Server för 3500 kronor med vattenkylning! [STORA BILDER]

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Server för 3500 kronor med vattenkylning! [STORA BILDER]

Post by MooDHooDs »

Jag har länge viljat ha en egen server. Sommaren 2005 var det första gången jag försökte bygga en server! Den gången hade jag tänkt göra chassit själv. Jag kom ganska långt, men när det var ungefär 75% kvar av bygget tröttnade jag, och fick dåligt med tid. Därför la jag ner projektet. Vilket var synd, eftersom jag fortfarande ville ha en server.
För drygt en månad sedan kom intel med en ny processor, Pentium D 805. Det är en dual core på 2.66 som kostar bara 1300 kronor! Självklart började mina server tankar komma tillbaks.
Dessa saker ville jag att min server skulle ha.
*Dual core
*Tyst
*Billig
*Hyffsat grafikkort (vill kunna spela spel, om jag skulle känna för det (två hårddiskar, se mer längre ner))
*Bra utbyggnad (hårddiskar, ifall jag skulle vilja ha en stor filserver)

Jag kollade efter moderkort och hittade ett som verkade var hur bra som helst, till ett lågt pris. Den hade ett bra grafikkort inbyggt, x300. Den hade också utag för både DDR och DDR II. Vilket var perfekt då jag bara hade en DDR sticka ligandes, men vid en uppgradering skulle jag kunna skaffa DDR II. Priset var endast 600 kronor när jag köpte det, nu har webbhallen höjt till omkring 800 kronor.
Även chassi måste man ha! Jag hade från början tänkt använda min syrras gamla. Men moderkortsplåten var skev och jag vill inte ha mitt moderkort på den :) . Det blev och köpa ifrån dustinhome, ett Chiftech mesh för 625 kronor!
Sedan det sista! Vattenkylningen! Det hade jag egentiligen tänkt skaffa i sommar. Men komplett hade ett jättefint erbjudande! Det var ett asetek vattenkylning som egentligen kostade 1600 (kostade 2000 kronor hos db), men de sålde för 1200 kronor på super weekend. Jag köpte det nästan utan och tveka :) Enda problemet var att radiatorn bara var 80 mm, men jag hoppades på att det skulle bli bra endå :)
Resten av delarna,
Seagate barracuda 5 80 GB
512 MB DDR 233 MHz
Enermex 353 Watt
Hade jag redan ifrån första bygget. Men deras värde är väl idag runt 600-900 kronor (ifall ni vill bygga ett liknande system som jag har)

Så här såg det ut utan vattenkylningen (köpte vattenkylningen c:a 2 veckor efter jag köpte de andra delarna).
Installationen av delarna hade inga problem! Wuhu! Första gången ett system inte trasslar för mig!! ;D ;D
Image


Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Satan vad mycket kylpasta du tog, man ska ta typ ett halvt riskorn. :P
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Anteaeg wrote:Satan vad mycket kylpasta du tog, man ska ta typ ett halvt riskorn. :P
Skrapade bort en stor del av det där ;)
Bilden är därför lite felvisande :D
Last edited by MooDHooDs on 2006-04-30 12:34:42, edited 1 time in total.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Du bygger en server som du ska spela på? ::)
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

ADiS wrote:Du bygger en server som du ska spela på? ::)

Spelserver kanske? :D
DDS for life!
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

ADiS wrote:Du bygger en server som du ska spela på? ::)
Visste att det där skulle komma ;D ;D

Jag ska i sommar (eller när jag får tid) sätta in en till hårddisk. På den hårddisken ska det vara som en vanlig dator, med windows osv. Jag ska sätta en bryare mellan hårddiskarna, alltså så att båda är masters men bara en kan vara igång samtidigt. Min primära dator som jag har nu låner så förbaskat. Vill ha en tyst speldator också :) Som sagt, ville ha en dator som kan användas till allting.


(hungrig, förklarade kanske dåligt)


Mer bilder:

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Last edited by MooDHooDs on 2006-04-30 13:38:47, edited 2 times in total.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Du vet att du kan partitionera och installera två olika OS på dessa och välja med vilket du ska starta utan brytare?
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

ADiS wrote:Du vet att du kan partitionera och installera två olika OS på dessa och välja med vilket du ska starta utan brytare?
Japp, men har en 250 GBare liggandes :)
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

ser bra ut
förutom majonäs mackan du tappade på processorn ;)
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Eftersom jag får klagomål från swec så förminskar jag bilderna :)

Image


Image
Har en tjock dämpmatta från Biltema! Den består utav 3 olika sorters dämpningsmattor! Dock tycker jag att den är ful, så jag kommer sätta över vanilg dämpning på den, som ni ser snart.


Image
Sätter dit ännu mer silvertejp! För att få det så stabilt som möjligt och ta bort vibrationer. Kanske inte så snyggt, nära inpå "ghetto-modd".


Image
Här har jag dragit över med den vanliga svarta dämpningen. Den täcker även kablarna :) Har också påbörjat med att göra hårddiskracket stumt!


Image
Slidesen ifrån hårddiskracket
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Det det ser fett ut. Kanske inte bästa rent estetiskt, men så länge du inte har tänkt att sätta in plexiglas och flashiga dioder så är det ju skitsamma ;D

Vad ligger tempen på nu då?
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

_JesteR_ wrote:Det det ser fett ut. Kanske inte bästa rent estetiskt, men så länge du inte har tänkt att sätta in plexiglas och flashiga dioder så är det ju skitsamma ;D

Vad ligger tempen på nu då?
Just nu 2-3 grader mer än rumstempratur i idle (27). Fläkten går i 800-1000 rpm.

Image
Sätter fast dämpningen i racket.


Image
Har gjort ganska mycket här! Kopplat in hårddisken bland annat. Hårddisken sitter under DVD-spelaren.


Image

Image
Som ni ser här.. Varför det inte är vattenkylning är för att kylflänsen satt där sedan den förra servern som aldrig blev kvar. Kanske kommer vattenkylning någon gång i sommar :)
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

Glömt nätagget, eller ska det få leva om fritt?
Annars kanske ett billigt nytt eller beggat fläktlöst vore idé? :)
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Anzy wrote:Glömt nätagget, eller ska det få leva om fritt?
Annars kanske ett billigt nytt eller beggat fläktlöst vore idé? :)
Det är faktiskt fläktlöst just nu ;D
Btw, jag är inte klar än : ) Har mycket att göra
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Skulle du inte bygga en server?
En server stänger man aldrig av, utan man låter den stå och serva dygnet runt, året runt. Det går ju inte så bra om du ska stänga av den, switcha hårddisk, och sen spela spel... ;)
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

MadModder wrote:Skulle du inte bygga en server?
En server stänger man aldrig av, utan man låter den stå och serva dygnet runt, året runt. Det går ju inte så bra om du ska stänga av den, switcha hårddisk, och sen spela spel... ;)
Du missförstår mig nog :) :) Det jag menar är, om min primära dator skulle gå sönder så får jag stänga av servern och använda den som primär istället :) Kanske lite taskigt om det ska bli en spelserver :D
cezar
Posts: 183
Joined: 2006-05-08 9:10:17

Post by cezar »

Bra chassi det där.
Hade samme på min förra XP 1900+.
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

är ganska tveksam till kombinationen vattenkylning + server, men fina bilder iaf.
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
Post Reply