Verkar sakna ett paket, men vilket???

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
ta_bort_mig

Verkar sakna ett paket, men vilket???

Post by ta_bort_mig »

Har tankat ner ett program (källkod) och kört "sh configure" Den rullar på, allt verar ok. Men sen verkar det som att något viktigt paket fattar, eftersom den ger lföljande felmedelande:

Code: Select all

checking for C compiler default output file name... configure: error: C compiler cannot create executables
Innan det så letar den efter gcc, och hittar den.
Har provat med att installera i stort sett alla gcc paket, men det vill endå inte fungra :/. Om någon som kommer till DH vet hur man fixar det är den personen välkommen till att kontakta mig. Inte bråtskande, men vill gärna få det att fungera. Nån som har erfarenhet av detta? Kör ubuntu 6.06 LTS.
Hojta till om ni behöver mer info...
User avatar
whiz
Hedersbit
Posts: 5154
Joined: 2002-02-14 22:43:32
Contact:

Post by whiz »

Hmm, kan vara ett problem med länkaren, men du borde ha både länkare och kompilator installerade. Kolla om paketet binutils är installerat. (dpkg -l binutils).

Annars borde loggfilen config.log ge mer information om vad som går fel.
» the empire never ended
User avatar
derfian
Posts: 472
Joined: 2004-02-13 0:18:46
Location: Dorotea / Linköping
Contact:

Post by derfian »

C-kompilatorer kan även spotta ur sig det där meddelandet om man försöker kompilera för fel arkitektur.
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

Du behöver läsa filen config.log bakifrån och uppåt för att se vad outputen var när
den inte kunde skapa executables.

Det kan bero på en massa saker, från att /tmp är exec-skyddat till full disk till att
du helt enkelt inte ens hade en gcc värd namnet osv.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
Post Reply