Jobba och bo i USA

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
r0ck0
Posts: 384
Joined: 2003-11-13 11:57:10
Location: Vänersborg
Contact:

Jobba och bo i USA

Post by r0ck0 »

Jag funderar på att åka till USA och jobba där en kortare period. Några månader eller nåt.
Är det något särskilt man måste göra för att kunna göra det?
Någon som vet?
Morpheus: Intel Core2Duo E8500 3.16GHz / 4GB / 2TB / DVD±RW / HD4850 512MB / 19"TFT+40"LCD
Smith: Athlon2600+ / 1024MB / 440GB /Geeforce 2MX32MB / 17"TFT
ASUS Eee PC 901: Atom 1.6GHz / 1GB / 20GB SSD / 8.9" TFT
User avatar
Mitra
Posts: 1517
Joined: 2002-04-07 2:47:49
Location: Hässleholm
Contact:

Post by Mitra »

skaffa greencard kanske..

om du har fått jobbmöjlighet är det nog inga problem att få "green card" eller liknande.. annars kommer du nog ha svårt att få stanna i usa längre än vanligt reseuppehåll..

vet iaf att folk som pluggar där inte brukar få vara kvar om de inte fåår jobb eller pluggar vidare.. så...(och får det jobb så ä det greencard som gäller..

gl
varför 100% när 60% duger mer än väl?
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Visum?
User avatar
r0ck0
Posts: 384
Joined: 2003-11-13 11:57:10
Location: Vänersborg
Contact:

Post by r0ck0 »

Jag har inget jobberbjudande utan det är bara en idé jag fick.
Greencard är rätt svårt att få väl?
Arbetsvisum kanske är enklare?
Morpheus: Intel Core2Duo E8500 3.16GHz / 4GB / 2TB / DVD±RW / HD4850 512MB / 19"TFT+40"LCD
Smith: Athlon2600+ / 1024MB / 440GB /Geeforce 2MX32MB / 17"TFT
ASUS Eee PC 901: Atom 1.6GHz / 1GB / 20GB SSD / 8.9" TFT
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Det finns väldigt bra information om detta på arbetsförmedlingens sida.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Jag har gjort detta ett antal gånger via Ericsson, då har det handlat om tider från ett par veckor till två månader. Det man gör är att man åker som vanlig turist, man får fylla i ett litet formulär på planet där man bland annat anger syftet med resan (arbete i detta fall). När man väl kommer till USA (första anhalten - det kan bli mer flyga inrikes sedan) lämnar man in pass och nämnda lapp i tullkontrollen. Passet stämplas och man får en del av lappen inhäftad i passet. Detta räcker om man är där kortare tider. Jag vet inte hur länge detta räcker (tre månader kanske?), men det har räckt för mina resor.
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
User avatar
cafer
Posts: 138
Joined: 2006-01-26 20:11:47
Location: Göteborg

Post by cafer »

Illuwatar wrote:Jag har gjort detta ett antal gånger via Ericsson, (...) Jag vet inte hur länge detta räcker (tre månader kanske?), men det har räckt för mina resor.
Men då har du väl fortf arbetat för Ericsson under tiden? Det är väl
skillnad mellan att vara där i jobbet och att ta ett jobb där?
Pessimisten: Nu kan det bara inte BLI värre!
Optimisten: Joo då!

Kakmonstret: Athlon 64 3200+ * Asus A8N-VM CSM * 2x1024 MB Twinmos * Maxtor DM10 250 GB SATA II * Sonata II * Syncmaster 913N
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Kanske kan vara en idé att först ordna ett antal interjuver innan man åker dit.
User avatar
r0ck0
Posts: 384
Joined: 2003-11-13 11:57:10
Location: Vänersborg
Contact:

Post by r0ck0 »

MooDHooDs wrote:Kanske kan vara en idé att först ordna ett antal interjuver innan man åker dit.
Jag hade tänkt att se det som en vanlig semester om jag inte skulle få något jobb.
Morpheus: Intel Core2Duo E8500 3.16GHz / 4GB / 2TB / DVD±RW / HD4850 512MB / 19"TFT+40"LCD
Smith: Athlon2600+ / 1024MB / 440GB /Geeforce 2MX32MB / 17"TFT
ASUS Eee PC 901: Atom 1.6GHz / 1GB / 20GB SSD / 8.9" TFT
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Lokalanställning på några få månader? Låter som mycket bök för ingenting. Åk ner som turist och jobba "svart" under denna månad kanske...

Har aldrig gjort på detta sätt, men rent spontant känns det som man bör vara där i minst ett halvår om det skall vara värt besväret.
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
User avatar
r0ck0
Posts: 384
Joined: 2003-11-13 11:57:10
Location: Vänersborg
Contact:

Post by r0ck0 »

Illuwatar wrote:Lokalanställning på några få månader? Låter som mycket bök för ingenting. Åk ner som turist och jobba "svart" under denna månad kanske...

