Polisrazzia mot världens största BitTorrent-tracker

Vårt gamla nyhetsforum. Nyheter ska postas på framsidan istället, men för det behövs ett konto. Vill du skriva hos oss, hör av dig till Fredrik Ågren.
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Polisrazzia mot världens största BitTorrent-tracker

Post by elvenman »

I förmiddags beslagtog polisen ett flertal servrar, som bland annat innehöll de stora hemsidorna The Pirate Bay och Piratbyrån ligger på. Servrarnas innehåll skall kontrolleras. Även tre personer i 20-årsåldern är hämtade till förhör. Ett 50-tal poliser uppges ha deltagit i jakten på cirka tio olika platser runt om i landet.

Mer info kommer löpande.

Läs mer hos TV4.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Post by poller »

Det här kommer bli väldigt intressant.

http://www.idg.se/ArticlePages/200605/3 ... FA.dbp.asp
SpiXx^^

Post by SpiXx^^ »

Tur att de inte lägger pengarna på något viktigt som att förebygga våldtäkter eller öka tryggheten på gatorna i större städer. Eller varför inte? jobba med att lösa något av de tusentals olösta inbrotten
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Förstår inte varför de var tvungna att döda min vpntunnel bara för att den låg på samma isp. :/
hej.
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Temporär nyhetssida: http://piratbyran.blogspot.com/
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
SpiXx^^

Post by SpiXx^^ »

Varför ta bort sidan : piratbyran? okej det var i stort sett samma gäng men de var ju bara en motpol mot antipiratbyrån väll har vi i detta inskränkt yttrandefriheten?
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

SpiXx^^ wrote:Varför ta bort sidan : piratbyran? okej det var i stort sett samma gäng men de var ju bara en motpol mot antipiratbyrån väll har vi i detta inskränkt yttrandefriheten?
För att den låg på en av servrarna de beslagtog?

I likhet med ett par till som inte har något med TPB att göra, utan bara använder sig av prq som levrantör.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

SpiXx^^ wrote:Tur att de inte lägger pengarna på något viktigt som att förebygga våldtäkter eller öka tryggheten på gatorna i större städer. Eller varför inte? jobba med att lösa något av de tusentals olösta inbrotten
Polisen kan göra både-och skall du se.
Aotearoa - tino rangatiratanga
ta_bort_mig

Post by ta_bort_mig »

Nu jävlar blir man förbannad!
Inte nog med att dom tog TPB servrar. Utan också massa av deras andra kunder. Går det att stämma polisen?
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

Ärligt okej visst polisen kan och ska jaga brottslingar, men att antipiratbyrån är med i bakgrunden känns som en kränkning de är ju en intresseorganisation och de ska inte ha "Speciella" rättigheter att logga ip adresser osv. Sådant ska polisen köpa eller ska vi börja out-sourca polisen arbeten också?

Sen är det bara beklagligt att de tog hela servern. men jag kan nog inte tänka mig att de kommer finna något mot just tpb.
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

486-moddare wrote:Nu jävlar blir man förbannad!
Inte nog med att dom tog TPB servrar. Utan också massa av deras andra kunder. Går det att stämma polisen?
Stäm Pontén and his merry men
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Om TPB vinner eventuell rättegång kan polisen säkerligen vänta sig saftiga skadeståndskrav... Tråkigt att det skulle bli såhär
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
ta_bort_mig

Post by ta_bort_mig »

Men hur blir det med dom som inte har något med TPB att göra, men endå fick sin server beslagtagen?
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

linc wrote:Förstår inte varför de var tvungna att döda min vpntunnel bara för att den låg på samma isp. :/
Guilt by loose association. Nolltolerans. ;)
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Bögigt.

The Pirate Bay är trevlig. :)
Sen hostar inte de nåt olagligt, så jag undrar på vilka grunder de tar deras servrar...
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

Moonsky wrote:Bögigt.

The Pirate Bay är trevlig. :)
Sen hostar inte de nåt olagligt, så jag undrar på vilka grunder de tar deras servrar...
Polisen behövde uppgradera sina egna servrar? ;)
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
demo-temp-post-user

Korkat.

Post by demo-temp-post-user »

Det här var nog något av det dummaste jag sätt APB få igenom..
Fattar dom inte att en nu fler kommer få upp ögonen för piratpartiet nu?
Vilket kommer resultera i att piratkopiering kommer bli lagligt.

Men en fråga som snurrar lite i mitt huvud är vad f'n händer när dom får fram ev. loggar på allt och alla? Hoppas fan TPB har det krypterad. xD

Over and out.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Re: Korkat.

