Danmark vs. Islam

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Danmark vs. Islam

Post by Dissident »

Image

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=6
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 30,00.html

Nyligen har det blåst nytt liv i en gammal nyhet - Jyllands-Postens teckningar av Mohammed. Vad tycker ni? Tryckfrihet eller provokation? Diskutera.

edit: en artikel till, http://sydsvenskan.se/varlden/article138937.ece
edit2: och en till, http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=6
Last edited by Dissident on 2006-01-30 11:35:37, edited 2 times in total.
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

Religion som fenomen är ett hot mot det sunda förnuftet. Det är skrämmande att det finns så många människor som reagerar så starkt på karikatyrer i en dagstidning. Det finns ingen måtta på idiotin.
Det här visar också var "danska" muslimer har sin lojalitet när saker ställs på sin spets (vilket man inte ens skulle kunna påstå att det görs i det här fallet).

Jag hoppas innerligt att Danmark inte viker sig.
Skulle FN ställa sig på de religiösa fundamentalisternas sida vore det en katastrof.

Jag vill också säga att svenska journalister är en skam för journalistyrket och yttrandefriheten.

Men kanske... är detta det bästa som kunda hända, särskilt som muslimerna inte riktar in sig på enbart danskar utan även norrmän och svenskar. Det här kan fungera som en väckarklocka för dem som trodde att det inte fanns någon skillnad på en svensk som firar påsk (därmed kristen) och muslimer.
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Det jag reagerar på är hur folk bojkottar ett helt land för att ett individuellt företag gör nåt dom ogillar. Muslimer borde bojkotta jyllandsposten, inte danmark.
Det är ju inte så att Danmark tänker ändra sin grundlag bara för att straffa ett företag som ritar elaka karikatyrer...

Samma sak med hela "freedom"-kampanjen från amerikanernas sida. Bara för att franska regeringen inte vill hjälpa dom med sitt krig, bojkottar man alla franska varor... Smart, det räcker inte med att några regeringsmän inte gillar amerikansk politik, nu ska man även få alla franska matproducenter att hata USA också.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Jävla löjligt att dessa islam-fanatiker ska bojkotta ett lands produkter pga ett litet skämt? Hur mycket skämtar inte vi om kristendomen? Ingen tar ju illa vid av det. Men dessa islamister, nä där ska man allt inte få säga något alls om :[

Religion is the shit, bli ateist! :P
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

heh, situationen där nere verkar vara lite galen, nu är jag inte så jätteinsatt, men det verkar som om "muslimerna" hela tiden söker något att hata?
... fast frågan är om dom är muslimer då muslimer tror på en fredlig religion utan krig och annan shit, men hey ett hot har ställts mot norden för ett ynka företagsskull, fine, det visar bara att den militärnerrustning vi håller på att göra i sverige nu är åt helvete. Ett tredje världskrig på gång? saker och ting sker runtomkring oss och Sverige med S i spetsen lägger ner hela vårt vackra lands försvar (det finns inget hotbild), det var med det försvaret vi nu har lagt ner som har gjort oss till ett framgångsrikt land. men men,
Muslimerna som antagligen inte vet hur en muslim bör vara och på det sättet inte är riktigt troende är iq-befriade och krigslystna.
Ta bort skiten och gör om landet till parkeringsplats.
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Jag förstår inte varför norrmän och svenskar också har "beordrats" lämna gaza och västbanken, vad har vi gjort? Vi fattar ju inte ens det danska språket :D.

Image


Tydligen så har de ockuperat ett EU-kontor nu också.

Låt oss hoppas att EU stryper biståndet till palestinierna ($304 miljoner förra året). Det borde få dem på andra tankar :D


Eller vad sägs om att publicera bilder på muhammed i alla europeiska tidningar - bara för att visa att vi inte bryr oss ett skit. Tyvärr kan man ju inte bojkotta varor från mellanöstern (det enda vi köper därifrån är olja och det behöver vi ju :P) men satan va sur man blir.

