Söker tips ang HTPC bygge.

Forum för råd angående köp eller sälj av dator, datordelar och annan teknik.
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Söker tips ang HTPC bygge.

Post by Anzy »

Jag tänker ev ge mig på att bygga en htpc.
Främst för att kunna se hdtv, men även spela och surfa.
Följande bildskärm har jag: http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=112970
Skärmen har upplösningen 1024x768.
Ni som byggt en htpc, är det värt det?
Vilket OS ska man köra? WMCE 2005?

Om jag ska bygga så blir det med ATX standard.
Budget 10-12 tusen.
Skriv gärna tips på komponenter och då allra hellst chassin (Där jag är helt vilse vad det gäller htpc).
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Silverstone LC10-M HTPC-ATX
MSI / AOpen i915GM för Pentium-M moderkort
Pentium-M 740 1.7GHz
2x512MB DDR
Hårddisk valfritt, vettigast är 1 systemdisk + 1 mediadisk (eller 2...)
DVDRW NEC ND45xx
Windows XP MCE 2005 svensk version
Microsoft Remote + MCE tangentbord

Kickass system...
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
milohenke
Hedersbit
Posts: 1004
Joined: 2003-12-02 20:00:19

Post by milohenke »

Om du inte har allt för bråttom så lovar jag att återkomma och cirkus en vecka.
Vi har två trevliga HTPC-chassin på ingång. ;)
Vågar dock inte lova någon datum för när testerna är färdiga.
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

milohenke wrote:Om du inte har allt för bråttom så lovar jag att återkomma och cirkus en vecka.
Vi har två trevliga HTPC-chassin på ingång. ;)
Vågar dock inte lova någon datum för när testerna är färdiga.
Ok låter bra det, Har inte spec bråttom. :)
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

ballkula wrote:Silverstone LC10-M HTPC-ATX
MSI / AOpen i915GM för Pentium-M moderkort
Pentium-M 740 1.7GHz
2x512MB DDR
Hårddisk valfritt, vettigast är 1 systemdisk + 1 mediadisk (eller 2...)
DVDRW NEC ND45xx
Windows XP MCE 2005 svensk version
Microsoft Remote + MCE tangentbord

Kickass system...
Ok för min del så tycker jag de komponenterna verkar skumt "veka".
Tänkte mig mer i stil med:
ATX moderkort (Passivt kyld nb ca 1000:-)
Graffe (något passivt kylt som har hdtv-out ca 3-4000:-)
Ljudkort (X-fi extreme music ca 1200:-)
Processor (Atlon 64 X2 3800+ ca 3000:-)
Hårddiskar ( 80 + 120 ca 1500:-)
Chassi ( svart, stilrent, luftigt. ca 1,5-2000:-
Minne (1-2GB 1-2000:-)
DVD-brännare ( ca 500:-)
Överskred budgeten liten aning, men iaf..de va den typ av konfig jag hadde i tankarna.
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Här har du ett paket som jag plockat ihop, ungefär efter dina krav. Grafikkortet vet jag inte riktigt om det är något att hänga i granen, det får ni avgöra. Sen tog jag en tyst, dock effektiv cpu kylare, för en htpc ska väl ändå vara tyst ;) Sen kan du även ta en VF700-CU om du är så kräsen ;)
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Anzy wrote:Ok för min del så tycker jag de komponenterna verkar skumt "veka".
Tänkte mig mer i stil med:
ATX moderkort (Passivt kyld nb ca 1000:-)
Graffe (något passivt kylt som har hdtv-out ca 3-4000:-)
Ljudkort (X-fi extreme music ca 1200:-)
Processor (Atlon 64 X2 3800+ ca 3000:-)
Hårddiskar ( 80 + 120 ca 1500:-)
Chassi ( svart, stilrent, luftigt. ca 1,5-2000:-
Minne (1-2GB 1-2000:-)
DVD-brännare ( ca 500:-)
Överskred budgeten liten aning, men iaf..de va den typ av konfig jag hadde i tankarna.
Veka..? Jag trodde det var en htpc du var ute efter, inte en speldator. En htpc ska vara tyst och snabb = Pentium M.

Gfx kör du väl via DVI? 2GB ram är ju meningslöst, eller vad tror du MCE drar? Sen är det konstig balans att dra på en massa ramminne och en fet dualcore men bara ha 80+120GB hd.

