Hedersmord!!

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Hedersmord!!

Post by liger »

Hej alla. Idag diskuterade vi lite närmare om hedersmord och dess påverkningar på andra människor m.m. i ett främmande land i skolan och då fanns det många som helt enkelt var för hedersmord också.

Jag undrar bara hur man tänker när man dödar sin egen dotter och påstår sedan att man gjort det i hedersnamn, alltså för att försvara familjens heder. Vad spelar det egentligen för roll om du lyckats behålla familjens heder när du dödat din egen dotter? Din egen dotter som du fött och uppfostrat i denna värld.

I denna tråd skulle jag helt enkelt vilja diskutera hur ni andra tycker. Finns det andra saker man kan göra för att försvara en familjs heder eller är lösningen att få bort den människan som påstås ha orsakat det hela.

Det skulle även bli väldigt kul att höra och se hur människor som är för detta tänker, om det nu finns några sådana här. Vad har ni för tankar och uppfattningar om detta då? Är det bara i Islam detta förekommer eller finns det andra religioner där man mer eller mindre påträffat liknande situationer? Det finns många saker att diskutera ang. detta och jag ska naturligtvis inte blanda in nån moralisk fråga i detta, inte till en början iaf. ;)
x-axeln vs y-axeln
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Skolarbete? ::)

Det är helt olika syn på det där med hedermord, men i våran del av världen (väst) så accepteras inte det alls. Personligen så gillar jag inte det alls. Det är ju sjukt att döda sitt eget barn för någon jävla heder.

Men ja, muslimer kanske har en annan syn på det hela? Vad vet jag :P
(tycker de har så konstig syn på samhället ändå)
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Jag vill bara påpeka att hedersmord inte har någonting med islam att göra.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

hahaha hedersmord inom Islam??? Vart har du fått det ifrån?

Tycker själv att ordet inte ens ska existera...
Last edited by ADiS on 2006-04-19 18:25:47, edited 1 time in total.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

ADiS wrote:hahaha hedersmord inom Islam??? Vart har du fått det ifrån?

Tycker själv att ordet ens ska existera...
Ja var det inte någon turk/whatever till farsa som dödade sin dotter i Uppsala för några år sen för någon fånig heder? ?!?
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Jag har precis för mig att Islam är helt mot krig och mord, så det borde betyda att en som begår ett sk. hedersmord inte är en sann muslim. Om nu denne person var det från början alltså...
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Exakt MadModder.

Väldigt många vet inte vad Islam innebär och hur en muslim lever... Eftersom så många har så lite kunskap om Islam så dömer ni direkt. Ett av Islams största synder är själmord eller att döda någon annan och då förtjänar man inte livet själv.

Så att säga att detta tillhör Islam är ett stort fel utav er! Skilj på sekter, extremister inom Islam och inte se Islam där alla spränger sig i luften.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

ADiS wrote:Exakt MadModder.

Väldigt många vet inte vad Islam innebär och hur en muslim lever... Eftersom så många har så lite kunskap om Islam så dömer ni direkt. Ett av Islams största synder är själmord eller att döda någon annan och då förtjänar man inte livet själv.

Så att säga att detta tillhör Islam är ett stort fel utav er! Skilj på sekter, extremister inom Islam och inte se Islam där alla spränger sig i luften.
Bra sagt.

Hedersmord, lisom kvinnlig omskärelse (bara för att nämna några extrema saker), har som sagts tidigare inget med Islam att göra. Men att de som gör kvinnliga omskärelser och begår hedersmord är muslimer är bara en tillfällighet.
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Det som gör hedersmord så motbjudande i sverige är att vi sätter viss heder i att inte mörda våra släktingar :D

I vår kultur är det vanligare att man avsäger sig släktskapet med en släkting som gjort något oförlåtligt, dvs. envist hävdar att personen inte har någon anknytning till en.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Vet inte om jag tycker det är någon skillnad mellan att mörda någon för att man tycker det räddar familjens heder eller att mörda någon för att denne dödat någon och man tycker det är fel att döda.
Idioti som idioti.

Och som sagt, själva begreppet hedersmord har inte så mycket med islam att göra, det är mer att de som begår dem använder sig av en till viss del islaminfluerad hedersskala. Men jag har en känsla av att de skulle begå mord oavsett vilken religion de bekände sig till.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

Fredd wrote:Skolarbete? ::)

Det är helt olika syn på det där med hedermord, men i våran del av världen (väst) så accepteras inte det alls. Personligen så gillar jag inte det alls. Det är ju sjukt att döda sitt eget barn för någon jävla heder.

