Positiv särbehandling?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Positiv särbehandling?

Post by Fenix »

Jag vet inte om jag skall skratta eller gråta till förslaget om "Positiv särbehandling". Det är ju en skymf mot alla som går arbetslösa att jobben skall tilldelas på etnisk bakgrund. Är inte det rasistiskt så säg då vad som är det. Är inte bäst man för jobbet oavsett "etnisk bakgrund" det bästa?

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=119&a=253547 m.fl
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
SirTiner
Posts: 7
Joined: 2005-12-26 18:03:28

Post by SirTiner »

I hear you brother
Acer1700lappe: 3,06g p4, 2*1024 ddr333mZh,GeforceFXGO5600128,120gighårdisk,Audigy2ZS, Logitech Z-5500 Högtalare, THX,DTS, 5 Satelliter och Subwoofer, 505 Watt
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

All särbehandling som inte grundar sig i kompetens är förkastligt imo.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Detta är en mycket intressant fråga. Det som skrivs är ju trots allt att man kan kvotera in en viss mängd med invandrarbakgrund på arbetsmarknaden om de är kvalificerade för jobbet.

Detta leder givetvis till att det kan finnas mer kompetenta människor som blir utan, vilket i sig är rätt förkastligt.

Frågan som jag ställer till både mig själv och er är; vad tjänar man på det och väger det upp den förnedring mot de som har bättre kompetens?
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Det står ju inte att det kommer bli något krav, utan vad jag får ut av artikeln är det upp till arbetsgivaren. Dvs han kan anställa en person med tillräcklig men lägre kompetens om personen är invandrare.

Detta kommer sannolikt inte innebära någon som helst skillnad från tidigare utom möjligtvis att statligt ägda företag kommer anställa marginellt fler invandrare.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Eftersom man för närvarande sällan anställer invandrare med högre kompetens så har jag svårt att tro att man tänker anställa invandrare med lägre kompetens bara för det finns ett förslag från regeringen att det vore trevligt.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Big_Bird wrote:Eftersom man för närvarande sällan anställer invandrare med högre kompetens så har jag svårt att tro att man tänker anställa invandrare med lägre kompetens bara för det finns ett förslag från regeringen att det vore trevligt.
'
Lite som Jesus och det där med förslaget om att folk skulle vara treviga mot varandra...
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Ska vi segregera lite mera?
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

I USA finns det lagar som tvingar arbetsgivare att ha en procentuell grupp invandrare anställda inom företaget som motsvarar den procentuella mängden av dem i staden. Så ifall det till exempel finns 20% spanjorer i en stad/område/region så ska ca 20% av företagets anställda vara spanjorer.

Detta system har visat sig fungera mycket bra.

Hurvida det skulle fungera lika bra i Sverige kan ju diskuteras. Som svensk så är jag mer emot än för, men de flesta invandrare ser säkert positivt på förslaget.

Kravet är ju dock att de man anställer SKALL upfylla de krav som ställs, så att man inte bara tar in vem som helst för att fylla kvoten.

Och om de kvoterade inte klarar sina uppgifter så ryker de efter provanställningstiden iaf... Samhället gynnas, svenska individer KAN missgynnas...
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Re: Positiv särbehandling?

Post by staretsen »

Fenix wrote:Är inte bäst man för jobbet oavsett "etnisk bakgrund" det bästa?
Så länge som vi har neurologer som städar så: Nej, tydligen inte.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

När en existerande situation inte fungerar så får man prova att förändra den lite. Ungefär som med migrationsverket.
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Re: Positiv särbehandling?

Post by Hipshot »

TinyTeeth wrote:
Fenix wrote:Är inte bäst man för jobbet oavsett "etnisk bakgrund" det bästa?
Så länge som vi har neurologer som städar så: Nej, tydligen inte.
Varför tror du att ISS städar så bra och varför tror du att namnet Internationell StädService passar så bra. Allt pga ISS vet att välja de bästa för jobbet.
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

stealth wrote:Ska vi segregera lite mera?
Det var de första som slog mig också. Det här är inte en rätt väg att gå precis.
We dance to all the wrong songs
User avatar
Mind
Posts: 1032
Joined: 2002-12-26 22:22:04
Contact:

Post by Mind »

Tänk när en arbetsgivare inte får anställa någon pga att han/hon är svensk.

Snart i en framtid nära dig.
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Folk ni är helt otroliga! Jag känner ett dussin människor i min nära krets som är högt utbildade men som tvingas ta skitjobb för att de inte ens kommer fram till intervju pga sina namn. Samtidigt rekryterar sverige polsk och tysk arbetskraft!


Låter ordet dubbelmoral bekant? Ni vill alltså att invandrare inte ska sitta på bidrag, men samtidigt är emot att staten gör det enklare för dem att få jobb...


Istället för att klaga på staten som hatar sitt eget folk, klaga på storbolagen som säger upp tusentals individer pga besparingsskäl samtidigt som de som finns kvar blir bara sjukare pga stress!
DDS for life!
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

borz: Förvänta dig inte att forumets rasister ger med sig med sådana argument. =/
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Foolo
Posts: 45
Joined: 2003-03-03 15:25:59
Location: Bovallstrand
Contact:

Post by Foolo »

borz wrote:Folk ni är helt otroliga! Jag känner ett dussin människor i min nära krets som är högt utbildade men som tvingas ta skitjobb för att de inte ens kommer fram till intervju pga sina namn. Samtidigt rekryterar sverige polsk och tysk arbetskraft!