Jag kör själv med ungefär den konfig jag skrev ned, och det funkar suveränt - då har jag nog dessutom byggt ett 40-tal htpc. Du kan ju för all del ta en vassare Pentium-M också, typ 2GHz eller mer. Jag kör också mot plasma, Pioneer 50 tum via DVI, och det funkar suveränt. Microsofts tangentbord och mus som är specialgjorda för MCE är ett måste. Enda fjärren som jag annars kan förorda är ATI:s Remote Wonder II.
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Tycker också att ha en x2 som processor i en HTPC är urdumt. Varför behöver du så mycket CPU kraft, det skappar bara värme vilket leder till högljuda kylare.

En Pentium-M är verkligen det bästa valet, kombinera det med ett s479 eller ett s478(Typ Asus P4P800-serien med s479 adapter) moderkort, 1Gb budgetminne, bra ljudkort och ett PCI TV-kort av hög kvalitet så har man en trevlig HTPC.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
xxKRILLE-THE-KILLERxx
Posts: 1318
Joined: 2002-11-03 21:29:46
Location: Västerås

Post by xxKRILLE-THE-KILLERxx »

HDTV kräver en hel massa kraft. En x2-processor behöver inte alls vara overkill.
Guybrush: If I gave you your arm back, what would you do with it?
Murray: I'd terrorize the South Seas! I'd torture the living! I'd demolish the...er... What I meant to say was, I'd use it to pet kittens.
Guybrush: Nope. You blew it.
Murray: Drats.
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Tossefar wrote:HDTV kräver en hel massa kraft. En x2-processor behöver inte alls vara overkill.
Men en PM gör jobbet lika bra, och mycket tystare...
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Om man ska använda Pentium M så tycker jag att MSI 915GM Speedster-FA4 Pentium-M Motherboard verkar intressant.

Jag såg det i en kortare recension på TrustedReviews.
Länk: http://www.trustedreviews.com/article.aspx?page=4335

Något som jag gillade med det, förutom att det generellt verkar vara ett bra Socket 479 moderkort är detta:
"MSI has gone for a standard Pentium 4 Socket-478 mounting bracket"

Du får med processorkylning när du köper moderkortet, så du behöver inte oroa dig för det. Men om du inte skulle vara nöjd med den medföljande kylningen så har du ganska mycket att välja på eftersom du kan använda Socket 478 kylflänsar (och vattenblock). Istället för att behöva använda någon speciell Socket 479 kylning, där det kan vara svårt att hitta någon som duger till att kyla bra och till låg ljudnivå. Socket 478 var den primära Pentium 4 socketen för Pentium 4 mellan 2.0 - 3.0GHz (Pentium 4 3.4GHz Extreme Edition var den snabbaste för Socket 478 om jag minns rätt/inte missat något).


Athlon 64 X2 är inte alls dåliga, men de är lite varmare av sig än Pentium M och Turion, så de är lite svårare att kyla dem till låg ljudnivå.
Om du ska använda Athlon 64 X2 och fullstort ATX moderkort så verkar detta intressant: ABIT KN8-SLI,nForce4 SLI, Socket-939, ATX, 4xSATAII



Sen angående grafikkortet så undrar jag om det måste kosta över 3000kr?
Ska du använda datorn som speldator också?
Eller kanske göra något annat grafiskt krävande utöver filmvisning ?

Annars så kanske något GeForce 7600 eller Radeon X1600 kort vara intressant?
GeForce 7600 är väl inte lanserat ännu, men det skulle väl lanseras under Mars 2006 om jag fattat det rätt, i så fall senare denna månad alltså. Sen kanske det är dålig tillgång i början osv. Så det beror väl lite på hur snart du tänkt att beställa. Men det verkar som det skulle komma något GeForce 7600GS som skulle vara passivt kylt utan att ha överdrivet stor kylanordning med heatpipes o dyl.

Något av dessa Radeon kort kanske kan vara intressant för en HTPC om man vill ha något som redan finns ute på marknaden:
Asus Radeon X1600XT 256MB GDDR3 Silencer ,PCI-Express - Något stor kylning
Sapphire Radeon X1300 256MB DDRII, PCI-Express - Mindre värme att bekymra sig om.
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Är väl ingen som påstått att A64 X2 skulle vara "dåliga", tvärtom så är de ju mycket vassa - snarare overkill.

Problemet verkar många gånger vara att när någon efterlyser tips om "htpc", "hemmaserver" eller "kontors/surfdator" så menar de lik förbaskat en vanlig dator som man kan spela på. För mig är en htpc en dator som används som stereo, dvd, recorder osv - enbart kopplad till tv, plasma eller projektor. Den ska ju helst inte ens likna en vanlig pc. Att ha en burk i tv-rummet som låter som en "vanlig" pc är inte kul, har testat det...

