Slutbetyg gymnasiet

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
Svenne
Posts: 216
Joined: 2002-03-10 20:46:40
Contact:

Slutbetyg gymnasiet

Post by Svenne »

Har lite frågor om slutbetyget i gymnasiet.
Normalt läser man 2500p
Man får ha 10% ig = 250p, dock inte i något kärnämne vad jag förstår.
Det är så att jag har ig i Matte b och de är väl på 100p ? Sedan riskerar jag ig i svenska c och de är mellan 50-100p.
Inget av de ämnena är kärnämnen.
Om vi säger att man får ig i dem (vilket man inte vill ha ju) och går minus 200p.
Spelar det någon roll om man inte ska läsa på högskolan?
Får man ett slutbetyg ändå?
Eller hur fungerar det?
Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz |
Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB | Asus P5B-V |
Gainward GeForce 8800GTS 640MB @ 625/1000 |
OCZ gameXstream 700W | Cooler Master Stacker |
Asus MW221U |
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

När slutade matte och svenska vara kärnämnen?
Kolla verket för högskoleservice för bästa informationen angående högskolebehörighet.
www.vhs.se

Ah, såg att du inte tänkte läsa vidare.

Då spelar väl ditt gymnasiebetyg inte någon roll över huvud taget? Ta pappret, stoppa det fullt med gamla sockar och rök det.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Svenne
Posts: 216
Joined: 2002-03-10 20:46:40
Contact:

Post by Svenne »

Big_Bird wrote:När slutade matte och svenska vara kärnämnen?
Kolla verket för högskoleservice för bästa informationen angående högskolebehörighet.
www.vhs.se

Ah, såg att du inte tänkte läsa vidare.

Då spelar väl ditt gymnasiebetyg inte någon roll över huvud taget? Ta pappret, stoppa det fullt med gamla sockar och rök det.
Ska man inte visa upp det när man söker jobb?
Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz |
Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB | Asus P5B-V |
Gainward GeForce 8800GTS 640MB @ 625/1000 |
OCZ gameXstream 700W | Cooler Master Stacker |
Asus MW221U |
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Post by AshTray »

matte B är väl 50 poäng?
Håller på att läsa om matte B
Och kom ihåg att IG också är ett betyg och mycket bättre än ett streck.
Om du har Ig-Mvg i alla ämnen får du ändå ett slutbetyg.. Eller i alla fall om du inte har allt för många ig..
Last edited by AshTray on 2006-05-29 15:30:06, edited 3 times in total.
Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Kan inte minnas att jag någonsin visat upp mitt betyg vid en jobbintervju.
Det beror väl lite på jobbet som sådant, men jag har svårt att tänka mig att det finns så där jättemånga jobb som kräver gymnasiebetyg.
Sen kan ju det vara så att arbetsgivaren vill se ditt betyg som någon allmän garant för att du har lätt för att lära eller lyda, men då skulle jag tro att ditt omdöme från lumpen är mer relevant. (Eller att du hur som helst är kokt mot någon som har gått på eftergymnasial utbildning).
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Svenne wrote:Ska man inte visa upp det när man söker jobb?
... för folk bryr sig så himla mycket om ditt gymnasiebetyg.

Jag, som inte har någon vidareutbildning har aldrig i hela mitt liv visat mitt betyg faktiskt. Dock så har jag byggt upp ett CV som jag alltid visat och nu har jag fast anställning.

Om du inte har gjort ovanstående så hämta rökheroinet, you ain't getting nowhere.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Kan vara svårt med CV när man är färsk ut från gymnasiet. Visst om du är grymt driftig så har du ett, men det vore lite taskigt att döma alla som inte drivit IT-konsultverksamhet vid sidan om tredje ring till rökheroin <homer>Mmmmm rökheroin</homer> och taskig skäggstubb i rännstenen.

Men som outbildad är det nog bra att ligga på lite extra för det där livsviktiga första jobbet. Det är inte så kul att få det vid trettiotvå.

