Fel på hårddisken eller?

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
Rupert
Posts: 93
Joined: 2005-08-18 21:20:09

Fel på hårddisken eller?

Post by Rupert »

Efter att datorn varit avslagen igår kom jag plötsligt inte in i windows, det blev en svart skärm med information om kernel.dll inte kunde hittas. Jag provade att starta om med förhoppning om att det var tillfälligt men det var det inte.

Sedan körde jag fixboot med windowsskivan, checkdisk hittade ett eller flera fel stod det men jag vet inte var jag hittar loggen för det.

Efter det funkade det att komma in i windows.

Nu senast blev det inkonsekvenskontroll (idag) och i administratörsverktyg/loggboken står det:

Filsystemsstrukturen på disken är skadad och oanvändbar. Kör verktyget CHKDSK på volymen D:

Men det har jag ju redan gjort två gånger...

Jag har en Sata 200GB Seagate Barracuda 7200rpm, är det mjukvaran eller hårdvaran som felar? Första gången jag har det här felet. :(
Rupert
Posts: 93
Joined: 2005-08-18 21:20:09

Post by Rupert »

Hittade även en varning i systemloggen-

Ett fel upptäcktes på enheten \Device\Cdrom0 under en växlingsåtgärd

:-/
Rupert
Posts: 93
Joined: 2005-08-18 21:20:09

Post by Rupert »

Finns det något program - länk till något felsökningsprogram för HD:n som man kan köra?

Återkommer om några timmar skriv gärna era funderingar! Lite nervöst läge här.
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Rupert wrote:Finns det något program - länk till något felsökningsprogram för HD:n som man kan köra?

Återkommer om några timmar skriv gärna era funderingar! Lite nervöst läge här.
Ultimate Boot CD finns. Några alternativ på denna skiva.

Det finns annars ett riktigt trevligt program vid namn SpinRite: http://www.grc.com/sr/spinrite.htm Det är inte gratis utan kostar 89 dollar det är det med större säkerhet värt efter allt vad man läst vad folk tyckt om det.
Rupert
Posts: 93
Joined: 2005-08-18 21:20:09

Post by Rupert »

Ok någonting allvarligt har hänt :o

Inga spel funkar längre, får bara upp en windows fel ruta ERROR utan text i, tar jag ignorera så kommer jag in i spelet men försöker jag spela så fjong ut till skrivbordet.

checkdisk försöker köra hela tiden har provat med vägledning från andra forum som funkat tidigare i historien men det vägrar funka nu.

Nej nu jävlar blir det formatering och några öl in till natten.

Ha det. ;(
Rupert
Posts: 93
Joined: 2005-08-18 21:20:09

Post by Rupert »

Några sista ord från min burk, jag bränner ut allt som är värt att spara. Nero.exe dyker upp i dussin i aktivitetshanteraren med dubbla nero bollar i nedersta högra hörnet. Systemet måste var *****d up aldrig hänt mig förr. :[
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

Herregud vilket kaos. Formateringen bör dock hjälpa.
Annars är väl det lättaste alternativet att köpa en ny disk, men det borde lösa sig.
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Tips: Kör INTE Windows egna scandiskprogram då detta har en tendens att göra mer skada än nytta.
User avatar
whiz
Hedersbit
Posts: 5154
Joined: 2002-02-14 22:43:32
Contact:

Post by whiz »

Kontrollera med SeaGates egna verktyg. Förhoppningsvis kan du avgöra om det är hård- eller mjukvarufel på det viset.
http://www.seagate.com/support/seatools/

Jag hade förresten flertalet krascher och korta hängningar för ett tag sedan som helt enkelt berodde på att SATA-kablen hade lossnat från moderkortet. Kan vara värt att kontrollera.
» the empire never ended
Rupert
Posts: 93
Joined: 2005-08-18 21:20:09

Post by Rupert »

Ok tack för alla tips. Har kört Hd testet och den snabba (quick) sa att den hittade fel efter formeteringen men den full diagnostic scan hittade inget.

Datorn verkar funka felfritt nu som skönt är, och inga fel i loggen som tidigare.
Rupert
Posts: 93
Joined: 2005-08-18 21:20:09

Post by Rupert »

Suck, Får plötsliga reboots pga någon drivrutin enligt microsoft felsökningsrapport,

Jag har installerat alla senaste drivrutiner förutom moderkortets cd som följde med vid köpet. Jag har Amd athlon fx 57, A8N-SLI Deluxe och windows xp pro med service pack 2

När jag laddat ner drivrutiner från asus hemsida: http://support.asus.com/download/downlo ... uage=en-us

Har valt de senaste men exempelvis chipset driver blir jag inte klok på bara en makedisk men jag fattar inte vad man ska ha och har ingen diskettstation.