Nä, ska det vara en seriös htpc, "purpose built", så ska den vara mycket tyst men ändå snabb. Pentium-M löser detta. Satsa sen givetvis på ett nätagg av bästa kvalitet, som är så tyst som möjligt - finns även passivt kylda sådana - personligen så har jag dålig erfarenhet av sådana dock...
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
xxKRILLE-THE-KILLERxx
Posts: 1318
Joined: 2002-11-03 21:29:46
Location: Västerås

Post by xxKRILLE-THE-KILLERxx »

Har du några recensioner på htpcs med pentium-m som spelar hdtv?

min a64 på 2.2ghz spelar 1080 helt ok, men ändå inte helt felfritt.
Guybrush: If I gave you your arm back, what would you do with it?
Murray: I'd terrorize the South Seas! I'd torture the living! I'd demolish the...er... What I meant to say was, I'd use it to pet kittens.
Guybrush: Nope. You blew it.
Murray: Drats.
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Tossefar wrote:Har du några recensioner på htpcs med pentium-m som spelar hdtv?

min a64 på 2.2ghz spelar 1080 helt ok, men ändå inte helt felfritt.
Man använder väl hellre grafikkort som avlastar cpun helt i såna fall, men en vassare PM typ 2GHz eller snabbare klarar ungefär samma belastning som en A64 på 2.2 - 2.4GHz.

Trevliga nyheter! Nu finns moderkort för Core Duo för stationära datorer! Det får bli nästa satsning för htpc ;)
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

Sorry, har ingen dator för tillfället, därför dröjer det mellan inloggningarna. ;(

Iaf så tycker jag "trenden" ang htpc (media pc), om man följer medias råd och rön verkar vara att man sätter in lite "kraftigare" komponenter.
Mig veterligen så krävs det ju lite för att kunna klara av hdtv fullt ut.
Jag jämför det med tex ett köp av en "hd-ready tv". Visst, man kan köpa en som har det stödet för tex 10K, men lägger jag istället ut 20K så får jag ju mycket bättre bild och andra funktioner.
Jag vill iaf inte ha något "allt integrerat på moderkortet skräp".
Det vet väl så gott som alla skulle jag tro, att det inte är ett superval.
En htpc ska ju trots all prestera i bild och ljud.
Känns ju värt att satsa på ett bra grafikkort. I klassen max 3000:-.
Ett ljudkort som tex X-fi extreme music.
En hyffsad processor som driver det hela med rätt balans.
Kylning går alltid lösa med ett bra chassi och passiva alternativ så långt det går.
Min tanke är att den ska fungera i stort sett som vilken stationär dator som hellst, fast den kommer infinna sig som en htpc bland övriga hembiokomponenter i stereobänken.
Att det även går att spela på den är ju oxå bara en fördel.

Vet inte om det finns speciella normer för vad en htpc ska och inte ska innehålla. Men ok, kanske det mer går åt "media-pc" det jag planerar.
Men för mig är det en väldigt tunn och osäker linje där och jag skulle vilja egentligen vilja få det till att det är same shit different name. :)
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Grejen är väl just att många slänger ur sig att de vill ha specar på en htpc, men i själva verket vill de ha specar på en vanlig dator. Jag har som sagt byggt många, och jag skulle aldrig i livet sitta i tv-rummet med en maskin som väsnas som en kraftfull dator alltid gör. Ljudnivån ska vara så låg att du måste vara på några få decimeters avstånd för att höra att datorn öht är på. En "riktig" htcp ska ju dessutom fungera endast med fjärrkontroll, och kunna användas lika smidigt som en vanlig tv, dvd, stereo etc.
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
ruva
Posts: 268
Joined: 2004-11-27 14:12:39

Billig bärbar

Post by ruva »

Jag använder en billig bärbar för 7000 kr (Asus Celeron M) och tyst är den också. Med locket stängt passar ju den ypperligt i TV bänken. Har dock inte prövat högre än 720 p men detta klarar den utan problem.

Angående OP. MCE är bra om man struntar i kodade kanaler. Annars MyTheatre som är enkelt att navigera i och klarar mjukvaruavkodare om man bara har ett programkort från t ex Boxer och en Phonixläsare.

