MP3-spelare med hårddisk

Diskussioner om musikspelare inkl. tillbehör, mobiltelefoner och handdatorer.
Post Reply
FireZtreaM
Posts: 221
Joined: 2004-04-28 15:47:12

MP3-spelare med hårddisk

Post by FireZtreaM »

Hej.

Jag har en liten fundering ang. mp3-spelare med hårddisk. Hur bra fungerar dom egentligen? Om man tänker "hårddisk" som i hårddisk till datorn, så skulle den ju inte må speciellt bra av att skakas omkring. Disken skulle antagligen gå sönder efter en ganska kort stund. Så hur är det med mp3-spelarna? Borde det inte vara ungeför samma sak där med dom som har en hårddisk i sig? Jag förstår ju mycket väl att dom måste ha gjort "något" för att, iaf öka livslängden på dessa spelare. Men hur är det? Har dom kortare livstid än en med flashminne? Hur stor skildnad är det? Osv osv. Det här var bara en tanke som slog mig när jag satt och kollade på olika spelare. Vore skoj med lite info om detta.

MvH Roger.
User avatar
Exige
Posts: 248
Joined: 2004-11-30 11:11:32
Location: Skövde

Post by Exige »

Nu har jag inga vetenskapliga bevis att stå på men. Jag känner flera som har haft mp3-spelare med hårddisk som har gått sönder efter något halvårs dagligt användande. Men de har ju tappat dem några gånger med.

Allt mekaniskt slits och jag tror bara det är en kostnadsfråga att inte ha flash-minne i en mp3-spelare. I alla fall de som har hårddiskar på 4-8GB.
“../ But it is hard to stay mad when there is so much beauty in the world. /..”
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Ska man ha en hårddiskspelare får man se till att den inte används när den är för kall eller just varit kall, inte ligger direkt i solen, inte utsätts för extrem fukt, inte utsätts för stötar. I gengäld får man flera gånger större lagringsutrymme än på en flash-spelare.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

kan ju bara berätta om min egen mp3spelare med hdd. den har jag haft under ett år nu och använt den normalt... bor i umeå o pluggar så den har fått se riktigt kalla dagar också¨men den kör på för fullt...

brorsan har en likadan som han haft ett halvår längre än mig och den har han tappat x antal ggr utan att den blivit skadad, funkar prima den med...

Tar du tex en laptop så testar de ju en viss fallhöjd på den, tex från en normalhög bordsskiva och den ska klara tex x antal sådan fall utan att de inre komponenterna skadas alltför mycket. Så mp3-orna borde ju testats för hårdare användning o dyl oblivit specialanpassade därefter...

men, som sagt, i grund pch botten en vanligg hdd med mekaniska delar, och såna kommer att gå snder, beror mest på hur bra du har hand om den ;)
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Jupp, jag har haft två spelade med hårddisk i. En Rio Kharma och en iPod G3. Båda pajade innan dom blev ett år gammla. Rio tog det bara 6månader för innan hårdisken pajade på. iPoden tog det åtta månader, då toppade den vilt bland låtarna, klipte mitt i spåren och hade sig.

Nej, hårddiskar har inget att göra i mp3-spelare eller mobiler.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
Post Reply