Extrem uthållighet

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
cafer
Posts: 138
Joined: 2006-01-26 20:11:47
Location: Göteborg

Extrem uthållighet

Post by cafer »

Jag var nere i Varberg för ett par veckor sen, deltog i Framgången
och gick tio mil på knappt ett dygn. Det kändes mycket lättare än
jag hade trott -- att gå är iofs väldigt lågintensiv träning och vi hade
ingen packning att tala om, fick mat och dryck längs banan etc, men
tio mil är ändå rätt mycket ... Nu undrar jag fortfarande var min
"absoluta" gräns går.

Har ni gjort några erfarenheter av att pröva (främst fysiska) uthålligheten
till max?
Pessimisten: Nu kan det bara inte BLI värre!
Optimisten: Joo då!

Kakmonstret: Athlon 64 3200+ * Asus A8N-VM CSM * 2x1024 MB Twinmos * Maxtor DM10 250 GB SATA II * Sonata II * Syncmaster 913N
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Nej, men jag gick till kylskåpet. :D
User avatar
Rejs
Posts: 694
Joined: 2005-10-07 17:12:13
Location: Nybro
Contact:

Post by Rejs »

Moonsky wrote:Nej, men jag gick till kylskåpet. :D
Jag var på Kos 2004 och drack starksprit varje dag i 2 veckors tid. Kände mig rätt uthållig :D Men shit vilka drömmar man fick när man kom hem, sjukligt...
Immortelle: Windows XP Pro » MSI K8N Platinum » AMD Athlon 64 +3800X2 » Gainward 6800GT » Western Digital Caviar 120GB + 200GB » Chieftec Mesh 400W
User avatar
AntzZ|
Posts: 1529
Joined: 2005-02-15 21:48:32
Location: Göteborg

Post by AntzZ| »

När jag bodde i skara ett tag för 2-3 år sedan cyklade jag en jävla bra bit vid sidan av E20, det var inte roligt när man kom på att man skulle tillbaka också :P, jag brukar alltid klämma fram allt jag har när jag styrketränar, men passar mig så jag inte sliter ut kroppen.
The town where i was born...
User avatar
cafer
Posts: 138
Joined: 2006-01-26 20:11:47
Location: Göteborg

Post by cafer »

Ingen som gjort lumpen o traskat 10 mil med packning?
Lite nyfiken på hur det är ...

Flume Ride-maraton, någon?! ::)
Pessimisten: Nu kan det bara inte BLI värre!
Optimisten: Joo då!

Kakmonstret: Athlon 64 3200+ * Asus A8N-VM CSM * 2x1024 MB Twinmos * Maxtor DM10 250 GB SATA II * Sonata II * Syncmaster 913N
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

För mig var det väl igår.

Jag skulle på nån skolutflyktsgrej, där vi skulle gå dit vi skulle. Det i sig var inte långt, kanske 2-3 km. Sen så när vi hade kommit ifrån "bebyggelsen" lite, så att det som återstog var en stig i skogen som slingrade sig upp och ner, åt höger och vänster, så tänkte jag springa ikapp mina polare, jag hade nämligen hamnat lite efter.
Jag sprang ett litet tag och undrade varför jag inte kom ikapp, sen när jag väl gjorde det upptäckte jag att de också sprang.
Då sprang jag och mina polare ett bra tag, tills vi kom på att vi inte visst vart klassen skulle. Han som var med som hade bäst lokalsinne, var asgrym, han kunde varenda lite stig där i skogen, trots att han sa att han nästan aldrig varit där. Några ggr kanske, inte mkt mer än mig. Så han sa att om vi sprang upp här så kom vi till en tågstation, och vi hörde hur tåget började komma, så vi lubbade på ordentligt. Vi tog tåget en station, sen hoppade vi av (kontrollanten kom in i vagnen...) och sprang resten av vägen till skolan.
När vi var där kändes det som om vi satt i nån form av ugn, det var asvarmt. Men vi hade tyckt att det var så kul och skönt, så nån sa: "Hänger alla med ett varv till? Vi kanske kan stöta på [namn] och [namn] som missade tåget vi gick på!"
Vi tog oss en bit, sen bestämde vi oss för att svalka oss, typ doppa huivudet i vattnet (det fanns en brygga, och vi sprang längs en sjö), när några gjorde det, så sa han med det grymnma lokalsinnet, "Jag ser ett nytt mål!" samtidigt som han pekade. "Vi behöver bara följa den där stigen."
Vi följde stigen, och när vi kom fram kom vi till ett vägskäl. Lokalsinnet sa "Om vi går vänster så kommer vi till tåget, och om vi går höger så kanske vi kommer till resten av klassen." Då var det inget tal om saken, vi lubbade vidare åt höger och sprang en bra bit tills vi kom fram till de andra. Sen efteråt sprang vi tebaks till skolan igen.

