Talibaner, här i Sverige?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Talibaner, här i Sverige?

Post by Cappuccino »

Välkommen pojkar och flickor till det Nya Sverige: Absurdistan.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=6
DN wrote:- Att inte tillåta poliser i turban och huvudduk vore att utestänga stora grupper i Sverige från polisyrket. Därmed skulle polisen förlora i trovärdighet, säger DO Katri Linna
Förlora i trovärdighet hos vem och vilka? De religiösa fundamentalisterna?

Vad i helvete? Det bara fortsätter.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=6
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Re: Talibaner, här i Sverige?

Post by Dissident »

Haha, turbankonstaplar. Men det är bara bra, den svenska meskulturen kan inte reformeras bort. Ju fler dumma saker pk-sossarna hittar på desto mer missnöjda blir medborgarna. Till slut kanske de röstar bort dem, vem vet.

edit: 84% av Aftonbladets röstare tycker tydligen att det är en dålig idé.
User avatar
Bunker
Posts: 68
Joined: 2005-09-08 9:49:25
Location: Dalarna

Post by Bunker »

Mjo, det låter ju minst sagt lite absurt. Men jag tror att de som ansöker om tillstånd avser nog att bära sin huvudbonad på kontoret, inte ute på gatan. Det blir nog för provocerande att bära en turban eller något annat utmärkande i tjänsten. Tänk om alla homosexuella poliser skulle bära en annan färg på sina mössor, tror ni det skulle underlätta deras arbetsuppgift?

Det är ju lite vinklat från tidningens sida och dom kanske kan följa upp detta med en serie av något slag som gör att de säljer fler lösnummer.
Ajaj
Posts: 640
Joined: 2005-11-29 12:01:49

Post by Ajaj »

Jag är medlem i en nudist religon. Gud har sakt att jag kommer till helvetet om inte jag är naken. Jag får ej bära kläder.
Jag vill också bli polis, okej? ;D
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

Tänk vad kul det blir för turbopoliserna (oops.. turbanpoliserna vart det) beger sig ut för att hålla en nynazistisk demonstration fredlig.
DIM kalsonger As String
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Jag förstår inte vad som skulle vara problemet med det. Liknande undantag från uniformsreglerna förekommer i ett flertal länder, bland annat om jag inte missminner mig såväl danmark som storbrittanien.
Givetvis måste man ta fram en godtagbar uniformsturban och inte låta polisen jönsa omkring med vilken handduk som helst på huvudet men det är bara tröttsamt med folk som gnäller på "messverige" och "pk sossar" sorry.

Om vi har religionsfrihet i det här landet så måste det gälla alla, även poliser (undantaget kungen dårå, men det är bara fråga om en grundlagsändring så är hovet också fria) och det måste gälla alla religioner. Även religioner som tvingar dig att ha en liten mössa på huvudet. Det är därför det kallas frihet. Ett begrepp som jag trodde var populärt bland alla nyliberaler här.

Vad det gäller nakenreligioner så kan det finnas svårigheter med detta av rent geografiska och meterolgiska skäl. Men om ajaj visar ett sant intresse för att gå naken året om så skall jag av ideologiska skäl inte motsätta mig hans ansökan till polishögskolan. (Dock kan det bli svårt att förvara sin utrustning någonstans om man inte har uniform).
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Man får ju se det från andra sidor också, inte bara det att det ska främja dem som bär turbanen. Vad tror/tänker/tycker andra i poliskåren om sina arbetskollegor? Vad tycker svenska folket om det? Hur bemöter de en polisman i turban?

Religionsfrihet i all ära, men ska buddhistiska brevbärare få cykla runt i oranga lakan? (Ja, jag vet att det är endast munkar som bär oranga lakan och de skulle avstå från den typen av arbete/börda. Min parallell var bara en lika absurd jämförelse.)
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Mitra
Posts: 1517
Joined: 2002-04-07 2:47:49
Location: Hässleholm
Contact:

Post by Mitra »

hmm jag bryr mig inte om turbaner eller inte..
men tycker det är fel när det gäller statliga ärenden eller yrken.

Har alltid kännts som sverige varit en "rätt" sekulariserad stat vilket jag tyckt varit fint med tanke på att jag inte har några religösa tycken..
så detta känns lite som ett steg i felriktigtning

Men samtidigt tycker jag det e lika fel att tvinga skolbarnen att ha avslutningar o.s.v i kyrkor..
dessutom vet jag att i armén så när dom svär trohetseden o.s.v så innehåller den kristna ideér... oxå fel enlingt mig.
allt sånt inom det "statliga" borde försvinna tycker jag...

som sagt jag är för en helt sekialriserad stat så...

