Grafikkort för en tunn plånbok

Vårt gamla nyhetsforum. Nyheter ska postas på framsidan istället, men för det behövs ett konto. Vill du skriva hos oss, hör av dig till Fredrik Ågren.
Locked
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Grafikkort för en tunn plånbok

Post by Najze »

För den med lite tunnare plånbok har The Tech Report testat grafikkort i den lägre prisklassen, cirka 550-800 kr. Man har valt att testa ATi Radeon X1300 Pro, Nvidia 7300 GS och S3 Chrome S27. Även den integrerade grafikkretsen Geforce 6100 har varit med bland testerna.

Det skiljer en hel del mellan aktörerna så har du inte så höga krav på att kunna spela med hög upplösning och med diverse kantutjämning kan testet ge dig tips på vad du ska satsa på.

● Läs testet hos The Tech Report.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Bra med billiga grafikkort. Jag spelar nästan aldrig så perfekt för mig. :)

Viktigast för mig vid grafikkorts inköp är att det ska vara passivt kylt, dra lite ström och vara billigt.

Men är väldigt skeptiskt till TurboCache (använda datorns RAM som grafikminne). Det känns lite för fattigt. För det "snor" ju en del av RAM minnet. Sen är minnen (GDDR) som brukar finnas på grafikkort mycket snabbare än system RAM minnet. Och använder den datorns RAM minne, då skulle de lika gärna kunna vara en integrerad krets.
User avatar
Lentroo
Posts: 7
Joined: 2002-07-22 13:24:49
Location: Sthlm
Contact:

Post by Lentroo »

Jag är också lite skeptisk till lånande av systemminne, men jag påminner mig å andra sidan minnesbandbredden på mitt gamla Geforce3 ti200, den var 6,4 GB/s, vilket är vad systemminnen väl jobbar på idag ungefär. Så för budgetkort kan den nog vara användbart.

S3s Chrome gav ju nästan de stora pojkarna en match. Jag ska surfa vidare och kolla upp hur deras integrerade laptoplösningar presterar i nuläget...
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

GeForce 7300GS-kortets lösning för D-sub-kontakten: Har varit med om en sådan på ett Radeon 9250 (Vet ej om korrekt) och det förekom skuggor i bilden.

Korten var aktivt kyla och hade inte Dual DVI-I. :/ Iofs så var grafikkorten inte några integrerade varianter i moderkort, förutom 6100, och då inget alternativ.
Locked