Datalagringshistorik

Vårt gamla nyhetsforum. Nyheter ska postas på framsidan istället, men för det behövs ett konto. Vill du skriva hos oss, hör av dig till Fredrik Ågren.
Locked
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Datalagringshistorik

Post by elvenman »

Image
Från begynnelsens hålkort, vidare till magnetiska och idag optiska lösningar för lagring av data. Hos Fosfor Gadgets har de radat upp de olika typerna av lagringsmedia med bild och liten infotext. Kapaciteten har väl ökat markant med tiden, till exempel på en dvd kan du pressa in samma datamängd som du får in på cirka 6 000 disketter, sen vidare är en dvd 0,2% av vad som troligtvis kommer att rymmas på den kommande holografiska tekniken.

Kika in hos Fosfor Gadgets.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

HVD (Holographic Versatile Disc) blir trevligt, kan nog hålla 3,9 terabyte data.

Nu I juni så lanserar Optware en skicka på 200 gb.
Maxell lanserar i September en skiva på 300 gb.
User avatar
Ctrl
Posts: 49
Joined: 2003-03-09 18:26:11
Location: Någonstans häromkring
Contact:

Post by Ctrl »

Hoppas någon där ute sparar gamla enheter. För många historiker är rädda över att
vi inte kan läsa gamla arkiv i framtiden. Sedan är juh de flesta medium ganska flyktiga idag.
En CD/DVD är inget vidare då den har en hållbarhet på 50år eller vad det är.
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Ctrl wrote:Hoppas någon där ute sparar gamla enheter. För många historiker är rädda över att vi inte kan läsa gamla arkiv i framtiden. Sedan är juh de flesta medium ganska flyktiga idag. En CD/DVD är inget vidare då den har en hållbarhet på 50år eller vad det är.
Äsh... Bara att kopiera över datan från gammal till ny media vid generationskifte.

För ungefär fem år sedan så jag ett TV-inslag om att CD-skivor som fövarats på det optimala settet, mörkt rum med låg luftfuktighet och hallt, hade börjat falla sönder. Dessa skivor var då pressade skivor med en ålder på runt 10 år. Hembrända skivor håller runt 2 till 5 år beroende på skivans kvalitet.

Jag har en skiva som nu nog är 10 år gammal men för ett antal år sedan har något som ploppat upp lite här och var på skivan och gjort den mer och mer svårläst.

Man får göra backup varannat år på sina backuper för att sedan hoppas på nytt format för att ta backup på sina gamla skivor till dessa för att sedan ta backup på dessa då och då.

Smartaste settet för privatpersoner är igentligen att ha en extern hårddisk till backup. De håller ett antal år längre, speciellt om de inte snurar många timmar om året.


Har aldrig sett en Laserdisc-skiva men på bilden liknar den en CD-skiva i LP-storlek.
Last edited by Fluffy on 2006-06-05 18:57:56, edited 1 time in total.
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

aaaah.. Laserdisc :D
Har fortfarande kvar min LD-spelare och filmer ;D
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
tjoff
Posts: 267
Joined: 2002-03-13 16:53:30

Post by tjoff »

Fluffy wrote: För ungefär fem år sedan så jag ett TV-inslag om att CD-skivor som fövarats på det optimala settet, mörkt rum med låg luftfuktighet och hallt, hade börjat falla sönder. Dessa skivor var då pressade skivor med en ålder på runt 10 år. Hembrända skivor håller runt 2 till 5 år beroende på skivans kvalitet.

Jag har en skiva som nu nog är 10 år gammal men för ett antal år sedan har något som ploppat upp lite här och var på skivan och gjort den mer och mer svårläst.

Smartaste settet för privatpersoner är igentligen att ha en extern hårddisk till backup. De håller ett antal år längre, speciellt om de inte snurar många timmar om året.
Det där kan inte stämma.
Har själv (i alla fall haft) brända skivor på ~10 år som fungerar fint.
Och pressade skivor ska hålla längre.