Där - kyrkor sprängs och kristna mördas (ingen reaktion från oss)
Här - En tidning har ritat en bild föreställande profeten muhammed (hela helvetet bryter ut där och många muslimer här blir lika galna)

Jag hoppas innerligt att konflikten blossar upp riktigt riktigt rejält och att det leder till heta diskussioner inom WTO, FN och EU. Kanske kan vi få en anledning till att krossa Islam en gång för alla 8) .
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Jag hoppas att ni alla förstår att det här betyder krig mellan oss förnuftiga, upplysta och kulturellt överlägsna kristna mot de underlägsna, smutsiga, neandertalsliknande muslimerna! Ett heligt krig vars anda drar igenom hela västvärden och jag hoppas innerligt på att vi tar tillbaka det heliga landet från de otrogna!

Nå, sarkasm åsido, så måste jag säga att identifiera sig själv som "kristen" är lika idiotiskt som att identifiera sig som "muslim". Här ser ni vad religion enkelt kan åstakomma och det är inte så mycket positivt, det är nog dags att avskaffa religion en gång för alla.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Cappuccino wrote: Det här visar också var "danska" muslimer har sin lojalitet när saker ställs på sin spets (vilket man inte ens skulle kunna påstå att det görs i det här fallet).
Gör det?
http://www.svd.se/dynamiskt/kultur/did_11570014.asp
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

XitArS wrote: Låt oss hoppas att EU stryper biståndet till palestinierna ($304 miljoner förra året). Det borde få dem på andra tankar :D
Ja! Vilken intelligent idé från farbror rasist! Vi stryper biståndet till hela befolkningen, eftersom en handfull av dem betett sig illa.

Du kan verkligen tänka igenom dina idéer du.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Reaktionära människor kan vara ack så söta, tills de kommer nära makten som i t ex Danmark.
User avatar
perhaven
Posts: 360
Joined: 2005-01-30 23:06:06
Location: Småland

Post by perhaven »

själv så undrar jag ju vad islamisterna (den lilla gruppen som för våld istället för kommunikation) får ut av det dom håller på med. 'gör oss sura och vi självmordsbombar erat land'. Eller vad får alla andra människor i mellanöstern ut av att vara så jäkla troende som de verkar vara?

Här i sverige kan ju en person vara kristen men inte gå i kyrkan och be till gud varje dag, vilket verkar vara motsatsen till vad det är i mellanöstern där en stor del av deras liv tillägnas religionen. Är det hjärntvättning eller får de verkligen ut nåt av det hela?

Om jag får säga det själv så tycker jag att religion överhuvudtaget är patetiskt. En illusion om att någon eller något älskar en för den man är.
Atlhon64 x2 5200+, Abit KN9 ultra nforce570, Crucial 2048mb, XFX Geforce 8800GTS 320mb, NorthQ 500w, 320GB spinpoint //
8125p 3dMark06
User avatar
sae
Posts: 61
Joined: 2005-03-24 15:13:00
Location: Lund
Contact:

Post by sae »

This begs the question:

Om man inte får avbilda Mohammed hur vet man hur fan muppen ser ut?

hmm...?
Casio fx-3900P
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Jag tycker ni har en väldigt konstig retorik. Ni pratar om hur fel det är med "hjärntvätt" och påtvingande av religion, men vill som alternativ "krossa islam" och "avskaffa religion". Får jag fråga vad skillnaden är? Jag är också ateist och tycker att religion är oförnuftigt, men det gör inte att jag har rätt att påtvinga andra mina värderingar.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

fisk wrote:
XitArS wrote: Låt oss hoppas att EU stryper biståndet till palestinierna ($304 miljoner förra året). Det borde få dem på andra tankar :D
Ja! Vilken intelligent idé från farbror rasist! Vi stryper biståndet till hela befolkningen, eftersom en handfull av dem betett sig illa.

Du kan verkligen tänka igenom dina idéer du.
Just nu finns det många goda skäl att dra in biståndet till den palestinska staten (notera staten). Men detta är inte ett.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
perhaven
Posts: 360
Joined: 2005-01-30 23:06:06
Location: Småland

Post by perhaven »

och vem har jag påtvingat då, TinyTeeth?
Atlhon64 x2 5200+, Abit KN9 ultra nforce570, Crucial 2048mb, XFX Geforce 8800GTS 320mb, NorthQ 500w, 320GB spinpoint //
8125p 3dMark06
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

TinyTeeth wrote:[...] men det gör inte att jag har rätt att påtvinga andra mina värderingar.
Rätt är det väl aldrig, men det vore ack så mycket enklare.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Hawkwing
Posts: 140
Joined: 2002-11-17 17:07:09

