Kisel lider mot sitt slut?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Kisel lider mot sitt slut?

Post by Moonsky »

Det tycks vara stopp vad gäller processorer.
De blir inte mycket snabbare. Senaste satsingen är på flera cores.
Men processorerna blir inte så mycket snabbare än dagens.
De är nästan pressade så mycket det går på kisel.

Det blir väl förr eller senare en övergång till optik, nanotuber eller möjligen nåt annat?

Vilket tror du att det blir?
Och när tros detta komma?

Kommer då hastigheten ökas väldigt drastigt upp till tex 10 GHz eller kommer de gå stegvist typ 100 MHz lite då och då?
User avatar
Stuggi
Posts: 1157
Joined: 2005-02-24 20:04:04
Location: Jakobstad, Finland

Post by Stuggi »

snart kommer de där transistorerna som jag inte kan komma på vad de heter, som kan ge etta-nolla-ettanolla. Det finns en artickel i PC för alla om dem (något år gammalt nummer dock)
Main: A64 3800+ Venice med AC Freezer 64 Pro | 1 Gb RAM | X850XT/2HDTV med Zalman VF700-Cu | 4x 250 Gb WD Caviar SataII
Laptop: Hp Nx6125 | Amd Turion ML-32 1,8 Ghz | 512 Mb RAM |Radeon X300 | 60 Gb
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

Lösningen för framtiden verkar för tillfället vara multi-core och 65nm, de kan nog pressa ner till 45nm... Om de ska lägre än så får de se sig om efter nya material gissar jag på... Men man vet aldrig, nån kanska kommer på något nytt som ger högre yield i lägre nm.

När en ny teknik kommer måste den mogna såklart, den blir bättre med tiden. Du kommer nog inte se några drastiska Mhz skillnaden utan snarare kanske lägre strömförbrukning, mindre värmeutveckling och liknande och stegvis ökning i Mhz/effektiviteten. Sen finns det ju undantag som börjar dåligt och blir bättre med tiden.

Men det är ju gissningar såklart... Sen, steget till 64bitar är ju ännu en sak att ta i åtanke. Om det används där det behövs kan det göra skillnad.

Det är vad jag gissar på iaf...
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Stuggi wrote:snart kommer de där transistorerna som jag inte kan komma på vad de heter, som kan ge etta-nolla-ettanolla. Det finns en artickel i PC för alla om dem (något år gammalt nummer dock)
Menar du kvantdatorer eller?
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Trinära datorer?
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Andrej wrote:Trinära datorer?
Töntigt! Kan de inte ta ett kvantskutt i utvecklingen och köra med decimala kretsar på en gång?
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
straver
Posts: 485
Joined: 2002-03-09 13:51:28
Location: Malmö
Contact:

Post by straver »

Big_Bird wrote:
Andrej wrote:Trinära datorer?
Töntigt! Kan de inte ta ett kvantskutt i utvecklingen och köra med decimala kretsar på en gång?
ENIAC var decimal. Elektronrör kanske också kommer tillbaks igen :)
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

Borde man inte kunna göra processorerna större rent fysiskt?
#mac.se @ EFnet
User avatar
straver
Posts: 485
Joined: 2002-03-09 13:51:28
Location: Malmö
Contact:

Post by straver »

Xmel wrote:Borde man inte kunna göra processorerna större rent fysiskt?
Det är i stort det man kör när man har flera kärnor. Att göra kärnorna större gör bara att de går långsamare och drar mer ström.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Jo Intel har ju nu 65 nm, och har planer på att gå ner till 45 nm tror jag.
De kör nu med dual-core men AMD har planer på quad-core tror jag.

Cell har typ 8 cores.
Sparc T1 eller vad den heter har typ 8 eller 16 cores.

Men man får ju inte plats med hur många cores som helst på en CPU. :)
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Cellen har inte åtta kärnor, den har åtta beräkningsenheter, stor skillnad.

Förövrigt så säger det lilla jag vet om halvledartillverkning mig att ett byte av kisel som halvledare helt enkelt är för dyrt av olika processproblem, såsom att få en ren kristalstruktur, dopningsdiffussion samt inte minst att få dit någon alternativ effektiv isolator. (I dagsläget används just kiseldioxid, "bara" att låta kislet oxidera)
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Men, Intel, AMD, IBM har ju 100 billioner zillioner trillioner, kan inte vara så dyrt. :D
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Säg att en kiselwafer med tvåhundra processorer kostar tiotusen dollar att skapa i dagsläget. (Har för mig att Cellen låg däromkring för några månader sedan)

Säg då att priset på wafern går upp till det tredubbla på grund av tillverkningstekniska själ (inte otroligt om man måste lägga dit oxidlagret själv) samt att det blir mer orenheter i kristallstrukturen så att man som bäst lyckas med 60% i varje batch. Kostnaden per processor är numera tvåhundrafemtio dollar styck. I tillverkningskostnad! (Siffrorna är tagna rakt ur luften men jag tror snarare de är optimistiska än något annat om man vill göra någon större skillnad)