Då hade vi väl avverkar 1.1-1.2 mil eller nåt sånt. I rask joggingtakt.
Då hade jag verkligen pressat mig till mina limits.
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Halvvasan är väl den enda måttbara prestationen jag uthärdat som är värd att nämna, jag har aldrig orkat mäta de gånger jag spenderade otalliga timmar med att vandra i norska fjäll, man vilar när man är trött i de fallen trots allt.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
cafer
Posts: 138
Joined: 2006-01-26 20:11:47
Location: Göteborg

Post by cafer »

HLC wrote:Halvvasan är väl den enda måttbara prestationen jag uthärdat som är värd att nämna, jag har aldrig orkat mäta de gånger jag spenderade otalliga timmar med att vandra i norska fjäll, man vilar när man är trött i de fallen trots allt.
Var i Norge har du vandrat då?Några tips om bra leder i Stavanger-trakten?
(har ingen koll på Norges geografi, det kanske är lågland ... ) En kompis
kommer att jobba där ett tag.
Pessimisten: Nu kan det bara inte BLI värre!
Optimisten: Joo då!

Kakmonstret: Athlon 64 3200+ * Asus A8N-VM CSM * 2x1024 MB Twinmos * Maxtor DM10 250 GB SATA II * Sonata II * Syncmaster 913N
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Jag brukade vandra i bergen runt Lom, Glittertind og däromkring. (Anledningen var att när jag var yngre spenderade vi nästan varje år en vecka eller två där i trakten då fadern flög hangliding)

Det är inte allt för långt till berg(en) ifrån Stavanger men själva Stavanger är väl mer en hamnstad om jag inte missminner mig helt, utmärkt tillfälle att simma någon mil eller två om dagen? 8)
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

11 mil i fjällterräng, myrar och elände på 4 dygn med fet packning... Var ingen höjdare...
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
Klaar
Posts: 196
Joined: 2005-12-07 20:11:32

Post by Klaar »

Gick 1.5 mil nattvandring med skolan på vintern. Hade slarvat med maten och gick hela vägen hungrig i 3-4 timmar. Skulle inte klarat en kilometer till.
User avatar
AntzZ|
Posts: 1529
Joined: 2005-02-15 21:48:32
Location: Göteborg

Post by AntzZ| »

Har skum läst här lite men har någon kräkts av för mycket fysisk påfrestning (felstavning?) ? Jag har aldrig gjort det men avskyr när det känns som att man har en nål boll i strupen, det är torrt och sticker och man har inget vatten :(
The town where i was born...
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Post by AshTray »

Gick 2 mil i sträck på ett berg, en jävla temadag i skolan, fattar inte att jag var så dum så jag valde det :)
Men i made it!
Och fick ett fint grönt diplom 8)
Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

Tränar väldigt ofta och väldigt hårt, med våran nuvarande tränare i alla fall.
Blir mycket grod- och barriärhopp.
Senast hoppade jag runt 100 barriärhopp med måttlig dämpning i skorna (squashskor), hade ont i ryggen i 3 veckor.

Kondition tränar vi även mycket, att köra 15-15 50 gånger med 90% tempo tär på kroppen, även att springa långa sträckor.
Där kan man verkligen känna att man är HELT död, men oftast är sanningen att man egentligen kan springa det dubbla, mycket sitter i psyket.

Körde ironman (triathlon) i skolan igår, gick väl sådär. Var lite sliten efter förkylning och så, hade träningsverk från benfysen dagen innan också. Fick 2 minuter sämre tid än förra året, men jag var ganska nöjd ändå, framförallt slut.
User avatar
Halvarsson
Posts: 850
Joined: 2004-05-15 11:59:49
Location: Norrland

Post by Halvarsson »

3-dagars löpturer på fjället med ~13kg packning. 40km skidtävlingar, löprundor på flera timmar i hetta. Cykelturer på ~6tim. Vandring med 30kg på ryggen är igen utmaning längre. Ingenting är omöjligt,

Min kropp måste hata mig för att jag plågar den om och om igen. Senaste påfundet är lidingöloppet till hösten, 30km löptur :)

Funderar också på att köra svenska klassikern nästa år innan inryck på JBAT i Arvidsjaure, för att få upp segheten lite till.

