Vilket är det bästa landet?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Ajaj
Posts: 640
Joined: 2005-11-29 12:01:49

Vilket är det bästa landet?

Post by Ajaj »

Jag tror det måste vara Norge.
Norge krigar inte, de har mycket olja, alla norrmän är glada. Inget folk kommer dit för att det är för dyrt att leva där.
Norska skidlaget är 100 gånger bättre än de som är näst bäst.

Finns det något dåligt med norge?

Vilka andra länder är bra?

Sverige är i grund och botten också ett bra land, om man bortser från Bodström.

Schweiz de är väl ganska bra?
Fin natur där va, och inga konflikter?


USA det är inge bra, de kör med "frihet", men det verkar inte som det är så mycket frihet där, och den lilla som finns verkar krympa. Verkar mer vara kapitalistiskt.

Italien är inge bra, de har Berlousconi som president snubbe eller nåt, och han har maffia-anknytelser och är kriminell.

Afrika är inge bra, de tror fortfarande på voodoo, och lever som infödingar, dricker blod och könsstympar kvinnor. Könsstympning är hemskt, de syr igen slidan på kvinnor där så de inte kan ha sex. Dessutom är det AIDS-epedemi.

Arabländerna tycks alltid vara inblandade i en massa konflikter.

Kina kör stenhårt på censur. De avrättar väl folk som tänker annorlunda också?


Bästa måste väl vara
Norge, Schweiz, Österike, Tyskland, Finland.
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Jag har alltid gillat Afrika, vacker natur och massor med djur. Visst finns det dåliga saker med Afrika men jag gillar naturen. Afrika är ett fint land.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Re: Vilket är det bästa landet?

Post by jb »

Ajaj wrote:Finns det något dåligt med norge?
Jag har hört att det sitter folk och injicerar helt öppet utomhus i norge. De pratar konstigt också.
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Re: Vilket är det bästa landet?

Post by Cappuccino »

Ajaj wrote:Jag tror det måste vara Norge.
Norge krigar inte, de har mycket olja, alla norrmän är glada. Inget folk kommer dit för att det är för dyrt att leva där.
Norska skidlaget är 100 gånger bättre än de som är näst bäst.
Finns det något dåligt med norge?
Vilka andra länder är bra?
Sverige är i grund och botten också ett bra land, om man bortser från Bodström.
Schweiz de är väl ganska bra?
Fin natur där va, och inga konflikter?
USA det är inge bra, de kör med "frihet", men det verkar inte som det är så mycket frihet där, och den lilla som finns verkar krympa. Verkar mer vara kapitalistiskt.
Italien är inge bra, de har Berlousconi som president snubbe eller nåt, och han har maffia-anknytelser och är kriminell.
Afrika är inge bra, de tror fortfarande på voodoo, och lever som infödingar, dricker blod och könsstympar kvinnor. Könsstympning är hemskt, de syr igen slidan på kvinnor där så de inte kan ha sex. Dessutom är det AIDS-epedemi.
Arabländerna tycks alltid vara inblandade i en massa konflikter.
Kina kör stenhårt på censur. De avrättar väl folk som tänker annorlunda också?
Bästa måste väl vara
Norge, Schweiz, Österike, Tyskland, Finland.
ahahaha...
Snart en klassiker.
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
avatar

Post by avatar »

egar wrote:Jag har alltid gillat Afrika, vacker natur och massor med djur. Visst finns det dåliga saker med Afrika men jag gillar naturen. Afrika är ett fint land.
har för mig att det handlade om länder, inte om världsdelar. Think "inside the box", dont think about the box. :-)


Sverige är nog det bästa landet, det är tryggt och vi har ett bra socialt system. Ingen behöver svälta här och vård finns det gott om och den är bra!
Vad gäller norge så är det nog det enda alternativet. Dom har sin olja! Synd bara att deras natur är vacker men svåråtkommlig. Norska vägar </3.
Finland har alldeles för hög arbetslöshet, men skulle man flytta dit så skulle jag nog föredra att vara i dom svensktalande delarna, dvs kusten i söder och kusten i väster och då oxå förslagsvis i Vaasa som är min närmaste stad, fågelvägen. (Bor alltså i Umeå).