Låter ordet dubbelmoral bekant? Ni vill alltså att invandrare inte ska sitta på bidrag, men samtidigt är emot att staten gör det enklare för dem att få jobb...


Istället för att klaga på staten som hatar sitt eget folk, klaga på storbolagen som säger upp tusentals individer pga besparingsskäl samtidigt som de som finns kvar blir bara sjukare pga stress!
Så sant. 6 h arbetsdag ftw.
GästenVLHA
Avstängd
Posts: 615
Joined: 2005-10-11 19:18:38
Location: Inte Göteborg

Post by GästenVLHA »

Kvotering har absolut inga fördelar.
Arbete ger frihet
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Vill bara poängtera en sak. Jag är i grunden emot särbehandling och kvotering då jag anser att kompetens och erfarenhet ska bestämma om en individ ska få jobb eller ej. Jag ser dock kvotering och särbehandling som en motvikt till smygrasismen som råder på arbetsmarknaden just nu.




EDIT: Att dessa åtgärder överhuvudtaget behövs säger en hel del...
DDS for life!
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

fisk wrote:borz: Förvänta dig inte att forumets rasister ger med sig med sådana argument. =/
Just det, det var så det var, rasister..

Ifrågasätts invandrare på något vis blir det genast rasism och den sakliga debatten flög ut igenom fönstret.

I vilket fall som så är väl motrasism, alltså rasism åt andra hållet lika illa?

Men i det här fallet kanske särbehandlingen är nödvändig men kanske kan kompromissas så pass att kompetensen ska bevisas innan anställning. Fast ändå, särbehandling är ju ändå särbehandling som kan resultera i orättvisa.

Men så länge orättvisor drabbar svenskar så är det ju lugnt enligt vissa.
Kan inget om mycket
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Bad_and_ugly wrote:Men så länge orättvisor drabbar svenskar så är det ju lugnt enligt vissa.
Jag har svårt att ta sådana här argument på allvar när du aldrig är där och klagar när orättvisorna inte drabbar "oss svenskar". Och det ska dessutom sägas att det är rent absurt att påstå att svenskar råkar ut för mer negativ särbehandling än invandrare.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

TinyTeeth wrote:
Bad_and_ugly wrote:Men så länge orättvisor drabbar svenskar så är det ju lugnt enligt vissa.
Jag har svårt att ta sådana här argument på allvar när du aldrig är där och klagar när orättvisorna inte drabbar "oss svenskar". Och det ska dessutom sägas att det är rent absurt att påstå att svenskar råkar ut för mer negativ särbehandling än invandrare.
Jämför man så kan även jag hålla med om att invandrare får ta mest skit, så visst kan man ju säga att det är befogat att invandrarna nu får bättre förutsättningar. Dessutom var det bara en pik till vår föredömlige fisk som har koll på läget. 8)
Kan inget om mycket
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Jag vill inte se någon lagstiftning alls på det här området, en arbetsgivare borde få välja vem han vill. Jag får ingå ett dåligt avtal, så varför skulle jag inte få anställa en inkompetent person? Men som potentiell jurist måste jag ju säga att det har sina fördelar med en massa idiotiska lagar: fler arbetstillfällen för mig.
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Dissident wrote:Jag vill inte se någon lagstiftning alls på det här området, en arbetsgivare borde få välja vem han vill. Jag får ingå ett dåligt avtal, så varför skulle jag inte få anställa en inkompetent person? Men som potentiell jurist måste jag ju säga att det har sina fördelar med en massa idiotiska lagar: fler arbetstillfällen för mig.
Jag håller med delvis, men det finns ju även andra anledningar till att arbetsgivare ratar invandrare än ren rasism, dels för att dessa personer (invandrarna) kanske har problem med språket som i sin tur ställer till det i arbetet, sen kan de ha en annan arbetsmoral (vet att min brors arbetsgivare var trött på jugoslaverna som mest bara drack kaffe och lät alla andra jobba) som kanske inte passar med företagets produktionsmål samt att vissa personer kanske är djupt religiösa och ska ha bönestund lite då och då, eller bär plagg som kanske inte passar i arbetsmiljön.

Det är synd då det drabbar invandrare i allmänhet samt att många oftast är hyggliga och effektiva, iallafall de jag haft som arbetskamrater hittills.

I tider där exceptionell effektivitet är avgörande för företagens fortsatta extstens och lönsamhet ställs det högre och högre krav vilket gör att urvalet av arbetskraften oftast blir noggrannare och t.ex ensamstående mödrar, invandrare, skadade/handikappade eller andra personer som kan tänkas vara ineffektiva ratas ganska omgående.

Kanske av just dessa anledningar som kvoteringen tagits fram för, just för att kompensera svenskarnas försprång gentemot invandrare på arbetsmarknaden.
Kan inget om mycket
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

Bad_and_ugly wrote:kanske har problem med språket
Det blir inte bättre av att de 'gamla' vandrarna tvingar på sina barn sitt hemspråk genom att lära dem det från ung ålder. Allt pga att de vill att barnen skall känna till hemkulturen, det är dåligt, dåligt för anpassningen bra för segregering. Kungabarnen är ju andragenerationsinvandrare, silva har minsan inte prackat på dem massa tyska eller portugisiska och det har gått ganska bra för dem.
Post Reply