Tyst dator

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
Mr_eagle
Posts: 20
Joined: 2004-10-10 10:42:32

Tyst dator

Post by Mr_eagle »

Jag har en dator som låter för mycket..
Haft den i ett eget rum innan , men den hörs nästan var man än är. Den liksom viner..
Skall flytta till en 3:a så jag skall ha datorn i vardagsrummet..
Vad kan det vara som viner , är det chassifläkten el är det grafikkortet?
Vill veta hur jag får den tyst...
User avatar
Rejs
Posts: 694
Joined: 2005-10-07 17:12:13
Location: Nybro
Contact:

Re: Tyst dator

Post by Rejs »

Mr_eagle wrote:Jag har en dator som låter för mycket..
Haft den i ett eget rum innan , men den hörs nästan var man än är. Den liksom viner..
Skall flytta till en 3:a så jag skall ha datorn i vardagsrummet..
Vad kan det vara som viner , är det chassifläkten el är det grafikkortet?
Vill veta hur jag får den tyst...
Det är ju aldrig lätt att veta utan att sett/hört det. Testa att använda annat grafikkort. Viner det fortfarande testa annat nätagg osv...
Immortelle: Windows XP Pro » MSI K8N Platinum » AMD Athlon 64 +3800X2 » Gainward 6800GT » Western Digital Caviar 120GB + 200GB » Chieftec Mesh 400W
malkolm666
Posts: 83
Joined: 2005-03-11 18:46:12

Post by malkolm666 »

om du vågar så kan du göra som jag gör ibland, stanna en fläkt i taget med dina fingrar(eller något annat, typ en penna eller nått?!) då hör du vilken fläkt som låter mest. Eller så testar du att koppla ur kontakten till fläktarna en kort stund (dock med datorn avstängd!).

Jag ska väl tilläga att själv så har kör jag utan fläktar på moderkortet, på grafikkortet och i nätaggregatet, och har ett tyst chassi med tysta lågvarviga chassifläktar, och sist en stor rackare till processorfläkt från Zalman, det som låter mest i min dator nu är mina Samsung hårddiskar, vilka är några av marknadens tystaste hårddiskar... ;)
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Äldre hårddiskar som inte har FDB-lager brukar tendera till att väsnas en del.

Även små grafikkortsfläktar eller kylfläktar till chipset kan vina irriterande (tills de rasar, då brummar dom).

Ska du stanna fläktar för att se vilka som låter bör du bromsa dom med fingertoppen längs med rotationsriktningen på mitten av rotorn där motorn sitter, den plana ytan. Att stanna en fläkt med en penna kan vara förödande, fläktblad kan gå av och den mekaniska stöten som blir kan skada datorns hårdvara, t.ex om man stannar en processorfläkt på en processor med öppen kärna (P-III, athlon, duron) utan heatspreader med en penna så kanske du till att börja med kanske knäcker 2 fläktblad samtidigt som fläkten skakar till av smällen, då skakar även kylaren till och kan knäcka av ett hörn på processorns kärna vilket i värsta fall dödar processorn, kanske t.o.m tar med sig moderkortet i raset.

Hur viner datorn? Är det ett rasslande och morrande ljud som varierar lite så kan det bero på att en fläkt rasat. Fläkten brukar oftast vibrera en massa och snurra med lägre varvtal (ineffektivare = risk för överhettning) och en sån fläkt bör bytas snarast om den kyler en enstaka komponent i datorn, är det en chassifläkt gör det nog inte lika mycket..

Är det ett mer metalliskt vinande som varit sen du köpt datorn men kanske ökat lite med tiden så är det förmodligen hårddiskens lager som låter. Inget att oroa sig för om det inte låter besvärande högt.

Är det ett lätt väsande ljud i kombination med en högfrekvent ton (~1kHz) så är det nog bara ljudet av en liten fläkt som snurrar med högt varvtal, testa att rengöra kylaren och fläkten från damm för det kan vara dammavlagringar som byggts upp så det kommer nära fläktbladen och då blir det en massa ljud när fläktbladens tryckvågor passerar hindret som dammet utgör.

Du kan göra datorn tystare genom att använda vibrationsdämpande mattor för att göra chassit "dött" rent skrammelmässigt och att vibrationer från komponenter inte transporteras ut till plåtsidorna som i sin tur alstrar ljud som en högtalare.

Sen kan du komplettera dessa mattor med akustiskt dämpande mattor som absorberar ljudvågor i luften inne i datorn för att hindra att större delen av komponenternas ljud läcker ut ur datorns ventilationsöppningar.

Jag skulle inte våga drömma om hur mycket min dator skulle väsnas om jag inte dämpat chassit mekaniskt och akustiskt. Jag tycker den låter en massa som den är, trots all ljuddämpning.
Kan inget om mycket
Mr_eagle
Posts: 20
Joined: 2004-10-10 10:42:32

Post by Mr_eagle »

Det låter som en fläkt som går på högvarv..
Skall öppna datorn i helgen och lokalisera vart det kommer i från
Chassit är ett Qteck , blev nästan idiot förklarad när jag sa det till komplett när jag ringde dem förra året..
Hock
Posts: 761
Joined: 2005-06-05 18:37:33

Post by Hock »

Mr_eagle wrote:Det låter som en fläkt som går på högvarv..
Skall öppna datorn i helgen och lokalisera vart det kommer i från
Chassit är ett Qteck , blev nästan idiot förklarad när jag sa det till komplett när jag ringde dem förra året..
då är det nog eventuella chassifläktar som låter, och nätagget, kan vara mer!
Hehe ja
Mr_eagle
Posts: 20
Joined: 2004-10-10 10:42:32

Post by Mr_eagle »

Hittat felet nu..
Jag hade datorn i ett databord somär köpt på Ikea "Anton" Det var så trångt så att datorn inte kyldes av.. Så fläkten gick på högvarv..

Sen så märkte jag att fläkten till grafikkortet låter mycket.. Finns det tystgående fläktar att köpa?? Det är ett NVIDIA Geforce3 , ganska gammalt..
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Mr_eagle wrote:Sen så märkte jag att fläkten till grafikkortet låter mycket.. Finns det tystgående fläktar att köpa?? Det är ett NVIDIA Geforce3 , ganska gammalt..
Har du bra luftgenomströmning (typ två chassiefläktar) kan säkerligen en passvis lösning (tex zalman ZM80D-serien) vara passande, annars finns det aktiva lösningar (tex zalmans VF-700).
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
Post Reply