Fast vi kan ju vara ute och cykla totalt. Vad har du läst Svenne? Du kanske sitter på en okej yrkesförberedande utbildning och här behandlar vi dig som du gått "klipp och klistra" eller "dans med lek" ;)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

CV
-Pokerkurs
-Simskola
-(Grundskola)
-Prao ICA

Gissa Pelle, 24, framtida jobb.
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Det är väl en ~200.000 personer (ingen alls exakt koll på den siffran) med Högskoleutbildning som är arbetslösa? Men visst. Ditt gymnasiebetyg kanske knäcker fett.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
Svenne
Posts: 216
Joined: 2002-03-10 20:46:40
Contact:

Post by Svenne »

AshTray wrote:matte B är väl 50 poäng?
Håller på att läsa om matte B
Och kom ihåg att IG också är ett betyg och mycket bättre än ett streck.
Om du har Ig-Mvg i alla ämnen får du ändå ett slutbetyg.. Eller i alla fall om du inte har allt för många ig..
Okej, men om vi säger att jag får 2300p (g i alla kärnämnen) då ska det inte vara något problem. Men om jag tex får 2200p så måste jag tenta upp till minst 2250p? (10% ig ej kärnämnen)
Så fattar jag det som.
Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz |
Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB | Asus P5B-V |
Gainward GeForce 8800GTS 640MB @ 625/1000 |
OCZ gameXstream 700W | Cooler Master Stacker |
Asus MW221U |
Svenne
Posts: 216
Joined: 2002-03-10 20:46:40
Contact:

Post by Svenne »

Big_Bird wrote:Vad har du läst Svenne? Du kanske sitter på en okej yrkesförberedande utbildning och här behandlar vi dig som du gått "klipp och klistra" eller "dans med lek" ;)
Ska sluta Ljud&bildskolan inriktning strömmande webserver. Det är nog ingen garanti till jobb direkt, dock är jag inte säker om jag vill jobba med det. Har läst, html, asp, flash, strömmande multimedia a & b, strömmande webserver m.m. Sedan har man jobbat mycket med film.

Man skulle nog igentligen gått kvar på EL linjen från början så man fått ett riktigt yrke.
Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz |
Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB | Asus P5B-V |
Gainward GeForce 8800GTS 640MB @ 625/1000 |
OCZ gameXstream 700W | Cooler Master Stacker |
Asus MW221U |
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

IG? ÄR väl bara att tenta av skiten och få ett betyg? Lägg en dag på plugg och du får garanterat minst G. Så var det klart.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
Svenne
Posts: 216
Joined: 2002-03-10 20:46:40
Contact:

Post by Svenne »

XitArS wrote:IG? ÄR väl bara att tenta av skiten och få ett betyg? Lägg en dag på plugg och du får garanterat minst G. Så var det klart.
Jo de är sant, men jag har en del prov i matte b efter som jag inte komma hinna. Då matte B inte är kärnämnes kurs utan bara matte A, så ska de väl inte ha någon betydelse.
Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz |
Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB | Asus P5B-V |
Gainward GeForce 8800GTS 640MB @ 625/1000 |
OCZ gameXstream 700W | Cooler Master Stacker |
Asus MW221U |
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Svenne wrote:Jo de är sant, men jag har en del prov i matte b efter som jag inte komma hinna. Då matte B inte är kärnämnes kurs utan bara matte A, så ska de väl inte ha någon betydelse.
Nej, sant. Ska du gå kvar i samma skola efter sommaren så kan du ju alltid göra provet(en) nästa termin.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

