bästa sättet att kyla en bärbar dator

Avdelningen för dig som skall överklocka eller kyla din dator.
triton242
Hedersbit
Posts: 1133
Joined: 2002-03-07 22:34:51
Location: Nyköping Tystberga
Contact:

Post by triton242 »

Håller fortfarande på som jag skrev.
Detta med laptop-kylare tycker jag personerligen verkar TOTALT menlöst...
Datorn skall från fabrik vara byggd med adekvat kylning och bör därför inte behöva någon extra..

Är det sedan så att köparen accepterar att tillverkaren inte gjort detta får man väll skylla sig själv anser jag...
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

triton242 wrote:Håller fortfarande på som jag skrev.
Detta med laptop-kylare tycker jag personerligen verkar TOTALT menlöst...
Datorn skall från fabrik vara byggd med adekvat kylning och bör därför inte behöva någon extra..

Är det sedan så att köparen accepterar att tillverkaren inte gjort detta får man väll skylla sig själv anser jag...
Saken är väl den att man kanske inte accepterar detta och man inte kan göra något annat åt det, ska man skylla sigsjälv då likaså?
Sen är väl saken också att laptops mår bra av svalare komponenter, kanske har man ersatt 4200RPM HDDn med en 7200RPM HDD.

Meningslöst är det inte, men det är inte för alla.
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
triton242
Hedersbit
Posts: 1133
Joined: 2002-03-07 22:34:51
Location: Nyköping Tystberga
Contact:

Post by triton242 »

Ja om att byta från en 5400rpm disk till en 7200rpm 2.5" hade genererat någon större strömförbrukning så hade det kunnat varit sant.. Men skillnaden är ofta rätt minimal.
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

@ Triton ->

Du kan skrika (läs skriv) tills du blir lila, men att påstå att det är menlöst med en kylare och att den inte har någon verkan är totalt befängt.

Vill du inte förstå det är det upp till dg men kom inte och påstå att det _är så_ när du inte själv vet.

Jag har och jag _vet_.

Och jag personligen tycker inte att det är så väldans farlig att lägga en kylare under dator och datorn jag har är inget jag ångrar att jag köpte. Den är riktigt bra och värmeproblemet finns inte längre.
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
triton242
Hedersbit
Posts: 1133
Joined: 2002-03-07 22:34:51
Location: Nyköping Tystberga
Contact:

Post by triton242 »

Jag har ej sagt att du inte får ha en har jag?
Att det sedan är upp till dig att acceptera konstruktionsfel i din dator är också upp till dig..

Själv skulle jag som sagt aldrig göra det.. Inte heller skulle jag acceptera en extra del på datorn som gör den tyngre, större ofta jobbigare att skriva med t-bordet på när det speciellt gäller en dator som är tillverkad för att vara så portabel som möjligt... Kanske i ditt fall inte är så farlig med tanke på vad Acers "bärbara" serie väger ;)

Så rikta din "ilska" mot acer så kanske du kan få något vettigt av det istället..
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

Som sagt, det jag reagerade på var att du påsod att det inte hjälpte med en kylare.

Sen använder jag redan en extern, trådlös tangentbord och mus, och laptopen var avsedd som en desktopersättare redan från början, inte något som jag skulle ha med till stranden.

Och datorn som jag har kan du ju inte påstå är en konsturktionsfel, den är inte menad at vara en ultraportabel adtor, utan en som är smidigare att ha med sig än en stationär. Och det är den. :P
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Laptopkylare är meningslöst såvida man inte köpt skräp som inte klarar av att kyla sig självt.
En laptop som överhettas under normala omständigheter är defekt.

Att din kylare fungerar för dig är inte ett bevis på att kylare behövs och fungerar, snarare ett bevis på att din dator är defekt.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

Eller att man tycker att datorn är för högljudd och vill ge den lite hjälp att kyla allt utan att låta dess lilla 30-40mm fläkt snurra ihjäl sig. En hel del laptops kan man trots allt ställa in fläkthastigheten på.

Man kanske har en 'äldre' laptop med defekt kylning som man vill kunna använda normalt utan att meka i den.