Förr trodde man ju att CDs skulle hålla riktigt länge men idag så brukar man komma fram till att gränsen för hembrända skivor är upp till 10 år. Pressade klarar sig bättre.


Jag har svårt för att rekommendera hårddiskar som backupmedia. Tidens tand rår på även dem, även om man inte använder dem. Dessutom är dem extremt känsliga. En CD kan du tappa från balkongen ett antal ggr medans du bör vara extremt glad om en hårddisk håller för ett fall från bordet.

Ska man köra på hårddiskar så bör man ha flera hårddiskar isåfall, och då på olika ställen så att ev. olycka enbart drabbar den ena.
User avatar
Exige
Posts: 248
Joined: 2004-11-30 11:11:32
Location: Skövde

Post by Exige »

http://computerworld.com/hardwaretopics ... 07,00.html

"Many of the cheap burnable CDs available at discount stores have a life span of around two years," Gerecke said. "Some of the better-quality discs offer a longer life span, of a maximum of five years."
“../ But it is hard to stay mad when there is so much beauty in the world. /..”
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

tjoff wrote:Det där kan inte stämma.
Har själv (i alla fall haft) brända skivor på ~10 år som fungerar fint.
Och pressade skivor ska hålla längre.

Förr trodde man ju att CDs skulle hålla riktigt länge men idag så brukar man komma fram till att gränsen för hembrända skivor är upp till 10 år. Pressade klarar sig bättre.


Jag har svårt för att rekommendera hårddiskar som backupmedia. Tidens tand rår på även dem, även om man inte använder dem. Dessutom är dem extremt känsliga. En CD kan du tappa från balkongen ett antal ggr medans du bör vara extremt glad om en hårddisk håller för ett fall från bordet.

Ska man köra på hårddiskar så bör man ha flera hårddiskar isåfall, och då på olika ställen så att ev. olycka enbart drabbar den ena.
Kanske var lite fel med 10 år på pressade skivor i optimala lagret. Inslaget var från ~2000 och om man säger att CD-skivan funnits sedan början 80-tal så kan man väl säga mellan 15-20 år.

Hembrända skivor håller väl max 10 år innan de attackeras av den legendariska svampen, som jag ej minns namnet på, eller kanske annan nedbrytning. (Har för mig-fakta: Svampen kommer pga ett speciellt lager i skivorna som ger som sitt gröna utseende. Blåa skivorna skall inte ha samma problem med svampen.) Beroende på skivans kvalitet så säger man två till fem år, troligen för att vara lite på den säkra sidan. Silver-spindlarna som var populära för fem år sedan är nog dessa skivor som inte håller/höll speciellt länge.

När jag nämnde hårddisk så menade jag inte att man skall spela boll med den eller liknande, utan att hantera den varsamt samt endast plocka fram den då man tänkt ta backup.

Sedan... Ja, det är klokt att ha två identiska backuper, speciellt med hårddiskar då de KAN krasha vilket CD-/DVD-skivor inte kan. Fast om en hårddisk inte snurrar många timmar per år så borde de inte ramla i bitar allt för fort, om man inte har oturen att ha fått ett måndagsexemplar eller använder en IBM Deathstar 75GXP-disk som backupdisk. ;)

(Började nu helt plötsligt fundera lite på att införskaffa två identiska hårddiskar för under tusenlappen och två bra ventilerade externa 3,5"-chassin. 2500-3000 kr för dubbel backup på 200-250GB. Hmm... Hade suttit fint.)


