Matvaror/datum ?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
AntzZ|
Posts: 1529
Joined: 2005-02-15 21:48:32
Location: Göteborg

Matvaror/datum ?

Post by AntzZ| »

Som dom flesta vet kan man frysa en vara tex något slags kött och sedan ta fram det 1 månad efter utgångsdatumet. Jag undrar hur detta går till och gäller det alla slags varor som har utgångsdatum ?
The town where i was born...
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Antar att bakterierna som gör t.ex köttet dåligt inte överlever kalla temperaturer, och dör av salt? ;D
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
<skalman>
Posts: 2302
Joined: 2003-04-02 19:02:49

Post by <skalman> »

vissa bakterier somnar in o vissa dör när det är kallt, det är väll typ ngt sånt det handlar om.
Stacker:X2 4200+/DFI ultra-D/1024mb/37gb raptor/7800gt/1TB
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

De flesta varor har individuellt olika hållbarhetslängd frysta, precis som färskvaror och dess bäst före datum..
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Re: Matvaror/datum ?

Post by lither »

AntzZ| wrote:Som dom flesta vet kan man frysa en vara tex något slags kött och sedan ta fram det 1 månad efter utgångsdatumet. Jag undrar hur detta går till och gäller det alla slags varor som har utgångsdatum ?
Magert kött kan du frysa i 8-12 månader och fläskkött 4-6. Beroende på hur fet t ex fisken är, är det allt mellan 2 och 12 månader.

Det som är viktigt är frystemperaturen. Den ska vara -18°C eller lägre. Annars finns det en risk att det bildas stora iskristaller, som i sin tur spränger cellväggarna.
Vad du menade med alla varor är svårt att säga (antar att du inte menar mejerivaror och saker som matfett). De blir i alla fall inte farliga, men saker som konsistens och smak ändras avsevärt under tid, beroende på hur länge det ligger inne och vad det är för typ av vara.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
pimen

Post by pimen »

Ja, fryst mjölk smakar avskyvärt, även om den bara vart fryst i nån dag...


Edit: asså fryst mjölk som inte e fryst längre, tinad kanske e fel ord?
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Det stämmer bra att inget blir farligt efter att ha frysts för länge bara det har varit kallt nog. Fett kan härskna och smaka fruktansvärt men blir inte farligt.

Jag har utan problem haft köttprodukter som chili con carne fryst i över ett år, det torkar inte sönder då det är en homogen våt massa.
En annan sak jag lagt märke till är att det är bättre att frysa köttfärs rå än att frysa hemmagjorda köttbullar. Vatten som tränger ut under frysningen kan knådas tillbaks in i rå färs.

I övrigt vad det gäller bäst-före får man ta till sunt förnuft, vissa saker blir helt enkelt inte dåliga trots att bäst-före gått ut flera år tillbaks, t.ex. helkonserver (i regel plåtburkar med hållbarhet över 2 år från tillverkning) medan kylvaror och övriga våta eller feta varor kan bli dåliga av att gå över bäst före. Väldigt många torra varor som mjöl, dryckpulver och ris klarar sig långt över bäst före om de förvaras torrt och inte allt för varmt.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Hittade en konservburk med typ kalops och potatis i, som var från 1997. Det luktade inte dåligt, men det kändes lite väl ohygieniskt att äta så jag slängde skiten. :)
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Jag fick denna chokladen när jag gjorde lumpen år 2000 ;D

Image
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
AntzZ|
Posts: 1529
Joined: 2005-02-15 21:48:32
Location: Göteborg

Post by AntzZ| »

Okej, hittade nämligen tre "grill" korvar i frysen som skulle varit gamla ( om dom inte var frysta ) i december förra året :P , smakade ganska bra ;D
The town where i was born...
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

elvenman wrote:Jag fick denna chokladen när jag gjorde lumpen år 2000 ;D
Choklad blir aldrig dålig, den bara utsöndrar socker och fett och blir till slut så jävla torr att den knappast går att äta.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Stuggi
Posts: 1157
Joined: 2005-02-24 20:04:04
Location: Jakobstad, Finland

