Tips: En hårddisk LED för varje disk, för SATA

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
User avatar
SBeaver
Posts: 266
Joined: 2002-03-07 23:32:13

Tips: En hårddisk LED för varje disk, för SATA

Post by SBeaver »

Om man vill ha en hårddisk LED från en SATA disk, antingen om man har en SATA kontroller utan LED-kontakt eller om man vill ha activity LED från alla sina hårddiskar så kan man man göra det med lite smidiga fingrar och en resistor.

Alla moderna SATA-diskar (speciellt SATA2) stödjer activity LED vilken kan fås ut genom sata power kabeln.
Pin 11 på kabeln var tidigare "reserved" i SATA spec men nu är det i princip standard att ha activity LED där. Tillverkare av bakplan använder det här och jag misstänker att det ingår i sata II specen (inte säker).
Vissa gamla diskar stödjer det inte (oftast de gamla som inte var "native" sata. nån gammal maxtor har även nån skum funktion på pin11 så se efter om det funkar för din disk).


HUR GÖRA:

Jag bröt upp det hårda plasthöljet längst fram på kabelns kontakt precis på det stället där pin 11 sitter (bryt inte bort för mycket så kontakten ramlar av när man sätter på den).
Sen bröt jag av kontaktpinnen.

Efter det löder man en tunn kabel med stadig hand till pin11 på hårddisken (bakom kontakten på kretskortet är enklast och bäst.

Den kabeln drar man till - benet på LEDen.

Till det andra + benet drar man ström från +5v via en resistor på mellan 50 och 90 Ohm ungefär (1/4W resistor eller större rekommenderar jag)
Strömmen drar man förslagsvis från strömkabeln man just skurit sönder.

Jag tog 50 Ohm för det var vad jag hade liggande, men jag fick tips om 90 Ohm så det funkar nog bra med, det beror väl på hur starkt ljus man vill ha.
Tänk på att inte överbelasta med mer än en diod, något kommer gå fel

Testat och fungerar på två Seagate 7200.9 300GB




PS
Håller du hårddisken uppochnervänd med kontakterna mot dig så är pin 11 den 5:e från vänster räknat, kontrollera helst ifall du har någon brödisk med kontakten felvänd, jag vill inte hjälpa folk att ta sönder en fullt fungerande hårddisk.
Skulle du vilja ta bort det hela och inte vill skaffa en ny strömkontakt, koppla pin11 på hårddisken till jord (det är standarden)
Min disk gick fint att köra utan sladden jordad men man vet aldrig

http://www.free60.org/wiki/Harddrive#Sa ... _connector[/b]
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Intressant. Men får du bryta upp dina kontakter, det behöver inte jag. Man låssar en grej som man skulle kunna kalla köpa. Sen så trycker man bara ner den tunna tråden i kontakten. Skala behöver man inte göra själv, kontakten gör ett eget litet snitt. Ungefär som en del nätverkskontakter.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
Post Reply