musik från Ipod

Diskussioner om musikspelare inkl. tillbehör, mobiltelefoner och handdatorer.
Post Reply
mackis
Posts: 208
Joined: 2006-02-15 13:08:43
Location: Stockholm

musik från Ipod

Post by mackis »

hej
hur tar man över musiken från min ipod. antagligen inte med Itunes?

//mackis
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

iDon't care about your problems.
mackis
Posts: 208
Joined: 2006-02-15 13:08:43
Location: Stockholm

Post by mackis »

lyckades inte att få det att fungera. låtarna blev i mp4 eller något liknande format. eller man ska kanske göra så och sedan konvertera dom till mp3?
User avatar
kaufman
Posts: 424
Joined: 2005-12-22 14:22:32

Post by kaufman »

Använd dig av "iPod2Pc" det funkar finfint, även för videos osv... sorterar i artist - album - låtar

Programmet är inte gratis, om du betalar för det är upp till dig!
[Samsung 24" LCD Syncmaster 244T] - [MSI G31M-F, 1333FSB, m-ATX, GbLAN] - [Core 2 Duo E6750 / 2.66 GHz] - [Sapphire HD 3850 512MB GDDR3] - [2x TwinMOS DDR2 Twister PC6400 1024MB] - [Samsung SpinPoint T166 400GB SATA2] - [Seagate 80GB IDE]
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Om du laddar låtar till Ipod från mp3 kommer de konverteras till mac-format, när du laddar tillbaks dem till dator kommer de konverteras tillbaks till mp3.

2 konverteringar med kvalitetsförlust. Om det bara handlar om att använda Ipoden för att flytta musik är det mycket bättre att bara använda programmet som låter dig använda Ipod som extern HD.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

Ghlargh wrote:Om du laddar låtar till Ipod från mp3 kommer de konverteras till mac-format, när du laddar tillbaks dem till dator kommer de konverteras tillbaks till mp3.

2 konverteringar med kvalitetsförlust. Om det bara handlar om att använda Ipoden för att flytta musik är det mycket bättre att bara använda programmet som låter dig använda Ipod som extern HD.
öh, nej. Det sker ingen konvertering vid överförandet till iPoden. Såvida du inte för över wma filer för då konverterar iTunes till mp4 vilket inte är något "mac format".
#mac.se @ EFnet
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Ghlargh wrote:Om du laddar låtar till Ipod från mp3 kommer de konverteras till mac-format, när du laddar tillbaks dem till dator kommer de konverteras tillbaks till mp3.
Ghlargh, var i hela världen har du fått det här ifrån?

Det är helt påhittat och taget ur luften. Inte ett ord stämmer.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

nem wrote:Ghlargh, var i hela världen har du fått det här ifrån?

Det är helt påhittat och taget ur luften. Inte ett ord stämmer.
Antagligen en felaktig uppfattning av det Xmel nämde.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Om jag har förstått dig rätt så vet jag hur man går tillväga i windows, utan något externt program.

För det första så måste du se till så att windows visar dolda filer och mappar. Denna inställningen finns under mappalternativ. Efter detta så går du till din ipod, nu kommer du finna följande mapp.

Image

Vidare i denna mappen så finner du sedan en som heter "music" där ligger all din musik som du har på din ipod. Dock inte sorterad efter spår eller namn eller liknande utan låtarna befinner sig i olika små mappar.

Image

Som du ser så har inte låtarna ens rätt namn, men du ser vilken repektive låt är då du scrollar över dom.

Detta sättet är inte speciellt smidigt, men det funkar om man behöver flytta över sin musik till en annan dator. Och om det inte finna några andra alternativ.

(nu hoppas jag att jag förstod dig rätt. Om inte, my bad.. :P)
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Det är precis så man gör, men det leder förvisso till en annan fråga som har stört mig ur skinnet sedan jag köpte min egen. Finns det något system i hur den väljer var låtarna skall ligga? Jag har då ännu inte lyckats hitta något samband i de mapparna som ligger på min egen iPod :-/
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

HLC wrote:Jag har då ännu inte lyckats hitta något samband i de mapparna som ligger på min egen iPod :-/
Såvitt jag kunnat avgöra finns inget system. Jag petade en gång runt i kontrollfilerna och såg att iPodens mjukvara skiter högaktligt i t.ex. ID3-taggar utan litar på att t.ex. iTunes läst av dem rätt och skickar in i din pods playlist. I playlisten har du sedan en komplett databas över din musiks information, inkl. artistnamn, album, genre och vad som är intressant i det här fallet: sökväg. Jag har inte provat det här, men jag ser inget hinder för att t.ex. kopiera din dators musikkatalog till podens rootkatalog och sedan köra t.ex. ett shellscript som går igenom din musik fil för fil och skriver en playlist som podens mjukvara läser av.

En gissning kan vara att iTunes lägger en begränsning på X filer per FXX-katalog för att snabba upp filaccess. Kataloger med stora mängder filer tenderar att ta lång tid att läsa av.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
Post Reply