fixa nätverksanslutning i featherlinux

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
MiltoN
Posts: 8
Joined: 2006-06-13 13:58:53

fixa nätverksanslutning i featherlinux

Post by MiltoN »

tjosan... jag tänkte kika lite på linux så jag skaffade mig featherlinux... eftersom jag är helt ny inom linux skulle det sitta fint med lite internetanslutning till hjälp8) men det vill inte funka... tycker det borde va rätt enkelt men jag lyckas iaf inte... kan någon förklara det här for en nybörjare inom linux plz.. :-/
User avatar
derfian
Posts: 472
Joined: 2004-02-13 0:18:46
Location: Dorotea / Linköping
Contact:

Post by derfian »

Om du vill ha hjälp med något specifikt får du ge lite mer info.

Annars kanske den här hjälper.
http://www.oreilly.com/catalog/linag2/book/index.html
MiltoN
Posts: 8
Joined: 2006-06-13 13:58:53

Post by MiltoN »

eftersom jag kör en live-cd antar jag att jag måste konfigurera nätverkskortet... det står dock direkt efter login att det bör funka, "kör annars dessa konfigureringar(dsl/ppp och nått)" jag har kört alla dom men ingen vill funka... jag har telia adsl så jag antar att det e dsl konfigen jag ska köra.. men den hjälper inte... blir ju så segt att först sitta o läsa lite på nätet i xp.. sedan reboota, testa, misslyckas, reboota, läsa osv :)

kanske finns nån annan live-cd version med enklare internetåtkommst?
User avatar
derfian
Posts: 472
Joined: 2004-02-13 0:18:46
Location: Dorotea / Linköping
Contact:

Post by derfian »

Google säger: http://susning.nu/Qadsl och: http://www.knoppix.net/forum/viewtopic. ... ight=telia

Den andra verkar vara lite nedslående läsning.

Dessutom ger du inte mycket information om vad du försöker göra och vad du får till svars.

Kan du pinga dig själv/din gateway/slumpvis server på internet?
MiltoN
Posts: 8
Joined: 2006-06-13 13:58:53

Post by MiltoN »

ok.. får kika lite på Qadsl då... men känns som att jag kört fast tillräckligt tidigt i linux för att fortsätta med det :( om jag nu skulle ladda hem qadsl så vet jag inte ens hur jag skulle komma åt applikationen genom linux

vad jag vill.. är att komma åt internet i featherlinux

pinga mig? sorry men jag kan typ ingenting :P om det innebär att jag kan connecta till en sida så nej... jag kan inte kontakta min isp, blir inte tillldelad en ip eller nått.. helt dött
User avatar
whiz
Hedersbit
Posts: 5154
Joined: 2002-02-14 22:43:32
Contact:

Post by whiz »

Jag har ingen erfarenhet av ADSL, och du ger inte mycket detaljer. Gissningsvis har du någon slags modem som det inte finns drivrutiner till?
» the empire never ended
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Låt oss nu sluta med det irellevanta. Om du kör "lspci" samt "ifconfig", vad får du för output? Vad är det för nätverkskort i datorn? Är modemet verkligen av "klassisk" ADSL typ, alltså som ett PCI-kort eller som en nod du kopplar in i nätverket?
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
MiltoN
Posts: 8
Joined: 2006-06-13 13:58:53

Post by MiltoN »

mitt nic heter "realtek RTL8169/8110 family gigabit ethernet NIC"

modemet är ett externt och heter ZyXEL prestige 600 series

eftersom jag inte kan nått om linux har jag inte lyckats köra ipconfig.. testat i lite olika consoller (eller vad det heter) men alla har sagt typ "no such command" ...har dock kollat mitt ip nån annanstanns.. där stod det 127.0.0.1 typ och det e ju en lokal ip...

vet ni inget annat live-cd linux som är nybörjar-vänligt och enkelt att komma åt internet med...
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Anledningen är att kommandot i Linux heter "ifconfig" (SIC!!) och inte ipconfig.

Du har definitivt drivers för ditt nic ivf.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
MiltoN
Posts: 8
Joined: 2006-06-13 13:58:53

Post by MiltoN »

ok ok... tack alla... ska sätta mig o kika på det...

lyckades komma åt internet nu.. fick skriva in ip, standard gateway, dns servrar o hela köret manuellt i "network configuration tool" då funkade det... ett tag :-/
jstrom
Posts: 1732
Joined: 2002-05-28 22:18:35
Location: Göteborg
Contact:

Post by jstrom »

Med telias adsl behöver du inte mer än en DHCP-klient igång..
I terminalen kan du skriva kommandot

ps aux

så ser du alla processer som är igång. Kolla om du ser dhclient, dhcpcd eller pump (olika dhcpklienter).. Om inte, så är det dit problem ;)
User avatar
whiz
Hedersbit
Posts: 5154
Joined: 2002-02-14 22:43:32
Contact:

Post by whiz »

feather linux verkar vara en ganska föråldrad distro. Försök med något modernare alternativ, t.ex. Ubuntu.
http://www.ubuntu.com/
» the empire never ended
MiltoN
Posts: 8
Joined: 2006-06-13 13:58:53

Post by MiltoN »

thx... känns som jag skulle behöva lite mer kunskap innan jag ger mig på det här... men orka :P tack iaf
User avatar
whiz
Hedersbit
Posts: 5154
Joined: 2002-02-14 22:43:32
Contact:

Post by whiz »

Det tror jag inte. En så enkel sak som DHCP får man aldrig problem med normalt sett.
» the empire never ended
MiltoN
Posts: 8
Joined: 2006-06-13 13:58:53

Post by MiltoN »

fixade Ubuntu nu.. sitter i det nu ;D allt funkar prima.. tack så mycket... Ubuntu är tillräckligt likt xp för att jag ska klara att hantera det... men har redan nu hittat saker man saknar i xp... tack tack
Post Reply