"Pain is just a temporarly weakness leaving the body"
"En leder, resten följer" - Steve Jobs
User avatar
Act
Posts: 614
Joined: 2005-12-04 17:52:35
Location: Vimmerby

Post by Act »

Det var väl i såfall när jag gjorde beep-testet (för er som vet vad det är). Jag sprang och spydde samtidigt, vilket inte var så smart för jag fick torka hela golvet ::)
Carpe Diem
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

Päsa_ wrote:Det var väl i såfall när jag gjorde beep-testet (för er som vet vad det är). Jag sprang och spydde samtidigt, vilket inte var så smart för jag fick torka hela golvet ::)
Åh, beeptestet ja...Den är marig.
Det körde vi när vi hade en fystestdag, med armhävningar, chins, spänsthopp, sit-ups etc etc, och som vi tillslut avslutade med beeptestet, hemskt.
Det gjorde det inte bättre att vi hann köra 5 minuter med fel band, som inte var det gamla hederliga beeptestet, som då hade mycket högre tempo från början.
Många dog ovanligt tidigt på det riktiga testet sen :)
User avatar
Act
Posts: 614
Joined: 2005-12-04 17:52:35
Location: Vimmerby

Post by Act »

Mr_Tobbe wrote:
Päsa_ wrote:Det var väl i såfall när jag gjorde beep-testet (för er som vet vad det är). Jag sprang och spydde samtidigt, vilket inte var så smart för jag fick torka hela golvet ::)
Åh, beeptestet ja...Den är marig.
Det körde vi när vi hade en fystestdag, med armhävningar, chins, spänsthopp, sit-ups etc etc, och som vi tillslut avslutade med beeptestet, hemskt.
Det gjorde det inte bättre att vi hann köra 5 minuter med fel band, som inte var det gamla hederliga beeptestet, som då hade mycket högre tempo från början.
Många dog ovanligt tidigt på det riktiga testet sen :)
hahaha :D. Vi brukar ha fystest med fotbollslaget ganska ofta. Vår tränare är fasen galen. ;)
Carpe Diem
User avatar
AntzZ|
Posts: 1529
Joined: 2005-02-15 21:48:32
Location: Göteborg

Post by AntzZ| »

Vad är beeptestet ?
The town where i was born...
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

AntzZ| wrote:Vad är beeptestet ?
tror att är det där spelet då man ska springa 10-20 meter innan det säger "beep"
User avatar
Act
Posts: 614
Joined: 2005-12-04 17:52:35
Location: Vimmerby

Post by Act »

Jahopp nu ska vi se om vi kan förklara. ::)


Om du tänker dig en 20 meter lång sträcka.

A <-------------------------------------------------> B

En bandspelare spelar upp ett "beep" ljud. Varje gång man hör ljudet ska man ta sig till andra sidan. Därefter kommer ett nytt "beep" och man ska över till andra igen. Observera att man endast får springa när tonen kommer. "Beepen" kommer alltså med kortare mellanrum och till sist måste man springa för allt man är värd. ;)

På nivå 1 kan man gå sträckan.
Runt nivå 5 är det normal jogging fram och tillbaka.
Runt nivå 10 måste man springa fram och tillbaka hela tiden.
Om man är uthållig nog och kommer till nivå 15 är det extrem löpning som gäller.
Carpe Diem
User avatar
AntzZ|
Posts: 1529
Joined: 2005-02-15 21:48:32
Location: Göteborg

Post by AntzZ| »

Päsa_: Ok tack för den förklaringen :)
Last edited by AntzZ| on 2006-06-09 16:51:52, edited 2 times in total.
The town where i was born...
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

AntzZ| wrote:Vad är beeptestet ?
Ett test som från början utvecklat för elitfotbollsspelare, som går ut på att man ska mäta upp en sträcka på 30 meter eller vad det nu är, som man sedan ska springa fram och tillbaka till vid varje "pip".
När det blir en ny nivå ökas tempot, men från nivå ett kan man gå.
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Post by jb »

AntzZ| wrote:Vad är beeptestet ?
Döden.
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
User avatar
cafer
Posts: 138
Joined: 2006-01-26 20:11:47
Location: Göteborg

Post by cafer »

HLC wrote:J...själva Stavanger är väl mer en hamnstad om jag inte missminner mig helt, utmärkt tillfälle att simma någon mil eller två om dagen? 8)
;D
Halvarsson wrote:Min kropp måste hata mig för att jag plågar den om och om igen.
Det sjuka är att jag mådde så jäkla bra efter tiomilamarschen ... trots att jag
verkligen fick halta och stappla i en vecka efteråt, kan jag bara tänka på att
komma ut och vandra igen. Ena fotleden är fortfarande inte 100%, men jag
har köpt nya skor och ska gå Sandsjöbackaleden ner till Kungsbacka i helgen,
ca 35 km hemifrån.
Halvarsson wrote:Senaste påfundet är lidingöloppet till hösten, 30km löptur
Sugen på den med -- ska vara minst lika tuff som Sthlm Maraton, sägs det.
Pessimisten: Nu kan det bara inte BLI värre!
Optimisten: Joo då!

Kakmonstret: Athlon 64 3200+ * Asus A8N-VM CSM * 2x1024 MB Twinmos * Maxtor DM10 250 GB SATA II * Sonata II * Syncmaster 913N
Post Reply