Deep level advice please!

Forum för råd angående köp eller sälj av dator, datordelar och annan teknik.
Post Reply
Bamse
Posts: 35
Joined: 2006-01-10 13:10:07

Deep level advice please!

Post by Bamse »

Tjenare alla 64-bittare!

Jag skulle behöva några smarta råd. Jag planerar köpa en bärbar dator ämnad för användande på proffsnivå. Jag kommer att programmera en hel del på den, köra sådant som Visual Studio 2005 och SQL Server 2005. Jag kommer att använda den på affärsresor och liknande, t.ex. i bilen för kartanvändning, surfa på nätet, programmera och sånt. Jag har inte så mycket erfaranhet av bärbara från förr, men jag har diskuterat med några ägare och det verkar som att man generellt tycker att IBM är bra. När det gäller vanliga datorer prioriterar jag skärm och ljudnivå, därefter hårddisk, processor och minne.

Samtliga flatskärmar som jag hittills har testat har jag blivit tvungen att byta in p.g.a. att de har varit besvärliga för synen. Men jag har varit på SharePoint kurs med en bärbar IBM vars bildkvalité var helt okej även för längre tids användande, den var även väldigt tyst. Det som irriterade mig med den var att när man skrev i fält så kunde markören helt plötsligt hoppa till början av fältet så att ordet namn blev till mnna t.ex... Det där var grymt irriterande, jag antog att det berodde på att handstödsytan (lägsta delen) tryckte in padden eller någon tangent så att markören hoppade till början av fältet. Till slut blev jag tvungen att skriva med händerna i luften, vilket var lite irriterande. Låter det här bekant?!

Jag prioriterar i stil med följande (högst prioriterade först):

1.Möjlighet att ansluta mig till Internet på bärbara
2.Bra bildkvalité och tillräckligt stor skärm (12" tror jag är får smått)
3.Vääldigt lång batteritid
4.Tyst
5.Snabb

När jag summerar mina prioriteringar verkar jag hittills landa på en IBM med 15" skärm. Jag antar det betyder att batteritiden automatiskt faller, speciellt om datorn annars är snabb. IBM har en batteritid på totalt 10h användning på 12" men det faller till 8h med 15", vilket låter okej, man behöver ju inte ha på datorn konstant under resor. IBM datorer lär ska vara rätt tysta generellt så jag tror att jag får en tillräckligt tyst dator också. Möjlighet att ansluta mig till Internet på bärbara måste ju vara möjligt tycker man då de har infraröd port på 4 Mbit/s samt bluetooth... Tillräckligt snabb skulle nog en 1,5GHz processor med 512MB RAM minne vara tror jag om hårddisken är någorlunda stor med största delen ledigt utrymme. Jag verkar landa på en IBM Thinkpad R-serien med Select (S). Möjligtvis blir det en sådan här:

http://www-131.ibm.com/webapp/wcs/store ... logId=-840

Jag vet inte om den hör till Select serien...

Vad har ni för tips, något märke som är ännu bättre än IBM?! ;) [/url]
User avatar
pafisc
Posts: 352
Joined: 2005-12-26 13:01:35
Location: Göteborg

Post by pafisc »

Jag kan inget om bärbara, men jag använder Visual Studio 2005 och SQL Server 2005 när jag jobbar i ASP.NET 2.0. Och din processor och minnet duger, men vill du att allt skall kännas smidigt och snabbt kanske du åtminstonde skall köpa till ett extra 512Mb-minne till den datorn.
Bamse
Posts: 35
Joined: 2006-01-10 13:10:07

Post by Bamse »

pafisc wrote:Jag kan inget om bärbara, men jag använder Visual Studio 2005 och SQL Server 2005 när jag jobbar i ASP.NET 2.0. Och din processor och minnet duger, men vill du att allt skall kännas smidigt och snabbt kanske du åtminstonde skall köpa till ett extra 512Mb-minne till den datorn.
Tack för tipset! :)
Post Reply