CD-svampen:
Tydligen för kallt hos oss: http://www.svampguiden.com/cd_svampangrepp.asp

Vetenskapens Värld - Digital skymning: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=3119&a=254936
(Detta avsnittet hade med om CD-skivor, om jag minns rätt.)
User avatar
AntzZ|
Posts: 1529
Joined: 2005-02-15 21:48:32
Location: Göteborg

Post by AntzZ| »

Jag har fått för mig att dvd skivor håller sämre än cd. Är detta bara jag eller är det så ?
The town where i was born...
User avatar
whiz
Hedersbit
Posts: 5154
Joined: 2002-02-14 22:43:32
Contact:

Post by whiz »

Jag gissar bara, men med tanke på att det är högre täthet mellan spåren kanske fel på en DVD märks tydligare?
» the empire never ended
tjoff
Posts: 267
Joined: 2002-03-13 16:53:30

Post by tjoff »

Gah, hittar inte den artikeln jag tänkte på :(


Frågan är om det bara är användning som sliter på diskarna (eller kanske mer intressant, hur stor del av slitaget som användningen står för), har läst att de inte mår så mycket bättre av att ligga oanvända.


Hittade två stycken CD-r skivor som fyllde 7 år för ett par månader sedan. Detta är visserligen Kodak Gold skivor men de fungear riktigt bra än idag.

Valde den mest använda av dem (det är den vida överlägset mest använda skiva (bränd som pressad) jag haft). Den har legat framme på skrivbordet mycket och har fått ta emot en del solljus (kanske inte överdrivet mycket men en del i alla fall), inte säker på om det beror på det eller värme eller nåt men kanterna har blivigt ljusare med tiden.

General Information
Drive: BENQ DVD DD DW1620
Firmware: B7U9
Skiva: Audio CD (Kodak)
Selected speed: Maximum
C1 errors
Maximum: 23
Genomsnitt: 0.85
Total: 3089
C2 errors
Maximum: 0
Genomsnitt: 0.00
Total: 0
Jitter
Maximum: 11.1 %
Genomsnitt: 8.58 %
Scanning Statistics
Elapsed time: 2:45
Number of samples: 3630
Average scanning interval: 1.00 sec
Glitches removed: 0
Inget dåligt resultat. Nu tar den visserligen inte med C2 errors, men jag har sett betydligt värre resultat från nyskrivna skivor. Sen ska man komma ihåg att jag gjorde testet i 40x. Gjorde även en ScanDisc på skivan och inga skadade kluster, lite problem verkade den ha precis i början och slutet men den klarade av att läsa allt om jag tolkade det rätt.

Nu finns inte kodaks guldskivor att köpa längre. Ett annat företag ska tydligen få göra det i kodaks namn i alla fall. De påstår att de kan hålla upp till 300 år:
http://www.idg.se/ArticlePages/200604/1 ... OK.dbp.asp
Men läser man kommentarerna så blir man skeptisk (trodde inte för 5 öre att de verkligen håller i 300 år men man förhoppningen fanns väl om 15 eller nåt i alla fall).



DVD skivan ska vara tåligare mot repor. Men som whiz säger så jämnar nog datatätheten ut det hela. Tror dock att DYEen är känsligare på DVD skivan (dvs. ovansidan av skivan). I alla fall på brännbara skivor, särskilt de billigare skivorna är DYEen normalt väldigt dålig. Det är det som man kan snåla mest på :p
Vad gäller brännbara DVD-skivor är det alltså övansidan som är känsligast för repor osv. Så ska den läggas direkt på bordet så gör det med etiketten uppåt.


Hur långt en CD/DVD håller beror på skivan och det finns exempel på skivor som bara håller ett par månader vid perfekta förhållanden. Så egentligen är det väl inte så korrekt att säga att CD/DVD skivor har någon fast livslängd. Det beror helt på median och skrivkvaliten.

http://www.idg.se/ArticlePages/200412/1 ... MD.dbp.asp
Totalt ingick sju typer av cd-skivor och tre dvd-skivor i testet. Bara en av vardera skivtyp visade sig ha bra motståndskraft mot ljus samt värme och fuktighet. Enligt forskarna ska dessa skivor klara tiotals år av lagring, men det gäller alltså inte för övriga testade skivor.
Så valet av media är minst sagt viktigt.
Locked