Okunskap eller bara simpel underskattning?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Okunskap eller bara simpel underskattning?

Post by Anzy »

Visste inte vart jag skulle lägga denna tråd, men får bli i allmänt.

Är det bara jag som jämt och ständigt råkar ut för det som rubriken säger, när jag går in i vilken som hellst databutik på stan?

Antingen så håller dom nere sina kunskaper på lägsta möjliga nivå för att dom tror att jag som kund inte vet ett skvatt om datorkomponenter.
Eller så är det så tragiskt att dom själva inte har en jävla aning om vad dom jobbar med. :o

Kan ge exempel:
Jag frågar: Vilka mellanklassgrafikkort har ni hemma för tillfället?

Säljaren svarar: Ja vi har ju några 256mb kort hemma..

Jag frågar: Jahaa !?? Men du kan inte utveckla lite mer om tex märke, typ av kort, prestanda osv.

Säljaren svarar: Njaa, vänta lite, då måste jag gå till in i datorn och titta lite..

Så håller det på, fram och tillbaka ett bra tag innan man till slut lyckats få säljaren att klämma fram vilka kort han/hon menar med 256mb.

Sedan att det visar sig vara budgetkort denne försökt kränga på mig och inte mellanklasskort gör ju inte saken bättre..

Kan ge massa fler exempel, men orkar inte.. :)

Precis på den nivån ligger garanterat 85% av svaren jag får om jag går in i en datorbutik på stan och frågar om komponenter eller annat datorrelaterat!

Man vill ju ogärna tro att dom inte är kompetenta, men man börjar ju undra.
Eller så är det så att dom medvetet håller nere det verkliga prestanda, typ, kvalité och bästa köp snacket. För att kanske medelsvensson inte kräver mer för att bli övertygad!?

Hur uppfattar ni det vardagliga besöket i en datorbutik på stan?
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

Håller med dig, inkompetenta...

Jag frågade om jag kunde koppla en fläkt så att den blåste åt andra hållet och det var han bombsäker på att man kunde. Men det funkade ju givetvis inte. Sen när jag bad om längre skruvar så ger han mig några som ser ut som värsta träskruvarna, o inte fan håller de fast fläkten bra, typ tv av fyura skruvar per fläkt som verkligen sitter...


skulle vilja se hur de skulle klara sig utan att ha en dator som de nervöst kunde låtsas hitta info om prdukter om...
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
SkogsCalle
Posts: 107
Joined: 2006-03-21 21:43:58

Post by SkogsCalle »

Tyvärr är det så där. Det beror på utbud och efterfrågan.
För att stå i affär behövs inte mycket mer än gymnasiekunskaper, om ens det. -Och affärsinnehavaren betalar vanligvis inte lön för mer än så. Datorkunniga personer får bättre avlönade jobb någon annanstans, de vill inte stå i en affär för en skitlön.
Det är likadant i andra typer av butiker, prova att gå in i en byggvaruhandel och fråga något. Expediterna där vet ju inget om hur man bygger, de kränger ju bara grejer.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Jag har snackat med folk som blivit avvisade från jobb inom datorförsäljning till privatpersoner för att dom kunnat för mycket, man vill inte ha folk som kan mycket då man anser att risken är för stor att de säger upp sig och börjar jobba på bättre betalda jobb. Detta ger då paradoxen att ett anställningskrav för datorkomponentförsäljare är att de ska kunna väldigt lite om datorer...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Kalimac
Posts: 839
Joined: 2002-06-28 19:12:22
Location: Göteborg

Post by Kalimac »

Ghlargh wrote:Jag har snackat med folk som blivit avvisade från jobb inom datorförsäljning till privatpersoner för att dom kunnat för mycket, man vill inte ha folk som kan mycket då man anser att risken är för stor att de säger upp sig och börjar jobba på bättre betalda jobb. Detta ger då paradoxen att ett anställningskrav för datorkomponentförsäljare är att de ska kunna väldigt lite om datorer...
Jag antar att det där även gäller all personal på Siba, On-Off etc. ? :)
<scampwork> IN THE GRIM FUTURE OF COOKING, THERE IS ONLY NOODLES
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Kalimac wrote:Jag antar att det där även gäller all personal på Siba, On-Off etc. ? :)
Antagligen
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Ghlargh wrote:Jag har snackat med folk som blivit avvisade från jobb inom datorförsäljning till privatpersoner för att dom kunnat för mycket, man vill inte ha folk som kan mycket då man anser att risken är för stor att de säger upp sig och börjar jobba på bättre betalda jobb. Detta ger då paradoxen att ett anställningskrav för datorkomponentförsäljare är att de ska kunna väldigt lite om datorer...
Detta återkommer inom dom flesta lågavlönade jobb. Arbetsgivaren vill inte betala för den utbildning folk besitter när denne istället kan värva en utan utbildning som klarar av jobbet på ett allmänt tillfredställande sätt.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
<skalman>
Posts: 2302
Joined: 2003-04-02 19:02:49

