Proppen gick!

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
Barrabass
Posts: 13
Joined: 2006-02-27 13:27:58

Proppen gick!

Post by Barrabass »

Jag satt vid datorn när plötsligt proppen gick nere i källaren! Jag har hört om att strömmen kan gå baklänges vis strömavbrott. Om vi utgår i från att detta stämmer, så har med största sanolikhet hårdisken bränt. varpå jag köper en ny hårdisk. datorn startar men när memorytesten körs så slutar den aldrig. Man måste trycka på esc-knappen. Den hittar cd-rommen, men inte hårddisken. Händig som jag är tog jag ur cd-rommen och satte i hårdisken i den porten, bytte idekabeln. Då helt plötsligt piper den vid uppstart. "skärmlampan" lyser orange. den startar alltså inte alls. Jag har uteslutit att det är ramminnena. hoppas någon har varit med om detta. Jag mistänker processorn, men då skulle den väl inte ha startat innan. Kan tilläggas att det inte hjälper om jag byter tillbaka allt som det var förut. Jag har inte orsakat några gnistor med skruvmejseln. Tack på förhand
Marcus
User avatar
RainMan
Posts: 24
Joined: 2005-11-23 20:04:13

Post by RainMan »

Mer info tack!

Du skriver inte vad för dator du har?
Eller vilket OS du använder?

Men några grejor du kan checka under tiden är:
Kommer du in i BIOS?

Har du byglat HD:n rätt (på baksidan sitter små stift som du kan bygla) ska vara master om den sitter ensam på en kabel, har du satt i en helt ny hd så måste du ju installera ett os också men det har ju i och för sig inte med att den inte startar ordentligt...

Kan det vara skärmen/grafikkortet (du säger att knappen lyser orange...kan vara att den inte får någon signal?
"Allt är inte svart eller vitt, det finns en grå vardag också"
Barrabass
Posts: 13
Joined: 2006-02-27 13:27:58

Post by Barrabass »

det är ett ihopplock! Saken är ju den att det funkade innan jag bytte plats på idekabeln från ide1 till 2. Det blir liksom inte bättre om jag byter tillbaka heller. Har provat med en hårdisk med installerat xp med samma resultat. jag provade att bygla om den! nu är även pipet försvunnit i början!! hårdisken snurrar. alla fläkta snurrar. Kan grafikkortet ha bränt i efterhand, medan jag höll på tro?
Barrabass
Posts: 13
Joined: 2006-02-27 13:27:58

Post by Barrabass »

nu har jag bytt grafikkortet också! utan resultat. nu har det börjat pipa igen en lång tre korta! det är ett asuskort p28 är det enda jag hittar på det.
Barrabass
Posts: 13
Joined: 2006-02-27 13:27:58

Post by Barrabass »

nu fyllde jag alla ramminnesplatser. Nu är jag tillbaka till att memorytestet tar väldig lång tid. efter testet står det floppy disk(s) fail. jag trycker på continue (f1). då börjar det om, men då går memtestet snabbare.

nu blev lamapan orange igen! buhu vad är fel! pipandet började igen 1lång 3korta. är det bara att slänga eller??
Hock
Posts: 761
Joined: 2005-06-05 18:37:33

Post by Hock »

Vad är det för dator?
Hehe ja
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Jag hade en dator som pep så, då var det moderkortet som hade pajat.. Det var iofs en fujitsu. ;)
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
TOVi
Posts: 367
Joined: 2005-12-31 21:41:52
Location: Farsta

Post by TOVi »

Barrabass wrote:det är ett ihopplock! Saken är ju den att det funkade innan jag bytte plats på idekabeln från ide1 till 2. Det blir liksom inte bättre om jag byter tillbaka heller. Har provat med en hårdisk med installerat xp med samma resultat. jag provade att bygla om den! nu är även pipet försvunnit i början!! hårdisken snurrar. alla fläkta snurrar. Kan grafikkortet ha bränt i efterhand, medan jag höll på tro?
läsa Hock ?
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

tovi wrote:
Barrabass wrote:det är ett ihopplock! Saken är ju den att det funkade innan jag bytte plats på idekabeln från ide1 till 2. Det blir liksom inte bättre om jag byter tillbaka heller. Har provat med en hårdisk med installerat xp med samma resultat. jag provade att bygla om den! nu är även pipet försvunnit i början!! hårdisken snurrar. alla fläkta snurrar. Kan grafikkortet ha bränt i efterhand, medan jag höll på tro?
läsa Hock ?
Det där säger ju ingenting om innehållet. även om någon har en SuperDuper 3000 (tm) vill vi veta komponenterna inuti.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
Barrabass
Posts: 13
Joined: 2006-02-27 13:27:58

Post by Barrabass »

det är ett asuskort p2b eller nått. intel pentium 450mhz. lite blandade ramminnen. så det är ingen bra dator. duger knappt att betala räkningar på. jag kastar den på tippen i stället. Vad jag förstår så är det moderkortet som har klappat ihop. Då lönar det sig inte.... tackar
Post Reply