Låt folk ha sin tro, men låt inte tron styra landet och dess rikes lagar..

PS: detta är bara vad jag tycker. =)
varför 100% när 60% duger mer än väl?
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Jag minns när man i Lågstadiet/Mellanstadiet var tvungen att ha avslutning i kyrkan. Det var hemskt, usch!
Speciellt för mig som är en ateist, känns ju helt värdelöst att gå till nåt så fånigt påhitt som en kyrka.

Sverige är påväg i fel riktning nu defenetivt, vi ska väl inte tillåta något religöst trams i arbetet? Jag trodde Sverige var en sekualiserad stat (hur fan stavar man det ordet?). Att de kanske ska tillåta vissa poliser bära turbaner är ju löjligt, fan vad jag skulle skratta om jag såg en polis bära turban i stan ;D
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Big_Bird wrote:Givetvis måste man ta fram en godtagbar uniformsturban och inte låta polisen jönsa omkring med vilken handduk som helst på huvudet men det är bara tröttsamt med folk som gnäller på "messverige" och "pk sossar" sorry.
Javisst är det tröttsamt för dig, en av forumets största förespråkare för just denna kultur.
Big_Bird wrote:Om vi har religionsfrihet i det här landet så måste det gälla alla, även poliser (undantaget kungen dårå, men det är bara fråga om en grundlagsändring så är hovet också fria) och det måste gälla alla religioner. Även religioner som tvingar dig att ha en liten mössa på huvudet. Det är därför det kallas frihet. Ett begrepp som jag trodde var populärt bland alla nyliberaler här.
Jag är en mycket stark motståndare till "religionsfrihet". Det finns inget speciellt med religion som gör att det behöver en egen frihet. Vi har ingen "lyssna på vilken musik man vill"-frihet och ingen "dricka ett glas rödvin före klockan fem"-frihet. I de flesta länder är alla poliser, oavsett religion, ras och kön, fria att bära polisens uniform. Så tycker jag att det ska vara i Sverige också.

Även om vi har den svenska religionsfriheten som grund är ditt påstående helt uppåt väggarna. Religionsfrihet är enligt regeringsformen "frihet att ensam eller tillsammans med andra utöva sin religion". En annan frihet vi har i Sverige är demonstrationsfrihet, det vill säga "frihet att anordna och deltaga i demonstration på allmän plats". Den senare betyder inte att din arbetsgivare ska behöva tåla att du lämnar arbetsplatsen några timmar på eftermiddagen och anordnar en demonstration. Varför skulle den förra betyda att du har rätt att utöva din religion på arbetstid?

Hur som helst försöker Cappuccino ställa till med en metaforisk storm i en tekopp eftersom det inte finns några poliser med turban. Om en turbanist mot förmodan skulle bli polis kommer han med största sannolikhet att lämna turbanen hemma för att undgå att bli trakasserad. Även om nyheten i sig är helt oviktig är den ett lysande exempel på den revolutionsgardistiska mentalitet som präglar svensk politik. "Buzz"-orden är jämställdhet, diskriminering, rasism och sexism. Trots att det saknas ett brett folkligt stöd (inte för att folket är av motsatt åsikt, de är i stort likgiltiga) är de förtroendevalda livrädda för att inte vara tillräckligt engagerade i den nya egalitära rörelsen. Därför fattas beslut som det vi pratar om, trots att det varken behövs eller har stöd i folket.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

lither wrote: Religionsfrihet i all ära, men ska buddhistiska brevbärare få cykla runt i oranga lakan? (Ja, jag vet att det är endast munkar som bär oranga lakan och de skulle avstå från den typen av arbete/börda. Min parallell var bara en lika absurd jämförelse.)
Men eftersom den dels är mer absurd och dels totalt orimlig så är den väl ganska värdelös både som jämförelse och polemik.

Hur som hels, jag förstår inte vad folk har för problem med att andra människor har religion. Det är inte som att en kippa på något sätt betyder att du måste bli jude när du ser den. En turban predikar inte. Det finns inte några särskilda missionerande trådar invävda i huvdudduken.

Varför skulle man bemöta en polis med turban annorlunda än man skulle bemöta en polis med keps? Annat än för att man är en bigott dynghög som inte klarar av att respektera sina medmänniskor? Finner ni turbaner extra komiska så ni känner att ni skulle skratta åt poliser med dem på?

