Överta hyreskontrakt

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Överta hyreskontrakt

Post by Eruku »

Min bror har en lägenhet i centrala Stockholm. Han planerar att flytta permanent till en norrland (fråga inte varför). Tanken är att jag ska ta över kontraktet då. Som jag förståt det så måste jag stå skriven där då. Någon sa att jag skulle kontaka skatteverket för att ändra i folkbokföringen.
Blankett SKV 7645?

Någon som har erfarenhet eller vet hur det funkar när man ska överta ett hyreskontrakt?
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

När du övertar kontrakt gäller samma regler. Fast inkomst (CSN eller Fast anställning) och inga betalningsanmärkningar. Du måste inte stå skriven innan du har fått kontraktet, men väljer du att flytta in måste du påpeka för Skatteverket att du är folkbokförd någonannanstans. Viktigt för flera instanser.

Betala en extra slant på http://www.adressandring.se/ så får du posten eftersänd också :)
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Du måste cleara det med hyresvärden och det kan vara lättare att göra om du redan varit skriven i lägenheten ett tag.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Big_Bird wrote:Du måste cleara det med hyresvärden och det kan vara lättare att göra om du redan varit skriven i lägenheten ett tag.
Ah, I see. Tackar stealth och Big_Bird.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
Post Reply