruvida operatörerna använder detta för att leka storebror eller inte är en annan sak, dock är det troligt att dom loggar vilken mast en telefon är ansluten till och när.
Telias friend finder.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
Ajaj
Posts: 640
Joined: 2005-11-29 12:01:49

Post by Ajaj »

Hur mycket kan man egentligen göra med Java på en telefon?

Skulle det gå att skicka SMS med trippel ROT13 kryptering?
User avatar
mr b0m
Posts: 1109
Joined: 2002-03-08 10:54:25
Contact:

Post by mr b0m »

Ajaj wrote:Skulle det gå att skicka SMS med trippel ROT13
kryptering?
Haha, är ROT13 vad du kallar för "stark kryptering"? :P

Edit: För övrigt, om du kodar något med ROT13 igen (för att uppnå trippel-krypteringen) så blir det ju bara avkodat igen.
Ajaj
Posts: 640
Joined: 2005-11-29 12:01:49

Post by Ajaj »

Alla vet att trippel ROT13 är den starkaste krypteringen som existerar! :D
toob
Posts: 362
Joined: 2002-03-07 23:51:56
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mobiltelefon firmware, SMS och kryptering

Post by toob »

Ajaj wrote:Hej
...
Vore trevligt med krypterat samtal.
...
.
Förstår vad du menar.
Ville bara upplysa om att GSM-nätet är krypterat, det innebär att det inte kan sitta någon lallare med en scaner och lyssna av ditt samtal som man kunde på den gamla goda tiden med NMT.

Självfallet kan ju operatören lyssna av dig och dina sms lagaras X-antal dagar i deras server.

Men jag tvivlar på att operatörerna har något intresse av att läsa dina kärlekssms ;)
Ajaj
Posts: 640
Joined: 2005-11-29 12:01:49

Re: Mobiltelefon firmware, SMS och kryptering

Post by Ajaj »

toob wrote:Självfallet kan ju operatören lyssna av dig och dina sms lagaras X-antal dagar i deras server.

Men jag tvivlar på att operatörerna har något intresse av att läsa dina kärlekssms ;)
Jag vill inte att mina SMS ska lagras X-antal dagar på deras servar. Sen vill inte jag att de ska kunna lyssna av mig eller mina SMS oavsett om det är kärlekssms "hej grattis på födelsedagen" eller vad som helst.

När, vem, var, hur, och vad jag pratar om eller SMS'ar, är inte deras eller nånannans angelägenhet än den som vill ska ta emot det.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Själva tjänsten SMS innebär lagring, SMS lagras tills dom kan skickas till mottagaren. Om mottagarens mobil är påslagen kommer SMSet skickas nästan omedelbart, men det måste lagras först för att inte försvinna om mottagarens telefon skulle vara avstängd.

Sen om dessa tas bort omedelbart efter att SMSet kommit fram eller om dom ligger kvar hela den specificerade tiden är en annan fråga.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Ajaj
Posts: 640
Joined: 2005-11-29 12:01:49

Post by Ajaj »

Nja, men de bör inte ligga kvar lägre än nödvändigtvisst för att tjänsten tekniskt sätt skall fungera.

Data retention sucks.
föredettamixbox
Avstängd
Posts: 265
Joined: 2005-04-04 22:15:23

Post by föredettamixbox »

Ajaj wrote:Nja, men de bör inte ligga kvar lägre än nödvändigtvisst för att tjänsten tekniskt sätt skall fungera.

Data retention sucks.
Du kan ställa in giltighetstid i telefonen.
Dogs fucked the Pope... no fault of mine.
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Re: Mobiltelefon firmware, SMS och kryptering

Post by IcePic »

Ajaj wrote:Tycker det är sämst att jag inte kan använda stark-kryptering när jag skickar/tar-emot SMS medelanden.
Det löser man precis som email, pappersbrev och tusen andra kanaler, man krypterar end-to-end,
inte bara transporten.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
Post Reply