Detta måste vara ett brott eller något....

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Detta måste vara ett brott eller något....

Post by Hipshot »

Alltså, om jag har en lapp, där jag skriver att jag har cancer, sedan ber jag om pengar för det, så får jag pengar av folk för att de tror jag har cancer. Är inte det någon form av brott då, är det bedrägeri?
Och det är väl samma om man skriver att man är en mormor som har 3 barnbarn som måste ha mat och att föräldrarna till barnen dog i bosnien. Sedan får den personen, eller, även om det inte blir några pengar för att han/hon typ är ~20 år och knappast mormor till 3 barn, så måste det ju i alla fall vara försök till grovt bedrägeri eller nått? Och ger inte bedrägeri fängelse?
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Du syftar helt klart på dörrknackare från balcan. Kan inte tro att det är olagligt eftersom du frivilligt ger dom pengar och hur ska du sen bevisa att du gett dom pengar?
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

Alltså, jag ger ingen några pengar och jag pratar inte om dörrknackare från balsam... jag undrar mera om man säger något som inte är sant och en annan person ger den första personen pengrna för att han tror det är sant...
User avatar
xerxes
Posts: 835
Joined: 2002-03-08 21:48:21
Location: Lund
Contact:

Post by xerxes »

P-NILZ wrote:Du syftar helt klart på dörrknackare från balcan. Kan inte tro att det är olagligt eftersom du frivilligt ger dom pengar och hur ska du sen bevisa att du gett dom pengar?
Om det går att bevisa eller inte är helt irrelevant för om det är lagligt eller ej.
There are 2 kinds of people in the world: Those who understand hexadecimal, and those who don't.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Det är helt klart bedrägeri att under falska förutsättningar ta pengar från folk, oavsett metod.

Den relevanta frågan är om du kan få någon dömd för det.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

Det kan ge fängelse va?
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Får man fråga varför du undrar?
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Låter som om du har blivit blåst :P
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

jag blir inte blåst, men alltså, jag stör mig så sjukt mycket och har alltid gjort det på de där öststatsinvandrarna som lägger lappar och vill ha pengar i Tbanan, hem borde de skickas... Nu var det så att en tjej i åldern vid 20, la en sådan lapp vid mig och min polare, där det just stod att hon var en mormor till 4 barnbarn och deras föräldrar var döda... om det nu hade varit en mormor, men dessa personer som lägger lappar är bara lögnare, de har inte ens "dåliga" kläder liksom, sådant tiggeri, stryk borde de ha. jag funderar på om man kanske skall samla upp lapparna själv och kasta dem i en soptunna eller nått...
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Don't hate the player.
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Jag måste på sätt och vis hålla med Hipshot, denna nya sortens tiggare i Stockholm T-banesystem som börjat de senare åren har börjat bli oerhört irriterande.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
perhaven
Posts: 360
Joined: 2005-01-30 23:06:06
Location: Småland

Post by perhaven »

säg att du är farfar till 10 barn och deras päron dog. och att de borde skänka sina pengar till dig.

En annan intressant sak vore att ge personen en tjuga och sedan 'skugga' personen för att sen se vad hon/han gör med pengen?
Blir det ett kuvär till östländerna eller ett cigarett paket?
Atlhon64 x2 5200+, Abit KN9 ultra nforce570, Crucial 2048mb, XFX Geforce 8800GTS 320mb, NorthQ 500w, 320GB spinpoint //
8125p 3dMark06
Post Reply