Bra journalistik?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Quark
Posts: 82
Joined: 2002-07-26 17:33:43
Contact:

Bra journalistik?

Post by Quark »

Läste den här artikeln precis och det slog mig att journalister har ett enormt ansvar för att framhäva sanningen om en händelse.

Tycker ni att dagens reportrar och journalister hänger sig åt framhäva sanningen eller bara åt "bra tv"? Vinklar de händelser för att få ett bättre reportage? Finns censur i Sverige?

/Q
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

En journalist har inte som uppdrag att visa sanningen, uppdraget är att använda information och media, helst sann information och relaterad media, för att framföra ett budskap som leder till att materialet blir mer åtråvärt, eller för att framhäva mediaföretagets politiska agenda.

Tråkigt men sant
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Quark
Posts: 82
Joined: 2002-07-26 17:33:43
Contact:

Post by Quark »

Ghlargh wrote:En journalist har inte som uppdrag att visa sanningen, uppdraget är att använda information och media, helst sann information och relaterad media, för att framföra ett budskap som leder till att materialet blir mer åtråvärt, eller för att framhäva mediaföretagets politiska agenda.

Tråkigt men sant
Det du säger är alltså journalism = politik. Eller har jag fel?
Finns det inga icke-politiska medier?
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Internet är ett ganska så blandat medium, likaså ditt lokala kafé, om de är politiskt obundna, ptjae, det skulle jag förvisso inte lita på.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Liten journalistikskola.
Om artikeln står på Kultursidorna och innehåller ordet "jag" så kan man med allra största säkerhet utgå ifrån att det rör sig om ett så kallat "debattinlägg" dessa publiceras oftast under rubriken "Debatt" men i vissa fall så läggs de ut som vanliga artiklar, ofta med en i pappersupplagan förekommande förklaring som dessvärre inte följer med till webben.

Detta kan få individer som vill vränga verkligheten eller som bara inte förstå bättre att tolka dem som normalt redaktionellt material.

Vi kan genom att kolla upp Hanin Shakrah lite enkelt med Google sluta oss till att hon inte är avlönad av Aftonbladet utan är ledamot av Ung Vänsters styrelse och dessutom flitig debattör i palestina/israel-frågor.

Med andra ord:
Hanin Shakrah är inte journalist och tesen:
Tycker ni att dagens reportrar och journalister hänger sig åt framhäva sanningen eller bara åt "bra tv"? Vinklar de händelser för att få ett bättre reportage? Finns censur i Sverige?

saknar helt och hållet någon som helst anknytning till den aktuella debattartikeln.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Post Reply