Anmäld brott mot vapenlagen

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Stjernqvist
Posts: 136
Joined: 2005-12-21 15:02:28

Anmäld brott mot vapenlagen

Post by Stjernqvist »

Hej!
För närmare ett år sedan tog jag dumt nog med mig en Soft Air Gun till skolan. Jag hade den i ryggsäcken och lånade ut den till några personer.
Min rektor (det aset) anmälde mig till polisen. Efter ett tag ringde polisen och jag fick prata lite om vad som hänt. Nu nästan ett år senare ringer polisen och säger att jag ska komma på förhör. Nu undrar jag om någon har någon kunskap elelr erfarenhet i ämnet. Vad kan straffet ligga på? Eftersom brott mot vapenlagen är ett relativt grovt brott så kommer det stå i brottsregistret. Är den kvar där för alltid? Har läst runt lite både på polisens hemsida och läst lagen brott mot vapenlag. Någonstans stod det att brottsregistret tas bort efter 5år. Är det så? Värt att nämna är väl att jag är över 15år.
Mycket tacksam för svar! /Stjernqvist
The guilty undertaker signs
The lonesome organ grinder cries
The sliver saxophones say i should
Refuse you
Cracked bells and washed out horns
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

Nu säger du ju inte vad som hände i minsta detalj, om det tex förekom "skottlossning" eller om den bara visades upp...
Men..om du eller ni inte sköt på folk eller liknande så ska nog inte leksakspistolen vålla något hårt straff! ::)
User avatar
AntzZ|
Posts: 1529
Joined: 2005-02-15 21:48:32
Location: Göteborg

Post by AntzZ| »

Om du inte var 15 under händelsen så är det antagligen dina föräldrar/målsmän som åker på straffet om jag inte är ute och cyklar :P ?
The town where i was born...
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

Jag var på plats, och han hade precis fyllt 15, osis!
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Om ni bara höll i vapnet och inte utförde någon skottlossning så borde du klara dig lindrigt undan med en varning kanske. Det är ju lite löjligt om man ska åka dit för en liten fjantig soft air gun. Men ja, du är över 15 så risken är nog stor att du åker dit rejält.
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

Allt är ju relativt, det viss anser vara rejält kan andra anse vara lindrigt.

Personligen tvivlar jag på att du kommer åka på mer än tex böter och/eller nåon form av samhällstjänst.

För de som kommer att dömma dig är ju människor de med, och de är ju inte ute efter att sätta dit dig mer än nödvändigt.

Och om det inte hände mer än det du skrivit så skulle jag anse att samhällstjänst vore bäst egentligen, amhället tjänar på det medan du inte hamnar alltför efter, jämfört med fängelse då :P

My two cents.
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Det finns en del pålästa personer på detta forum, men ingen av dem (oss?) kan säga så mycket utan att veta rubriceringen på det du är anmäld för.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Brott mot vapenlagen skrev han ju. Straffsats är svårt att säga med tanke på att vi inte vet alla omständigheter, men om du är anmäld för brott mot 5:6 är straffet enligt 9:2 g "böter eller fängelse i högst sex månader". 5:6-ansvar döms inte i ringa fall, det är möjligt att du inte får något straff alls. Jag har inte Karnov på den här datorn så jag kan tyvärr inte kolla några rättsfall.

edit: hade du någon "ammunition"?
edit2: hur gammal var du?
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

Nu är jag långt från någon expert på lagar eller bestämmelser, men enda egentliga problemet, sålänge inte vapnet avfyrades det vill säga, är väl att han var under 18 år, har för mig det är 18 årsgräns på softairguns?
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
EvilGhozt
Posts: 494
Joined: 2002-03-07 22:36:11
Location: Luleå
Contact:

Post by EvilGhozt »

Det kommer absolut inte hända något, så länge du inte har avfyrat direkt på någon person och att du är ostraffad sedan tidigare.

Säg bara att du förstår att det var fel gjort, och att du aldrig ska upprepa det igen så händer det inge mer. Det kommer ses som ett pojkstreck bara..
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

En, tror det var en 6a, i min skola hade med sig en soft airgun. Han fick en söt prick (eller anmärkning som det heter numera).
User avatar
z0r3
Posts: 256
Joined: 2005-09-19 21:04:14

Post by z0r3 »

Stjernkvist skriv gärna här när förhöret är över, så vi får höra hur det gått :)
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

Kan avslöja att skott avlossades mot personer, men dock inte av Stjernqvist.
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Är väl inget snack om saken, du har alltså haft med dig ett vapen som inte är tillåtet samt avfyrat mot någon person i en skola?

Stå ditt kast.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

rokk wrote:Nu är jag långt från någon expert på lagar eller bestämmelser, men enda egentliga problemet, sålänge inte vapnet avfyrades det vill säga, är väl att han var under 18 år, har för mig det är 18 årsgräns på softairguns?
Det är olagligt att ha vapen på allmän plats eller inom skolområde om det inte är att anses befogat. Men om han var under 18 är det också ett brott. Det är endast tillåtet att låna ut effektbegränsade vapen till personer under 18 om utlånaren håller dem under uppsikt. För bara något år sedan dömdes en person under 18 för brott mot vapenlagen för att han använt en soft air gun i sitt hem. Föräldrarna var hemma, men inte i samma rum och hade alltså inte den uppsikt som krävs.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Vi kan väl säga att det låter som om det var sista gången Stjernqvist såg sin Soft Air Gun.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

en kompis till mig hade klätt ut sig på haloween för nått år sedan
och då hade han en stor jävla dolk på sig som är minst 25cm bara bladet
sen så vart det party och krogen och han tänkte inte på att ta av sig den

han åktedit för nått liknande men det vart inte många kr i böter
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

rokk wrote:...har för mig det är 18 årsgräns på softairguns?
Arton för å köpa, femton för att använda utan förälders uppsikt eller nåt.