Minns nästan inte, men iaf så hade jag IG i Matte B samt Religion, och fick iaf fullständigt slutbetyg.
Har aldrig nånsin behövt visa upp betygspapper på arbetsintervju, inte ens första tiden då man inte hadde tillräckligt material till ett CV.
Numera har man ju CV som ständigt uppdateras och det är ju det tillsammans med personligt brev som är någon sorts standard hos arbetssökande idag.
Gymnasiebetyg don´t mean shit..
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Ett slut betyg får du så länge du har skrapat ihop 2500p samt att du har G i alla grundämnen. Svenska, matte, engelska, estetisk verksamhet. Gymnasiebetygen är endast vettiga då du ska söka högskola, dom är inte bra för något annat.
We dance to all the wrong songs
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Är det inte så att man kan ha IG i kärnämnen men inte streck?
Anzy wrote:Gymnasiebetyg don´t mean shit..
Det beror kanske lite på vad man vill syssla med. Vill man väva mattor i Pakistan betyder grundskolebetyget inte så mycket heller.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

TinyTeeth wrote:Är det inte så att man kan ha IG i kärnämnen men inte streck?
Anzy wrote:Gymnasiebetyg don´t mean shit..
Det beror kanske lite på vad man vill syssla med. Vill man väva mattor i Pakistan betyder grundskolebetyget inte så mycket heller.
Nej..det betyder faktiskt inget...
Högstadiebetyget betyder desto mer, om man inte vill genomlida en icke önskvärd gymnasielinje dvs.
För högskola finns alltid högskoleprovet som räddar dagen om man nu så skulle vilja..eller bara tenta upp något ämne om man plötsligt får för sig att plugga vidare.
*edit Förresten så påpekade trådskaparen att han INTE tänkt läsa vidare..
(undra om jag är ensam om att inte blivit mattvävare i Pakistan? ;D )
User avatar
Mitra
Posts: 1517
Joined: 2002-04-07 2:47:49
Location: Hässleholm
Contact:

Post by Mitra »

hur viktigt är projektarbetet?
har en vän som jag vet inte slösat någon tid på projektarbetet, har iosf inte pratat med honom på ett bra tg, men dagarna innnan inlämning såg det frktansvärt ut.. så jag tippar ig

dock har han okej betyg i övrigt.. mest vg o.s.v

är projektarbetet viktigt?,kärnämne?
ifall man vill läsa vidare är det viktigt då?
vet att någon nämnde jobb möjligheter och någon sa att de tinte kollar. låt oss säg att det kollar, skulle ett ig i projektarbete troligen vara avgörande när man har hel okej betyg i övrigt?
varför 100% när 60% duger mer än väl?
User avatar
sleepr
Posts: 255
Joined: 2004-12-22 21:09:26
Location: Island?

Post by sleepr »

Jag undrar också över projektarbetet, då jag fick IG i detta.

En sak till; Om man får G eller mer i alla ämnen förrutom 350p och har 100p överpoäng, får man slutbetyg?
Ni säger att man får ha 10% IG.. Men! Om man har överbetyg, går det då inte att räkna bort ett betyg?

Om det ligger till så att det är 10% av hela altet, så ligger jag risigt till, eftersom det då blir 260p man får ha IG (vilket verkar helt orimligt).
Däremot om man får räkna bort ett betyg, så får jag slutbetyg..
Shit, måste snacka med SYO.
Somliga har ett liv, andra gifter sig.
User avatar
iddiJEWTEN
Posts: 752
Joined: 2005-08-08 13:51:50
Location: Östersund

Post by iddiJEWTEN »

T.ex. om du går Elprogrammet så måste du ha betyg för att få ut el-certifikatet. inga streck i betygen är tillåtna, men däremot IG:n får man ha. Bara det är betyg.
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

Anzy wrote: Gymnasiebetyg don´t mean shit..
Motwätter mg det där väldigt starkt.

Vill man jobba på ICA så är det rätt, men vill du plugga på univeristet så kommer du inte långt utan gymnasiebetyg.
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

CSM101 wrote:Motwätter mg det där väldigt starkt.

Vill man jobba på ICA så är det rätt, men vill du plugga på univeristet så kommer du inte långt utan gymnasiebetyg.
läs tråden.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
Post Reply