Tycker det är en vettig produkt ändå... Beror ju dock på hur du använder den.
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

rokk wrote:Eller att man tycker att datorn är för högljudd och vill ge den lite hjälp att kyla allt utan att låta dess lilla 30-40mm fläkt snurra ihjäl sig. En hel del laptops kan man trots allt ställa in fläkthastigheten på.

Man kanske har en 'äldre' laptop med defekt kylning som man vill kunna använda normalt utan att meka i den.

Tycker det är en vettig produkt ändå... Beror ju dock på hur du använder den.
Äntligen en med tillräcklig vett för att fatta att man kan ha en kylare utan att ens dator för dens skull är defekt.

Datorn kyler men jag tycker det är onödigt att fläktarna på den ska gå i högvarv lite då och då.
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
triton242
Hedersbit
Posts: 1133
Joined: 2002-03-07 22:34:51
Location: Nyköping Tystberga
Contact:

Post by triton242 »

CSM101 wrote:
rokk wrote:Eller att man tycker att datorn är för högljudd och vill ge den lite hjälp att kyla allt utan att låta dess lilla 30-40mm fläkt snurra ihjäl sig. En hel del laptops kan man trots allt ställa in fläkthastigheten på.

Man kanske har en 'äldre' laptop med defekt kylning som man vill kunna använda normalt utan att meka i den.

Tycker det är en vettig produkt ändå... Beror ju dock på hur du använder den.
Äntligen en med tillräcklig vett för att fatta att man kan ha en kylare utan att ens dator för dens skull är defekt.

Datorn kyler men jag tycker det är onödigt att fläktarna på den ska gå i högvarv lite då och då.
Vänta här nu.. Förut var det väll för att den inte hade tillräcklig kylning för att fungera 100% korrekt...

Håller med Snigel och har postat om det antalet gånger innan...
"behövs" extra kylning så har man ett produktionsfel/konstruktionsfel på datorn (om den bara inte satt igen av dam), vare sig den är ny som gammal...

Men detta har jag redan skrivit snart 100 gånger så det känns som denna får bli sissta...
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

Mina argument är varför man kan behöva en sådan lösning. Den behöver inte bara defekt för det. :)

Men visst, skulle tillverkarna göra bättre och tystare kylningslösningar skulle produkten vara totalt onödig
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

triton242 wrote:Vänta här nu.. Förut var det väll för att den inte hade tillräcklig kylning för att fungera 100% korrekt...

Håller med Snigel och har postat om det antalet gånger innan...
"behövs" extra kylning så har man ett produktionsfel/konstruktionsfel på datorn (om den bara inte satt igen av dam), vare sig den är ny som gammal...

Men detta har jag redan skrivit snart 100 gånger så det känns som denna får bli sissta...
Och det blir sista gngen jag kontrar med, prcis som rokk, att bara för att jag väljer att ha extra kylning så betyder det inte att datorn i sig är felkonstruerad eller produktoinsfel.
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

CSM101 wrote:
triton242 wrote:Vänta här nu.. Förut var det väll för att den inte hade tillräcklig kylning för att fungera 100% korrekt...

Håller med Snigel och har postat om det antalet gånger innan...
"behövs" extra kylning så har man ett produktionsfel/konstruktionsfel på datorn (om den bara inte satt igen av dam), vare sig den är ny som gammal...

Men detta har jag redan skrivit snart 100 gånger så det känns som denna får bli sissta...
Och det blir sista gngen jag kontrar med, prcis som rokk, att bara för att jag väljer att ha extra kylning så betyder det inte att datorn i sig är felkonstruerad eller produktoinsfel.
Nej, men det råkar vara så att din dator är det och det var så du började din argumentation. Men ärligt talat bryr jag mig inte om att dina grejer är kass och kräver speciallösning. Jag kommer personligen inte handla sådant som inte kan kyla sig självt, eller har en sådan ljudnivå att det inte går att använda.
Din kylning kostade en hel del, pengar man hade kunnat lägga på annat.

En dator som behöver förbättrad kylning under normala omständigheter är i mina ögon defekt.
De flesta kommersiella varianter kör ju med små högljudda fläktar.
Med de pengar du la på din specialkylare och den tid det tog hade jag hellre satsat det på datorn från början. Min tid är inte gratis i vilket fall.