Det finns någon rätt så tragisk grundtanke här att respekt för andra människor på något sätt skulle äventyra det sekulära samhälle, när det är just denna respekt som det sekulära samhället bygger på.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Post by AshTray »

Men vad fan man märker ju snart inte om man verkligen är hemma eller om man blivit skickat till någon kebab-republik längre!
Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Dissident wrote: Javisst är det tröttsamt för dig, en av forumets största förespråkare för just denna kultur.
Vadå? Grämer det dig på något särskilt sätt att jag inte sällar mig till hyllningskören för det intoleranta?
Jag är en mycket stark motståndare till "religionsfrihet". Det finns inget speciellt med religion som gör att det behöver en egen frihet.
Historiskt sett så finns det en hel del anledningar till varför man behöver en specifik frihet för just religion. Jag är ingen stor vän av religion. Men jag tror att om du tittar på de historiska aspekterna så kan du se varför vi en gång behövde en religionsfrihet vilket vi har behållit i dessa dagar eftersom det är rätt uppenbart att vi inte klarar av att förhålla oss oberörda till religion. Cappuchino till exempel verkar se röda skynken så fort någon säger islam.
Vi har ingen "lyssna på vilken musik man vill"-frihet och ingen "dricka ett glas rödvin före klockan fem"-frihet. I de flesta länder är alla poliser, oavsett religion, ras och kön, fria att bära polisens uniform. Så tycker jag att det ska vara i Sverige också.
I många länder är polisens uniform utformad så att den ger möjligheten till individuell anpassning efter den enskilde polisens religiösa eller icke-religiösa livsval. Så tycker jag att det ska vara i Sverige också.

Även om vi har den svenska religionsfriheten som grund är ditt påstående helt uppåt väggarna. Religionsfrihet är enligt regeringsformen "frihet att ensam eller tillsammans med andra utöva sin religion". En annan frihet vi har i Sverige är demonstrationsfrihet, det vill säga "frihet att anordna och deltaga i demonstration på allmän plats". Den senare betyder inte att din arbetsgivare ska behöva tåla att du lämnar arbetsplatsen några timmar på eftermiddagen och anordnar en demonstration. Varför skulle den förra betyda att du har rätt att utöva din religion på arbetstid?
Din jämförelse är absurd. Så till vida att du inte i nästa mening tänker hävda att demonstration är en i samhället etablerad livsttil och något som den enskilde individen bygger sitt liv och sin personlighet runt. Att demonstrera är en helt annan sak än religion och jag borde inte behöva ge mig in i en semantisk debatt om den saken med dig.

Vad gäller folkligt stöd så är jag övertygad att förutom den rätt så vokala minoritet som alltid ropar "ut med blattarna" när den får chansen och tror att röstning på Aftonbladet är ett sätt att påverka både den allmäna opinionen och politikerna så är de flesta rätt så obekymrad i frågan om polisens huvudbonad, eftersom det egentligen inte spelar någon roll.
Det är inte "Frihet, Koldolmar och Skärmmössor på poliser" som vi firar på nationaldagen.
Jag tror uppriktigt sagt att de flesta inte kunde bry sig mindre, så länge polisen har en enhetlig uniform som går att lätt igenkänna som just en polisuniform så är vad de har på huvudet av mindre betydelse.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

AshTray wrote:Men vad fan man märker ju snart inte om man verkligen är hemma eller om man blivit skickat till någon kebab-republik längre!
Jag är övertygad om att du skulle märkt skillnaden rätt klart om du hade varit vaken på lektionerna i skolan.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Post by AshTray »

Jag är vaken, och nej jag skulle inte märka det..
Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

AshTray: Bor du i glesbygd?
Life's a joke, yuk it up.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Big_Bird wrote:Det finns någon rätt så tragisk grundtanke här att respekt för andra människor på något sätt skulle äventyra det sekulära samhälle, när det är just denna respekt som det sekulära samhället bygger på.
Det hör egentligen inte till ämnet, men jag vill kommentera detta. Du föds inte med omvärldens respekt. Respekt är något människor förtjänar genom de val de gör. Jag respekterar inte religiösa människor eftersom de har gjort valet att hänge sig åt ovetenskaplig vidskepelse. I olika omfattning respekterar de antagligen inte heller mig.

