hmmmm

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Shinobi
Posts: 183
Joined: 2005-12-28 20:53:29

hmmmm

Post by Shinobi »

http://www.petatv.com/tvpopup/video.asp?video=fur_farm& Player=wm&speed=_med

Berätta vad ni tycker.....
-Ip 4 (2,4 Ghz)
-Geforce titanium 4200 (128 DDR)
-Pc3200 DDR (786 Mb)
-P4 mainboard.
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Post by jb »

Jag tycker att man borde göra samma sak med PETA som de gör med djuren i filmen.
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Fy fan. Jag stängde av efter 10 sekunder. Klarar inte se sånt.
User avatar
Slappyjoe
Posts: 891
Joined: 2005-08-19 16:23:32

Post by Slappyjoe »

sånt är hemskt, dom kan ju åtminstånde döda djuren normalt, typ skjuta eller ge dom en spruta innan dom flår dom
| Q6600@3ghz
| EVGA 780i sli
| 9800GTX
| 2GB OCZ 1066mhz sli ready
| 320GB
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Fy fan, klarar inte av att se sådant jag med. Jag blir helt mållös. Hur fan kan en människa göra så?? ;( ;(
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

Slappyjoe wrote:sånt är hemskt, dom kan ju åtminstånde döda djuren normalt, typ skjuta eller ge dom en spruta innan dom flår dom
Ja, det känns ju inte otroligt tidssparande att "filéa" djuren när de är levande.

Grymt informativt trådnamn BTW.
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

ADiS wrote:Fy fan, klarar inte av att se sådant jag med. Jag blir helt mållös. Hur fan kan en människa göra så?? ;( ;(
Tvivlar på att det är människor...
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Man blir ju gråtfärdig när man ser sånt där. Hur kan man ens komma på tanken att göra något sånt? Fyfan, livstids fängelse!!

;( :-X
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Hade de gjort liknande saker för att spara tid och pengar hade jag kunnat förlåta det, men det här är ju bara vidrigt helt utan orsak. Även om jag blir nästan lika arg på människor som har gråtsmileys i sina inlägg och skriker "livstids fängelse" för att de har blivit lite upprörda nu, och om någon timme säkert kommer sätta tänderna i något stackars litet djur och då helt tycks ha glömt videon.

Edit: Syftningsfel...
Last edited by staretsen on 2006-03-19 16:41:17, edited 1 time in total.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

TinyTeeth wrote:Hade de gjort det för att spara tid och pengar hade jag kunnat förlåta det, men det här är ju bara vidrigt helt utan orsak. Även om jag blir nästan lika arg på människor som har gråtsmileys i sina inlägg och skriker "livstids fängelse" för att de har blivit lite upprörda nu, och om någon timme säkert kommer sätta tänderna i något stackars litet djur och då helt tycks ha glömt videon.
Säga vad du vill, men något sånt där skulle jag aldrig ens fundera på att göra. Något så jävluskt vidrigt!
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Anteaeg wrote:Säga vad du vill, men något sånt där skulle jag aldrig ens fundera på att göra. Något så jävluskt vidrigt!
Nej, naturligtvis inte. Inte jag heller, eftersom de flesta människor har en spärr som gör att vi inte kan göra sådana här saker. Det fyller dessutom ingen funktion att slå grävlingar i marken på det där sättet. Men har vi verkligen rätt att döma andra människor på sådana grunder, om dessa nu inte har någon spärr? Har vi någon moralisk skyldighet mot djuren att ta hand om dem?

Och om vi går tillbaka till det här med att göra avsteg från vinstmaximering och utveckling till förmån för naturens bästa: Hade vi skrivit detta på tangentbord om vi hade avstått från elden eftersom det för med sig att vi mördar de stackars trädens kvistar? Hade träden, lejonen eller grävlingarna gjort samma sak för oss? Vad är det egentligen som vore onaturligt?
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Hur fan kan de!? :-X
Usch, fyfan... ;(
Ja... Vissa har ju inga gränser då :(
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
eskil
Posts: 863
Joined: 2005-02-06 19:40:11
Location: Nyköping

Post by eskil »

Fan man får nästan tårar i ögonen direkt...
|Mobil| Eten M500 @ 400Mhz 192MB ram Windows mobile 2003
|Dator| Athlon64 3000+ s939 6600GT Arctic cooling T2 | 1x AC Silencer 64 Ultra TC | 5x Arctic Fan 3 TC
|Äger| En lödkolv lite sladd och en bunt lysdioder
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Ingen trevlig bild då det kom in en bit i filmen.