Post by Hawkwing »

TinyTeeth wrote:Jag tycker ni har en väldigt konstig retorik. Ni pratar om hur fel det är med "hjärntvätt" och påtvingande av religion, men vill som alternativ "krossa islam" och "avskaffa religion". Får jag fråga vad skillnaden är? Jag är också ateist och tycker att religion är oförnuftigt, men det gör inte att jag har rätt att påtvinga andra mina värderingar.
Problemet är att muslimer vill påtvinga sina värderingar på andra. Hela dess historia är en historia utvidgning och krig. Vi ska vara jävligt glada att 1300-talets kristna lyckades stoppa dem vid Poitiers annars kunde mycket väl Europa idag varit styrt av galna extremister som vill att alla kvinnor ska vara klädda i tält.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Hawkwing wrote:Problemet är att muslimer vill påtvinga sina värderingar på andra. Hela dess historia är en historia utvidgning och krig. Vi ska vara jävligt glada att 1300-talets kristna lyckades stoppa dem vid Poitiers annars kunde mycket väl Europa idag varit styrt av galna extremister som vill att alla kvinnor ska vara klädda i tält.
Hur man kan vara så trångsynt, och samtidigt hävda att man är liberal - är lite lustigt, måste jag säga.

Det finns 1,48 Miljarder muslimer på den här planeten. Och du menar att alla av dem "vill påtvinga sina värderingar på andra". Är det det de gör när Islam-dominerade länder invaderas av väst?

Du lever under en mediareaktionärt framkallad rädsla för en enorm grupp människor - för att några av dem beter sig på ett sätt som skapar löpsedelsrubriker.

Det här är larvigare än USA-hat.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Hawkwing wrote:Problemet är att muslimer vill påtvinga sina värderingar på andra. Hela dess historia är en historia utvidgning och krig. Vi ska vara jävligt glada att 1300-talets kristna lyckades stoppa dem vid Poitiers annars kunde mycket väl Europa idag varit styrt av galna extremister som vill att alla kvinnor ska vara klädda i tält.
På vilket sätt är inte kristendomen en historia om utvidging och krig? Hur rättfärdigar du korstågen eftersom det tydligen verkar vara det Muslimska motanfallet som du anser vara den stora oförätten? Vad säger du om att utan islams utvidgning så skulle vi ha förlorat nästan allt det vi har kvar från antiken?

Nej, jag tror du utalar dig lite väl starkt utan särskillt mycket till grund, du får gärna försöka att bevisa att du faktiskt har en grund, även om jag redan nu är av en ganska stark uppfattning att du läst Terry Goodkind en gång för mycket.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Hawkwing wrote:Problemet är att muslimer vill påtvinga sina värderingar på andra. Hela dess historia är en historia utvidgning och krig. Vi ska vara jävligt glada att 1300-talets kristna lyckades stoppa dem vid Poitiers annars kunde mycket väl Europa idag varit styrt av galna extremister som vill att alla kvinnor ska vara klädda i tält.
Har du hört talas om korståg?
We dance to all the wrong songs
User avatar
Hawkwing
Posts: 140
Joined: 2002-11-17 17:07:09

Post by Hawkwing »

fisk wrote:
Hawkwing wrote:Problemet är att muslimer vill påtvinga sina värderingar på andra. Hela dess historia är en historia utvidgning och krig. Vi ska vara jävligt glada att 1300-talets kristna lyckades stoppa dem vid Poitiers annars kunde mycket väl Europa idag varit styrt av galna extremister som vill att alla kvinnor ska vara klädda i tält.
Hur man kan vara så trångsynt, och samtidigt hävda att man är liberal - är lite lustigt, måste jag säga.

Det finns 1,48 Miljarder muslimer på den här planeten. Och du menar att alla av dem "vill påtvinga sina värderingar på andra". Är det det de gör när Islam-dominerade länder invaderas av väst?

Du lever under en mediareaktionärt framkallad rädsla för en enorm grupp människor - för att några av dem beter sig på ett sätt som skapar löpsedelsrubriker.

