Vad innehåller en iPod, egentligen?

Diskussioner om musikspelare inkl. tillbehör, mobiltelefoner och handdatorer.
Post Reply
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Vad innehåller en iPod, egentligen?

Post by MooDHooDs »

Hejhej!
Jag ska göra en uppsats om iPods. Jag vill veta främst veta vad de olika iPodsen har för minne och processor, och vad mer skiljer de olika modellerna förutom utseende.
Det jag vet hittils är att iPod G5 (aka iPod video) har smått otroliga 256 MB ram, två st ARM processorer, vars klockfrekvens jag inte vet samt 8 MB rom för firmwaren och inställningar. Men jag vill veta mer, t.ex vad processorerna är klockade i och vad de överiga modellerna har för något.
Skriv allt ni vet om iPodarnas hårdvara, även om ni inte tror det kan hjälpa mig!
Tack på förhand!
User avatar
AntzZ|
Posts: 1529
Joined: 2005-02-15 21:48:32
Location: Göteborg

Post by AntzZ| »

Kanske hjälper ? :S http://www.chipmunk.nl/iPod/
The town where i was born...
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

Här kan du läsa mer om iPod G5 och de andra iPodarna

http://apple-history.com/?page=gallery& ... &order=ASC
#mac.se @ EFnet
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Xmel wrote:Här kan du läsa mer om iPod G5 och de andra iPodarna

http://apple-history.com/?page=gallery& ... &order=ASC
Jo blev tippsad om den på IRC. Men faktan verkar en anningen otrolig. T.ex att alla ipods har samma processormodell. G1 är snabbast av alla iPods (90MHz vs 80MHz på resten). Känns inte så troligt i mina ögon. Dessutom säger de att G5 bara har 32 eller 64 MB RAM. Howstuffworks säger 256 MB, jag litar mer på howstuffworks. Men tack för tipset!
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

MooDHooDs wrote:Jo blev tippsad om den på IRC. Men faktan verkar en anningen otrolig. T.ex att alla ipods har samma processormodell. G1 är snabbast av alla iPods (90MHz vs 80MHz på resten). Känns inte så troligt i mina ögon. Dessutom säger de att G5 bara har 32 eller 64 MB RAM. Howstuffworks säger 256 MB, jag litar mer på howstuffworks. Men tack för tipset!
Bara för att Mhz antalet är samma betyder det ju inte att det är samma CPU.. Sedan så är det 64Mb minne i iPod video.
#mac.se @ EFnet
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Xmel wrote:
MooDHooDs wrote:Jo blev tippsad om den på IRC. Men faktan verkar en anningen otrolig. T.ex att alla ipods har samma processormodell. G1 är snabbast av alla iPods (90MHz vs 80MHz på resten). Känns inte så troligt i mina ögon. Dessutom säger de att G5 bara har 32 eller 64 MB RAM. Howstuffworks säger 256 MB, jag litar mer på howstuffworks. Men tack för tipset!
Bara för att Mhz antalet är samma betyder det ju inte att det är samma CPU.. Sedan så är det 64Mb minne i iPod video.
ARM7TDMI har alla enligt sidan du postade, så MHz borde spela roll när det är "samma" processor.
Hur vet du att det är 64 MB?
User avatar
whiz
Hedersbit
Posts: 5154
Joined: 2002-02-14 22:43:32
Contact:

Post by whiz »

» the empire never ended
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

MooDHooDs wrote:ARM7TDMI har alla enligt sidan du postade, så MHz borde spela roll när det är "samma" processor.
Hur vet du att det är 64 MB?
Därför att jag såg på MacBreak när de komprimerade video för iPoden, de var väldigt noga med att komptimera så att filmen skulle hålla sig i gränsvärdet för iPodens ram.
#mac.se @ EFnet
User avatar
Ijey
Posts: 522
Joined: 2005-03-16 10:42:45
Location: Göteborg

Post by Ijey »

Att processor hastigheten är mindre kanske beror på att Apple har märkt att det räcker med 80MHz samt vill spara batteri.
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

calle909 wrote:Att processor hastigheten är mindre kanske beror på att Apple har märkt att det räcker med 80MHz samt vill spara batteri.
Varför skulle 4G isåfall behöva lika stark processor som en som ska spela upp video?
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Det handlar snarare om att man från processortillverkarens sida valt 80MHz för sina processorer för bärbara applikationer, det kanske är den mest effektiva hastigheten för deras arkitektur?
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Mja.. Inte helt otroligt.

Image
5G verkar ha en skojig video processor. Då borde ju inte main processorn få jobba speciellt hårt när podden ska spela upp video.

Tripple core FTW (skämt)
Post Reply