Windows XP växlingsfil/processer

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
User avatar
Gascogne
Posts: 182
Joined: 2004-08-28 5:34:33
Location: Linköping

Windows XP växlingsfil/processer

Post by Gascogne »

Jag har ganska nyligen ominstallerat mitt windows xp och har ett litet problem efter jag har använt program/spel, min växlingsfil är väldigt stor.

Det känns som programmen inte försvinner helt efter ha stängt ner dom eller så finns det något jag inte kan se.

Jag ligger runt 100-110Mb med nystartat windows men efter tex spelat BF2 så ligger jag på 190mb och det är likadant efter jag har haft program igång men då har jag ännu större växlingsfil.

Detta problem har jag inte haft förr alls och har ingen anning vad det som gör det.
We are the bold marines of space.We wade through gore and grue and if we do not like your face then this is what we'll do:We'll sneer and spit and call you names,tip napalm down your shirt.Your vest will be consumed by flames,and that will really hurt
bobbin
Posts: 64
Joined: 2005-10-20 17:48:28

Post by bobbin »

Jag har inte en aning vad det kan vara för fel men jag är nyfiken på två saker
1: Vad låg din växlingsfi pål innan du ominstalerade din dator ?
2: Hur mycke ska den ligga på ?
min ligger på 210 MB nu och jag har inget programigång utom IE
Dator: Cpu Amd 64x 3000+ socket 939 Minne 256+256+512=1024 Moderkort ASROCK S939 M1695 8CH SATA2,RAID PCI-E16 AGP Geforce 6600GT 128Mb Nätagg Hipper 525W
User avatar
Gascogne
Posts: 182
Joined: 2004-08-28 5:34:33
Location: Linköping

Post by Gascogne »

1. Den ligger runt 90-100mb

2. Men allt installerat och dylikt så ska den ligga mellan 100-110mb.
We are the bold marines of space.We wade through gore and grue and if we do not like your face then this is what we'll do:We'll sneer and spit and call you names,tip napalm down your shirt.Your vest will be consumed by flames,and that will really hurt
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

växlingsfilen är ju egentligen inte en fil utan utrymme som Operativsystemet kan använda för att lägga data som snart skall användas om det inte finns plats i det primära arbetsminnet.
Att filen blir större efter att du har spelat beror förmodligen på att Windows behövde mer plats att "växla" till och därför utökade växlingsutrymmet.
Om du inte vill att den ska göra det får du helt enkelt sätta filen till ett fast belopp.
Själv ligger min växlingsfil på 512mb mer än så har jag aldrig behövt heller.

förmodligen är det så att Windows är dåligt på att släppa ifrån sig det extra som den allokerade för växlingsfilen efter att du stängt av spelet och därför är den större efteråt. det betyder inte nödvänditvis att det är använt.
User avatar
Gascogne
Posts: 182
Joined: 2004-08-28 5:34:33
Location: Linköping

Post by Gascogne »

Tycker bara att det är så skumt eftersom jag inte har haft detta problem innan alls.
We are the bold marines of space.We wade through gore and grue and if we do not like your face then this is what we'll do:We'll sneer and spit and call you names,tip napalm down your shirt.Your vest will be consumed by flames,and that will really hurt
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

Mephisto wrote:förmodligen är det så att Windows är dåligt på att släppa ifrån sig det extra som den allokerade för växlingsfilen efter att du stängt av spelet och därför är den större efteråt. det betyder inte nödvänditvis att det är använt.
Nja, snarare är det så att det finns en (om än liten) kostnad associerad med
att faktiskt trimma ner den jämfört med att bara låta den ligga där oanvänd,
så det finns inget egenvärde i att minska ner en oanvänd del av swapfilen,
speciellt om man ändå har en massa ledigt på den partitionen. Så om det ligger
en massa BF-relaterat data (eller data som puttades undan vid spelandet och
som senare kan vilja tas tillbaka) och du sen inte använder det under tiden
till nästa shutdown så spelar det heller ingen roll, för vid nästa boot kommer
OS:et veta att datat är helt oanvändbart och kan skrivas över utan problem.

Om man däremot kan se att swapfilen används, dvs både läsningar och skrivningar,
så är det värre. Om man inte ser nån sån aktivitet så spelar det ingen roll.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
Post Reply