PlayStation 2

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Phace
Posts: 274
Joined: 2002-03-08 14:01:54
Location: Trollhättan
Contact:

PlayStation 2

Post by Phace »

Jag har bara en liten fråga bara... är det ngn som vet vilken OS som PS2:an använder...???

Jag vet att det kommer bli Linux är man surfar med den iaf... men är hela OS:et Linux från början då eller? ?!?
P4 processor 530 with HT technology (3.00GHz, 800 FSB, 1MB cashe) | 2048 PC-4200 Dual Channel DDR2 533MHz | 128MB PCI Express ATI Radeon X800 SE | Dell 17" M783 | 74GB SATA (10,000 RPM) HD

Phace the Ace
GangZtra
Posts: 583
Joined: 2002-03-08 23:17:19

Post by GangZtra »

Vad menar du??

Jag tror nog att man senare kan lägga in Linux på hårddisken på PS2 (tillbehör) när Linux släpps till PS2.
Axeflower
Posts: 947
Joined: 2002-03-07 23:06:58
Location: Kalmar
Contact:

Post by Axeflower »

Det lilla OS som ligger i som standard är nog ett special som sony gjort. Det brukar vara det på riktiga konsoler.
User avatar
Phace
Posts: 274
Joined: 2002-03-08 14:01:54
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Phace »

Gangster wrote:Helt rätt Svenne...
Svenne wrote:ps2 suger
Marabou_Man wrote:exakt.
Jag bad inte om era åsikter! :[
Jag ville bara veta vad det är för OS på PS2:an.
Jag vet inte ifall ni vet... men man skall hålla sig till ämnet när man skriver i ett forum.
Axeflower wrote:Det lilla OS som ligger i som standard är nog ett special som sony gjort. Det brukar vara det på riktiga konsoler.
Ok... jag trodde att det var Linux från början :)
P4 processor 530 with HT technology (3.00GHz, 800 FSB, 1MB cashe) | 2048 PC-4200 Dual Channel DDR2 533MHz | 128MB PCI Express ATI Radeon X800 SE | Dell 17" M783 | 74GB SATA (10,000 RPM) HD

Phace the Ace
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

Det är nog Dreamcast du tänker på, för den har ju WinCE i sig.. vad PS2 har för OS är jag inte säker på, men det fanns nog nån Linux version till den..

Sen så är jag inte särskilt imponerad av PS2'an.. den är ganska överreklamerad.. men ok, kommer det spel man gillar så blir ju det ett naturligt val... jag tycker dock att Xboxen är mer imponerande.. men Dreamcasten är ju min favorit :)
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Det finns ett Linux-kit till Playstation 2, vilket väl kan tas för bevis att det inte är Linux från början. Exakt vad Sony baserat sitt operativ på eller om de skrivit ett eget från grunden (de har onekligen resurser till det) skulle vara intressant att läsa mer om.

(Städade upp tråden.)
User avatar
Phace
Posts: 274
Joined: 2002-03-08 14:01:54
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Phace »

Fenix wrote:Det är nog Dreamcast du tänker på, för den har ju WinCE i sig.. vad PS2 har för OS är jag inte säker på, men det fanns nog nån Linux version till den..

Sen så är jag inte särskilt imponerad av PS2'an.. den är ganska överreklamerad.. men ok, kommer det spel man gillar så blir ju det ett naturligt val... jag tycker dock att Xboxen är mer imponerande.. men Dreamcasten är ju min favorit :)
Det är rätt synd att Sega fick lägga ner konsol utveckligen :(
Men det är rätt bra med Dreamcast.
mkk@64bits.se wrote:Det finns ett Linux-kit till Playstation 2, vilket väl kan tas för bevis att det inte är Linux från början. Exakt vad Sony baserat sitt operativ på eller om de skrivit ett eget från grunden (de har onekligen resurser till det) skulle vara intressant att läsa mer om.

(Städade upp tråden.)
Jo, dom har nog rätt mkt pengar till att nästan vad dom vill :)
Jag skall nog försöka kolla lite vad det är för OS i den... men det är inte säkert att man hittar info om det...

For the record: Jag gillar PS2:an för att det kommer bra spel till den... Men skall inte bara tänka på prestandar, utan oxå på hur mkt bra spel det kommer till den!
Jag skulle aldrig välja en XBox för just den anledningen. Det finns inte bra spel till den ännu.
Och alla säger ju att det främjar konsolvärlden att MS kom in i marknaden... jag tycker att det är tvärtom... dom försör ju bara genom att köpa upp spel företag hela tiden... dom t.e.x dom som gjort Halo... nu är det väl inte ens säkert att det kommer till PC... förstör för PC oxå...

Men det var inte det detta handla om iof ;D
En utav många oändliga diskussioner :)
P4 processor 530 with HT technology (3.00GHz, 800 FSB, 1MB cashe) | 2048 PC-4200 Dual Channel DDR2 533MHz | 128MB PCI Express ATI Radeon X800 SE | Dell 17" M783 | 74GB SATA (10,000 RPM) HD

Phace the Ace
User avatar
Ebany
Posts: 302
Joined: 2002-03-07 22:42:14
Contact:

Post by Ebany »

Phace wrote:
Det är rätt synd att Sega fick lägga ner konsol utveckligen :(
Men det är rätt bra med Dreamcast.
Igentligen la dom ju inte ner den.... dom blev uppköpta och började hjälpa till med GameCube istället...
Han skakade på huvet och slog ut med armarna, han fälldes av kapetenen med en spark mot tarmarna, den stackarn börja gråta och be för sina barn, och han svor vid alla helgon att han hade inga svar
User avatar
Phace
Posts: 274
Joined: 2002-03-08 14:01:54
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Phace »

Ebany wrote:
Phace wrote:
Det är rätt synd att Sega fick lägga ner konsol utveckligen :(
Men det är rätt bra med Dreamcast.
Igentligen la dom ju inte ner den.... dom blev uppköpta och började hjälpa till med GameCube istället...
Jaha... jag hade läst att dom fick lägga ner för att det inte gick så jätte bra med DreamCast.
Men vem bryr sig... bara Sega och Nintendo är kvar ända till slutet så är jag nöjd :)
P4 processor 530 with HT technology (3.00GHz, 800 FSB, 1MB cashe) | 2048 PC-4200 Dual Channel DDR2 533MHz | 128MB PCI Express ATI Radeon X800 SE | Dell 17" M783 | 74GB SATA (10,000 RPM) HD

Phace the Ace
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

Ebany wrote:
Phace wrote:
Det är rätt synd att Sega fick lägga ner konsol utveckligen :(
Men det är rätt bra med Dreamcast.
Igentligen la dom ju inte ner den.... dom blev uppköpta och började hjälpa till med GameCube istället...
öh.. va?

Sega lade ner tillverkningen för att de kände att PS2 skulle ta för mycket ifrån dem.. men de licensierade dock DC hårdvaran för att ev. nån tillverkare skulle göra typ en DC kompatibeln DVD spelare
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
Post Reply