Post by Stuggi »

elvenman wrote:Jag fick denna chokladen när jag gjorde lumpen år 2000 ;D

Image
choklad har obegränsad livslängd så länge den förvaras torrt och i +20 C eller kallare...
Main: A64 3800+ Venice med AC Freezer 64 Pro | 1 Gb RAM | X850XT/2HDTV med Zalman VF700-Cu | 4x 250 Gb WD Caviar SataII
Laptop: Hp Nx6125 | Amd Turion ML-32 1,8 Ghz | 512 Mb RAM |Radeon X300 | 60 Gb
User avatar
N. Alfinson
Hedersbit
Posts: 3051
Joined: 2002-02-17 0:03:22
Location: Göteborg/Stockholm
Contact:

Post by N. Alfinson »

pimen wrote:Ja, fryst mjölk smakar avskyvärt, även om den bara vart fryst i nån dag...


Edit: asså fryst mjölk som inte e fryst längre, tinad kanske e fel ord?
Att mjöl smakar apa när den varit fryst beror på att emulgeringen inte tål kyra = mjölken "skär" sig.
User avatar
phastas
Posts: 1058
Joined: 2005-01-03 0:03:53
Location: Örebro
Contact:

Post by phastas »

elvenman wrote:Jag fick denna chokladen när jag gjorde lumpen år 2000 ;D

Image
Den där chokladkakan är ju ny! Vi fick riktiga plombförstörare från 60-talet...iofs tidigt 90-tal det, men ändå ;)
KTM + Akrapovic = [love]
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

nån som har en aning om hur länge kräftor håller sig i frysen
jag har nog närmare 2 kg som legat i lake i närmare 1 år
men vet inte om man törs äta dom nu
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

lord_vasagos wrote:nån som har en aning om hur länge kräftor håller sig i frysen
jag har nog närmare 2 kg som legat i lake i närmare 1 år
men vet inte om man törs äta dom nu
Ligger de i lake bör de inte torka sönder, och farliga blir de inte om du inte haft varmt i frysen (frysskåp eller frysbo då, frysfack duger inte)

Smakar de fan är det ju bara att kasta dem.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

När jag gjorde lumpen 01/02 så käkade vi konserver från -86 och när de tog slut fick vi nyare... från -87..

Jag jobbar som säljare åt pågen på lördagar/somrar och där måste vi ta ut brödet två dagar innan "sista datumet" men det är inget som helst fel på det. Är bara det att alla är så jävla kräsna, räcker att brödet är från gårdagen för att folk ska sluta köpa det, helt sjukt...
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

phastas wrote:
elvenman wrote:Jag fick denna chokladen när jag gjorde lumpen år 2000 ;D

Image
Den där chokladkakan är ju ny! Vi fick riktiga plombförstörare från 60-talet...iofs tidigt 90-tal det, men ändå ;)
Nja.. den borde ju vara 6 år gammal =)
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

CSM101 wrote:När jag gjorde lumpen 01/02 så käkade vi konserver från -86 och när de tog slut fick vi nyare... från -87..

Jag jobbar som säljare åt pågen på lördagar/somrar och där måste vi ta ut brödet två dagar innan "sista datumet" men det är inget som helst fel på det. Är bara det att alla är så jävla kräsna, räcker att brödet är från gårdagen för att folk ska sluta köpa det, helt sjukt...
Alla äter inte sitt bröd dagen dom köper det, personligen så hinner jag inte äta upp en vanlig limpa utan att ungefär en fjärdedel möglar. Kommer man ha brödet stående ett tag så vill man ha så färskt bröd som möjligt.

Dessutom så är bäst före datumet en garanti. Det är inget fel på varan det sista datumet, oftast inte några dagar efter det heller, men man har, för att kunna garantera tagit till en marginal på några dagar.