Post by <skalman> »

öppna en 64 hårdvaru butik, anställ ett par nördar och sälj somfan =)
Stacker:X2 4200+/DFI ultra-D/1024mb/37gb raptor/7800gt/1TB
User avatar
EvilGhozt
Posts: 494
Joined: 2002-03-07 22:36:11
Location: Luleå
Contact:

Post by EvilGhozt »

Jag har själv jobbat på en datorfirma och vet hur de är.. Jag har datorer som intresse men har inte så stort intresse av just hårdvara (Visst jag har intresse av hårdvara men inte av den formen som hårddiskar och minnen), jag lärde mig bara det jag behövde kunna om varje produkt för att sälja åt medelsvensson. Orka lära in alla specar om varje nytt grafikkort, speciellt om dem byter märken och modeller ständigt...
Mer behöver man inte kunna, för 98% av dem som besöker butiken är vanliga svenssons, dom övriga 2% kollar sina specar på nätet innan dom besöker och vet redan vad dom vill ha...
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

<Skalman> wrote:öppna en 64 hårdvaru butik, anställ ett par nördar och sälj somfan =)
Vilka har du tänkt att sälja till?
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
<skalman>
Posts: 2302
Joined: 2003-04-02 19:02:49

Post by <skalman> »

TinyTeeth wrote:
<Skalman> wrote:öppna en 64 hårdvaru butik, anställ ett par nördar och sälj somfan =)
Vilka har du tänkt att sälja till?
Folk som uppskattar anställda med kunskap och som inte sätter överpriser på gamla skitgrejjer. Folk som vill köpa datapaket som är rätt ihopplockad inte som många av dagens med väldigt bra cpu men snålt graffe.

Jag har inte sagt att det är lätt eller att det är genomförbart på ngt sätt men jag e bara less på alla dåliga databutiker, jag köper inte en grejj på butik längre.
Stacker:X2 4200+/DFI ultra-D/1024mb/37gb raptor/7800gt/1TB
pimen

Post by pimen »

Här i ludvika har vi två datorbutiker, en jättebra och en skitkass. Den kassa(kronandata) bryr sej inte om mej för att jag inte köper värstingdatorn som står i skyltfönstret utan bara är inne efter en fläkt eller nåt då och då, men vem är den stora kunden om några å då jag har pengar? Jo de e jag, men inte kommer jag till den butiken igen, jag går till den andra lilla butiken som kanske inte hr allt hemma men han tar hem sakerna man vill ha, ven om det är ett ljudkort för en hundring eller ett graffe för 3000, så även om han tar 5-10% mer så betalar jag det mer n gärna för att han ha bra service, och slipper känna "han bryr sej bara pga min plånbok" när man går in i butiken...
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

<Skalman> wrote:Jag har inte sagt att det är lätt eller att det är genomförbart på ngt sätt men jag e bara less på alla dåliga databutiker, jag köper inte en grejj på butik längre.
Där har du problemet. De flesta kunniga handlar på nätet. Möjligt att man kanske handlar lite smågrejer lokalt för att slippa vänta på leverans. Men ska man bara ha någon kabel eller en fläkt (ingen speciell modell) eller så kan man köpa det på typ ClasOhlsson eller liknande som inte är någon riktig datorbutik, men som säljer vissa datorprylar. Men ska man köpa en komplett dator så beställer man online.

Det är inte lätt att konkurera med priser om man säljer i små kvantiteter. Man kan försöka konkurera med service istället. Företag kan vilja teckna serviceavtal. Men privatpersoner vill ofta inte betala mer för bättre service, utan är mer intresserade av låga priser.

Jag säger inte att det inte kan fungera. Men det blir tufft att slå sig fram.
Post Reply