CUB> CIA på svenska. Bra eller anus?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
ziimzallabiim
Posts: 687
Joined: 2004-11-03 14:29:45
Location: Södermalm

CUB> CIA på svenska. Bra eller anus?

Post by ziimzallabiim »

Okej inte om förkortningen Centrala Underättelse Byrån (ett hastigt påhitt som jag är villig att medge lutar åt det senare alternativet) utan snarare fenomenet att slå ihop alla underättelsetjänster till en? Bra eller anus?
YOU CANT FIGHT IN HERE, THIS IS THE WAR ROOM!
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Jag är på om de kan hitta någon sexigt skräckinjagande förkortning till det hela i stil med Komintern och Agitprop. CUB låter bara mesigt.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Har de en illiterat särskrivning, såsom förslaget, så passar den nog organisationen till punkt och pricka.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
ziimzallabiim
Posts: 687
Joined: 2004-11-03 14:29:45
Location: Södermalm

Post by ziimzallabiim »

fisk wrote:Har de en illiterat särskrivning, såsom förslaget, så passar den nog organisationen till punkt och pricka.
Haha, förlåt! Lite, ehehm stressad!

EDIT: Fast nu var jag ju ändå rätt ödmjuk och sa att det inte var mitt dåliga namnförslag som skulle kritiseras, snarare att ni skulle debattera förslaget om en gemensam underrättelsebyrå!
YOU CANT FIGHT IN HERE, THIS IS THE WAR ROOM!
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

ziimzallabiim wrote:Haha, förlåt! Lite, ehehm stressad!

EDIT: Fast nu var jag ju ändå rätt ödmjuk och sa att det inte var mitt dåliga namnförslag som skulle kritiseras, snarare att ni skulle debattera förslaget om en gemensam underrättelsebyrå!
Jag gjorde ju det.

En svensk underättelsebyrå förtjänar att särskrivas.
Aotearoa - tino rangatiratanga
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Säpo är nog en av de bästa svenska förkortningarna, synd att byta ut den.

fisk: menar du att sveriges underrättelsetjänst har en historia av att stava dåligt?
Last edited by Dissident on 2006-01-16 18:02:25, edited 1 time in total.
User avatar
andersson
Posts: 1144
Joined: 2004-10-24 21:48:34

Post by andersson »

Utgör CIA verkligen USAs totala underättelsetjänst?
Jag trodde att denna bestod av fristående grenar som NSA eller AFT men de kanske bara agerar under CIA?

Does anyone care to explain or must I google it?
Parental Advisory - Explicit Content
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

Fra pysslar ju också med underättelse i svergie.

http://www.fra.se/
#mac.se @ EFnet
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Dissident wrote:fisk: menar du att sveriges underrättelsetjänst har en historia av att stava dåligt?
Nej, jag menar att felstavningen skulle vara representativ för organisationens kvalitet.

"Kolsyra inte svagdricka"
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

spite wrote:Utgör CIA verkligen USAs totala underättelsetjänst?
Jag trodde att denna bestod av fristående grenar som NSA eller AFT men de kanske bara agerar under CIA?

Does anyone care to explain or must I google it?
USA har självklart flera olika organ som håller på med underrättelsetjänst, men bara CIA gör det på en internationellnivå, med spioner och annat folk, deras uppgift är att samla info om andra länders regeringar, företag, etc. NSA är till för att skydda andra byråer, spionera på egna medborgare, arbetar nära Department of Defense. Blablabla, AFT vet jag inte vad du menar med, men om du menar ATF så är det ju den delen av polisen som sköter Alkohol, Tobak och Vapen. Sedan finns ju US Secret Service, de jobbar med att skydda presidenten till all kostnad (se några bad guys i serien Prison Break), sedan finns ju FBI, federal polis, jobbar över statgränser, fast det vet ju nog redan, finns massa mera...
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Dissident wrote:Säpo är nog en av de bästa svenska förkortningarna, synd att byta ut den.
Tycker vi borde följa modellen och börja tala om kripo i dagligt tal och kanske gärna också orpo.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Kripos används i Norge, vad jag minns av min barndom, i vardagligt tal <_<
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Med tanke på att CIA måste vara en av de mer misslyckade delarna av den amerikanska staten så vet jag inte om det är ett ideal att se upp till.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

fisk wrote:
Dissident wrote:fisk: menar du att sveriges underrättelsetjänst har en historia av att stava dåligt?
Nej, jag menar att felstavningen skulle vara representativ för organisationens kvalitet.

