Hubb, switch, router?

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
B-O Gavne, Västerås
Posts: 95
Joined: 2005-03-27 23:31:05
Location: Västerås

Hubb, switch, router?

Post by B-O Gavne, Västerås »

-Ja, ett av ..väl rimligen! det enklaste datorförhållandet måste jag också fråga om. För jag får ju så mycket motsägande svar när jag frågar människor omkring mig och läser olika ordböcker –Vad är en hubb, en switch, en router, vad är skillnaden mellan dem?

Det handlar alltså …väl? om att sätta upp ett nätverk av datorenheter. Säg 4 stycken datorer som skall vara sammankopplade för kommunikation mellan dem och så anslutning till en ISP.
Med en hubb, säger en del, kan man BARA koppla samman olika datorenheter rent datakanal mässigt/elektriskt; det finns väl ingen hubb för fiberkanal? –Men så skriver Wikipedia att hubben ”dirigerar” all datatrafik mellan datorerna i nätverket. …men en hubb gör väl inget aktivt? ::)

Med en swich, säger många, kopplar man också samman nätverkets olika ingående enheter, med att switch:en växlar meddelandet/raden-med-databitar från avsändardatorn, genom switchen till adressatdatorn. Å så tänker jag mig att switch:en växlar per IP-adresserings systemet, med IP-nummer.

…sen undrar jag förstås också om IP-adresserings systemet, alltid arbetar med att dela upp hela filer som skall översändas, till datapaket? Eller om möjligen att när det gäller LAN, kör man med hela filer?

Å så har vi alltså en router, som väl gör det samma som en switch? –Vad är då skillnaden dem emellan?

…tackar på förhand!
8)
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Hubb -> Bara ett (dumt) "grenuttag", samma "innehåll" på alla portar.

Switch -> Lär sig i vilken port en dator (eller egenteligen nätverkskort) finns.

Router -> Nej en router gör inte samma sak som en switch, däremot kan hemmarouters innehålla en switch. En router kan man säga är en trafikpolis för nätverkstrafik (som dirigerar vart trafiken ska eller inte).
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
jstrom
Posts: 1732
Joined: 2002-05-28 22:18:35
Location: Göteborg
Contact:

Post by jstrom »

http://www.warriorsofthe.net/movie.html

Ta en titt på den så ska du nog få lite bättre koll :)
B-O Gavne, Västerås
Posts: 95
Joined: 2005-03-27 23:31:05
Location: Västerås

Post by B-O Gavne, Västerås »

TACKAR TACKAR!

Jag bugar till signaturen elvenman här ovan för den rekorderliga redogörelsen.
Å så har jag tänkt ut att den här –som man säger- bättre effektiviteten för en switch än en hubb, som nav i ett nätverk av datorer, handlar om, att när en dator i nätverk med hubb som nav, sänder trafik/databitar i sin och den berörda adressatens datakanal, är övriga datakanaler också berörda av denna trafiken, till att ingen annan dator kan köra trafik.

Där switchen –som en enkel dator- särskiljer de olika anslutna datakanalerna, till att när en styck dator i nätverket sänder trafik/databitar i sin och den berörda adressatens datakanal, kan de andra datorerna samtidigt sända trafik i sina berörda datakanaler.
Och med en router kan man köra TCP/IP-systemet –med bland annat IP-nummer som adressering- som trafiksystem mellan datorer.

..de där som elvenman skriver om att en ”hemmarouter”, vad nu sånt kan vara? kan köra switch-funktion, förstår jag inte. ::)

Och naturligtvis tackar jag också jstrom:s, säkert goda tips.
Som jag inte klarar av att riktigt förstå, som jag inte klarar engelskan, som jag nog hade kunnat bättre i realskolan, då på …1940-talet. ;(
jstrom
Posts: 1732
Joined: 2002-05-28 22:18:35
Location: Göteborg
Contact:

Post by jstrom »

B-O Gavne, Västerås wrote:TACKAR TACKAR!
Och naturligtvis tackar jag också jstrom:s, säkert goda tips.
Som jag inte klarar av att riktigt förstå, som jag inte klarar engelskan, som jag nog hade kunnat bättre i realskolan, då på …1940-talet. ;(
Filmen i sig finns på svenska med :)

http://ftp.sunet.se/pub/tv+movies/warri ... se-VBR.mpg
Post Reply