Post by Moonsky »

demo-temp-post-user wrote:Det här var nog något av det dummaste jag sätt APB få igenom..
Fattar dom inte att en nu fler kommer få upp ögonen för piratpartiet nu?
Vilket kommer resultera i att piratkopiering kommer bli lagligt.

Men en fråga som snurrar lite i mitt huvud är vad f'n händer när dom får fram ev. loggar på allt och alla? Hoppas fan TPB har det krypterad. xD

Over and out.
Tror inte TPB har några loggar alls...
Men vet inte, kanske...
ekke
Posts: 60
Joined: 2003-06-09 21:49:42

Post by ekke »

486-moddare wrote:Nu jävlar blir man förbannad!
Inte nog med att dom tog TPB servrar. Utan också massa av deras andra kunder. Går det att stämma polisen?
det vore lämpligt att föra en grupptalan mot i detta fall staten. kanske kammaråklagaren som i detta fall utfördande orden för husrannsakan (tror jag)
triton242
Hedersbit
Posts: 1133
Joined: 2002-03-07 22:34:51
Location: Nyköping Tystberga
Contact:

Post by triton242 »

ja röstar på piratpartiet kommande val.. De har iafall en ståndpunkt.. De andra partierna jag röstat på föregående val ändrar sina ståndpunkt efter det passar... Piratparitet har iofsig ändrat sig en hel del med men inte alls på samma genomlysande falska sätt...

Ett parti jag igentligen söker är ett med ledare som inte flyger bort skattepengar som dårar.. Står för det de tror på och håller sig på jorden.
Lysnade exempel.. Inför biltullar i stockholm och åker sedan taxi för statsen pengar och drabbas därför inte det minsta av tullarna...

Tyvärr kommer det aldrig bli realitet eftersom flertalet politiker aldrig varit ute i riktiga arbetslivet.. Skulle vara kul att infö Jobb "tvång" för politiker.. 2 månader per år skall de ut på olika former av arbeten och känna på och arbeta under vanliga svensson normer..
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

Hömm, frågan är om det polisen gör är lagligt/rättfärdigat.
Skall bli intressant att följa och se vad som händer, man kan ju inte undgå att bli lite smått irriterad, själv tycker jag att vår kära poliskår skulle prioritera andra typer av brottslighet.. men men, det är väl bara att ruska på huvudet och inse att vi inte lever på 1900-talet längre.
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
User avatar
SWEDISH_-_M@SSACRE
Posts: 166
Joined: 2005-10-19 16:12:22

Post by SWEDISH_-_M@SSACRE »

Detta är bara patetiskt, ang TPB så är det tillgång och efterfrågan som styr hela maskineriet, och det är "vi" som användare som antingen kan utnyttja tjänsten på ett positivt sätt, d.v.s sprida egenkomponerad icke signad musik, filmer, konst, teckningar, program eller tanka pirat torrents som någon illvillig person lagt upp.

Det är upp till varje individ att ställa sig frågan, vill jag göra detta?

Att sedan APB får mandat hos polismyndigheten är bara skrämmande, personligen så har jag råkat ut för både bilinbrott och bevittnat misshandelsfall, och vad gör polisen?, NÂDA!

Men att åka runt på razzia och sno finniga 15åringar är ju manligt och en ypperlig brottsförebyggande förebild, *ASG*

Detta med torrents är inget nytt, så vad gör man, jo man går under jorden precis som på 80 talet, då piratkopiering redan då var ett problem, C64 - Amiga, Vhs, kassettmusik mm

Copyparty någon?

Vill man stoppa detta så är det via ISP, och det kommer aldrig funka, för vem och varför skaffar man egentligen bredband?

1. Spela spel - JA kanske
2. Beställa biljetter till div evenemang eller resor - Knappast.
3. Kolla film och Tv, till viss mån kanske
4. Tanka Copyrighted material - DEFINITIVT

Själv är jag diskjockey och jag har aldrig fått sån respons som när jag la upp mina mixar där *kanon*

Nej TPB har inte gjort sig skyldig till något brott, men då APB och Mediamogulerna tydligen styr detta landet, så förvånar det mig inte om dessa instiftar någon ny lag som tvingar oss användare att bita i det sura äpplet!

Gällande TPB så ser jag det enbart som en sammhällstjänst, varför?, jo vi som användare har möjlighet att prova oss fram, se filmklipp, använda program mm, vilket sparar oss en massa huvudvärk, man kan buggtesta, utan att köpa ett svindyrt program, eller se en film mm

Detta torde vara en skyldighet egentligen då man ställer liknande krav på liknande varor eller sortiment.

Hur många har inte blivit blåsta på en biofilm?
Hur många har definitivt blivit blåsta på datorspel eller rena användarprogram.

