Använda Elverk till LAN?

LAN, Demoparty och allt som rör området.
Post Reply
___--_

Använda Elverk till LAN?

Post by ___--_ »

Hejsan!
Jag och mina kompisar har precis fixat annan lokal som vi ska anordna i alla fall ett lan-party i.

Huvudsäkringarna är på 25A

Jag har 2st elcentraler som vi ska koppla in 48 besökare på.

Om jag räknar 1,25A per dator så har vi 3x5A kvar att leka med.

När jag tänker efter känns det ganska lite om man tänker på vad som mer ska försörjas, 6-7 burkar till (crew+servrar), kyl/frys (2x), micro samt belysning.

Ska man våga chansa?

Jag hade också en ide med att försöka hyra/låna ett portabelt elverk (gärna dieseldrivet) som vi kan koppla in crew + servrar på.
Hade detta varit möjligt tror ni? Rent regelmässigt är det tillåtet att köra in med ett elverk samtidigt som man använder det befintliga elsystemet i huset?

Några andra tips på hur jag kan lösa det hela?

/Tomas
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Diselverkat lämnar jag utanför min text pga potentialskillnader och spänningsskillnader. Någon annan får svara på det.

---

Är det något mer i byggnaden eller är det en tom lokal med 25A 3fas indraget i sig? Elvärme, vatten o.s.v...?

Det är svårt att säga för vi vet inte vad som finns i byggnaden och slukar energi. Säg vad som finns där, uttag, jordfelsbrytare, utrustning o.s.v. (Foto på gruppförteckningen för elcentralen skulle inte skada. Ett på centralen också kanske)

Finns det något 3fas-uttag i byggnaden? Om det finns ett 16A så skulle jag nog begränsa mig att koppla datorerna till det, 12 (12,8) datorer per fas = 36 (39 om 13 datorer per fas). Möjligen ta någon extra uttag till servrar men se till att ni belastar faserna jämt.

PS:
Jordfelsbrytare kan vara riktigt irriterande. Om tur (med lite mindre elsäkerhet) så finns det ingen men om det så hoppas att köket och uttaget/uttagen ni tänkt sätta datorerna på har separata jordfelsbrytare.

Har själv arrangerat LAN i en bygdegård där ett kök med 2 spisar, 1 micro, 1 kyl, 1 frys, och alla uttag på samma våningsplan gick på samma jordfelsbrytare. Med över 20 datorer så började jordfelsbrytaren få för sig att slå av pga datorerna och kökets utrustning tillsammans läckte för mycket till jord, speciellt när spisarna användes.

Det kanske t.o.m inte är jordade uttag i byggnaden ni tänkt arrangera i?

Tips:
Tejpa över uttag som ni inte vill att folk skall använda. Har haft problemet att folk har kopplat in sig på fel ställen och då har huvudsäkringar utlöst.

*flummigt skrivet*
___--_

Post by ___--_ »

Fluffy wrote:Diselverkat lämnar jag utanför min text pga potentialskillnader och spänningsskillnader. Någon annan får svara på det.

---

Är det något mer i byggnaden eller är det en tom lokal med 25A 3fas indraget i sig? Elvärme, vatten o.s.v...?

Det är svårt att säga för vi vet inte vad som finns i byggnaden och slukar energi. Säg vad som finns där, uttag, jordfelsbrytare, utrustning o.s.v. (Foto på gruppförteckningen för elcentralen skulle inte skada. Ett på centralen också kanske)

Finns det något 3fas-uttag i byggnaden? Om det finns ett 16A så skulle jag nog begränsa mig att koppla datorerna till det, 12 (12,8) datorer per fas = 36 (39 om 13 datorer per fas). Möjligen ta någon extra uttag till servrar men se till att ni belastar faserna jämt.

PS:
Jordfelsbrytare kan vara riktigt irriterande. Om tur (med lite mindre elsäkerhet) så finns det ingen men om det så hoppas att köket och uttaget/uttagen ni tänkt sätta datorerna på har separata jordfelsbrytare.