Ett alternativ jag oxå ser är nog Kanada, dels för att dom inte vill blanda sig med USA och dels för att dom i mångt och mycket har relativt lika klimat på sinna delar. Dessutom verkar mentaliteten lite som här. Det är iaf vad jag noterat då jag råkar ha några nätbekanta som är från Kanada.

Men länge leve sverige!
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

USA, för där ligger New York.
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Oljan garanterar inget evigt välstånd för Norge. Utan oljan så har de inte mycket att komma med. Sen är välståndet i Norge i mångt och mycket en myt. Även om det bär emot, utav helvete dessutom, så är nog Sverige rätt så bra trots allt - även om det definitivt har tappat mycket senaste 15 åren.
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Sverige hade varit bäst om det inte varit så kallt. Jag tror på Belgien eller Holland.
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Tyskland, ärans land. 8)
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

avatar wrote:
egar wrote:Jag har alltid gillat Afrika, vacker natur och massor med djur. Visst finns det dåliga saker med Afrika men jag gillar naturen. Afrika är ett fint land.
har för mig att det handlade om länder, inte om världsdelar. Think "inside the box", dont think about the box. :-)
Du tror inte att jag förstod det? Eftersom Ajaj skrev att Afrika inte var ett bra land så ville jag spela vidare på hans dumhet.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

ballkula wrote:Oljan garanterar inget evigt välstånd för Norge. Utan oljan så har de inte mycket att komma med. Sen är välståndet i Norge i mångt och mycket en myt. Även om det bär emot, utav helvete dessutom, så är nog Sverige rätt så bra trots allt - även om det definitivt har tappat mycket senaste 15 åren.
Inte för att skryta eller så kom bara å tänka på ett tidigare förhållande jag haft då du nämner olja+norge.
Tjejens pappa va( om inte fortfarande är) nämligen en av de högsta hönsen för Statoil. 8)
Fan att det inte höll...man kunde ju blitt rik!! ;(
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Jag har hört att himlen ska vara ett rätt bra land.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
ziimzallabiim
Posts: 687
Joined: 2004-11-03 14:29:45
Location: Södermalm

Post by ziimzallabiim »

Bajenland, finns inget finare.
YOU CANT FIGHT IN HERE, THIS IS THE WAR ROOM!
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Hipshot wrote:USA, för där ligger New York.
Det doftar "word" om det där. New York är en underbar stad.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
phastas
Posts: 1058
Joined: 2005-01-03 0:03:53
Location: Örebro
Contact:

Post by phastas »

Haha...Norge måste vara bäst för att dom har sin olja.
Well, du har uppenbarligen inte bott där. Om du tror att den byråkrati som vi har här i Sverige är hemsk så har du inte sett något än, byråkratin i vårat kära grannland i väster är något som skulle ha gjort Kafka stolt. Dom har ett ruttet socialt nätverk som har hål stora som yttre mongoliet, en sammanfallande regering som i desperata försök försöker hålla samman sin ekonomi genom att skatta ihjäl sina medborgare.
För-i-helvete, dom hade tills för ett par år sedan extra skatt på ABS bromsar och krockkuddar till bilarna :o (detta høres ut som ein kjempe ide, vi trekker extra skatt nær noen vill kjøpe ein ny bil for de vil ha safetyutstyr så som ABS-bremser og kollisjonsputer. Kjempebra, extra pengar for våran regjering.) Som inte den bristande sjukvården i det landet hade nog med jobb innan...
Men dom har sin olja. Inte för att du får se något som helst av den fördelen när du bor där, men ändå.
Norge krigar. Dom hade styrkor nere i Afghanistan under invasionen. Inge peacekeeping där inte.
Ingen kommer till Norge? Minst lika mycket som vi har om man nu ska spela sitt rasistkort och bevisa hur dum man är...
Har inte det svenska skidlandslaget smiskat upp norrmännen i de senaste årets sprinttävlingar?!

Kanske låter lite för negativt det här, men dom har många bra saker oxå. Som Mills Majonnäs. Och Gøy champagnesaft. ;)
Men dom håller på att ta sig upp till våran nivå, itne så fort som på deras glada 80-tal, vilket säkert är bra, men långsamt och säkert alltjämnt dom upptäcker sina misstag.