Ett hållbart samhälle tycks trots allt kräva att vi behandlar alla människor med en viss grundrespekt. Det håller jag absolut med om. Jag respekterar allas rätt till liv och hälsa i att jag inte försöker misshandla eller döda dem och jag respekterar deras rätt till egendom i att jag inte stjäler vad som tillhör dem. Det är ungefär så långt den grundläggande respekten sträcker sig. Det är inte rimligt att vi ska respektera samtliga beslut en människa fattar. Om någon säger att USA styrs av människoliknande reptiler är det ett idiotiskt påstående som inte förtjänar respekt. På samma sätt känner jag inte heller någon överväldigande respekt för människor som måste bära en viss sorts huvudbonad på arbetet.

Det sekulära samhället bygger så vitt jag vet på upplysningsidéen att religion inte kan lära oss något om hur ett land bör styras och att kyrkan därför bör hållas avskild från staten. Du vill göra religion en del av staten genom att tillåta religiös klädsel i ett statligt yrke och försöker på något sätt få det att gå in under tanken om att religion och stat bör vara åtskild. Intressant resonemang, även om jag inte håller med.
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Post by AshTray »

Nej, men under en sten, och jag är inte nån gammal nazi-bonde om det är det du ville komma fram till...
Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng
fredo
Posts: 258
Joined: 2005-10-03 16:07:54
Location: Nässjö

Post by fredo »

Som vi alla vet så har polisen redan ett antal olika varianter av huvudbonad, bl.a. keps och den mer klassiska uniformsmössan, m.fl. Så varför skulle man inte kunna ta fram en turban-variant? Så länge man lätt kan identifiera en polis som polis kan det väl ändå inte vara något problem? Vad är det som är så provocerande med turban?
Last edited by fredo on 2006-03-09 20:05:16, edited 1 time in total.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Big_Bird wrote:Men eftersom den dels är mer absurd och dels totalt orimlig så är den väl ganska värdelös både som jämförelse och polemik.
Då hoppas jag verkligen för din egen skulle att kors runt halsen och kippah på huvudet passar minst lika bra?
Big_Bird wrote:Hur som hels, jag förstår inte vad folk har för problem med att andra människor har religion. Det är inte som att en kippa på något sätt betyder att du måste bli jude när du ser den. En turban predikar inte. Det finns inte några särskilda missionerande trådar invävda i huvdudduken.
Jag ser inget större problem med att folk är religiösa, såvida det inte påverkar omvärlden negativt. Men jag är övertygad om att en polisman iklädd turban kommer att påverka omvärlden negativt, även om han inte har det som avsikt. Sverige är inte ensamt om att inneha fördomar mot islam.
Big_Bird wrote:Finner ni turbaner extra komiska så ni känner att ni skulle skratta åt poliser med dem på?
Faktiskt, ja.

Om jag inte minns fel presenterade integrationsministern Jens Orback just detta förslag för drygt ett år sedan, om att tillåta turbaner. Han borde vara glad nu.
Det är verkligen inte någon lösning på integrationsproblemen. Ni som över huvud taget tror det, får gärna ta på er en lämplig huvudbonad - vad sägs om dumstrut?
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
ekke
Posts: 60
Joined: 2003-06-09 21:49:42

Post by ekke »

poliser med turban är för mig inga poliser
Ajaj
Posts: 640
Joined: 2005-11-29 12:01:49

Post by Ajaj »

Dissident wrote:Om någon säger att USA styrs av människoliknande reptiler är det ett idiotiskt påstående som inte förtjänar respekt.
Om någon säger att jorden inte är platt så är det ett idiotiskt påstående som inte förtjänar respekt.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Ajaj wrote:
Dissident wrote:Om någon säger att USA styrs av människoliknande reptiler är det ett idiotiskt påstående som inte förtjänar respekt.
Om någon säger att jorden inte är platt så är det ett idiotiskt påstående som inte förtjänar respekt.
Vill herrarna fortsätta den debatten, skapa en ny tråd. Ni har uppenbarligen delade åsikter.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Ajaj wrote:Om någon säger att jorden inte är platt så är det ett idiotiskt påstående som inte förtjänar respekt.
Oj, oj, någon är ute på djupt vatten.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Ingen som funderar på vad som är poängen med uniform? Leta i ordets betydelse...

Sen, religionsfrihet står mig upp i halsen, för det verkar misstolkas så inåt h-vete. Vi har religionsfrihet, ja, men vi har lagar och regler som är överordnad religionen - punkt slut.
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
Post Reply