Har aldrig gjort på detta sätt, men rent spontant känns det som man bör vara där i minst ett halvår om det skall vara värt besväret.
Jag hade nog tänkt att vara där en längre period om jag skulle få ett jobb, annars åka hem och ha gjort en trevlig resa typ.
Morpheus: Intel Core2Duo E8500 3.16GHz / 4GB / 2TB / DVD±RW / HD4850 512MB / 19"TFT+40"LCD
Smith: Athlon2600+ / 1024MB / 440GB /Geeforce 2MX32MB / 17"TFT
ASUS Eee PC 901: Atom 1.6GHz / 1GB / 20GB SSD / 8.9" TFT
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Det enklaste är om du hittar en praktikplats som anknyter till din utbildning. Då kan du få ett J-1 visum som du kan arbeta i upp till 18 månader med. Det är någorlunda enkelt att få, vilket fortfarande innebär att det är väldigt jobbigt.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Tjotte
Posts: 77
Joined: 2006-02-06 22:11:33
Location: Lund
Contact:

Re: Jobba och bo i USA

Post by Tjotte »

r0ck0 wrote:Jag funderar på att åka till USA och jobba där en kortare period. Några månader eller nåt.
Är det något särskilt man måste göra för att kunna göra det?
Någon som vet?


Green Card får du inte förrän efter medborgarskap och ett antal arbetsår i USA. Det måste ansökas och godkännas. Jag hade en bekant i USA Som senare gifte sig med en svensk och flyttade hit 2002. Men dom vill ev senare flytta tillbaka till USA (Hennes föräldrar och syskon bor i USA. Hon kom från Vietnam) Hon hade jobbat i tio år innan hon fick kortet. Och nu måste hon åka tillbaka en gång per år för att förnya sitt green card. Har man förlorat det så får man det inte tillbaka. Så möjligheten att få ett forsatt jobb i USA kräver förnyelse en gång per år. Inte online. Du måste personligen visa upp dig i USA.
Att inneha ett "green card" är lika värdefullt som identifikation

Jag har också halv-syskon i Pennsylvania Ithaca som jag besöker med fyra till sex års mellanrum
http://www.usimmigrationsupport.org/citizenship.html
Den gör utopin till pragmatik!
User avatar
iddiJEWTEN
Posts: 752
Joined: 2005-08-08 13:51:50
Location: Östersund

Post by iddiJEWTEN »

Har sett någon reklam på TV om man vill studera, bo eller jobba i USA.

www.usa1234.com eller något sånt tror jag hemsidan hette.
User avatar
Tjotte
Posts: 77
Joined: 2006-02-06 22:11:33
Location: Lund
Contact:

Post by Tjotte »

St0ni3 wrote:Har sett någon reklam på TV om man vill studera, bo eller jobba i USA.

www.usa1234.com eller något sånt tror jag hemsidan hette.
Adressen är rätt, usa1234, och green card lottery är för dem som har för avsikt att stanna permanent i USA efter studietiden eller för att söka jobb på riktigt. Så adressen är lite missvisande. Inget för korttidsvistelse. Däremot finns det något som heter summercamp där ungdomar studerande kan komma över och jobba en kortare period.
Leta på summercamp usa, via google.
Den gör utopin till pragmatik!
User avatar
chrono
Hedersbit
Posts: 1017
Joined: 2002-02-19 20:07:27
Location: Sundsvall
Contact:

Post by chrono »

Greencard (el. "grönkort") är i princip omöjligt att "få" bara så där. Det ska vara om du är nobelpristagare eller väldigt rik. Vanligaste sättet att få arbetstillstånd är via en arbetsgivare i USA som ansöker om det. För att få jobb i USA måste du dock ha ett grönkort redan, så det är lite moment 22, men bara lite för det finns en del omvägar.

För det första kan du försöka skaffa ett arbetsvisum, kika på amerikanska ambassaden i Sthlms hemsida. Ett annat sätt är att få praktik (ofta i samband med, eller efter, studier på något universitet/college) och därefter ansöka om fortsatt arbete, etc.

Rätt omständigt, minst sagt, men inte omöjligt. Lycka till. :)
"Nothing in the world is so powerful as an idea whose time has come."
- Victor Hugo
User avatar
Tjotte
Posts: 77
Joined: 2006-02-06 22:11:33
Location: Lund
Contact:

Post by Tjotte »

Rätt mycket bök och onödiga kostnader som inte kommer att betala sig under några månader. Sen får du tänka på den sociala biten och bostad: Dom har ingen försäkringskassa eller gratis sjukvård. Du får betala allt själv om du råkar ex ut för en trafikolycka. Kan gå på 100-tals dollar Tandvården är dyr som f a n om du råkar slå av en tand. Inga subventioner.

jag är inte ute för att skrämma men kolla noga vad som gäller innan du beslutar dig. Att bo där och jobba är en helt anna sak än att turista.
Den gör utopin till pragmatik!
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Tjotte wrote:Rätt mycket bök och onödiga kostnader som inte kommer att betala sig under några månader. Sen får du tänka på den sociala biten och bostad: Dom har ingen försäkringskassa eller gratis sjukvård. Du får betala allt själv om du råkar ex ut för en trafikolycka. Kan gå på 100-tals dollar Tandvården är dyr som f a n om du råkar slå av en tand. Inga subventioner.

jag är inte ute för att skrämma men kolla noga vad som gäller innan du beslutar dig. Att bo där och jobba är en helt anna sak än att turista.
Företag här ordnar dock i allmänhet mycket mer för dig än vad de gör i Sverige.