Datorkylare, perfekt för dig med tummen mitt i hand och köpsinne i klass med en kofot
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Stuggi
Posts: 1157
Joined: 2005-02-24 20:04:04
Location: Jakobstad, Finland

Post by Stuggi »

Vet ni vad, kan man inte se det som så att så länge det inte finns en laptop som inte går varm out-of-the-box, så är väl inga defekta? Låt oss även anta att med att gå varm menas att chassits temperatur stiger märkbart under användning. Och kom inte och påstå att era iBooks som är höjden av perfektion inte blir varma, för det blir de. ;) Och detta är inte bra för komponenterna. Visst, tillverkarna av de lite dyrare laptoparna har säkert kollat att komponenterna håller för detta, men dock finns det ingen som säger att det inte är bättre ifall de hålls kallare. Därför kan det anses vettigt att hjälpa den lite på traven då man ändå använder separat monitor, mus och keyboard när man sitter vid ett skrivbord. Själv använder jag en lite träkloss för att få upp laptopen från bordet en aning för att få bättre luftflöde.

Och BTW, för inte så länge sedan såg jag en iBook som hade havererat pga att hdd hade skurit ihop pga att den hade legat på en säng... Med detta menar jag inte att du som använder dig av apples produkter är sämre eller nåt, det brukar bara vara så att folk som använder sig av apple har lite för höga tankar om dem, fast de är väldigt bra produkter.

Sedan tycker jag att vi kan sluta med detta barnsliga förolämpande av varandra pga meningsskiljaktigheter. Det är löjligt och fördummande, plus att folk som är intresserade av kylare för sina laptops måste läsa igenom en massa imbisillt (är det ett svenskt ord?) tjafs förrän de kommer fram till nåt vettigt.

Sedan vill jag igen tipsa om min träkloss, den funkar hemsk bra på HP's maskiner eftersom de blåser ut/suger in luft via/från undersidan. Man kan lätt få tag på en gratis, och de är gjorda av 100%ig återvinningsbart material ;D
Main: A64 3800+ Venice med AC Freezer 64 Pro | 1 Gb RAM | X850XT/2HDTV med Zalman VF700-Cu | 4x 250 Gb WD Caviar SataII
Laptop: Hp Nx6125 | Amd Turion ML-32 1,8 Ghz | 512 Mb RAM |Radeon X300 | 60 Gb
User avatar
Stuggi
Posts: 1157
Joined: 2005-02-24 20:04:04
Location: Jakobstad, Finland

Post by Stuggi »

snigel wrote:
CSM101 wrote:
triton242 wrote:Vänta här nu.. Förut var det väll för att den inte hade tillräcklig kylning för att fungera 100% korrekt...

Håller med Snigel och har postat om det antalet gånger innan...
"behövs" extra kylning så har man ett produktionsfel/konstruktionsfel på datorn (om den bara inte satt igen av dam), vare sig den är ny som gammal...

Men detta har jag redan skrivit snart 100 gånger så det känns som denna får bli sissta...
Och det blir sista gngen jag kontrar med, prcis som rokk, att bara för att jag väljer att ha extra kylning så betyder det inte att datorn i sig är felkonstruerad eller produktoinsfel.
Nej, men det råkar vara så att din dator är det och det var så du började din argumentation. Men ärligt talat bryr jag mig inte om att dina grejer är kass och kräver speciallösning. Jag kommer personligen inte handla sådant som inte kan kyla sig självt, eller har en sådan ljudnivå att det inte går att använda.
Din kylning kostade en hel del, pengar man hade kunnat lägga på annat.

En dator som behöver förbättrad kylning under normala omständigheter är i mina ögon defekt.
De flesta kommersiella varianter kör ju med små högljudda fläktar.
Med de pengar du la på din specialkylare och den tid det tog hade jag hellre satsat det på datorn från början. Min tid är inte gratis i vilket fall.