PETA har en mörk baksida *tihi*: http://www.tv.com/penn-&-teller-bullshi ... mmary.html

(Utan URL-taggen så kapas adressen i två, efter utropstecknet. Med URL-taggen så ser inlägget exakt ut som i redigeringsstadiet utan någon tryckbar länk och en fin URL-tagg vid vardera sida adressen. wtf?)
fredo
Posts: 258
Joined: 2005-10-03 16:07:54
Location: Nässjö

Post by fredo »

Med tanke på era kommentarer så ska jag nog inte titta på den där filmen... :-/
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Det är jättehemskt och jag blir precis lika tårögd som ni andra, men samtidigt har ju verkligen TinyTeeth rätt i det han säger.
User avatar
eskil
Posts: 863
Joined: 2005-02-06 19:40:11
Location: Nyköping

Post by eskil »

Jo alla ni som inte sett filmen kan läsa vad vi som sett den skrivit, om ni är känsliga...

Snyggt med dubbla inlägg föresten :)
|Mobil| Eten M500 @ 400Mhz 192MB ram Windows mobile 2003
|Dator| Athlon64 3000+ s939 6600GT Arctic cooling T2 | 1x AC Silencer 64 Ultra TC | 5x Arctic Fan 3 TC
|Äger| En lödkolv lite sladd och en bunt lysdioder
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Post by AshTray »

Vågar inte ens se den efter allas reaktioner, vet att jag är jävligt känslig för sådant och bara får hatkänslor, vill köpa en automatkarbin och en enkel flygbiljett till det ställe där detta händer...
Om man kunde ta med sig vapnet på flyget vill säga..
Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

jallabert wrote:Jag tycker att man borde göra samma sak med PETA som de gör med djuren i filmen.
Då PETA är People for Ethichal Treatment of Animals så har jag svårt att tro att det är de som gör saker med djuren i filmen. Sen kan det ju vara så att du tycker extremt illa om PETA för att du har intressen i kött och päls-industrin förstås.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Jag anser att det ingår i en frisk människas ethos att ta avstånd från den här formen av djurbehandling. Som jag ser det så är det patologiskt att ej bestrida/vilja motverka att detta sker, partikulärt när man har en medvetenhet om det. Personer vilka inte reagerar med stark avsmak emot sådant här får mig att betvivla huruvida de har någon form av karaktär/väsensempati.

Som jag ser det, så är det bara sjuka människor som sysslar med den här formen av fogat lidande.

Givetvis kan man bestrida att min moraliska kod skall "tvingas på" andra människors rättighet att få göra vad de vill - problemet är ju det att deras handlande påverkar mig, och det får mig ofrånkomligt att reagera (vilket också är min rätt).

Samtidigt är det här troligtvis en ganska missrepresentativ metonym för bl.a. pälsindustrin.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Post by jb »

Big_Bird wrote:Då PETA är People for Ethichal Treatment of Animals så har jag svårt att tro att det är de som gör saker med djuren i filmen. Sen kan det ju vara så att du tycker extremt illa om PETA för att du har intressen i kött och päls-industrin förstås.
Jag tycker bara att det känns som att PETA letar fram det absolut värsta de kan hitta för att lura folk att bli militanta veganer som tycker att djur är mer värda än människor, även fast det inte kan vara särskilt många som behandlar djuren sådär.
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

jallabert wrote:
Big_Bird wrote:Då PETA är People for Ethichal Treatment of Animals så har jag svårt att tro att det är de som gör saker med djuren i filmen. Sen kan det ju vara så att du tycker extremt illa om PETA för att du har intressen i kött och päls-industrin förstås.
Jag tycker bara att det känns som att PETA letar fram det absolut värsta de kan hitta för att lura folk att bli militanta veganer som tycker att djur är mer värda än människor, även fast det inte kan vara särskilt många som behandlar djuren sådär.
Jag tror ingen vegan jag känner är av åsikten att djur är mer värda än människor. Iofs så håller jag ståndpunkten att djur skulle vara lika mycket värda som människor för något tossig, men vi ska inte beskylla dem för mer än de är.

Klart att PETA tar fram de värsta exemplen för att väcka debatt. Det vore ju knappast särskilt uppseendeväckande med en bonde som låter grisen äta vid egna bordet och kliar den bakom örona innan han läser en saga för den vid läggdags. (Eller jo... det vore i mina ögon nästan lite sjukare)
Last edited by Big_Bird on 2006-03-20 11:55:13, edited 1 time in total.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Jag ser inte poängen i att ge liv värden överhuvudtaget. Liv är liv, och (1) vi tycks alltid hitta på ursäkter att släcka dem - med olika argument och orsaker. Sedan kan man ju moralisera (och hävda att man har giltiga skäl) bäst man vill, och jämföra vad som skapar större rätt för ett visst väsen att leva än ett annat. Men man kommer ofrånkomligt till min första poäng här.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Det är det klassiska närhetsargumentet, vi bryr oss alltid mest om det som är oss närmast.
Oss själva > familj > vänner > landsmän > främlingar > andra arter

Självklart är det inte en fullständigt allenarådande regel och det finns givetvis omständigheter som kastar om ordningen, men som tumregel för den genomsnittliga mänskligheten är den rätt så bra.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Post Reply