Det här är larvigare än USA-hat.
Nej jag tror inte att alla muslimer är galna extremister. Men jag har heller inte något problem med att säga att Islam som religion är som tidskapsel. De har totalt misslyckats med att ta sig förbi den nivå kristendomen var på under 1500-talet. Det ska bokstavstolkas och den som vågar sig på att bryta mot någon regel kan räkna med problem från staten. Den kristna världen är sekulariserad. Den muslimska styrs av präster...
User avatar
Hawkwing
Posts: 140
Joined: 2002-11-17 17:07:09

Post by Hawkwing »

Andrej wrote:
Hawkwing wrote:Problemet är att muslimer vill påtvinga sina värderingar på andra. Hela dess historia är en historia utvidgning och krig. Vi ska vara jävligt glada att 1300-talets kristna lyckades stoppa dem vid Poitiers annars kunde mycket väl Europa idag varit styrt av galna extremister som vill att alla kvinnor ska vara klädda i tält.
På vilket sätt är inte kristendomen en historia om utvidging och krig? Hur rättfärdigar du korstågen eftersom det tydligen verkar vara det Muslimska motanfallet som du anser vara den stora oförätten? Vad säger du om att utan islams utvidgning så skulle vi ha förlorat nästan allt det vi har kvar från antiken?

Nej, jag tror du utalar dig lite väl starkt utan särskillt mycket till grund, du får gärna försöka att bevisa att du faktiskt har en grund, även om jag redan nu är av en ganska stark uppfattning att du läst Terry Goodkind en gång för mycket.
Kristendomen har ingen stolt historia men den har lyckats utvecklas och anpassa sig någorlunda med tiden. Islam har inte gjort detta och är på 1500-talsnivå jämfört med kristendomen.

Det är sant att vi har mycket att tacka muslimska länder men deras utveckling avstannade i takt med att våran ökade när vetenskap blev mer accepterat i kristna länder. Islam har helt enkelt inte lyckat ta sig ur bokstavstolkande och fundamentalism. Du kommer få väldigt svårt att argumentera för att en vanlig iranier är ungefär lika religiös som en vanlig svensk.

Vore också intressant att veta var denne Terry Goodkind kommer in i det hela.
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

fisk wrote:Ja! Vilken intelligent idé från farbror rasist! Vi stryper biståndet till hela befolkningen, eftersom en handfull av dem betett sig illa.

Du kan verkligen tänka igenom dina idéer du.
Nej, självklart får befolkningen det mycket bättre genom att vi göder Hamas. Det förstår ju faktiskt jag också. Låt oss öka biståndet till ett par miljarder dollar om året. Då kommer alla palestinier få det jättebra och le åt oss för att vi är så snälla. Och Hamas kommer garantera fri skola och sjukvård till alla.

Vilken klipsk gosse du är Fisk, tänk om alla var så smarta som du, vilken underbar värld vi hade levt i...
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

XitArS wrote:Nej, självklart får befolkningen det mycket bättre genom att vi göder Hamas.
Ah, så du är expert på hur pengarna används, och har definitiv evidens för att Hamas får EU:s bistånd? Det låter som att du spekulerar efter din rasistiska läggning (som vanligt).
XitArS wrote: Det förstår ju faktiskt jag också. Låt oss öka biståndet till ett par miljarder dollar om året.
Ingen har argumenterat för att biståndet skall ökas.
Då kommer alla palestinier få det jättebra och le åt oss för att vi är så snälla. Och Hamas kommer garantera fri skola och sjukvård till alla.
Det är sorgligt att du svalt propagandan som implicerar att alla palestinier är lika fördomsfulla som du är.
Vilken klipsk gosse du är Fisk, tänk om alla var så smarta som du, vilken underbar värld vi hade levt i...
Det har ingenting att göra med att jag är klipsk, du är dock fullkomligt missledd, och dina argument dryper av din vedervärdiga nedlåtenhet mot muslimer generellt, och i detta fall - palestinier partikulärt.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

XitArS wrote:Nej, självklart får befolkningen det mycket bättre genom att vi göder Hamas. Det förstår ju faktiskt jag också. Låt oss öka biståndet till ett par miljarder dollar om året. Då kommer alla palestinier få det jättebra och le åt oss för att vi är så snälla. Och Hamas kommer garantera fri skola och sjukvård till alla.

Vilken klipsk gosse du är Fisk, tänk om alla var så smarta som du, vilken underbar värld vi hade levt i...
Vet inte om ja ska skratta eller gråta när jag läser det du skrev. Du är inte lite naiv unge man.
We dance to all the wrong songs
Post Reply