Datorkylare, perfekt för dig med tummen mitt i hand och köpsinne i klass med en kofot
Måste skriva upp det där, det var så vackert! ;D
Main: A64 3800+ Venice med AC Freezer 64 Pro | 1 Gb RAM | X850XT/2HDTV med Zalman VF700-Cu | 4x 250 Gb WD Caviar SataII
Laptop: Hp Nx6125 | Amd Turion ML-32 1,8 Ghz | 512 Mb RAM |Radeon X300 | 60 Gb
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

Tummen mitt i handen stämmer inget vidare på mig iaf, byggt min själv...
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
triton242
Hedersbit
Posts: 1133
Joined: 2002-03-07 22:34:51
Location: Nyköping Tystberga
Contact:

Post by triton242 »

Vad menar du med går varma out of the box?
att temperaturen stiger från rumstemperatur så fort den blir påslagen eller vad?
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

CSM101 wrote:Här är den jag byggde

http://www.nordichardware.se/forum/lapt ... 31240.html

Den var fin.
Bortsett från att det nog snabbt blir obekvämt att skriva på den (vilket inte är ett problem om man använder externt tangentbord) och att man behöver ytterliggare en (har ett antal i hushållet redan) Batterieliminator som drar ström jämnt och ständigt (om man inte kopplar ur den) så gillar jag den. Någorlunda enkel konstruktion med ett snyggt slutresultat och lejonet var ganska snyggt.


triton242 wrote:Datorn skall från fabrik vara byggd med adekvat kylning och bör därför inte behöva någon extra..
triton242 wrote:Anser personerligen att en bärbar dator levereras skräddarsydd för den hårdvara som finns i den och bör då av en seriös tillverkare vara dimensionerad för det också...
Jag håller med triton i dessa uttalanden.

Men jag inser samtidigt att vad som ska/bör och vad som är inte alltid stämmer överens.
Vissa vill ju också ha prestanda, prestanda och prestanda och bryr sig inte så mycket om vad för uppoffringar som krävs så länge man får bra prestanda.
Samma fenomen men i lite annan form finns ju på stationära datorer också. De som exempelvis skaffar kompressorkylning gör ju inte det för att det är det tystaste sätet att kyla en dator eller att en kompressorkyld dator ger bättre prestanda per watt än en luftkyld dator.
Överklockning överhuvudtaget handlar ju om att man vill ha mer prestanda, eller tycker det är kul att testa gränser. Inte att man behöver överklocka eller får en dator som är bättre på något annat vis (så som tystare, bättre prestanda per watt, strömsnålare, stabilare).
Nu handlar ju inte denna tråden om överklockning, men jag tänkte att överklockning, åtminstånde av stationära datorer, är nog något som många här har provat och kan relatera till.
nissse wrote:Mer prestanda, hmm placebo is teh shit.
triton242 wrote:Har du övercklockat din dator på någotvis? annars är det absolut ingen skillnad...
Nu är jag inte bekant med Aspire 1705SMi, men det är ju inte helt omöjligt att de har en funktion att när datorn blir varm så underklockar den sig själv. I så fall kan det ju faktiskt påverka prestandan.

CSM101 wrote:Ålderna spelar mycket roll när du vill få en gammal bil att prestera som en ny.

Jag snackar om en dator som har två år på nacken och du snackar om dagens, två vitt skilda saker.

Och när det gäller datorer så vet du själv att datorer åldras rätt snabbt och utvecklingen går fram hela tiden.
Således har de nyare laptopen blivit bättre och bättre på kylningen.
Ibland hade det faktiskt varit trevligt med nya bilar som presterar som gamla. Titta bara på Toyota exempelvis. De slutade tillverka Supran 98 och jag har än så länge inte sett någon Toyota som slår den.
Dodge Charger från sent 60-tal är rätt brutala de med.
Sen finns det naturligtvis massa gamla lama tråkiga bilar också. Men nu var det datorer det skulle handla om. ;)


Har verkligen kylningen i laptops blivit så mycket bättre de senaste två åren? Visst jag tvivlar inte på att de har lyckats förfina och förbättra litegrann, men de måste fortfaranda följa fysiska lagar och koppar borde rimligtvis leda värme lika bra för två år sen som nu.
Sen är det ju stor skillnad vad man stoppar i för komponenter i datorerna. 30W värme hit och dit borde rimligtvis göra betydligt större skillnad än mindre förbättringar av kylarna.