Verkar ändå sjukt. Då borde ju några i min klass och diverse andra jag känner anmälas.

Trodde inte vapenlagen gällde leksaker.
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

kr1sse wrote:Arton för å köpa, femton för att använda utan förälders uppsikt eller nåt.
Skitsnack, går under liknande lag som kraftigare vapen som luftgevär.

Du måste ha tillstånd från antingen markägaren eller polisen, var du än har tänkt dig att skjuta, om du är under 18.
Även utanför planlagt område behöver en 18-åring uppsyn av en 20-åring.

Du måste ha licens för soft air gun om du inte fyllt 18, för att inneha en.
User avatar
Stjernqvist
Posts: 136
Joined: 2005-12-21 15:02:28

Post by Stjernqvist »

Skulle egentligen på förhör nu på torsdag (imorgon) men eftersom jag har prov i hemkunskap så skjuts det upp några dagar. min mamma pratade med en vän till oss som är polis. Hon sa att det (antagligen) skulle bli böter och att det skulle hamna i brottsregistret. Kan inte tänka mig att de skickar mig till någon ungdomsvårdsanstalt, de inser antagligen att de flesta pojkar i min ålder har en SAG. De kan ju inte sy in 50% av alla barn? Jag kan väl inte heller på göra samhällstjänst då jag är under 18, eller? Hur skulle det se ut? Så länge det blir böter är det inte så farligt. Den där murran till rektor däremot borde man göra något åt. Står emellan att anmäla honom för alla de brister som min skola har som de enligt lag måste ha som t.ex. skyddsombud eller att hämnas pojksträck-style (typ kasta ruttna ägg på hans hus från år 1900). Lite obehagligt dock. Ska rapportera vad jag fick för straff, om jag får något straff.

Tackar för svaren. De skiljer sig rätt så mkt från varandra så jag undrar är det någon som har lite extra kunskap i frågan. Ingen som arbetar som polis eller åklagare? Har för mig att Dissident går på juridiklinjen?
Kanske bara fått för mig :-/
The guilty undertaker signs
The lonesome organ grinder cries
The sliver saxophones say i should
Refuse you
Cracked bells and washed out horns
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Mr_Tobbe wrote:
kr1sse wrote:Arton för å köpa, femton för att använda utan förälders uppsikt eller nåt.
Skitsnack, går under liknande lag som kraftigare vapen som luftgevär.

Du måste ha tillstånd från antingen markägaren eller polisen, var du än har tänkt dig att skjuta, om du är under 18.
Även utanför planlagt område behöver en 18-åring uppsyn av en 20-åring.

Du måste ha licens för soft air gun om du inte fyllt 18, för att inneha en.
Ok, tack, har saknat korrekt pålitlig info om det där.

Rektorn kan man alltid ta fast för något. Kolla skollagen och se. Våra lärare/rektorer bryter en hel del mot den.
User avatar
mohammedbilderna
Posts: 342
Joined: 2006-03-09 22:34:57

Post by mohammedbilderna »

Bengan e inte rolig. Eller jo det är han.
Sug i dig ta ditt straff o ge fan i Softisar i framtiden.
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Stjernqvist wrote:Skulle egentligen på förhör nu på torsdag (imorgon) men eftersom jag har prov i hemkunskap så skjuts det upp några dagar.
;D ;D ;D
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Mr_Tobbe wrote:
kr1sse wrote:Arton för å köpa, femton för att använda utan förälders uppsikt eller nåt.
Skitsnack, går under liknande lag som kraftigare vapen som luftgevär.

Du måste ha tillstånd från antingen markägaren eller polisen, var du än har tänkt dig att skjuta, om du är under 18.
Även utanför planlagt område behöver en 18-åring uppsyn av en 20-åring.

Du måste ha licens för soft air gun om du inte fyllt 18, för att inneha en.
Nej. 18 år gäller för att inneha. En person under 18 får enbart använda en soft air gun om den som lånat ut den är över 18 och har uppsikt över vapnet. 20 års-gräns finns över huvud taget inte i samband med effektbegränsade vapen. Markägare har ingenting med rätten att inneha vapen att göra.

Stjernqvist: Jo, böter är nog troligt. Du kanske inte döms till ansvar för att du tog med den till skolan, om det bedöms som ringa brott.
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

Dissident wrote:Nej. 18 år gäller för att inneha. En person under 18 får enbart använda en soft air gun om den som lånat ut den är över 18 och har uppsikt över vapnet. 20 års-gräns finns över huvud taget inte i samband med effektbegränsade vapen. Markägare har ingenting med rätten att inneha vapen att göra.

Stjernqvist: Jo, böter är nog troligt. Du kanske inte döms till ansvar för att du tog med den till skolan, om det bedöms som ringa brott.
Saxat från Polisen:
Även utanför planlagt område krävs, för den som inte fyllt 18 år, ett sådant tillstånd om inte skyttet sker under uppsikt av någon som fyllt 20 år. För skytte med Soft Air Gun utanför planlagt område krävs dessutom att markägaren har gett sitt samtycke."
Post Reply