Har själv arrangerat LAN i en bygdegård där ett kök med 2 spisar, 1 micro, 1 kyl, 1 frys, och alla uttag på samma våningsplan gick på samma jordfelsbrytare. Med över 20 datorer så började jordfelsbrytaren få för sig att slå av pga datorerna och kökets utrustning tillsammans läckte för mycket till jord, speciellt när spisarna användes.

Det kanske t.o.m inte är jordade uttag i byggnaden ni tänkt arrangera i?

Tips:
Tejpa över uttag som ni inte vill att folk skall använda. Har haft problemet att folk har kopplat in sig på fel ställen och då har huvudsäkringar utlöst.

*flummigt skrivet*
Denna lokalen är även denna en bygdegård.

Den har en oljepanna har jag för mig, + så är det nästan sommar när detta lanet kommer äga rum så det är inget problem.

Det är indraget i köket ett fullkopplat spisuttag på 16A, (finns 2-3st till sådana men ej fullkopplade), samt en fet diskmaskin som det är draget 10A trefas. Det är på dessa två ställen elbjörnarna kommer kopplas in.

Det är tänk att vi kommer utnyttja 3x10A på varje elbjörn. (1,25A per dator).
Det som mer finns i lokalen som drar ström är två relativt nya kylskåp + micro.

Eftersom det sitter 25A huvudsäkringar så är det färdigt till besökarnas datorer, går åt i maximifall 3x20A till det.

Sedan rör det sig om ett par enstaka datorer (6st "vanliga" burkar samt 2st strömsnåla servrar)

I värsta fall får vi väl låta bli att ha igång alla datorer i crew samtidigt (finns laptops ju :P)

Och koppla ut ett av kylskåpen.

Men borde det inte räcka? Om man räknar med 1,25A per dator ligger man väl ändå på gott mått?


/Tomas
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Huvudsäkringar på 25A behöver inte nödvändigtvis betyda att du kan ta ut 25A, många hus med 25A huvudsäkringar är nedklassade till 16A och en extra uppsättning huvudsäkringar monterade i serie med de gamla 25A-säkringarna. (nedklassning ger lägre fasta avgifter per månad).

Angående elverk är det inga problem så länge man ser till att jorda ordentligt, men elverk kan bli löjligt dyrt.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
___--_

Post by ___--_ »

Ghlargh wrote:Huvudsäkringar på 25A behöver inte nödvändigtvis betyda att du kan ta ut 25A, många hus med 25A huvudsäkringar är nedklassade till 16A och en extra uppsättning huvudsäkringar monterade i serie med de gamla 25A-säkringarna. (nedklassning ger lägre fasta avgifter per månad).

Angående elverk är det inga problem så länge man ser till att jorda ordentligt, men elverk kan bli löjligt dyrt.
Var skulle isåfall den extra uppsättningen huvudsäkringar sitta?
Jag har inte frågat någon om huvudsäkringar osv utan lekt runt och kollat läget i skåpet utanför huset och kollat inne i huset vid proppskåpet också.
Jag ser i alla fall inget spår av några extra huvudsäkringar...

Det är kostnaden med elverk som kan verka skrämmande ja, men det borde räcka med husets elförsörjning eller vad tror ni?

Många burkar drar ju under 1A så man borde ha lite extra marginal, en bra sak är i alla fall att jag har tillgång så jag kan byta huvudsäkringar osv ifall något går.

/Tomas
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

De jag sett har ibland suttit i en liten låda med lock, ibland plomberad, ibland inte.

Hemma hos oss sitter den på samma ledning som alla andra huvudsäkringar, mellan inkommande ledning och elmätare.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
___--_

Post by ___--_ »

Ghlargh wrote:De jag sett har ibland suttit i en liten låda med lock, ibland plomberad, ibland inte.

Hemma hos oss sitter den på samma ledning som alla andra huvudsäkringar, mellan inkommande ledning och elmätare.
Okay, någon sådan låda har jag ej sett röken av så det bådar lite gott iaf :)
Post Reply