Dessutom så fanns Pentium III innan Pentium 4 kom. En Pentium III LV eller ULV (Ultra Lov Voltage) blir inte så varma av sig.
Om du inte fått din dator som present/gåva eller din arbetsgivare valt den till dig eller dylikt så har du gjort ett aktivt val att köpa den modellen.
I så fall hade du kunnat välja någon smidig dator med Pentium III Mobile Low Voltage om du hade velat det...

Ett exempel på att det inte alls är enbart ålder som avgör, utan till lika stor del vad man gör för aktivt val:
http://www.nordichardware.se/nyhet,9735.html - LG Xnote TX
http://www.nordichardware.se/nyhet,10524.html - Acer Aspire 9800

Xnote TX är betydligt smidigare, medans Aspire 9800 är en mer maffig Desktop Replacement.


rokk wrote:Eller att man tycker att datorn är för högljudd och vill ge den lite hjälp att kyla allt utan att låta dess lilla 30-40mm fläkt snurra ihjäl sig. En hel del laptops kan man trots allt ställa in fläkthastigheten på.
och om man inte kan ställa in fläkthastighet manuellt så kan det vara temperaturstyrt. Vilket också ger samma resultat. Kallare luft/bättre luftflöde till datorn = datorns fläkt(ar) behöver inte snurra lika snabbt/mycket.



Blev ett långt inlägg det här. Delvis p.g.a att jag kom sent in i debatten.
Man kan summera det med att jag själv inte skulle välja en bärbar dator med Pentium 4, åtminstånde om jad hade några andra vettiga alternativ att välja mellan (Det närmaste jag har är en Shuttle XPC med Pentium 4 2.5GHz som väger kanske en 6-7kg med DVD och HDD, men den har 1st 40mm och 1st 80mm fläkt och är ganska luftig jämnfört med en laptop).
Men att jag ändå tyckte att CSM101s laptopkylare blev bra.
Woolander
Posts: 68
Joined: 2005-08-04 16:11:47
Location: gbg

hmmmm

Post by Woolander »

e de inte så att datorn låter mycket om man måste köra fläktarna på max. även om datorn kan kyla sig själv så låter den väl mindre om man kan få fläkten att snurra långsammare. då e de ju bra med en kylare till den.
Cake or death
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Stuggi wrote: Och BTW, för inte så länge sedan såg jag en iBook som hade havererat pga att hdd hade skurit ihop pga att den hade legat på en säng... Med detta menar jag inte att du som använder dig av apples produkter är sämre eller nåt, det brukar bara vara så att folk som använder sig av apple har lite för höga tankar om dem, fast de är väldigt bra produkter.
Just att lägga datorn i sängen kan ju vara skälet till att den gick sönder.
I sängen brukar jag använda ett hårt underlag för att inte datorn ska isoleras totalt.

Vad jag ser som defekt är inte en dator som går varmt, utan en dator som får driftproblem när den körs under normala omständigheter. Dvs, normal rumstemperatur och på ett hårt underlag som ett bord.

Jag anser att min ibook är sval, men den är lite utanför denna debatten eftersom det främst verkar handla om högpresterande datorer som genererar mycket värme.

CSM101: det jag menade med tummen mitt i hand var att man inte löser roten till problemet, utan bygger just en kylare. Hade själv temperaturproblem på en pc-burk jag hade tidigare. Bytte kylpasta och fläktar. Gick fint sen.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Re: hmmmm

Post by GuessWho »

Woolander wrote:e de inte så att datorn låter mycket om man måste köra fläktarna på max. även om datorn kan kyla sig själv så låter den väl mindre om man kan få fläkten att snurra långsammare. då e de ju bra med en kylare till den.

Det beror lite på vilken modell det är och på din definition av "låter mycket". Men det kan vara ganska stor skillnad på ljudnivå på max fläkthastighet mellan olika modeller. Generellt brukar de datorer med Pentium M, Core Solo, Core Duo, Turion och relativt klen grafik (som intels grafik i centrino) ha lägre max ljudnivå än de med desktopprocessorer och kraftig grafik.