Men ja, muslimer kanske har en annan syn på det hela? Vad vet jag :P
(tycker de har så konstig syn på samhället ändå)
Precis, egentligen är det ett skolarbete där man själv väljer ett ämne och sedan skriver en dialog kring detta ämne, vilket i det här fallet är hedersmord. Därför ville jag ha fler funderingar och tankar för att kunna skapa denna dialog eller pjäs om vi säger så.

Jag vill bara tillägga till denna intressanta diskussion att även jag är muslim och har det ganska svårt för att tro hur man kan begå ett mord på sin dotter och sedan kalla det för hedersmord. Däremot undrar jag bara varför detta oftast förekommer i Islam och nästan ingen annan religion trots att det egentligen inte har med religionen att göra, precis som alla andra säger här.

Kan det bero på fel utveckling hos dessa människors tänkande eller är det helt enkelt ett arv som man fört med sig från sin tradition eller förfäder?
x-axeln vs y-axeln
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

_JesteR_ wrote:Jag vill bara påpeka att hedersmord inte har någonting med islam att göra.
Vilket oinformerat uttalande. Det är som att säga att spanska inkvisitionen inte har med kristendom att göra. Islam förbjuder sexuella relationer utanför äktenskapet. I hadith (bland annat versen Rajm i Sahih Bukhari) föreskrivs dödsstraff genom stening för äktenskapsbrott av ingen mindre än kalif Umar. Al-A'raf 157 uppfattas av de flesta muslimer som att hadith har stöd i koranen, men just de med Umar torde ha ett större stöd hos sunni än shia. Vi har alltså en väldigt religiös folkgrupp som ser sex utanför äktenskapet som något mycket allvarligt. Självklart följer med sådana strikta regler ett socialt stigma för de som bryter mot dem, något som inte bara drabbar den berörda, utan också dennes familj.

En alldeles för stor vikt fästs vanligtvis vid koranen. Inte bara för att islam har fler heliga böcker och att hadith är av stor vikt, utan för att det egentligen inte är väsentligt vad som står i några böcker. Det finns inga människor som lever efter koranen, precis som det inte finns några som lever efter bibeln. Det väsentliga är vad det muslimska folket, de som betraktar sig som muslimer tycker. 85% av världens muslimer är sunni. Inom sunni tar man inte bara hänsyn till hadith utan har också flera andra tankeskolor som "kompletterar" koranen, kalam. Om vi hade definierat muslimer som de som enbart förlitar sig till koranen hade 85-90% av världens muslimer inte varit muslimer.

Det vi kallar hedersmord fanns förr även i Europa, men idag är det en företeelse nästan exklusivt för muslimska länder (och muslimer utomlands). Jag menar att det ligger nära till hands att anta att detta beror på att islam underlättar tillämpningen av denna sed. Inte jämfört med kristendomen, utan jämfört med den ateism som är utbredd i sekulära väststater. Skillnaden mellan Europa och muslimska länder är att europeerna i stort har övergivit sina tidigare religiösa övertygelser, medan de i t.ex. arabvärlden fortfarande spelar en mycket stor roll. Vi kallar ibland europeiska länder för "kristna", men inga av dem följer kristendomens dogmer med en sådan frenesi som man i de länder vi kallar "muslimska" följer islam. Därför är det inte förknippat med utomrättsliga repressalier att i Europa avvika från kristna levnadsregler.

I kort: utan islam inget socialt stigma. Utan socialt stigma inga mord. Detta, tror jag, är nära sanningen om hedersmord (som mycket riktigt är ett i media väldigt uppblåst fenomen).
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Den spanska inkvisitionen var visserligen kristen, men den kunde lika gärna ha varit islamisk eller judisk för den delen. Samma med hedersmord, en specifik religion är ingen förutsättning för att det ska kunna inträffa. Det var så jag menade.

