mata ut

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
Wilderness
Posts: 491
Joined: 2005-12-21 10:58:47

mata ut

Post by Wilderness »

jag skulle vilja ha ett skript som matar ut och in min dvd spelare på datorn! någon som kan?
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Jag har ett litet vbsscript som matar ut dvdläsaren, men den matar inte in den.
http://www.x3e.org/~fredd/cdopen.rar
EDIT: om du har windows då alltså...
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
Wilderness
Posts: 491
Joined: 2005-12-21 10:58:47

Post by Wilderness »

Fredd wrote:Jag har ett litet vbsscript som matar ut dvdläsaren, men den matar inte in den.
http://www.x3e.org/~fredd/cdopen.rar
EDIT: om du har windows då alltså...
tack men jag måste ha med mata in också.... om det nu går..
Dajbo
Posts: 79
Joined: 2004-07-03 12:04:40

Post by Dajbo »

Precis det scriptet hade jag i skolan här om dagen. ska fixa det och lägga det i denna tråden så fort jag letar reda på det. BRB ;)
MvH
Nr. 2
Dajbo
Posts: 79
Joined: 2004-07-03 12:04:40

wscript.exe

Post by Dajbo »

här är det.
script wrote:msgBox "Scriptet är ''gjort'' av Dajbo (alias BetamoS | RoeVBoeG) när han hade

tråkigt. Du stänger av det genom att öppna aktivitetshanteraren och stänga ner

processen 'wscript.exe'. Puss.", 16, "Infjårmasjon"
Set oWMP = CreateObject("WMPlayer.OCX.7" )
Set colCDROMs = oWMP.cdromCollection
if colCDROMs.Count >= 1 then
do
For i = 0 to colCDROMs.Count - 1
colCDROMs.Item(i).Eject
Next ' cdrom
For i = 0 to colCDROMs.Count - 1
colCDROMs.Item(i).Eject
Next ' cdrom
loop
End If
Så. om ni vill kan ni ju ta bort mitt töntmeddelande genom att ta bort allt som står innan första "Set".

Snabbguide för <ironi>N44bZ z0m 3J aeR L1k4 1337 z0M j46 :)</ironi>

1. Högerklicka t ex på skrivbordet. välj nytt, klicka på textdokument.
2. Öppna den tomma textfilen.
3. Klistra in texten ovan för som är citerad i textdokumentet.
4. Spara.
5. Högerklicka på filen, byt .txt till .vbs.
6. Kan du inte byta filändelse direkt? Gå då in i kontrollpanelen>mappalternativ>och fliken visning. Avmarkera kryssrutan "dölj filnamnstillägg för kända filtyper." Tryck OK.
7. Högerklicka på skrivbordet igen, klicka uppdatera (för säkerhets skull.) Gå sedan tillbaka till punkt 5.

8. Dubbelklicka på filen.
MvH
Nr. 2
User avatar
mohammedbilderna
Posts: 342
Joined: 2006-03-09 22:34:57

Re: wscript.exe

Post by mohammedbilderna »

Dajbo wrote:här är det.



Så. om ni vill kan ni ju ta bort mitt töntmeddelande genom att ta bort allt som står innan första "Set".

Snabbguide för <ironi>N44bZ z0m 3J aeR L1k4 1337 z0M j46 :)</ironi>

1. Högerklicka t ex på skrivbordet. välj nytt, klicka på textdokument.
2. Öppna den tomma textfilen.
3. Klistra in texten ovan för som är citerad i textdokumentet.
4. Spara.
5. Högerklicka på filen, byt .txt till .vbs.
6. Kan du inte byta filändelse direkt? Gå då in i kontrollpanelen>mappalternativ>och fliken visning. Avmarkera kryssrutan "dölj filnamnstillägg för kända filtyper." Tryck OK.
7. Högerklicka på skrivbordet igen, klicka uppdatera (för säkerhets skull.) Gå sedan tillbaka till punkt 5.

8. Dubbelklicka på filen.
Får jag gissa att du är runt 11-12 år?
Dajbo
Posts: 79
Joined: 2004-07-03 12:04:40

Re: wscript.exe

Post by Dajbo »

mohammedbilderna wrote:
Dajbo wrote:här är det.



