Windows krashar...

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
ta_bort_mig

Windows krashar...

Post by ta_bort_mig »

Har windows XP Home SP1.
De som händer är skitstörande. Ibland krashar windows nästan helt utan anledning. Senast de hände (45 Minuter sen) Hade jag 22 IE fönster öppna, Media player, MSN, Gamemaker och FlyVideo.

Windows krashade när jag klickade på media player som var minimerat.
Allt stannar upp utom ljudet från TV kortet som är kopplat via line in.
Varken musen eller tangentbordet svarar.

Kan det vara minnesbrist? eller är det bara ett vanligt winblows problem?.

Min hårdvara:

Sweex 350 watt nätagg
AMD Athlon XP 2200+ (1350MHz)
EPoX 8K7A9I
512 Mb minne (1x512Mb PC2700)
Gainward GeForce FX 5200 med 128Mb minne och en kylare köpt på dh
Lifeview TV kort
2 st IDE hårddiskar (1st 80Gb, 1st 20Gb)
1 st SATAII disk (250Gb Samsung)
Floppy station

tror de va allt
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Re: Windows krashar...

Post by enix »

486-Moddare wrote:Har windows XP Home SP1.
De som händer är skitstörande. Ibland krashar windows nästan helt utan anledning. Senast de hände (45 Minuter sen) Hade jag 22 IE fönster öppna, Media player, MSN, Gamemaker och FlyVideo.

Windows krashade när jag klickade på media player som var minimerat.
Allt stannar upp utom ljudet från TV kortet som är kopplat via line in.
Varken musen eller tangentbordet svarar.

Kan det vara minnesbrist? eller är det bara ett vanligt winblows problem?.

Min hårdvara:

Sweex 350 watt nätagg
AMD Athlon XP 2200+ (1350MHz)
EPoX 8K7A9I
512 Mb minne (1x512Mb PC2700)
Gainward GeForce FX 5200 med 128Mb minne och en kylare köpt på dh
Lifeview TV kort
2 st IDE hårddiskar (1st 80Gb, 1st 20Gb)
1 st SATAII disk (250Gb Samsung)
Floppy station

tror de va allt
Seriöst, kör du IE MED 22FÖNSTER!?
Kasta ut IE och börja använd Firefox istället. Inte konstigt att du får problem...
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Någon del i hårdvaran är nog inte helt stabil. Något som är överklockat?
ta_bort_mig

Post by ta_bort_mig »

Jag har kört FF, men sisst jag kollade använde den 1100Mb, Datorn mådde inge vidare...

Ingenting är någonsin överklockat, men vid 46C krashar den regelbundet (CPU temp). så jag har lådan öpper och den ligger stabilt på 40c

Vad kan de vara?. är de hårdvaran vill jag nog veta vad eftersom den här burken kommer bli server i sommar...
Bamse
Posts: 35
Joined: 2006-01-10 13:10:07

Post by Bamse »

Jag tycker att Windows Server 2003 är betydligt stabilare än Windows XP. I de fall som jag råkat ut för dylika kraschar i Windows Server 2003 har det alltid berott på hårdvaruproblem.

Det kan hända att du råkar ha samma problem med Windows XP nu. Har du grejat med RAM minnet på sistone? För länge sedan hade min en RAM minnesmodul gått sönder och jag fick liknande krashar då. Det kan även bero på Firewire relaterade drivrutiner (buggar i tredjepartsmjukvara) eller överhättningar som leder till för hög belastning på nätaggregatet. Dylika kraschar är ofta relaterade till grafikdrivrutiner på mjukvarusidan. Det kan även bero på att Firewallen inte är på i kombination med ett opatchat OS eller att något nätverkslager hanteras fel, det är dock mindre sannolikt i den version av Windows som du använder.

Jag tror inte att problemet beror på Internet Explorer, men det kan hända att Internet Explorer tangerar det som utlöser problemen. Ytligt sett verkar det vara relaterat till grafikkretsarna eller nätverkslager, så kolla att grafikkortet kyls ner ordentligt och prova avinstallera program i stil med Norton System Works, tredjeparts mjukvarufirewall osv. Det kan även bero på att moderkortet har pajat. Det är ganska svårt att säga rakt ut vad det beror på.

