HP DV 6054 - Problem...

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
Static
Posts: 52
Joined: 2004-09-22 17:10:48
Location: Torsby/Sweden
Contact:

HP DV 6054 - Problem...

Post by Static »

I veckan som var köpte jag mig en bärbar dator av ovanstående modell. Den kom givetvis förinstallerad med en massa blajj som man varken vill ha eller behöver.

Efter en omformatering så visar det sig att mång autav drivrutinerna inte installerades under själva installationen, bl.a. nätverkskort, usbcontrollers och lite andra grejjor. Ett besök på supporthemsidan gav inte mycket, ingen info om vilken egentilg hårdvara datorn innehåller, vilket chipset den har och givetvis så missade jag att skapa en sånn "rescue CD"

Efter att ha luskat ut att datorn använder sig utav ett nForce 430 chipset så blev det lite enklare och de flesta utav de oinstallerade enheterna ploppade upp efter omstarten. Men... Kvar hade jag nu en USB enhet samt Matematikprocessorn(!) och jag kan för mitt liv inte hitta någon information om denna enhet, eller hur den skall installeras, och jag har verkligen provat "allt" eller åtminstone allt jag kan komma på. Föresten, vad tusan har matematikprocessorn för funktion?

USB enheten som blev kvar är den inbyggda webbkameran om inte vill dyka upp hur jag änbeter mig. Efter att ha hittat en drivrutin som skulle fungera (även enligt HP's tekniker på supporten) så installerades enheten men den fungerar ändå inte, får bara någon svagt lilafärgad bild när jag startar den.

Finns det någon som har haft liknande problem eller som kanske sitter på enav ovan nämnda Rescue CD's så vore jag oerhört tacksam för svar!
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

Varför drog du inte bara drivarna från HPs sida?
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
Static
Posts: 52
Joined: 2004-09-22 17:10:48
Location: Torsby/Sweden
Contact:

Post by Static »

Drivarna till USB Webcam'en som finns på HP's sida, när man väl hittat dem, fungerar såtillvida att de själva tycker att de fungerar. problemet där är att själva enheten inte funkar, fast den fungerade fint innan ominstallationen jag gjorde. Dioden till kameran lyser som den skall, men bilden blir bara svagt lila. dessutom klagar kameran på att den inte klarar att knäppa stillbilder med felmeddelandet "Bilden kunde inte tas". Diagnostiktestet talar enbart om att: "Enheten har slutfört de diagnostiska testen"

Drivrutiner till matematikprocessorn vette tudan vart jag skall hitta och ännu mindre vilken tillverkare som har gjort den eller ens till vad den hör. Är det matematikproppen till grafiken eller den som brukar finnas på någon av nord eller sydbryggorna?

Jag har ingen aaning och jag har aldrig varit med om att en sådan komponent inte installerats antingen under installationen eller senare då man lagt på chipset drivarna....

//Static
Post Reply