Tror ni på fullt allvar att windows hade haft så stor spridning om inte piraterna hade varit verksamma?

Titta bara på DC++, som är ännu större nu än tidigare! + en stor blandning bittorrentssidor.

Nej sanna mina ord, det kommer ske en förändring, men inte till det bättre, för att istället arbeta för ett bättre samhälle så jagar myndigheterna en nål i en höstack medans dom håller på att bli överkörda av en stridsvagn.

Digital krigsföring mot multinationella företag och mindre länder!

/SM

P.S Snyggt att sno servrar för legitima företag och på så sätt dra undan mattan för dom att kunna göra rätt för sig, men va fan det finns ju akassa eller soss bidrag, ser klart den röda tråden i detta resonemang.

PIRATPARTIET!

:[
INTEL CORE DUO 2 @ 3.0
ASUS P5W DH DELUXE
X1900XT "Crossfire" DUAL
CORSAIR 2048
XFI FATAL1TY
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

SWEDISH_-_M@SSACRE wrote:Att sedan APB får mandat hos polismyndigheten är bara skrämmande, personligen så har jag råkat ut för både bilinbrott och bevittnat misshandelsfall, och vad gör polisen?, NÂDA!
Din liknelse är falsk. Detta var ett planerat tillslag medan vad du beskriver är något du anmäler först efter att du råkat ut för brottet. Om du däremot berättar för polisen var landets största kokaindistributörer håller till och kan förse dem med bevis törs jag lova reaktion.
Detta med torrents är inget nytt, så vad gör man, jo man går under jorden precis som på 80 talet, då piratkopiering redan då var ett problem, C64 - Amiga, Vhs, kassettmusik mm
Detta vore i min mening en åtråvärd effekt. Problemet som jag ser det idag är att parter såsom piratbyrån, piratpartiet och the pirate bay försöker framställa piratkopiering som något alltigenom positivt och uppmuntrar gemene man att ta upp piratkopiering. De drar åt sig publicitet och provocerar öppet alla med IP. Mycket av propagerandet har faktiskt fått den effekt de önskat; vem som helst kan idag mycket enkelt ladda ner vad de vill utan svårigheter. Är det att undra över att företag med vinstintresse blir irriterade?
Går piratkopieringen "underground" igen kommer även publiciteten och lättillgängligheten minska, detta i tur kommer göra piratkopieringen till ett osynligt "problem" som lobbyorganisationer som APB kommer få stora svårigheter att göra något åt och få stöd mot. Problemet är inte piratkopieringen i sig, problemet är glorifierandet av den.
Själv är jag diskjockey och jag har aldrig fått sån respons som när jag la upp mina mixar där *kanon*
Poängen med TBP har alltid varit att olovligen sprida andras IP och att provocera ägarna. Vill du som DJ sprida ditt material så lägg upp det på en mer rumsren plats. Finns det inte? Starta en. Om du och liksinnade startar en tracker för just vad du beskriver; spridandet av eget material som ni själva vill sprida fritt är det fullkomligt strålande.
Nej TPB har inte gjort sig skyldig till något brott, men då APB och Mediamogulerna tydligen styr detta landet, så förvånar det mig inte om dessa instiftar någon ny lag som tvingar oss användare att bita i det sura äpplet!
Och om en sådan drakonisk lag skulle gå igenom vill jag nästan helt tillskriva äran till organisationer som t.ex. piratbyrån och TPB; utan deras glorifierande av piratkopierandet hade vi aldrig befunnit oss i denna situation.
Gällande TPB så ser jag det enbart som en sammhällstjänst, varför?, jo vi som användare har möjlighet att prova oss fram, se filmklipp, använda program mm, vilket sparar oss en massa huvudvärk, man kan buggtesta, utan att köpa ett svindyrt program, eller se en film mm
Jag instämmer delvis, men bör det inte vara företagen som kommer till insikt och utvecklas?
Digital krigsföring mot multinationella företag och mindre länder!
Till vilken nytta? Varför ge sig på mindre länder?
P.S Snyggt att sno servrar för legitima företag och på så sätt dra undan mattan för dom att kunna göra rätt för sig...
Instämmer helt.
... men va fan det finns ju akassa eller soss bidrag, ser klart den röda tråden i detta resonemang.
... Förlåt?
PIRATPARTIET!
Att driva Sveriges handel rätt åt helvete och snabbt bli ett u-land tror jag inte är en lösning på problemet.