Börja vid mjukvaran och gå sedan över till hårdvaran. Läs först i event loggen. Patcha sedan systemet till den senaste versionen och slå på windows firewallen. Avinstallera nätverk/protokoll relaterade program, t.ex. relaterade till automatiserad e-post hantering/p2p eller liknande, dock inte Internet Explorer. Om problemet inte försvinner, uppdatera samtliga grafikrelaterade drivrutiner inklusive DirectX. Om problemen fortfarande kvarstår kan det bero på att en del av hårddisken har pajat och att den bootar om när den försöker processa vissa segment på disken, gör isåfall en disk condition analys. Kolla först att datorn hålls ordentligt kyld. Om problemen kvarstår, börja med att plocka ut en RAM modul i taget tills problemen försvinner. Fortsätt i den här stilen tills problemet är löst.

OBS! Jag läste att du har FlyVideo och Media player igång när det krashar, det beror antagligen på FlyVideo! ;)

Observera att Internet Explorer inte är orsaken till problemet, det är alltför osannolikt! Jag tror att det sker en minneskonflikt på grafiksidan förmodligen triggat av FlyVideo när du pushar det med IE fönster. Det kryllar av liknande buggar i videohanteringsprogram...
ta_bort_mig

Post by ta_bort_mig »

Hur ska man kunna överleva framför datorn utan TV :S.

Du missa även att jag bara har en minnesmodul :P.
HDDn bootar som den ska, inga omstarter under boot.
Grafikkortet (eller iaf kylflänsen) är sval. Har aldrig fått "artifacts".

Har även sen länge tillbaka att när datorn ska stänga av sig hänger den sig ibland, låter som en kabel mot en fläkt. skärmen blir svart men fläktarna fortsätter snurra. Är de relaterat till drivrutins problem?.

Ska prova att installera om drivrutiner.
Kan vara korrupta drivrutiner till min EyEToy som används som webcam.

Jag har AVG, fungerar bra. Sitter dessutom bakom en server med brandvägg så de kommer inte så mycket skit till den är datorn.

Vart hittar jag den loggen? (trode inte att Bill visste vad en logg är)

Nu i skrivande stund är "system" tempen 34c och CPU tempen 39c.
Fläktarna snurrrar på bra.

Börjar tro att nätagget är boven (Sweex har dåliga omdömen).
Voltivåerna ser bra ut. men jag kan ge er en bild med dem...

bild
User avatar
AngryTino
Posts: 496
Joined: 2003-02-06 20:20:07

Re: Windows krashar...

Post by AngryTino »

Fredd wrote:
486-Moddare wrote:Har windows XP Home SP1.
De som händer är skitstörande. Ibland krashar windows nästan helt utan anledning. Senast de hände (45 Minuter sen) Hade jag 22 IE fönster öppna, Media player, MSN, Gamemaker och FlyVideo.

Windows krashade när jag klickade på media player som var minimerat.
Allt stannar upp utom ljudet från TV kortet som är kopplat via line in.
Varken musen eller tangentbordet svarar.

Kan det vara minnesbrist? eller är det bara ett vanligt winblows problem?.

Min hårdvara:

Sweex 350 watt nätagg
AMD Athlon XP 2200+ (1350MHz)
EPoX 8K7A9I
512 Mb minne (1x512Mb PC2700)
Gainward GeForce FX 5200 med 128Mb minne och en kylare köpt på dh
Lifeview TV kort
2 st IDE hårddiskar (1st 80Gb, 1st 20Gb)
1 st SATAII disk (250Gb Samsung)
Floppy station

tror de va allt
Seriöst, kör du IE MED 22FÖNSTER!?
Kasta ut IE och börja använd Firefox istället. Inte konstigt att du får problem...
jag använder firefox och kan direkt påstå att firefox är lika resurskrävande som IE....my experience....
Post Reply