Och ja, jag har bott och jobbat där, jobbar fortfarande för ett norskt företag men bor numera i Sverige. Saker och ting kanske ser dåligt ut här hemma, men inte förrän man har sett en del av världen så inser man hur jävla fantastiskt bra vi faktiskt har det. Och jag har hunnit sett en hel del av världen, och det är en oerhört vacker värld där ute. Synd bara att det bor människor i den.

Annars så anser jag att New York ska skära bort den döda dumma massa vid namn USA som envist hänger fast vid dom. NY som land skulle vara fint.
KTM + Akrapovic = [love]
toob
Posts: 362
Joined: 2002-03-07 23:51:56
Location: Stockholm
Contact:

Post by toob »

Fiji.
Åk dit så förstår ni
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

Eftersom några redan spårat ur så gör även jag det.
Toscana (i italien) hadde varit "mitt val".
Bott och arbetat där. Helt underbart vackert!
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Soviet var väldigt häftigt medans det fanns.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Andrej wrote:Soviet var väldigt häftigt medans det fanns.
You're not supposed to know that.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Oneway
Posts: 600
Joined: 2004-03-11 17:00:19
Location: Stockholm

Re: Vilket är det bästa landet?

Post by Oneway »

Ajaj wrote:Jag tror det måste vara Norge.
Ett land där snus kostar 80kr dosan och en pizza över 100kr kan inte vara ett bra land.

Case Closed!
valekerdu - "Asså Jerko.. är du verkligen utbildad? Jag är 14 år och är bättre än dig."
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Andrej wrote:Soviet var väldigt häftigt medans det fanns.
Norge är ju den sista sovjetstaten.
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Re: Vilket är det bästa landet?

Post by trappski »

Ajaj wrote: Schweiz de är väl ganska bra?
Fin natur där va, och inga konflikter?
I princip allt som visas på tv är dubbat oftast är det självklart extremt fula röster som alla låter väldigt tråkiga.

Allmänt dyra levnadskostnader förstör ockå.
En pizza går på en bra dag på runt 20chf vilket motsvarar c:a 120 sek
(117.37 idag enligt forex).
User avatar
Oneway
Posts: 600
Joined: 2004-03-11 17:00:19
Location: Stockholm

Re: Vilket är det bästa landet?

Post by Oneway »

Mephisto wrote:En pizza går på en bra dag på runt 20chf vilket motsvarar c:a 120 sek
(117.37 idag enligt forex).
Precis, istället för BigMac index använder vi oss utav pizza-index för att få fram det bästa landet att leva i. Norge & Schweiz har på tok för dyra pizzor, därför är dessa länder inte att föredra.

Pizzerian hos mig tar 29skr för en pizza (detta gäller endast pizza # 1-20). Vi utgår ifrån en Bussola för att få fram ett rättvist index. En äkta Bussola innehåller tomat ost & räkor.
valekerdu - "Asså Jerko.. är du verkligen utbildad? Jag är 14 år och är bättre än dig."
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Dissident wrote:Norge är ju den sista sovjetstaten.
Som norrman måste jag hålla med.. Åtminstone nu när arbetarpartiet tog över och teokratin började brista.

Även om jag till viss del håller med om New York (nästan mer San Diego själv) så trivs jag väl här i Norden.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
Trogdor
Posts: 1680
Joined: 2002-03-08 9:08:54
Location: Örebro
Contact:

Re: Vilket är det bästa landet?

Post by Trogdor »

Oneway wrote:
Mephisto wrote:En pizza går på en bra dag på runt 20chf vilket motsvarar c:a 120 sek
(117.37 idag enligt forex).
Precis, istället för BigMac index använder vi oss utav pizza-index för att få fram det bästa landet att leva i. Norge & Schweiz har på tok för dyra pizzor, därför är dessa länder inte att föredra.

Pizzerian hos mig tar 29skr för en pizza (detta gäller endast pizza # 1-20). Vi utgår ifrån en Bussola för att få fram ett rättvist index. En äkta Bussola innehåller tomat ost & räkor.
I det här ulandet jag bor i kostar en normalstor pizza (12") ungefär 11€, så därför är inte Irland heller det bästa landet att bo i.
iMac 20" + 20" : 2,4Ghz Core 2 Duo : 3GB PC2-6400 : 250 + 500GB HD
Post Reply