Och nej, ingen av de företag har ens i närheten till den siffran att tillgå hursomhelst. De har en enorm inkomst och en (ofta) lika stor utgift. Om du tror att det är gratis (eller ens billigt) att ha ett tusental forskare och ingenjörer som jobbar dag och natt för att utveckla nya processtekniker eller MOSFETar så har du sorgligt fel.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Spinntronik kanske kommer snart?
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
Mitra
Posts: 1517
Joined: 2002-04-07 2:47:49
Location: Hässleholm
Contact:

Post by Mitra »

folk håller ju på å utveckla "superledare"(super conductors) som funkar fint i roomtemperatur o.s.v..
så länge de ärgjorda av material som inte är för dyra så borde vi ju kunna få rejäl fart på datorerna utan stora och dyra kylanläggningar..

har t.o.m för mig att det finns några supraledare som funkar fint i rumtemperatur och ltie uppåt (vet inte hur högt dock), men har för mig att de inte spritt sig så mkt än eller att det bara inte håller ordentligt klass riktigt än.. och antagligen för dyra för att implenteras i consument produkter =)..iaf just nu =)
varför 100% när 60% duger mer än väl?
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

straver wrote:Det är i stort det man kör när man har flera kärnor. Att göra kärnorna större gör bara att de går långsamare och drar mer ström.
Halvt rätt, de drar mer ström, men de borde verkligen inte bli långsammare. Du borde kunna få mer gjort med en större processor, men man kan inte öka klockfrekvensen ytterligare. Ett exempel som du mycket riktigt nämner är att stoppa in fler kärnor.

Nackdel med större processorer är även att det går in färre per kiselskiva under tillverkningen(mer "spillbitar") och därmed blir mycket dyrare att tillverka.
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Moonsky wrote:Men man får ju inte plats med hur många cores som helst på en CPU. :)
Varför inte?

Så länge transistorerna minskar i storlek så finns det ingen begränsning på antalet kärnor (även om man kan börja ifrågasätta nyttan).
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

nem wrote:Varför inte?

Så länge transistorerna minskar i storlek så finns det ingen begränsning på antalet kärnor (även om man kan börja ifrågasätta nyttan).
Kan säkert vara användbart tex i Watchman problem och liknande där ett program behöver välja "routes".
ekke
Posts: 60
Joined: 2003-06-09 21:49:42

Post by ekke »

65nm -> 45nm -> 32nm -> 22nm

därefter blir det svårare...

så om 20 år så borde vi ha nått annat på gång :)
Last edited by ekke on 2006-05-22 1:15:34, edited 1 time in total.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

45 nm kommer vi säkert ner till snart.
Men 32 nm kan nog bli ganska svårt...
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Vet att ett IBM labb i Israel har en fungerande optikprocessor som sägs vara omkring 10 000 ggr snabbare än fx-60. SÅ när tekniken för kisel till slut når sin ände så kommer det garanterat en ersättande teknik. Frågan är väl kanske ifall sådan beräkningskapacitet kommer att få säljas till privatpersoner. Om alla sitter med en ,i dagens mått, superdator hemma kan det bli farligt... Tänk ett superavancerat virus med AI teknologi som via provatpersoners datorer världen över har tillgång till enorm beräkningskapacitet. Fast det är väl något som kommer att lösas genom att alla nya processorer kommer att innehålla säkerhetsspärrar.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

10.000 ggr snabbare, wow! :)
Vem som helst får skriva ett program som använder AI. Ser inte hur en snabbare dator skulle kunna göra AI smartare.
Superavancerat virus med AI låter mer Hollywood fiktion...
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Källor tack, XitArS..
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Moonsky wrote:10.000 ggr snabbare, wow! :)
Vem som helst får skriva ett program som använder AI. Ser inte hur en snabbare dator skulle kunna göra AI smartare.
Superavancerat virus med AI låter mer Hollywood fiktion...
DU ser inte hur mer beräkningskapacitet gör en dator snabbare? AI orienterade program är oerhört sofistikerade grejer som kräver fruktansvärd datorkapacitet. Detta kan illustreras med en sån simpel grej som bottarna i HL2. Kör med 32 bottar på en långsam processor och sedan på en snabb. Det blir helt klart en märkbar skillnad. Superavancerat virus med AI låter absolut som Hollywood fiktion, idag.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

HLC wrote:Källor tack, XitArS..
Läste det för ett tag sedan i ett datormagasin. Hittade dock 3 år gamla nyhetsartiklar om en optisk processor som redan finns att köpa (dock ej för privatpersoner :P) Den är/var ca 1000 ggr snabbare än 2003 års modeller.

http://www.newscientist.com/article.ns?id=dn4331

http://www.cnn.com/2003/TECH/ptech/10/3 ... slet.reut/
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
Post Reply