Där jag jobbar ordnar företaget bostad, försäkringar, sjukvård etc. utan att jag har behövt lyfta mer än några fingrar för att skriva under några papper. Företaget betalar även notan för dessa tjänster. En del av detta är reglerat i amerikansk lag, annat gör de för att vara en bra arbetsgivare. Exakt vilket som hör till villken kategori är mer än vad jag vet, men enligt min erfarenhet så är paketen på de olika företagen i det närmast identiska.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

Jag får ganska många mail om att jobba och bo i USA, dagligen, du kanske vill att jag skall forwarda de till dig?
User avatar
Tjotte
Posts: 77
Joined: 2006-02-06 22:11:33
Location: Lund
Contact:

Post by Tjotte »

nem wrote:Företag här ordnar dock i allmänhet mycket mer för dig än vad de gör i Sverige.

Där jag jobbar ordnar företaget bostad, försäkringar, sjukvård etc. utan att jag har behövt lyfta mer än några fingrar för att skriva under några papper. Företaget betalar även notan för dessa tjänster. En del av detta är reglerat i amerikansk lag, annat gör de för att vara en bra arbetsgivare. Exakt vilket som hör till villken kategori är mer än vad jag vet, men enligt min erfarenhet så är paketen på de olika företagen i det närmast identiska.
Nä nä! Inte från första början nä! Då får du nog jobba häcken av dig för att visa vad du går för. Du kan jobba på McDonalds för skitlöner. Efter ett ½år börjar detta med arbetsgivarens skydd att flyta på. Så mycket vänner jag har där som alla bekräftar detta. Sen beror det mycket på var i USA du jobbar också. Men skall man jobba där i tre månader så har du inget skydd. Det som du nämner, med; bra arbetsgivare, är om man redan har utbildning; typ Ingenjör och sånt och redan har det bra ställt på banken.

Det är dollarn som gäller vad man får och inte får.

Det är lika korrumperat i företagen som här i sverige.
En vanlig diversearbetare får inget.
Den gör utopin till pragmatik!
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Tjotte wrote:Nä nä! Inte från första början nä! Då får du nog jobba häcken av dig för att visa vad du går för. Du kan jobba på McDonalds för skitlöner. Efter ett ½år börjar detta med arbetsgivarens skydd att flyta på. Så mycket vänner jag har där som alla bekräftar detta. Sen beror det mycket på var i USA du jobbar också. Men skall man jobba där i tre månader så har du inget skydd. Det som du nämner, med; bra arbetsgivare, är om man redan har utbildning; typ Ingenjör och sånt och redan har det bra ställt på banken.

Det är dollarn som gäller vad man får och inte får.

Det är lika korrumperat i företagen som här i sverige.
En vanlig diversearbetare får inget.
Jag talar alltså av egen erfarenhet. Att man har utbildning är en förutsättning för att få ett visum som tillåter arbete överhuvudtaget. Du kan inte komma hit legalt och flippa burgare på Wendy's.

Just nu sitter jag på mitt kontor i USA med tre månaders anställning och bättre socialt skyddsnät än vad jag har i Sverige. Så du kanske får fråga dina vänner igen.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

nem wrote:Jag talar alltså av egen erfarenhet. Att man har utbildning är en förutsättning för att få ett visum som tillåter arbete överhuvudtaget. Du kan inte komma hit legalt och flippa burgare på Wendy's.

Just nu sitter jag på mitt kontor i USA med tre månaders anställning och bättre socialt skyddsnät än vad jag har i Sverige. Så du kanske får fråga dina vänner igen.
Sluta nu, hans vänner och talsägenden är jättebra.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
Tjotte
Posts: 77
Joined: 2006-02-06 22:11:33
Location: Lund
Contact:

Post by Tjotte »

stealth wrote:Sluta nu, hans vänner och talsägenden är jättebra.
Jag vill inte diskutera frågan längre. Om jag har fel i nån fråga, får du testa själv, men helt lätt får du det inte därborta.

Good luck, God bless you!
Den gör utopin till pragmatik!
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Det är för roligt när folk använder sekundärdata som härstammar från hörsägen som om det vore primärdata.
Aotearoa - tino rangatiratanga
Post Reply