Även så anser jag, högst personligen att bröd är godast dagen det är bakat, jag anser därtill att bröd är inte värt sitt pris annat än dagen det bakas.

Slutligen, det finns fler orsaker till att folk inte köper mindre färskt bröd än att dom är så "jävla kräsna" och om jag måste välja något i vårt värld som skall klassas som sjukt så är det inte brödens bäst före datum.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
AntzZ|
Posts: 1529
Joined: 2005-02-15 21:48:32
Location: Göteborg

Post by AntzZ| »

Andrej: "om jag måste välja något i vårt värld som skall klassas som sjukt så är det inte brödens bäst före datum."

Nej det är att man inte får piratkopiera ;D ;).

Tittar inte jag brödets bästföre datum så äter jag det ävens om det är 3 dagar sedan det bakades om ni förstår vad jag menar, tror att många är paranoida över bästföre datumen och gärna kollar en extra gång för att vara säkra på att brödet inte bakades dagen innan :P
The town where i was born...
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

Problemet med just bröd, iaf i Stockholm är att vi har typ bara små lokala bagerier kvar... Pågen, Shulstad/Skogaholm har alla flyttat neråt i landet. Har man tur får man tag på bröd som är bakat typ 00-01 på natten "samma dag". Men som sagt, det är klart överskattat med bästföredatum, så länge det smakar och ser bra ut så what the fuck, ät och va glad.
iDon't care about your problems.
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Det står juh bäst före och inte sämst efter :D

Jag är allt annat än kränsen på bäst föredatum. Jag luktar/smakar på varan ifråga, då märker man ganska omgående om den inte är bra.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

Andrej wrote:Alla äter inte sitt bröd dagen dom köper det, personligen så hinner jag inte äta upp en vanlig limpa utan att ungefär en fjärdedel möglar. Kommer man ha brödet stående ett tag så vill man ha så färskt bröd som möjligt.

Dessutom så är bäst före datumet en garanti. Det är inget fel på varan det sista datumet, oftast inte några dagar efter det heller, men man har, för att kunna garantera tagit till en marginal på några dagar.

Även så anser jag, högst personligen att bröd är godast dagen det är bakat, jag anser därtill att bröd är inte värt sitt pris annat än dagen det bakas.

Slutligen, det finns fler orsaker till att folk inte köper mindre färskt bröd än att dom är så "jävla kräsna" och om jag måste välja något i vårt värld som skall klassas som sjukt så är det inte brödens bäst före datum.
Det jag syftar på angående folk som är kräsna är:

Bröd som bakas innan ett visst klockslag (23 för pågen) får gårdagens datum. Bröd som bakas efter det får dagens. Således skiljer det i många fall bara nån timme eller så mellan tex guldkorn och lingongrova.

När man håller på att lägga upp brödet vägrar många (främst tanter av någon anledning) köpa guldkornen som oftare får gårdagens datum, fastän det är kondens i brödpaketet vilket klart och tydligt tyder på att brödet varit varmt för inte alltför länge sen. DET tycker jag är att vara kräsen.

Frukostfrallor är en sak, de blir tydligt annorlunda dagen efter de bakats, men bröd som ska hålla sig längre spelar en dag hit eller dit ingen som helst roll egentligen.

Och jag kan ge dig ett tips, om du vill asså. Istället för att ha halva brödpaketen möglandes så kan du ju frysa ner hälften och ha framme halva. Så slipper du ju möglet.
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

CSM101 wrote:Och jag kan ge dig ett tips, om du vill asså. Istället för att ha halva brödpaketen möglandes så kan du ju frysa ner hälften och ha framme halva. Så slipper du ju möglet.
Det är precis vad jag skulle göra om jag hade en frys.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Färskt bröd för 20 kr > Gammalt bröd för 20 kr

Det handlar snarare om att människor inte är dumma än att de är kräsna.
Life's a joke, yuk it up.
Post Reply