Andra Mediaprogram har bara lyckats att cracha både den bärbara och min Workstation AMD 3500+
Förr sa de alltid att det var bättre förr
User avatar
milohenke
Hedersbit
Posts: 1004
Joined: 2003-12-02 20:00:19

Post by milohenke »

Anzy wrote:
milohenke wrote:Om du inte har allt för bråttom så lovar jag att återkomma och cirkus en vecka.
Vi har två trevliga HTPC-chassin på ingång. ;)
Vågar dock inte lova någon datum för när testerna är färdiga.
Ok låter bra det, Har inte spec bråttom. :)
Det första HTPC-testet, Silverstone LC14M, dyker upp antingen i slutet av den här veckan, eller i början av nästa vecka. Finns en del matnyttig info för de som inte ägt ett HTPC-chassi innan. Håller på att finslipa på det sista för tillfället.

Lite förhandsskvaller:
I testet kommer vi bland annat att testas med två konfigurationer och mäta värmeutvecklingen; en X2 4400+ och 7800GT SLI-konfiguration och en XP1800+ och passivt kylt Ti4200-konfiguration. Har även spelat in ljudnivån dvs. så att man kan jämföra med ett tyst Antec Sonata-chassi.
"Ibland tycker jag och då tycker jag om"
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Vad är poängen med att testa en htpc med SLI..? Är det inte mest intressant att testa med hårdvara som passar för uppgiften? T.ex. nya Core Duo med i975-moderkort eller liknande?
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
milohenke
Hedersbit
Posts: 1004
Joined: 2003-12-02 20:00:19

Post by milohenke »

ballkula wrote:Vad är poängen med att testa en htpc med SLI..? Är det inte mest intressant att testa med hårdvara som passar för uppgiften? T.ex. nya Core Duo med i975-moderkort eller liknande?
Dels för att chassit är så pass rymligt att man kan använda sig av ett högprestandasystem, dels för att se hur bra chassit klarar av att kyla under mer extrema förhållanden. Vi kör som sagt även tester med en äldre dator, som genererar mindre värme. De båda testerna är till för att man ska få en bättre helhetsuppfattning och chassits kylningsförmåga.

SLI-systemt är för övrigt enbart med i värmetestet, dvs. i ljudnivåstestet läggs fokus på det betydligt tystare budgetsystemet. Anledninge är att vi framförallt är ute efter att ge en bild om hur ljudförhållandet är när chassits olika fläktar är inkopplade.
"Ibland tycker jag och då tycker jag om"
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

milohenke wrote:Dels för att chassit är så pass rymligt att man kan använda sig av ett högprestandasystem, dels för att se hur bra chassit klarar av att kyla under mer extrema förhållanden. Vi kör som sagt även tester med en äldre dator, som genererar mindre värme. De båda testerna är till för att man ska få en bättre helhetsuppfattning och chassits kylningsförmåga.

SLI-systemt är för övrigt enbart med i värmetestet, dvs. i ljudnivåstestet läggs fokus på det betydligt tystare budgetsystemet. Anledninge är att vi framförallt är ute efter att ge en bild om hur ljudförhållandet är när chassits olika fläktar är inkopplade.
Ok, men ändå känns det ju som ett slöseri att testa ett htpc-chassi utan att testa det utifrån det scenario som är troligast -> att man väljer nya komponenter som passar just en htpc eftersom man väljer ett sånt chassi. Att det finns plats för SLI osv, betyder nog knappast för de flesta htpc-byggare att man tänker fylla burken, utan snarare att det blir luftigare och mer lättkylt.

Vad många efterfrågar är tester med t.ex. Pentium-M för stationärt bruk, då det inte finns så mycket att välja när det gäller moderkort. Avsevärt mycket nyttigare htpc-information än en X2:a med SLI... :P
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Re: Billig bärbar

Post by Anzy »

svendolph wrote:Jag använder en billig bärbar för 7000 kr (Asus Celeron M) och tyst är den också. Med locket stängt passar ju den ypperligt i TV bänken. Har dock inte prövat högre än 720 p men detta klarar den utan problem.

Angående OP. MCE är bra om man struntar i kodade kanaler. Annars MyTheatre som är enkelt att navigera i och klarar mjukvaruavkodare om man bara har ett programkort från t ex Boxer och en Phonixläsare.

Andra Mediaprogram har bara lyckats att cracha både den bärbara och min Workstation AMD 3500+
Nu är jag helt borta i allt vad hdtv heter. Trodde själv att man enbart kunde köra hdtv (alltså 720/1080i) ut via dvi eller komponent!??
Kan någon kunnig redogöra för vad det är som gäller i "kontaktväg", alltså som klarar av att skicka ut dessa signaler.
Går det lika bra via vga och s-video?
Har träffat på folk som både säger det ena och det andra i denna fråga, så jag är vilsen. :-/
Post Reply