Fråga om nätverk på LAN

LAN, Demoparty och allt som rör området.
Post Reply
Gô-San
Posts: 4
Joined: 2006-03-10 15:46:18
Location: Borås

Post by Gô-San »

min första post. WOHO

jag ska anordna ett lan och jag skulle gärna ha lite tips. asså jag har fixat lokal o mojs o sen så tror jag att jag har switchar och el .. ja jag har ett tre fas utag.
men jag är lite tveksam på hur man lägger upp o så. hur gör man med nätverket? måste man ställa in en så himla massa ip o mojs?
(detta e mitt första lan)
så tips tas gärna emot.
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Gô-San wrote:min första post. WOHO

jag ska anordna ett lan och jag skulle gärna ha lite tips. asså jag har fixat lokal o mojs o sen så tror jag att jag har switchar och el .. ja jag har ett tre fas utag.
men jag är lite tveksam på hur man lägger upp o så. hur gör man med nätverket? måste man ställa in en så himla massa ip o mojs?
(detta e mitt första lan)
så tips tas gärna emot.
Har själv annordnat 1-2 mini-lan, men du behöver inte ställa in varenda IP manuellt, det kan lösas med DHCP så delar routern ut IP adresser automatiskt till varje deltagare.
Antar att du har det kopplat med en router -> större switch -> bords-switchar-> deltagarnas datorer.

Själv har jag kört denna konfiguration men det beror på att mina små lan inte varit mer än 8-10personer max.
Hursomhelst: Router -> 24p switch -> deltagarnas datorer.
Har då kört med DHCP då jag är slapp. På större LAN är dock fast IP att föredra.
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Delade från den förra tråden.
Gô-San, jag råder dig att läsa våra forumsregler en extra gång.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
Post Reply