Edit: Rättade till felskrivning påpekad av SM i nästa inlägg
Last edited by Niklas Berggren on 2006-06-01 14:18:53, edited 1 time in total.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

De kan sätta upp en ny server hos HavenCo, de är en server central på en fysiskt säker plats, ute i havet. Krypterade disk partioner, FIPS-140 level 4 kryptoprocessorer.
Man får hosta nästan vad som helst, och regeringar kan tydligen inte göra mycket åt saken.
User avatar
SWEDISH_-_M@SSACRE
Posts: 166
Joined: 2005-10-19 16:12:22

Post by SWEDISH_-_M@SSACRE »

@ Nicke!

Och detta tror du på själv eller, snacka om att vara naiv, inte konstigt att världen ser ut som den gör!

Så du påstår att APB inte har ansökt om polishjälp/husransakansorder?, tro sjutton att dom har gjort detta, när den väl gått igenom hos åklagare så skrider polismyndigheten till verket.

underjord?

Ja det kommer inte ske på samma sätt som vad du tydligen tror, för dom flesta av oss är det inte speciellt svårt att få tillträde till dessa tjänster, likväl för många av dom användare av bittorrent!

Så TPB må vara låst några dagar, men växer sig än starkare än tidigare, så ni kan sitta där och whina! + att fler som inte haft ögonen på dom har det definitivt nu kan jag lova!

Glorifierande?, helt fel det är en protest mot en skev industri tillika ett värdelöst samhälle och socialt sjunkande maskineri!

Varför tror du piratpartiet börjar växa fram?, och, dom kommer även bli större för detta är perfekt reklam och något som dom flesta invånare brinner för!

Poängen med TPB har varit att fritt handla med information, oavsett om den är skyddad eller inte!, du kan ju kolla själv finns massor med personer som lagt upp laglig media, dels för att dom slipper betala svindyra host avgifter eller riskerar strul med isp och annan dynga.

Varför tror du att jag laddade upp mixar på tpb?, jo för att majoriteten älskar musik, så ett bättre forum eller exponering går inte att få.

Vad du inte verkar förstå är att piratkopieringen har funnits sedan Jesus sprang i kortbyxor!, först var det griffeltavlor, sedan bläcket, böckerna, filmen, foto, kassetband och nu digitalt medium.

Så denna situation har vi befunnit oss i hela tiden, ända skillnaden är att det är konsumenterna med bredband som styr och det skrämmer marknaden, detta får som följd att när medborgarna vägrar svälja all den dynga som industrin rapar ur sig, så tar man till infantila metoder och försöker stoppa dom genom att raida en serverhall *ASG*

Företagen och industrin kommer aldrig till insikt om inte konsumenterna säger ifrån, titta bara på EA/dice och battlefield serien som ett lysnade exempel!

Åsyftandet på mindre länder är att multinationella företag dammsuger dessa på mental & fysisk kompetens eller bara suger ut olika resurser, vilka istället hade kanske kunna hjälpa landet ifråga att få igång sin ekonomi och blomstrat då det gäller arbetstillfällen!

Sverige är ett lysande exempel, där multiföretag styr landet och staten sitter och tittar på, visst en och annan lag får dom säkert igenom ,d.v.s för att upprätthålla bilden som politiskt korrekt, dock är melodin en helt annan i dom grå kryptorna!

Förlåt?, aldrig, om du inte fattar vad jag menar så finns det kanske ingen anledning att gå in på saken, eller?, nåväl jag skall göra ett undantag för din skull!

Sveriges modell bygger på bidragsprincipen, d.v.s man vill hellre ha 2/3 som jobbar, samt 1/3 som går på bidrag, även kallat 2/3 dels samhälle.
detta är något som vi hela tiden brottas med, och med cirkus 1 miljon arbetslösa av snart 9 miljoner inv, så lever man inte riktigt upp till den normen, alltså måste man icensätta aktioner för att öka detta.

Antingen via imigration, förtidspensionering, statliga nedläggningar/privatiseringar av div verksamheter, samt öka div bidrag så att det känns bättre att gå hemma än att faktiskt ha ett riellt arbete!

Alltså, APB inkl polismyndighet har fria händer att trampa i klaveret då detta saknar tydlig betydelse eller för den delen någon som helst förståelse för de inblandade parter som "inte" haft något samröre med TPB. Dessa kommer naturligtvis antingen få ett fett skadestånd, eller tvingas lägga ned sin kanske annars luckrativa verksamhet - kontentan, arbetslös, sossfall, akassa eller kanske rent av psykfall!

Bra jobbat PG!

I-land?, trodde det var U som var negativt!

/SM
INTEL CORE DUO 2 @ 3.0
ASUS P5W DH DELUXE
X1900XT "Crossfire" DUAL
CORSAIR 2048
XFI FATAL1TY
Locked