bästa sättet att kyla en bärbar dator

Avdelningen för dig som skall överklocka eller kyla din dator.
User avatar
ulflaban
Posts: 1399
Joined: 2006-02-02 18:36:09

Post by ulflaban »

triton242 wrote:Jag tycker vi generellt kan konstatera att vi håller oss ifrån Acer;) Det har jag alltid gjort och kommer alltid göra ;)

Perfekt.. Nu har jag med denna post säkert skapat minst 3-4st Acer gör bra billiga budget bärbara tråd svar och kanske 2-3 japp acer suger svar.. Denna tråden kan vi nog göra riktigt lång ;)
:DDD jag hjälper till
Glossolalia coats my skin
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

triton242 wrote:Jag tycker vi generellt kan konstatera att vi håller oss ifrån Acer;) Det har jag alltid gjort och kommer alltid göra ;)

Perfekt.. Nu har jag med denna post säkert skapat minst 3-4st Acer gör bra billiga budget bärbara tråd svar och kanske 2-3 japp acer suger svar.. Denna tråden kan vi nog göra riktigt lång ;)
För att göra dig glad så kan jag nämna att mor har en Acer (Celeron M 370 1.5GHz, 512MB RAM, Intel grafik, Win XP Pro) som inte är bäst på något, men en okej kompromiss om man inte är så krävande. Man skulle kunna säga att den är "bra billiga budget bärbar".

Så, nu behöver du bara ytterligare 2-3 som kan ge liknande 'success stories' och 2-3 som säger att Acer suger.
Seen kaan du leva lyckliga i ala daggar!!111 ;)
dernst
Posts: 2
Joined: 2006-06-20 0:01:00

Post by dernst »

är 74 grader för varmt för en cpu enligt er? datorn är inte speciellt seg eller gammal, men jag spelar hellre aldrig på den
User avatar
TOVi
Posts: 367
Joined: 2005-12-31 21:41:52
Location: Farsta

Post by TOVi »

ja det är för varmt.
min polares prolle låg på 80 och startade om helatiden
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

74C mår inte en prolle bra av. Är det idle eller full load? Är det full load är är det visserligen inte bra, men inte heller speciellt ovanligt på det laptops jag har suttit vid. En bekants laptop hade en processortemp. vid 52C på idle. Den mådde prima. Och jag förmodar att hans blir lika varm vid full load.

Du kan inte ta reda på vad gränserna går?
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
dernst
Posts: 2
Joined: 2006-06-20 0:01:00

Post by dernst »

-SE- wrote:74C mår inte en prolle bra av. Är det idle eller full load? Är det full load är är det visserligen inte bra, men inte heller speciellt ovanligt på det laptops jag har suttit vid. En bekants laptop hade en processortemp. vid 52C på idle. Den mådde prima. Och jag förmodar att hans blir lika varm vid full load.
Enligt Everest Home är den 74C vad jag än gör
ovetande
Posts: 1
Joined: 2007-02-07 16:26:50

För het Ferrari - behöver hjälp

Post by ovetande »

Hej på er alla,

Har ett problem som jag hoppas man kan få lite hjälp med. Är relativt ovetande och okunnig om datorer och hur man ska sköta dem. Så all kunskap och hjälp är oerhört uppskattat.

Har hur som helst en laptop i form av en Acer Ferrari 3000. Den har några år på nacken men har i stort sett från början uppnått väldigt höga temperaturer. Fick efter en tid ganska stora problem med den (kraschade, laggade, ville inte starta, dvdspelaren hackade + en del annat) och skickade därför iväg den för lagning. Via JME (där den inköptes) skickades den iväg för lagning. 3 (!) månader senare kom den tillbaka efter en underbar mängd strul och tjafs.
De hade då "servat" den och bytt MK och LBoard (vad det nu kan vara).

Tyvärr har jag fortfarande väldiga problem med värmen och att det kraschar. Det är inte bara så att själva datorn kraschar utan även om man har t ex armen ovanpå ett par minuter så smärtar och sticker det rejält där. Har tyvärr inte ork eller möjlighet att skicka iväg den för att få ngn mer att kolla på det hela.
Undrar därför helt enkelt vad ni rekommendera mig då? Är inne på att köpa ngn kylare men har ingen aning om det verkligen hjälper mig? Vet inte heller om det är så att jag måste ta reda på VAD det är i datorn som överhettas eller jag bara kan köpa ngn allmän avkylare?

Har tyvärr inte särskilt mkt kunskap om detta så utförliga och förklarande svar hade varit mkt uppskattat! Kan inte heller spendera för mkt på en kylare så undrar dämed även om det är stor skillnad på dem (har kollat på olika och det är mkt varierande priser)?

Hoppas ngn har tid att hjälpa. Hade varit otroligt skönt efter att ha försökt med JME i cirka 2 år utan ngn vidare respons...

PS: Kan värmen vara anledningen till att DVD-spelaren hackar? Skulle kylaren kunna hjälpa där också? Tror dock inte det är fallet eftersom den brukar göra så (hacka) även om man sätter i en skiva direkt efter uppstart.

Tack på förhand!
Post Reply