Men visst kan man få en bärbar dators fläkt att snurra mindre ofta och/eller långsammare/tystare om man använder någon laptopkylare med fläkt till den (under förutsättning att det är temperatur styrt, vilket det normalt är).
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

snigel wrote:CSM101: det jag menade med tummen mitt i hand var att man inte löser roten till problemet, utan bygger just en kylare. Hade själv temperaturproblem på en pc-burk jag hade tidigare. Bytte kylpasta och fläktar. Gick fint sen.
Ett problem kan vara att man inte alltid får byta kylare/kylpasta.
Exempelvis om det är en jobbdator eller hempc eller något hyrköp så äger du inte datorn och då kan det finnas begränsninga i vad du får göra med den.
Att bygga en sådan kylare och ställa datorn på borde du få göra även om du inte äger datorn.
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

kan ju säga att största skillnaden som jag märker under dagligt användande är att adtorns egna fläktar aldrig går igång.

Och det var heller inte normalt användande jag menade att datorn laggade, utan efer en halvtimmes (o mera) spelande av GTA VC. Då kunde den lagga ibland när fläkten gick över till högvarv. Men med kylaren så kör fläkten inte fortare än om jag sitter och skriver på windows.

Och att jag bygde kylarn berode också till en stor del på att jag inte hade annat för mig och tyckte att det skullese nyggt ut, förutom funktionaliteten.

datorn i sig är från hempc, så jag varken vill eller får pilla alltför mycket i den, för när allt kommer kring slutet på dagen så funkar den som den ska mha kylaren och jag personligen lider inte så värst av att kylaren drivs på ström då den inte förbrukar så väldans mycket under den tid den är igång. tycker själv om kylaren pga av många olika saker, det estetiska minst lika mycket som det funkionella (om inte mer).

Ni får säga precis vad ni vill om kylare, alla har rätt till en personlig sikt. Men när folk påstår att jag bara _tror_ att något blir bättre med kylaen är att ifrågasätta min intelligens Och det tolererar jag inte. Hade inte svalare luift hatf en positiv påvekan på datorer ch deras delar hade ju folk inte brytt sig om att bta fläktar etc, precis som GuessWho säger. Så varför skulle en effekt finnas hos stationära men inte bärbara datorer?

Jag körde med trådlös tangentbord och mus redan innan jag bygde kylaren då jag kunde sitta en bra bit ifrån datorn och kolla på film tex. Att skaffa kylaren påverkade således inte "mitt vanliga användande" av tangentsatsen på laptopen.

Ps aspire 1705 (17xx med?) underklockar inte sig vid höga temps. Lagget kommer från det att fläkten går på högvarv och den laggar i några sek så flyter spelet på någorlunda bra igen. Och det kan vara irreteande att ha lagg under spel som tex hitman, ska tex strypa kocken med pianotråd när han plötsligt nästa sekund står bakom mig och gormar..
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
ulflaban
Posts: 1399
Joined: 2006-02-02 18:36:09

Post by ulflaban »

<LOL>

största floppen någonsin är ju vanliga p4 i laptops.... och man får inte direkt en med bättre kylning om man skulle byta den.... och prestandan blir faktiskt dålig när vissa datorer överhettas, t.ex. min mors fujitsu siemens sationära... så då är nog det enda alternativet att bygga/köpa något som hjälper till med kylningen för att öka livstiden och få den saknade prestandan. ingen diskussion behövs. det vore ju en annan sak om det bara var just den unika datorn som led av det problemet, men detta är välkänt och den enda lösningen är att själv kosta på kylningen eller helt enkelt leva med en överhettad dator. hur värt pengarna det är är ju upp till var och en...

</LOL>
Glossolalia coats my skin
triton242
Hedersbit
Posts: 1133
Joined: 2002-03-07 22:34:51
Location: Nyköping Tystberga
Contact:

Post by triton242 »

Jag tycker vi generellt kan konstatera att vi håller oss ifrån Acer;) Det har jag alltid gjort och kommer alltid göra ;)

Perfekt.. Nu har jag med denna post säkert skapat minst 3-4st Acer gör bra billiga budget bärbara tråd svar och kanske 2-3 japp acer suger svar.. Denna tråden kan vi nog göra riktigt lång ;)
Post Reply