Så. om ni vill kan ni ju ta bort mitt töntmeddelande genom att ta bort allt som står innan första "Set".

Snabbguide för <ironi>N44bZ z0m 3J aeR L1k4 1337 z0M j46 :)</ironi>

1. Högerklicka t ex på skrivbordet. välj nytt, klicka på textdokument.
2. Öppna den tomma textfilen.
3. Klistra in texten ovan för som är citerad i textdokumentet.
4. Spara.
5. Högerklicka på filen, byt .txt till .vbs.
6. Kan du inte byta filändelse direkt? Gå då in i kontrollpanelen>mappalternativ>och fliken visning. Avmarkera kryssrutan "dölj filnamnstillägg för kända filtyper." Tryck OK.
7. Högerklicka på skrivbordet igen, klicka uppdatera (för säkerhets skull.) Gå sedan tillbaka till punkt 5.

8. Dubbelklicka på filen.
Får jag gissa att du är runt 11-12 år?
klart du får ;)

hoppas det inte sänker ditt självförtroende nu i och med att du är halvrutten på att gissa, men jag är 16. puss :D
MvH
Nr. 2
t-man
Posts: 100
Joined: 2005-11-29 15:42:32
Location: G-town

Post by t-man »

En liten undran bara. För det första så förutsättar jag att du öppnar och stänger DVD-läsaren vid tillfällen då du ska stoppa in eller ta ut en skiva ur den. Om du nu ändå skall ta en promenad bort till datorn som DVD-läsaren sitter i, kan du inte trycka på eject-knappen när du är där? Kort sagt: vad är det för mening med att fjärrstyra när du måste göra jobb on-site.
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Han kanske skulle ha det så att CD-läsaren öppnas, stängs, öppnas, stängs osv.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

t-man wrote:En liten undran bara. För det första så förutsättar jag att du öppnar och stänger DVD-läsaren vid tillfällen då du ska stoppa in eller ta ut en skiva ur den. Om du nu ändå skall ta en promenad bort till datorn som DVD-läsaren sitter i, kan du inte trycka på eject-knappen när du är där? Kort sagt: vad är det för mening med att fjärrstyra när du måste göra jobb on-site.
När jag fixade mitt script där den bara åker ut så var det bara på skoj, inte för att jag tycker det var en nödvändig funktion direkt ;)
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
redhat
Hedersbit
Posts: 2272
Joined: 2002-02-18 17:47:11
Location: Luleå, Sunderbyn
Contact:

Post by redhat »

t-man wrote:En liten undran bara. För det första så förutsättar jag att du öppnar och stänger DVD-läsaren vid tillfällen då du ska stoppa in eller ta ut en skiva ur den. Om du nu ändå skall ta en promenad bort till datorn som DVD-läsaren sitter i, kan du inte trycka på eject-knappen när du är där? Kort sagt: vad är det för mening med att fjärrstyra när du måste göra jobb on-site.
Det kan vara så att han har moddat sin läsare så att han inte har någon knapp för att öppna/stänga. Att öppna och stänga via något litet program kan då vara ett sätt att komma runt problemet. En gissning bara. :)
"You were right about the stars.
Each one is a setting sun." -Wilco, Jesus, etc.
Dajbo
Posts: 79
Joined: 2004-07-03 12:04:40

respons

Post by Dajbo »

redhat wrote:
t-man wrote:En liten undran bara. För det första så förutsättar jag att du öppnar och stänger DVD-läsaren vid tillfällen då du ska stoppa in eller ta ut en skiva ur den. Om du nu ändå skall ta en promenad bort till datorn som DVD-läsaren sitter i, kan du inte trycka på eject-knappen när du är där? Kort sagt: vad är det för mening med att fjärrstyra när du måste göra jobb on-site.
Det kan vara så att han har moddat sin läsare så att han inte har någon knapp för att öppna/stänga. Att öppna och stänga via något litet program kan då vara ett sätt att komma runt problemet. En gissning bara. :)
Självklart. Det är verkligen inte till för att läggas till som en "run" nyckel i registret på skoldatorerna i brist på annan underhållning så skriptet startas varje gång man sätter på datorn och ingen utom administratörerna kan ta bort det därför att vi elever inte har någon tillgång till varken register eller aktivitetshanteraren.

Puss.
MvH
Nr. 2
Post Reply