Lösa litet glabb i gångjärnet på IBM-laptop - möjligt?

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Lösa litet glabb i gångjärnet på IBM-laptop - möjligt?

Post by benjamin »

Hej hej,

Jag har möjlighet att köpa en IBM 570e, förvisso halvgammal med slimmad och väger endast 1.8kg. En laptop-skärm och dess gångjärn har ju ofta ett sådär lagom skönt motstånd - man vill ju att skärmen ska stanna i det läget man har satt den i samtidigt som att det ska gå att ändra läge utan att få mjölksyra. Hur som helst, i mitt fall, så har ett lagom motstånd när man rör den - fast den har liksom några grader då den går att röra helt fritt. Ett jäkligt oskönt glapp. Är det någon som har en aning om man kan ogärda det? Har jag varit otydlig så kika gärna på filmen jag länkar till här nedan.

Jag är hemskt tacksam över svar!

Quicktime-film, tyvärr okomprimerad så på hela 4MB.
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Jag skulle gissa på att antingen sitter hela gånggärnet löst och vickar, eller så sitter friktionsbromsen och glappar några grader.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
avatar

Post by avatar »

Håller med om Ghlarghs teorier. Skulle gissa att det inte kanske är så smart att försöka laga själv, eftersom du gjort ett inlägg här om det.
Menar som så att ifall du haft kunskap nog att laga det själv, då hade du lagat det ist för att göra en film och fråga på forum.
Alltså kanske bästa för din del är att glida in på en datorbutik av lite högre klass och låta dom laga. Eller så får du helt enkelt leva med glappet. Det är juh inte direkt så att man viker skärmen fram och tillbaka stup i ett.
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

Mjo, så långt har jag väl kommit också. Mest det att jag inte vet exakt hur konstruktionen ser ut. Jag har förvisso hittat en pdf över hur man plockar isär datorn - ska se om jag kan få lus om hur man gör. Jag ska undersöka :-)
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Kabeln till skärmen brukar vara inlindad i gånggärnet och vara rätt lätt att ha sönder, tänk på det.

Dom gånggärn jag plockat sönder har varit en rejäl stålfjäder lindad runt en rundstav, fjädern klämmer runt staven och skapar friktion.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

Ghlargh wrote:Kabeln till skärmen brukar vara inlindad i gånggärnet och vara rätt lätt att ha sönder, tänk på det.

Dom gånggärn jag plockat sönder har varit en rejäl stålfjäder lindad runt en rundstav, fjädern klämmer runt staven och skapar friktion.
Just på denna laptop så sitter skärmsladden i mitten och gångjärnen (såklart) på sidorna om den - ingen fara där :-) Ska se om jag lägger mankeln till och fixar det.

Tack för tipsen - framför allt till Fireman!
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
avatar

Post by avatar »

minns då jag tog lös en såndär liten flatkabel till skärmen.. det var ETT HELVETE att få dit den igen. För portarna var 5 milimeter in i både skärm och dator.. Tro det eller ej, det var mamma som lyckades sätta in flatkabeln igen.
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

avatar wrote:minns då jag tog lös en såndär liten flatkabel till skärmen.. det var ETT HELVETE att få dit den igen. För portarna var 5 milimeter in i både skärm och dator.. Tro det eller ej, det var mamma som lyckades sätta in flatkabeln igen.
Vad tar din morsa i timman för sådana här jobb tro?
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
Ijey
Posts: 522
Joined: 2005-03-16 10:42:45
Location: Göteborg

Post by Ijey »

Jag TROR att det ska vara så, har sett tre andra IBM Thinkpads som uppför sig likadant.
Tidigare calle909
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

Tack för hjälpen! Dock så skippar jag den datorn - hittat en annan som passar mig bättre. Man har ju lärt sig lite iaf :-)
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
Post Reply