Död skärm?

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
derfian
Posts: 472
Joined: 2004-02-13 0:18:46
Location: Dorotea / Linköping
Contact:

Död skärm?

Post by derfian »

Hej alla.

Har en ViewSonic E92f+sb (19" CRT) som verkar ha gått och dött. Tänkte bara om någon kan peka på att jag missat något i felsökningen.

1. Upptäckte att skärmen inte visade något när jag slog på den på morgonen.
Underligt tänkte jag, vad nu? Stängde av och på några gånger, startade även om datorn ett par gånger, varpå jag hör det sedvanliga ljudet när datorn byter upplösning under uppstart. Dock ingen bild.

2. Misstänker att grafikkortet kan vara skyldigt, och kopplar in en annan gammal skärm. Fungerar klockrent, både på en gammal datorn och på den nya. Kopplar in den nya skärmen på den gamla datorn, men ingen bild där heller.

3. Bytte vägguttag för att se till att det inte var något fel med strömförsörjningen till skärmen, utan resultat.

Något jag har missat att kolla? Jag har fortfarande garanti kvar på skärmen så jag ställer mig mer än tveksam till att öppna den.

Tack på förhand
User avatar
RainMan
Posts: 24
Joined: 2005-11-23 20:04:13

Re: Död skärm?

Post by RainMan »

derfian wrote:Jag har fortfarande garanti kvar på skärmen så jag ställer mig mer än tveksam till att öppna den.
Byt den då...men andra ord jag tror du kollat allt som går :D
"Allt är inte svart eller vitt, det finns en grå vardag också"
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

du säger själv att du uteslutit grafikkortet och datorn den vanligtvis används till, så då är det ju själva skärmen.

Och har du garanti är det bara dumt att försöka sig på nån hemmalösning, bara att lämna in den ju.
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

testat att byta elkabel? eller den kanske sitter fast i skärmen?
märkt att vid trasig elkabel kan skärmarna surra ganska konstigt, annars lämna in den :)
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
Post Reply