"Kolsyra inte svagdricka"
Du är bara sur för att du hamnade i IB:s register.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Dissident wrote:Du är bara sur för att du hamnade i IB:s register.
IB?

Register?

Upplys mig, o store hövding.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

fisk wrote:
Dissident wrote:Du är bara sur för att du hamnade i IB:s register.
IB?

Register?

Upplys mig, o store hövding.
IB, det gamla namnet på sveriges underrättelsetjänst.
De bytte namn på det, vet inte vad det heter idag, vet egentligen inte ens om det skedde ett namnbyte heh ;)
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

fisk wrote:
Dissident wrote:Du är bara sur för att du hamnade i IB:s register.
IB?

Register?

Upplys mig, o store hövding.
http://www.google.se/search?hl=en&q=ib- ... gle+Search

Eftersom du inte kan någonting om svensk underrättelsetjänst förstår jag inte varför du menar att den är dålig. Syftar du på något speciellt när du säger att "felstavningen skulle vara representativ för organisationens kvalitet"?
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Dissident wrote:http://www.google.se/search?hl=en&q=ib- ... gle+Search

Eftersom du inte kan någonting om svensk underrättelsetjänst förstår jag inte varför du menar att den är dålig. Syftar du på något speciellt när du säger att "felstavningen skulle vara representativ för organisationens kvalitet"?
Du menar förutom min åsikt att idén om en svensk underättelsetjänst är futil?
Aotearoa - tino rangatiratanga
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

fisk wrote:Du menar förutom min åsikt att idén om en svensk underättelsetjänst är futil?
Inte då, de ger ju ut snitsiga pdf-rapporter.

http://62.119.135.221/FM/FiktMots/index.html
http://www.hkv.mil.se/attachments/must_ ... t_2004.pdf
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

SÄPO är bra. Det låter totalitärt och fint.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
aiwass
Posts: 1845
Joined: 2002-03-07 23:43:40
Location: Annorstädes

Post by aiwass »

Lite lustigt att hävda USA som förebild när man vill slå ihop underrättelsetjänsterna för att få mer ordning och reda på saker...

Sen så får jag väl i stort hålla emd om att den nya organisationen nog gärna får ha kvar SÄPO, bra klang i den.

Dissident: säker på att Fisks främsta klagomål inte är att han inte blev registrerad av IB?
Gold for the mistress, silver for the maid
Copper for the craftsman, cunning at his trade
Good said the baron, sitting in his hall
But iron, cold iron, is master of them all
User avatar
marcus(91)
Posts: 100
Joined: 2005-01-29 19:40:55

Post by marcus(91) »

tycker att försvaret kunne syssla me sånt, dom har ju utrustning och så iaf.. :)
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

marcus(91) wrote:tycker att försvaret kunne syssla me sånt, dom har ju utrustning och så iaf.. :)
5000 man för 40 miljarder/år :). Världens mest kostnadseffektiva försvar?


En central Europeisk underrättelsetjänst vill vi ha. Dock ska ska alla nuvarande nationella underrättelsetjänster fortfarande finnas kvar.

Sedan vill vi ju såklart ha ett gemensamt europeiskt försvarsorgan, samt att alla länder inom unionen får ett par kärnvapen var :).

Tillsammans skulle vi ha en ganska ok motpol till USAs enorma krigsmaskin.

När vi ändå håller på så varför inte fixa en europeisk polisstyrka samt såklart en europeisk byrå som sysslar med inrikes-säkerhet.

Jag tror att ett EU som en stat med nuvarande länder som delstater är att vänta i framtiden. **Längtar** (Så länge engelskan blir riksspråk och inte franskan :D)
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

XitArS wrote:5000 man för 40 miljarder/år :). Världens mest kostnadseffektiva försvar?
Det är alltid lika underbart att se människor prata om saker när de inte har en blekaste aning om vad de pratar om. Att vi inte har särskilt många anställda inom försvaret kan ju kanske ha att göra med att vi inte har en yrkesarmé utan en värnpliktsarmé.

Vad hände förresten med din stolta nationalism?
Life's a joke, yuk it up.
Konto
Posts: 1450
Joined: 2005-02-16 22:22:51

Post by Konto »

Och hans kärlek till USA?
Post Reply