Finns det inget lättare sätt? En fil för allting som man enkelt dubbelklickar på tex?
Rupert
Posts: 93
Joined: 2005-08-18 21:20:09

Post by Rupert »

När jag försöker installera AsusUpdt_V70602 får jag ett meddelande att jag inte har ett asus motherboard ?!?
Rupert
Posts: 93
Joined: 2005-08-18 21:20:09

Post by Rupert »

ASUS biosinfo.DLL

NT service registry error! Please reboot NT and try again.

Så står det. Den började med att avinstallera den tidigare versionen från cd:n som är gammal och skulle sen installera den nya asusupdate men då får jag felet ovan :-/
Rupert
Posts: 93
Joined: 2005-08-18 21:20:09

Post by Rupert »

Men vafan, nu kan jag inte installera tillbaks från cd:n heller. Hieroglyfer och ok inget meddelande. No Asus motherboard igen. Har den muterat sig själv?
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Rupert wrote:Men vafan, nu kan jag inte installera tillbaks från cd:n heller. Hieroglyfer och ok inget meddelande. No Asus motherboard igen. Har den muterat sig själv?
Jag gissar mer på att filen/filerna som har hand om optiska enheterna har blivit korrupta på din hårddisk, hårddisken du borde köra över ett större antal gånger med en vinkelslip för att slippa fanskapet och att förlora mer data än du redan gjort pga den.
Rupert
Posts: 93
Joined: 2005-08-18 21:20:09

Post by Rupert »

Har nu formaterat en andra gång, systemet höll sig stabilt i en timme ungefär och jag trodde det var klart. Men nu hittar jag i loggboken att ett fel upptäcktes på harddisk och ett fel som orsakade plötslig reboot - system error med en massa koder.

Denna gång har jag kunnat utesluta allt annat så du fluffy har rätt det blir till att köpa en ny hårddisk illa kvickt.

Tack för all hjälp.[/code]
Rupert
Posts: 93
Joined: 2005-08-18 21:20:09

Post by Rupert »

Vad ska man köpa idag då? Seagate Barracuda har man ju inget större förtroende för i dagsläget mindre än ett år och den pajar. Har aldrig haft problem med någon IDE tidigare exempelvis.

Är maxtor ett bättre val?

Jag tar tacksamt emot lite råd & rön.
Bellimar
Posts: 37
Joined: 2006-06-01 10:59:13

Post by Bellimar »

Mindre än ett år... då har du väl garantin kvar. Bara att skicka in den då.
Rupert
Posts: 93
Joined: 2005-08-18 21:20:09

Post by Rupert »

Hade bråttom så jag köpte en hitashi, inga mer system errors :D

Däremot får jag då och då som tidigare notis om att ett block på min NEC-3550 är skadat ::)

Enda problemet jag märkt med den är att det hackar i vissa brända filmer, men inte alla. Kanske beror på blocket då?
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Vänligen läs igenom forumsreglerna en gång till och i fortsättningen följ dem, i ditt fall specefikt ett par punkter i § 4.2 (4.2.2 och 4.2.5), okej?
forumsreglerna wrote: § 4.2 Trådar och inlägg
§ 4.2.1 Trådar som har varit inaktiva under en längre period får skrivas i om inlägget är relevant för den gamla tråden.
§ 4.2.2 Så kallad bumpning, att bara skriva i en tråd för att få den att hamna högre upp i trådlistningen, är förbjudet.
§ 4.2.3 Håll trådarna till ämnet och undvik alltför stora utsvävningar på stickspår.
§ 4.2.4 Personliga meddelanden hör inte hemma i forumet. Är inlägget enbart relevant för en person ta detta via PM istället.
§ 4.2.5 Skriv inte två inlägg i följd i en och samma tråd om det inte är viktigt för tråden.
§ 4.2.6 Använd forumets sökfunktion, svaret på din fråga kanske redan finns.
§ 4.2.7 Det är inte tillåtet att svara enbart med en sökmotor som svar. Inlägget måste i övrigt bidra med något till tråden.
§ 4.2.8 Använd färger och annan textformattering med måttfullhet. Inlägg skrivna helt i annan färg än vitt är ej tillåtet.
§ 4.2.9 Det är förbjudet för varje användare att skapa flera likadana trådar, oavsett om det är i samma eller olika forum.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
Post Reply