Sedan så får jag intrycket av att du normaliserar deras handlingar genom att hänvisa till Koranen. Uppenbarligen så handlar det om extrema tolkningar av skrifterna och inget annat. Man kan ju fråga sig hur många av mördarna som egentligen har läst Koranen och även om de har gjort det, så handlar det kanppast om normala människor, med tanke på de lägger en så stor vikt på en ynka liten del av Koranen.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

Dissident wrote: I kort: utan islam inget socialt stigma. Utan socialt stigma inga mord. Detta, tror jag, är nära sanningen om hedersmord (som mycket riktigt är ett i media väldigt uppblåst fenomen).
Jo tjena... De som begår hedersmord hade fortsatt att göra detta oavsett om de varit muslimer eller ej.

Det är en sed som funnits där långt innan Islam blev dessa folkgruppers religion.

Media tycker bara om att koppla dem samman med Islam bara för att på nåt äckligt sätt smutskasta Islam eller något. Finns många där ute som tror att Koranen säger att man ska könsstympa sina döttrar och sedan mörda dem om de svärtar ner ens heder.
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Det står inget om någon heder, men:
Deras Herre besvarade dem: 'Jag misslyckas aldrig att belöna någon arbetare ibland er för något arbete ni gör, vare sig ni är MANLIGA eller KVINNLIGA, NI ÄR JÄMLIKA VARANDRA
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Alla självmordsbombare är religiösa, det innebär inte att alla religiösa är självmordsbombare. Samma sak med alla andra extrema religiösa betéenden.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

ADiS wrote:Det står inget om någon heder, men:
Deras Herre besvarade dem: 'Jag misslyckas aldrig att belöna någon arbetare ibland er för något arbete ni gör, vare sig ni är MANLIGA eller KVINNLIGA, NI ÄR JÄMLIKA VARANDRA
4:34 wrote:Men are the protectors and maintainers of women, because Allah has given the one more (strength) than the other, and because they support them from their means. Therefore the righteous women are devoutly obedient, and guard in (the husband's) absence what Allah would have them guard. As to those women on whose part ye fear disloyalty and ill-conduct, admonish them (first), (Next), refuse to share their beds, (And last) beat them; but if they return to obedience, seek not against them Means (of annoyance): For Allah is Most High, great (above you all).
http://www.usc.edu/dept/MSA/quran/004.qmt.html#004.034
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Vad är det för fel på hedersmord?
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Post by jb »

wille wrote:Vad är det för fel på hedersmord?
Samma fel som på vanliga mord?
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
User avatar
ESandstig
Posts: 121
Joined: 2006-03-08 17:50:32

Post by ESandstig »

Jag ser ingen heder i att döda någon annan bara för att behålla anseendet. Tycker själv att hela tankesättet är ett arv man får från sina förfäder. Det finns väl inte så många som är FÖR s.k. hedersmord som har inte växt upp med den eller hur?
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Att påstå att det inte skulle finnas någon koppling till islam, känns ju inte bara lite naivt. Precis som dissident skriver, så finns det ett utrymme och en kultur inom islam, där såna här bisarra handlingar kan hitta stöd. Dessutom är ju varken hedersmord eller kvinnlig omskärelse särskilt ovanligt, men naturligtvis långt ifrån något som generellt accepteras eller utövas av muslimer.

Ingen muslim jag känner, känner något annat än avsky för hedersmord, men de är inte heller så naiva så att de påstår att det bara är en slump att det just är muslimer som utför dessa groteska dåd...
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

ballkula wrote: Ingen muslim jag känner, känner något annat än avsky för hedersmord, men de är inte heller så naiva så att de påstår att det bara är en slump att det just är muslimer som utför dessa groteska dåd...
Å andra sidan så förekommer ju hedersrelaterat våld även bland Syriskortodoxt kristna, även om det inte är frågan om mord. Och den hinduiska hustrubränningen är egentligen inte långt ifrån heller.

Barbari på lösa grunder förekommer lite var stans.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Det känns som om Dissident och Nicke punkterade debatten och klargjorde sambanden mellan hedersmord och islam, samt mycket tydligt visade att islam (likt kristendomen) stundtals motsäger sig själv.

Vad jag undrar lite över är den här satsen:
...då fanns det många som helt enkelt var för hedersmord också.
Menar du inom din skola?
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Big_Bird wrote:Å andra sidan så förekommer ju hedersrelaterat våld även bland Syriskortodoxt kristna, även om det inte är frågan om mord. Och den hinduiska hustrubränningen är egentligen inte långt ifrån heller.

Barbari på lösa grunder förekommer lite var stans.
Agree...
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Bara player haters som dödar. Man kan inte hata playern, bara gamet.

Jag är katt för min hatt.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
Post Reply